0111-KDIB1-2.4010.131.2021.3.AK - Wypłata przez spółkę komandytową zysku wygenerowanego przed statusem podatnika CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.131.2021.3.AK Wypłata przez spółkę komandytową zysku wygenerowanego przed statusem podatnika CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku z 23 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.), uzupełnionym 1, 4 i 7 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłata wspólnikom zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. przed dniem 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków (część pytania dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłata wspólnikom zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. przed dniem 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 maja 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.131.2021.1.AK, 0114-KDIP3-1.4011.327.2021.3.MK1 wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 1, 4 i 7 czerwca 2021 r.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

* X Sp. z o.o.

- Zainteresowanych niebędących stronami postępowania:

* Y Sp. z o.o. Sp. komandytowa

* X Sp. z o.o. Sp. komandytowa

* Pan Z

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca pełni rolę komplementariusza w spółce Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: "Spółka"), prowadzącej działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Komandytariuszami Spółki są osoby fizyczne (dalej: "Osoby fizyczne"). Osoby fizyczne posiadają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca, Spółka oraz Osoby fizyczne są Zainteresowanymi w ramach niniejszego Wniosku (dalej: "Zainteresowani").

Z uwagi na nowelizacje przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021, Spółka w 2021 r. uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i dla celów podatku dochodowego będzie traktowana jak osoba prawna.

W tym miejscu, wskazać należy, że Spółka, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw Dz. U. z 2020 r. poz. 2123 (dalej ustawa zmieniająca) postanowiła, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 ustawy zmieniającej, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, będzie stosować w odniesieniu do Spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej Spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W konsekwencji Spółka uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

W Spółce na moment uzyskania statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, może znajdować się zysk za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2020 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2020 r. oraz za lata poprzednie, a także zysk wypracowany przez Spółkę w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. Może być tak, że wypłata wskazanego zysku wspólnikom (tj. Wnioskodawcy oraz Osobom fizycznym) nastąpi dopiero po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłata wspólnikom zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. przed dniem 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków? (część pytania dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Zainteresowanych, wyplata wspólnikom zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. przed dniem 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego, wobec czego Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków.

UZASADNIENIE stanowiska

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o p.d.o.p."), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 19 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3.

Co istotne, taka sama regulacja została również dodana do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "ustawy o p.d.o.f."). Stosownie bowiem do art. 5a pkt 31 ustawy o p.d.o.f., ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e. Jednocześnie, na gruncie z art. 5a pkt 28 lit. c ustawy o p.d.o.f., przez spółkę rozumie się spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W tym miejscu, wskazać należy, że zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e (...).

Jednocześnie, na gruncie art. 22 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Natomiast, w myśl art. 22 ust. 4e ustawy o p.d.o.p., zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

W świetle powołanych powyżej przepisów, począwszy od 1 stycznia 2021 r. dochody spółki komandytowej posiadającej status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podlegają opodatkowaniu zarówno na poziomie wspólników jak również na poziomie samej Spółki. Oznacza to, że wypracowany przez spółkę komandytową dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który uiszczany jest przez Spółkę. Następnie od kwoty dochodu pomniejszonego o podatek dochodowy zapłacony przez Spółkę, który przeznaczony zostanie do wypłaty wspólnikom, ponownie, w momencie wypłaty tych zysków na rzecz wspólników, potrącony zostanie podatek przez Spółkę jako płatnika, w kwocie 19% z tytułu przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Ponadto, stosownie do treści przepisu przejściowego tj. art. 13 ust. 1 ustawy zmieniającej, do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z literalnego brzmienia wskazanego powyżej przepisu przejściowego wynika, że wypłata zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania statusu podatnika podatku dochodowego, a dokonana po tym dniu, będzie neutralna podatkowo i nie będzie mieć do niej zastosowania art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Należy bowiem zauważyć, że ustawodawca w przepisie przejściowym tj. przywołanym powyżej art. 13 ust. 1 ustawy zmieniającej, odwołuje się do reżimu podatkowego, gdy spółka ta traktowana jest jak spółka transparentna podatkowo. Mając to na uwadze należy wskazać, że wypłacenie środków pochodzących z zysku wygenerowanego przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika p.d.o.p., skutkuje wyłącznie "odebraniem" dochodu, który już raz podlegał opodatkowaniu i został już rozpoznany jako dochód po stronie wspólnika takiej spółki. Na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2020 r., trudno traktować podział zysku w spółce komandytowej jako nowe zdarzenie kreujące "dochód", gdyż podział zysku jest jedynie czynnością techniczną. Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było wprowadzenie zasady, że taki dochód tj. wynikający z zysków osiągniętych przez spółkę komandytową, już raz wykazany do opodatkowania na poziomie wspólników, powinien pozostać jednokrotnie opodatkowany, skoro dotychczasowe przepisy nie przewidywały wtórnego opodatkowania dochodów w spółce osobowej.

Przyjęcie odmiennego sposobu rozumienia przepisu przejściowego tj. art. 13 ust. 1 ustawy zmieniającej, prowadziłoby do sytuacji, że przepis ten nie mógłby zostać zastosowany w praktyce. Uznanie bowiem za prawidłowe stanowiska, że zyski osiągnięte w okresie, gdy Spółka była transparentna podatkowo miałyby być opodatkowane dwukrotnie, w sytuacji, gdy będą one wypłacane po dniu uzyskania przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego skutkuje tym, że nie można zidentyfikować adresatów tej normy prawnej. Omawiany przepis wskazuje bowiem wprost, że stosuje się go " do dochodów wspólników spółki komandytowej (...) z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem". Oznacza to, że może mieć on jedynie faktyczne zastosowanie do sytuacji, w której wspólnicy decydują się na wypłatę osiągniętych zysków, po dniu uzyskania statusu podatnika przez spółkę komandytową. Do tego momentu bowiem, zyski te nie miały charakteru osiągniętych przed uzyskaniem statusu podatnika przez Spółkę i podlegały opodatkowaniu na dotychczasowych zasadach i w takim stanie faktycznym przepis przejściowy w obowiązującym brzmieniu, jest bezcelowy.

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że argumentem przemawiającym za brakiem opodatkowania zysków zatrzymanych jest reguła wyrażona w art. 13 ust. 3 ustawy zmieniającej. Zgodnie z tym przepisem, przepis art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2 oraz zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 tej ustawy mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze zasadę racjonalnego ustawodawcy trudno uznać za logiczne, aby dla nowopowstałych zysków ustawodawca zdecydował się wprowadzać możliwość zastosowania zwolnienia (po spełnieniu szeregu dodatkowych warunków, określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o p.d.o.p.), a jednocześnie bezwzględnie wykluczać możliwość zastosowania takiego zwolnienia w stosunku do zysków wypłacanych po dniu 30 kwietnia 2021 r. (gdyby hipotetycznie zyski te miały podlegać ponownemu opodatkowaniu). Nie znajduje żadnych podstaw rozumowanie, zgodnie z którym zyski z okresu, gdy spółka była transparentna podatkowo miałyby być opodatkowane dwukrotnie, a w stosunku do nowych zysków możliwe byłoby zastosowanie zwolnienia. W konsekwencji, konstrukcja art. 11 ust. 3 ustawy zmieniającej również wskazuje, że celem ustawodawcy było, aby zyski wypracowane przed dniem uzyskania statusu podatnika podatku dochodowego przez spółki komandytowe, nie podlegały opodatkowaniu w momencie ich wypłaty na rzecz wspólników.

Kolejny argumentem przemawiającym za tym, że zyski wypracowane przez Spółkę przed uzyskaniem statusu podatnika nie powinny podlegać opodatkowaniu w momencie ich wypłaty po dniu 1 maja 2021 r., jest fakt, że przyjęcie odmiennego podejścia w tym zakresie prowadziłoby do niesprawiedliwego opodatkowania części podatników. Należy zauważyć, że odmienne rozumienie treści przepisu przejściowego prowadziłoby bowiem do opodatkowania jedynie tych podatników, którzy nie wypłacili zysków przed uzyskaniem przez spółkę komandytową statusu podatnika. W konsekwencji, te same zyski tj. zyski wypracowane w okresie przed uzyskaniem statusu podatnika przez spółkę komandytową, w jedynym przypadku podlegałyby podwójnemu opodatkowaniu a w drugim nie. Jednocześnie elementem rozstrzygającym w tym zakresie, będzie jedynie techniczna czynność wypłaty zysku w spółce komandytowej oraz okres, w którym go dokonano. Taki działanie prowadziłoby do niesprawiedliwego oraz niemającego żadnych podstaw, różnicowania podatników którzy postanowili wypłacić zyski przed uzyskaniem przez spółkę statusu podatnika (podlegających jednokrotnemu opodatkowaniu) i tych, którzy postanowili wypłacić osiągnięte zyski po dniu uzyskania przez spółkę komandytową statusu podatnika (podlegających podwójnemu opodatkowaniu).

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że swoboda ustawodawcy w kształtowaniu materialnych treści prawa podatkowego jest w swoisty sposób równoważona istnieniem po stronie ustawodawcy obowiązku szanowania zasady demokratycznego państwa prawnego, a w szczególności szanowania zasad przyzwoitej legislacji (orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 24 maja 1994 r., sygn. K. 1/94 oraz z 18 października 1994 r., sygn. K 2/94).

Jednocześnie, zgodnie z poglądem doktryny (Banaszak B.; "Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - komentarz"; wyd. 2; Warszawa 2012), na treść zasady demokratycznego państwa prawnego składają się m.in.:

1.

zasada zaufania obywateli do państwa;

2.

zasada przyzwoitej legislacji oraz

3.

zasada ochrony praw nabytych i interesów w toku.

Przy czym, zasada zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa opiera się na pewności prawa, a więc takim zespole cech przysługujących prawu, które zapewniają jednostce bezpieczeństwo prawne; umożliwiają jej decydowanie o swoim postępowaniu w oparciu o pełną znajomość przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych, jakie jej działania mogą pociągnąć za sobą. Jednostka winna mieć możliwość określenia zarówno konsekwencji poszczególnych zachowań i zdarzeń na gruncie obowiązującego w danym momencie systemu jak też oczekiwać, że prawodawca nie zmieni ich w sposób arbitralny. Bezpieczeństwo prawne jednostki związane z pewnością prawa umożliwia więc przewidywalność działań organów państwa, a także prognozowanie działań własnych (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2020 r.; sygn. K 45/01).

Wnioskodawca pragnie ponadto podkreślić, że w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wielokrotnie podnoszono tezę o konieczności przestrzegania przez ustawodawcę horyzontu czasowego, który on sam ustalił, ponieważ "złamanie swego rodzaju przyrzeczenia, wyrażonego w ustawie, musi być uznane za wyraz szczególnej nieodpowiedzialności władzy publicznej i tym samym - za wyjątkowo rażące naruszenie zasady ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, będącej jednym z fundamentów zasady państwa prawa (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 lipca 2011 r., sygn. P 36/10 oraz z 19 kwietnia 2005 r" sygn. K 4/05).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przyjęcie za prawidłowe stanowiska, że zyski wypracowane przez Spółkę przed uzyskaniem statusu podatnika, powinny podlegać opodatkowaniu w momencie ich wypłaty po dniu 1 maja 2021 r. powodowałoby naruszenie wskazanych powyżej zasad. Wynika to z faktu, że, że dochody ze zrealizowanych działań gospodarczych - które zostały opodatkowane według obowiązującego na moment ich realizacji zasad - podlegały ponownemu opodatkowaniu według nowych zasad, które zostały wprowadzone przez ustawodawcę już po osiągnięciu tych dochodów. Działanie takie byłoby wprost sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa oraz bezpośrednim naruszeniem przez ustawodawcę horyzontu czasowego, który on sam ustalił.

Powyżej zaprezentowane podejście Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych. Jak przykładowo wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 15 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.13.2021.3.AK: "Jak już zaznaczono, na mocy art. 13 ust. 1 Ustawy nowelizującej otrzymanie przez wspólników zatrzymanych zysków osiągniętych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy nowelizującej. Skoro zaś przepisy te nie przewidywały opodatkowania wypłaty zysku na rzecz wspólnika spółki komandytowej będącego osobą prawną do wysokości przypadającej na niego wartości tego zysku, to otrzymanie przez tego wspólnika zysków wypracowanych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych będzie dla wspólnika neutralne podatkowo, nawet jeśli wypłata ta nastąpi już po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie na spółce komandytowej nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu".

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), wypłata zysków wygenerowanych przez Spółkę przed dniem 1 maja 2021 r. nie będzie podlegać opodatkowaniu na nowych zasadach wprowadzonych do ustawy o p.d.o.p. przez ustawę zmieniającą, tylko będzie zdarzeniem neutralnym na podatku dochodowego od osób prawnych, wobec czego Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: "Ustawa nowelizująca") przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

W myśl art. 13 ust. 1 Ustawy nowelizującej, do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do postanowień art. 13 ust. 3 Ustawy nowelizującej, przepis art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2 oraz zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 tej ustawy mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak wynika z powołanych wcześniej przepisów do dochodów osiągniętych przez spółkę komandytową przed datą uznania jej za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie znajdą przepisy sprzed nowelizacji.

Skoro na podstawie przepisów podatkowych spółka komandytowa była transparentna podatkowo tzn. że dochód takiej spółki podlegał opodatkowaniu na poziomie jej wspólników. Jeżeli zatem wspólnikiem spółki komandytowej była osoba prawna opodatkowanie odbywało się na zasadach przewidzianych w u.p.d.o.p.

Z powyższego wynika zatem, że dochód wspólnika - osoby prawnej, rozumiany jako zysk z tytułu udziału w spółce komandytowej, winien być systematycznie opodatkowywany w ciągu roku. W tym zakresie nie ma znaczenia, czy zysk wypracowany przez spółkę komandytową został temu wspólnikowi wypłacony.

Przychody spółki komandytowej, co do zasady, stanowią już w momencie ich powstania przychody jej wspólników i u nich też są opodatkowane dochody uzyskane z tego tytułu na przestrzeni roku podatkowego z zachowaniem proporcji określonej przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wypłata z tytułu podziału zysku stanowi odzwierciedlenie uzyskiwanego przez wspólników dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki niebędącej osobą prawną, opodatkowanego w trakcie roku podatkowego w formie zaliczek na podatek i rozliczonego ostatecznie w rocznym zeznaniu podatkowym. Dlatego rozdysponowanie dochodu już opodatkowanego jest z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych podatkowo neutralne.

Jak już zaznaczono, na mocy art. 13 ust. 1 Ustawy nowelizującej otrzymanie przez wspólników zatrzymanych zysków osiągniętych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy nowelizującej. Skoro zaś przepisy te nie przewidywały opodatkowania wypłaty zysku na rzecz wspólnika spółki komandytowej będącego osobą prawną do wysokości przypadającej na niego wartości tego zysku, to otrzymanie przez tego wspólnika zysków wypracowanych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych będzie dla wspólnika neutralne podatkowo, nawet jeśli wypłata ta nastąpi już po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie na spółce komandytowej nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.

Podsumowując, wypłata wspólnikowi zysku wypracowanego przez Spółkę przed dniem uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. przed 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., a w konsekwencji będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl