0111-KDIB1-2.4010.179.2017.1.KP - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z zadaniem realizowanym przez kółko rolnicze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.179.2017.1.KP Brak prawa do odliczenia VAT w związku z zadaniem realizowanym przez kółko rolnicze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pn. "....................................." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kółko Rolnicze -............... w............. "................." ubiega się o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania... "..............." objętego........... na lata............. współfinansowanego ze środków............. pn. "....................................".

Operacja pod nazwą "............................." ma na celu udostępnianie mieszkańcom wsi infrastruktury społeczno-kulturalnej umożliwiającej rozwój różnorodnych form aktywności lokalnej oraz stworzenie 1 miejsca pracy. Wnioskodawcą operacji jest Kółko Rolnicze -............. w.......... ".........." będącą organizacją pozarządową, zarejestrowaną w KRS, która prowadzi działalność społeczną na terenie Gminy........... Wybudowanie obiektu świetlicy wiejskiej umożliwi kreowanie oraz organizowanie różnorodnych form aktywności przy wykorzystaniu obiektu pełniącego funkcje społeczno-kulturalne. Realizacja wszystkich działań umożliwi stworzenie obiektu, w którym działania związane z aktywizacją i wsparciem społeczności lokalnej prowadzić będzie Animator Kultury. Dzięki wybudowanej sali Animator będzie kreował i organizował różnego rodzaju formy życia społecznego przy wykorzystaniu zasobów w postaci aktywnych mieszkańców i ich pomysłów oraz potrzeb, przy współpracy z innym podmiotami na terenie Gminy........... Realizacja operacji przyczyni się do zaspokojenia potrzeb zdiagnozowanych poprzez zebrania wiejskie oraz spotkania nieformalne społeczności lokalnej. Projekt ma służyć pobudzeniu aktywności tj. zwiększeniu wykorzystania własnych zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania własnych problemów związanych z rozwojem różnych form aktywności społeczno-kulturalnej. Obligatoryjnie przedsięwzięcie wpłynie na wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców, wzrost integracji, poprawę asymilacji społecznej oraz krzewienie kultury, tradycji i obrzędów regionalnych, w tym....

Realizacja projektu nie generuje żadnych dochodów. W związku z realizacją zadania Kółko Rolnicze -............... w......... "..............." nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu wykorzystywania wybudowanej infrastruktury społecznej o charakterze integracyjno-aktywizacyjnym, gdyż będzie ona ogólnodostępna dla ogółu społeczeństwa, mieszkańców Gminy..........., a przede wszystkim zaplanowanych odbiorców docelowych. Powstała infrastruktura stanowić będzie własność Kółka Rolniczego -.............. w........... "...........".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Kółko Rolnicze -................... w........... "..........." ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek, który zostanie naliczony i zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci prac budowlanych związanych z realizacją zadania pn. "......................................."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Kółko Rolnicze -................ w........... "............" nie prowadzi działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego me stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W tym miejscu warto wskazać na uzasadnienie interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2013 r. IPPP1/443-1110/13-2/AW w podobnym stanie faktycznym. Dyrektor Izby wskazał:

"Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku nauczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Kółko Rolnicze nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "................", w ramach którego doposażona zostanie świetlica wiejska, aby mogły być przeprowadzone warsztaty kulinarne, których zakończeniem będzie organizacja festynu. Jak wskazał Zainteresowany w związku z realizacją projektu nie jest przewidziane prowadzenie żadnej działalności gospodarczej. Zakupione w ramach projektu towary nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto realizacja projektu przyczyni się do pogłębienia integracji, wzrostu wiedzy i umiejętności oraz aktywizacji społecznej. Udział mieszkańców w festynie jest doskonalą szansą do zachęcenia do bardziej efektywnego korzystania ze świetlicy wiejskiej. Biorąc pod uwagą przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, ze Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Kółko Rolnicze nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto należy uznać, że Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT".

Podobną interpretację wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP1/4512-117/15-2/ŻR w interpretacji z dnia 25 marca 2015 r., Dyrektor wskazał:

"Z opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizacją projektu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizacją operacji w zakresie działania 4.13 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów" tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca zakupi kroniki oraz aparat fotograficzny w celu dokumentowania i prowadzania bieżącej działalności Stowarzyszenia. Poprzez utworzenie strony internetowej oraz przeprowadzenie spotkania aktywizującego polepszy się jakość spędzania wolnego czasu w świetlicy oraz zainteresowanie społeczności lokalnej kultywowaniem tradycji rękodzielniczych regionu oraz ich odpowiednią i skuteczną promocję dorobku kulturowego społeczności. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Dokonane zakupy towarów lub usług nabywane w ramach ww. operacji będą wykorzystywane do czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast faktury VAT i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji operacji są wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupy towarów lub usług nabywane w ramach ww. operacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem".

W ocenie Wnioskodawcy, mamy do czynienia z podobną sytuacją. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a wybudowana świetlica nie będzie służyła do prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Będzie udostępniana nieodpłatnie, będzie ogólnodostępna dla ogółu społeczeństwa, mieszkańców G. Wybudowanie świetlicy umożliwi kreowanie oraz organizowanie różnych form aktywności przy wykorzystaniu obiektu. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat z tytułu wykorzystywania wybudowanej infrastruktury społecznej-świetlicy, będzie ona ogólnodostępna.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy nie ma on prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, który zostanie zawarty w fakturach wystawianych przez wykonawcę realizującego zadanie, czyli budowę świetlicy.

W związku z powyższym Kółku Rolniczemu nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, który zostanie zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci prac budowlanych związanych z realizacją zadania. Ponadto pragniemy nadmienić, iż Kółko Rolnicze-........... w........ "..............." nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku, który został naliczony.

Kółko Rolnicze -.............. w.......... ".............." stwierdza, iż podatek, który zostanie naliczony i ujęty w dokumentach potwierdzających realizację zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl