0111-KDIB1-1.4010.83.2018.1.MG - Powstanie przychodu w związku z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.83.2018.1.MG Powstanie przychodu w związku z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie Centrum Usług i przejęcie go przez Spółkę Przejmującą, Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie Centrum Usług i przejęcie go przez Spółkę Przejmującą, Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej także "Spółką" lub "Spółką Dzieloną") podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 z późn zm., dalej: "ustawa o CIT"). Spółka dzielona jest także zarejestrowana, jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego artykułami elektrotechnicznymi. Działalność Spółki realizowana jest poprzez sieć hurtowni o zasięgu ogólnopolskim. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej jako: "Grupa").

W Spółce funkcjonują dwie główne jednostki biznesowe - jednostka handlowa (dalej: "Dział Handlowy") oraz jednostka grupująca pozostałe funkcje biznesowe, wspierające sprzedaż (dalej: "Centrum Usług"). Wspomniane jednostki na podstawie uchwały zarządu Spółki zostały wyodrębnione jako samodzielne jednostki organizacyjne Spółki, odpowiedzialne za prowadzenie działalności w określonych obszarach.

Dział Handlowy odpowiedzialny jest za prowadzenie działalności w wyszczególnionych poniżej obszarach:

a.

sprzedaży, obejmującym bezpośrednią obsługę klientów Spółki z czterech rynków (Inwestycje, Budownictwo Mieszkaniowe, Energetyka, Przemysł) w poszczególnych, dedykowanych im grupach towarów (kable i przewody, osprzęt do kabli i przewodów, oświetlenie, osprzęt instalacyjny, aparatura, obudowy i rozdzielnice, silniki elektryczne, transformatory), pozyskiwanie i utrzymywanie relacji z klientami, tworzenie oferty produktowej, negocjacje warunków sprzedaży i dostawy, rabatów i bonusów, podpisywanie umów z klientami, obsługę reklamacji, itp.

b.

marketingu, obejmującym opracowanie i wdrożenie strategii marketingowej Spółki, dbania o wizerunek marki Spółki, przygotowanie i wdrażanie planów promocyjnych, badania rynku i satysfakcji klientów, itp.

c.

zarządzania płatnościami i windykacji, obejmującym przyznawanie limitów kredytu kupieckiego dla wszystkich klientów Spółki z odroczonym terminem płatności, ubezpieczanie należności, w tym limitów kredytowych, monitorowanie płatności od klientów i windykacja należności (wystawianie wezwań do zapłaty, ustalanie harmonogramów płatności z klientami, wystawianie not odsetkowych, optymalizację spłat należności przeterminowanych, zgłaszanie klientów do windykacji, nadzór windykacji polubownej oraz na drodze sądowej i egzekucyjnej), monitoring ryzyka w odniesieniu do aktualnych klientów (przeglądanie dostępnych informacji o ich ratingach, należnościach przeterminowanych, negatywnych wpisach o klientach np. w Krajowym Rejestrze Długów), tworzenie porozumień odsetkowych z klientami, weryfikacja możliwości współpracy z potencjalnymi klientami.

Centrum Usług odpowiedzialna jest za prowadzenie działalności w wyszczególnionych poniżej obszarach:

a.

finansowym, obejmującym:

* controlling wraz z kontrolerem ds. zapasów (przygotowywanie sprawozdawczości wewnętrznej Spółki wg ustalonych wzorców; przygotowywanie sprawozdawczości zewnętrznej Spółki dla instytucji zewnętrznych takich jak GUS, a także dla właściciela Grupy; sporządzanie kalkulacji premii pracowników zgodnie z przyjętymi regulaminami; sporządzanie kalkulacji szeregu rezerw w tym na należności, zapasy; przygotowywanie i nadzorowanie procesu budżetowego w spółce, raportowanie odchyleń od budżetu w ciągu roku; prowadzenie funkcji kontrolnych poprzez weryfikację ściśle określonych punktów kontrolnych wynikających z wprowadzonych procedur finansowych);

* księgowość (ewidencja operacji gospodarczych; prowadzenie ksiąg rachunkowych Spółki; sporządzanie kalkulacji podatków i deklaracji podatkowych; nadzór nad prawidłowością rozliczeń z kontrahentami zewnętrznymi Spółki zarówno po stronie klientów jak i dostawców, instytucjami zewnętrznymi jak US, NBP, GUS a także pracownikami Spółki; przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości; przygotowywanie propozycji płatności do dostawców (przelewy) za zakupy towarów i usług; w ramach tego obszaru Spółka świadczy usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych niektórym spółkom z Grupy);

b. HR (prowadzenie dokumentacji pracowniczej zatrudnionych osób; rekrutowanie nowych pracowników; sporządzanie raportów kadrowych i płacowych; zarządzanie budżetem wynagrodzeń; nadzór nad przygotowywaniem listy płac przez firmę zewnętrzną; kontakt z US w zakresie PIT i ZUS; przygotowywanie regulaminów i zarządzeń związanych z pracownikami; nadzór nad zatrudnieniem pracowników tymczasowych; współpraca z zewnętrznymi agencjami z obszarów HR; prowadzenie nowych projektów - szkolenia dla pracowników w tym on-line; nadzór nad benefitami pracowniczymi np. pakiety medyczne);

c. IT (utrzymanie sprzętu komputerowego; zapewnianie licencji na oprogramowanie; organizowanie wsparcia dla użytkowników przez prowadzenie help-desk z obszaru IT; bieżąca współpraca z dostawcami zewnętrznymi wszystkich urządzeń i systemów IT; zarządzanie profilami użytkowników w systemach IT; zapewnienie bezpieczeństwa systemów i danych (systemy antywirusowe, indywidualne uprawnienia użytkowników); prowadzenie nowych projektów rozwojowych IT np. wdrażanie nowego oprogramowania; zapewnianie szkoleń użytkowników końcowych z obszaru IT; utrzymywanie łączności pomiędzy wszystkimi oddziałami Spółki; prowadzenie negocjacji z dostawcami usług telekomunikacyjnych);

d.

zakupów (negocjacje warunków zakupowych w tym umów bonusowych z dostawcami Spółki (tylko towary); przygotowywanie umów z dostawcami; realizacja wszystkich zamówień klientów zgłaszanych do oddziałów Spółki; wprowadzanie nowych produktów na stany magazynów; prowadzenie polityki asortymentowej; negocjowanie zwrotów nie rotujących towarów do dostawców);

e.

logistyki (przyjmowanie dostaw towarów od dostawców na magazyny centralne Spółki; realizacja zamówień oddziałów z dostawami do oddziałów lub bezpośrednio do klientów; uzupełnianie stanów minimalnych w oddziałach; prowadzenie reklamacji w dostawach na magazyn centralny oraz reklamacji klientów (po sprzedaży); nadzór nad opakowaniami Spółki (bębny kablowe i palety); okresowe złomowanie towarów uszkodzonych; organizacja procesu transportu wewnętrznego (pomiędzy magazynami centralnymi a oddziałami Spółki) oraz transportu zewnętrznego (pomiędzy dostawcami a magazynami centralnymi i klientami oraz magazynami centralnymi a klientami); wybór i negocjacje warunków z operatorami transportowymi; w ramach tego obszaru Spółka świadczy usługi logistyczne kontrahentom spoza Grupy);

f.

administracji (organizacja zaplecza administracyjnego Spółki; nadzór nad flotą samochodową Spółki - utrzymanie i wymiana, negocjacje z dostawcami floty; utrzymanie i wymiana aparatów telefonicznych (telefony komórkowe); negocjacje warunków umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych; nadzór nad realizacją umów najmu lokali we wszystkich lokalizacjach Spółki; nadzór nad umowami z dostawcami mediów tj. gazu, prądu, wody, ogrzewania; audyty energetyczne i środowiskowe; materiały biurowe; nadzór nad zakupami i negocjacje z dostawcami; nadzór nad nieruchomościami Spółki; obowiązkowe przeglądy budynków; zgłaszanie szkód w mieniu Spółki do firm ubezpieczeniowych i nadzór nad procesem wypłaty odszkodowań; bieżące remonty i naprawy dotyczące majątku Spółki);

g.

komórki bazy danych (prowadzenie jednolitej bazy danych produktów dostępnych w systemie ERP (ang. enterprise resource planning - planowanie zasobów przedsiębiorstwa); zakładanie nowych indeksów w systemie ERP z wszystkimi wymaganymi parametrami; zakładanie profili dostawców w systemie; nadzór nad bazą kontrahentów; weryfikacja zdublowanych kontrahentów; przypisywanie dostawców do ustalonych koszyków dostawców; wprowadzanie numerów kont bankowych na dostawcach zgodnie z wewnętrznymi procedurami Spółki);

h.

najmu nieruchomości (zarządzanie posiadanymi nieruchomościami wykorzystywanymi przez Spółkę w prowadzeniu działalności).

Zarząd Spółki odpowiednimi uchwałami ustalił, iż Dział Handlowy oraz Centrum usług będą stanowiły jednostki wyodrębnione finansowo, organizacyjnie i pod względem zarządczym w ramach Spółki, oraz prowadziły własną ewidencję rachunkową, umożliwiającą wyodrębnienie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań właściwych dla każdej jednostki biznesowej.

W ramach wyodrębnienia jednostek wewnętrznych, alokowane zostały do nich aktywa niezbędne do prowadzenia przez nie działalności, a także zastosowano rozwiązania księgowe umożliwiające rozdzielenie poszczególnych zdarzeń gospodarczych pomiędzy działalność Centrum Usług a pozostała działalność handlową Spółki w ramach Działu Handlowego, tym samym umożliwiając wyodrębnienie finansowe, organizacyjne i zarządcze w ramach Spółki. Zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy posiadają wyodrębnioną strukturę zarządczą, na czele z Członkiem Zarządu Spółki, oraz dedykowanych pracowników, w tym kierowników zarządzających poszczególnymi komórkami w ramach dwóch odrębnych jednostek. Ponadto możliwe jest sporządzenie w odniesieniu zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego dokumentów w postaci odpowiedników bilansu (tzw. zestawienia wartości aktywów i pasywów) oraz rachunku zysków i strat (zestawienia przychodów i kosztów).

Obecnie planowane jest przeniesienie Centrum Usług w drodze podziału Spółki przez wydzielenie w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.; dalej jako: "k.s.h.") do innego podmiotu z Grupy (dalej jako: "Spółka Przejmująca").

Na moment podziału wszystkie prawa udziałowe w Spółce dzielonej posiadane będą przez Spółkę przejmującą oraz przez innego wspólnika (dalej: "Wspólnik"). W zamian za przejęcie wydzielonej części Spółki (tj. Centrum Usług), Spółka Przejmująca wyemituje odpowiednią ilość udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na rzecz Wspólnika.

Planowany podział wynika ze strategii Grupy związanej z planami utworzenia w Polsce na poziomie Spółki Przejmującej wyspecjalizowanej jednostki realizującej funkcje w zakresie obsługi m.in. finansowej (w tym księgowej), kadrowej, zakupowej, logistycznej, informatycznej czy administracyjnej polskich spółek z Grupy, która ma na celu umożliwienie zmniejszenia kosztów działalności oraz usprawnienia procesów biznesowych w Grupie. Ponadto przeniesienie funkcji logistyczno-zakupowej do Spółki Przejmującej pozwoli uzyskać lepszą pozycję w ramach negocjowania warunków umów handlowych z dostawcami, wynikającą z konsolidacji wolumenu zakupów na poziomie jednego podmiotu.

Składniki materialne i niematerialne alokowane do Centrum Usług mające być przedmiotem wydzielenia.

Do Spółki Przejmującej przeniesione zostaną (o ile będą istnieć na moment podziału) składniki majątkowe niezbędne i wykorzystywane do prowadzenia przez Centrum Usług działalności gospodarczej, w szczególności:

* składniki materialne w postaci rzeczowego majątku trwałego, w tym nieruchomości, maszyny i urządzenia, wyposażenie magazynów, sprzęt biurowy, komputery przypisane do pracowników Centrum Usług itp., jak również inne składniki, np. samochody osobowe wykorzystywane na podstawie umów leasingu do prowadzonej działalności gospodarczej,

* składniki niematerialne, np. licencje na oprogramowanie komputerowe, baza danych dostawców,

* posiadane zapasy w magazynie centralnym,

* istniejące na moment podziału należności związane z działalnością Centrum Usług;

* środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym Spółki, dedykowane do działalności Centrum Usług,

* zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Centrum Usług, zwłaszcza z tytułu zakupu towarów oraz zadłużenia dłużnego wobec podmiotów powiązanych (w odpowiedniej części).

Intencją Spółki Dzielonej, jak i Spółki Przejmującej jest przeniesienie na skutek podziału na Spółkę Przejmującą wszystkich przypisanych do Centrum Usług należności i zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów dotyczących jego działalności, istniejących na moment podziału.

W związku z powyższym, zgodnie z zasadą ograniczonej sukcesji prawnej przewidzianej dla podziału zgodnie z przepisami prawa handlowego, na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione wszystkie prawa i obowiązki z umów związanych z prowadzoną przez tę jednostkę działalnością, np. umów leasingu samochodów osobowych, umów handlowych (zwłaszcza umów z dostawcami Spółki oraz umów najmu nieruchomości) oraz powiązanych umów o usługi telekomunikacyjne, dostępu do Internetu (w tym w części wykorzystywanej przez pracowników Centrum Usług). Szczegółowe prawa i obowiązki Spółki Dzielonej przechodzące na Spółkę Przejmującą zostaną określone w planie podziału, zgodnie z art. 531 kodeksu spółek handlowych.

W związku z planowaną reorganizacją na Spółkę Przejmującą przejdzie część zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm., winno być: Dz. U. z 2018 r. poz. 108 z późn. zm.), co spowoduje przejście do Spółki przejmującej pracowników Centrum Usług. Wśród nich znajdują się osoby zarządzające poszczególnymi działami odpowiadającymi za obszary wchodzące w zakres działalności Centrum Usług, wraz z odpowiedzialnym za Centrum Usług członkiem zarządu Spółki.

Odnośnie przeniesienia ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością w ramach Centrum Usług należy wskazać, że Wnioskodawca dokona ich przeniesienia w takim zakresie, w jakim nie uchybi to ciążącym na Spółce Dzielonej obowiązkom w zakresie przechowywania dokumentacji rachunkowej i podatkowej.

Składniki materialne i niematerialne pozostające w Spółce Dzielonej.

W Spółce Dzielonej pozostanie Dział Handlowy. Mając na uwadze powyższe, w Spółce Dzielonej pozostaną składniki majątkowe (materialne i niematerialne) niezbędne do prowadzenia tej działalności, w tym:

* składniki rzeczowego majątku trwałego, w szczególności wyposażenie biurowe, jak i aktywa obrotowe,

* składniki niematerialne, w tym licencje na programy komputerowe,

* baza danych klientów (odbiorców) Spółki,

* środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym Spółki, dedykowane do działalności Spółki,

* magazyny lokalne wraz ze zgromadzonymi w nich zapasami,

* należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Działu Handlowego.

W związku z powyższym, w Spółce Dzielonej pozostaną prawa i obowiązki z niektórych umów związanych z prowadzoną przez Dział Handlowy działalnością, np. umowy handlowe (głównie w zakresie sprzedaży towarów), umowy najmu magazynów lokalnych, umowy leasingu samochodów osobowych, jak również powiązane z tym działem umowy o usługi telekomunikacyjne. Wybrane umowy mogą natomiast zostać zmienione lub rozwiązane i zastąpione nowymi.

Ponadto, w Spółce Dzielonej pozostanie przypisana funkcjonalnie do Działu Handlowego kadra pracownicza wraz z odpowiedzialnym członkiem zarządu Spółki.

Po dokonaniu podziału, zarówno Dział Handlowy, jak i Centrum Usług będą prowadziły swoją działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie w ramach odrębnych podmiotów prawnych. Z perspektywy biznesowej Dział Handlowy oraz Centrum Usług będą mogły funkcjonować niezależnie, bowiem każdy z nich składać się będzie ze wszystkich niezbędnych w tym celu zasobów. W ramach prowadzonej działalności przez Spółkę Dzieloną po podziale

(w której strukturach pozostanie Dział Handlowy) będzie ona nabywać niezbędne usługi od podmiotów zewnętrznych, w tym w zakresie funkcji realizowanych dotychczas przez Centrum Usług. Usługi te mogą być nabywane również od Spółki Przejmującej.

Należy bowiem wskazać, że opisany wyżej zespół przenoszonych składników materialnych i niematerialnych (związany z Centrum Usług) do Spółki Przejmującej, jak również zespół składników pozostający w Spółce Dzielonej (związany z Działem Handlowym) będą stanowić na dzień dokonania podziału przez wydzielenie zorganizowany kompleks praw, zobowiązań i składników majątkowych ukierunkowany i umożliwiający realizację działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą w zakresie prowadzonym obecnie przez Centrum Usług oraz działalności gospodarczej przez Spółkę Dzieloną w zakresie prowadzonym obecnie przez Dział Handlowy. W związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie, zarówno Spółka Przejmująca, jak i Wspólnik nie otrzymają żadnych dopłat w gotówce.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie Centrum Usług i przejęcie go przez Spółkę Przejmującą, Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, na skutek przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

1. Opodatkowanie z tytułu podziału przez wydzielenie, gdy majątek pozostający w spółce, jak i majątek przejmowany stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Z perspektywy spółki dzielonej, jej ewentualny obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o CIT na skutek dokonania podziału przez wydzielenie zależy m.in. od statusu składników majątkowych podlegających przeniesieniu na spółkę przejmującą oraz pozostających w spółce dzielonej jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Podstawą opodatkowania Spółki Dzielonej przy przedmiotowej restrukturyzacji może być przepis art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT "przychodami (...) są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli (...) przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia."

Mając na uwadze powyższe, wnioskując a contrario, w sytuacji gdy przy podziale przez wydzielenie zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak i pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, to spółka dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na skutek podziału przez wydzielenie.

Tym samym, w odniesieniu do opisu zdarzenia przyszłego, w ocenie Spółki należy uznać, że jeżeli zarówno Centrum Usług stanowiące majątek przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie, jak i Dział Handlowy stanowiący część pozostającą w strukturach Spółki po podziale spełnią wszystkie przesłanki do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego transakcja podziału przez wydzielenie nie spowoduje po stronie Spółki, jako podmiotu dzielonego, opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na gruncie ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. Poniżej Spółka przedstawia argumenty na poparcie tego stanowiska.

2. Kwalifikacja Centrum Usług oraz Działu Handlowego jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wskazana powyżej definicja tożsama jest z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, dalej jako: "ustawa o VAT"), analogiczną definicję przedmiotowego pojęcia zawiera również ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.).

Na podstawie powyższych definicji w doktrynie prawa podatkowego, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się zespół przesłanek, których łączne spełnienie implikuje uznanie danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zarówno na gruncie przepisów o podatkach dochodowych, jak i podatku od wartości dodanej.

Wymaganym i koniecznym do uznania składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest:

a.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

b.

wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

d.

wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Mając na uwadze, iż ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób należy weryfikować czy wskazane powyżej przesłanki zostały spełnione, niezbędnym jest przeprowadzenie każdorazowo odrębnej analizy w odniesieniu do danego stanu faktycznego.

W ocenie Spółki, składniki majątku wchodzące w skład zarówno Centrum Usług, jak i Działu Handlowego spełniają wszystkie powyżej wymienione kryteria niezbędne do uznania obu z nich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

a) Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest zespół składników majątkowych, w skład którego wchodzą zarówno składniki materialne i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, iż aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby składał się on co najmniej z jednego składnika materialnego i co najmniej z jednego składnika niematerialnego (S. Kępa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe, Warszawa 2007).

Tożsame stanowisko prezentowane jest również przez organy podatkowe. W szczególności, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2013 r., Znak: IPTPP2/443-221/13-4/PR wskazał, że "podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)".

Ponadto, jedynym składnikiem wymienionym bezpośrednio w definicji legalnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa są zobowiązania. Zatem można twierdzić, że zobowiązania stanowią fundamentalny element przedmiotowego pojęcia, gdyż ustawodawca w sposób celowy wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Spółki, nie należy jednak powyższych konkluzji utożsamiać z obowiązkiem przeniesienia wszystkich składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną działalnością, aby można było uznać daną jednostkę funkcjonującą w ramach większej struktury organizacyjnej podatnika za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wnioskodawca pragnie wskazać, że w wydawanych interpretacjach indywidualnych wskazuje się m.in., że: "(...) w kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa" (tak np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lutego 2013 r., Znak: ILPP2/443-1186/12-3/MR).

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 27 marca 2013 r., sygn. II FSK 1896/11 stwierdził, że: "(...) w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa. Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika bowiem jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tych względów nie ma podstaw do uznania, że co do zasady utraci on te samodzielność poprzez wyłączenie ze składników majątkowych niektórych zobowiązań (...). W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, a Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w tej sprawie poglądy te podziela, że możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana część przedsiębiorstwa została powołana".

W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, spełnienie przesłanki istnienia zespołu powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania, jest bezsporne, ponieważ zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego przyporządkowane są składniki majątku o charakterze zarówno materialnym (m.in. aktywa trwałe, zapasy, wyposażenie), jak i niematerialnym (m.in. bazy danych kontrahentów, oprogramowanie komputerowe), a ponadto specyficzne dla poszczególnych jednostek zobowiązania.

Ponadto, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, intencją Spółki jest przeniesienie wszystkich istniejących na moment podziału zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów przypisanych do Centrum Usług na Spółkę Przejmującą, jednakże w odniesieniu do niektórych umów przeniesienie to może okazać się niemożliwe ze względu na bariery prawne (w tym postanowienia tych umów). W ocenie Wnioskodawcy, powyższa okoliczność powinna jednak pozostawać bez wpływu na kwalifikację Centrum Usług jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż jego zobowiązania zasadniczo są jedynie pochodną prowadzonej działalności operacyjnej, natomiast nie warunkują możliwości jej nieprzerwanego prowadzenia. Podejście takie potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-1006/14/k.p., w następującym stanie faktycznym: "(...) nie można przesądzić, czy wszystkie takie zobowiązania oraz kontrakty zostaną przeniesione wraz z aportem. Niemniej jednak, z uwagi na okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, takie sytuacje nie będą miały wpływu na możliwość kontynuacji przez K S.A. działalności jubilerskiej", odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "(...) w razie nieprzejścia na K S.A. pojedynczych zobowiązań oraz praw i obowiązków z tytułu umów, nie będzie to miało znaczącego wpływu na możliwość kontynuacji przez K S.A Działalności Jubilerskiej, a przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie w dacie aportu spełniona."

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2014 r., Znak: IBPP4/443-605/13/LG wydanej w podobnym stanie faktycznym postanowił, iż: "Wnioskodawca wskazuje, że nie zamierza przenosić na nabywcę wierzytelności i zobowiązań związanych z "X". Ponadto spółka nabywająca tę jednostkę gospodarczą - która do tej pory dzierżawiła tę część przedsiębiorstwa - będzie kontynuowała działalność gospodarczą, którą prowadziła dotychczas na bazie tej część przedsiębiorstwa. Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy i regulacje prawne w tym zakresie, należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie dojdzie do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT",

Uwzględniając powyższe uwagi, w ocenie Spółki przesłanka wyodrębnienia w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przypisanych do Centrum Usług i do Działu Handlowego, została spełniona.

b) Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie.

Niezbędne dla uznania określonych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest ich wyodrębnienie organizacyjne w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Ustawa o CIT oraz ustawa o VAT nie zawierają definicji wyodrębnienia organizacyjnego, jednakże praktyka organów podatkowych wskazuje, iż: "(...) wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość" (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 18 października 2013 r., Znak: ILPB3/423-340/13-2/JG).

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2015 r., Znak: IBPBI/2/423-1284/14/IŻ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż: "O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze" (podkreślenie Wnioskodawcy).

Takie rozumienie wyodrębnienia organizacyjnego potwierdzają także organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacjach indywidualnych z dnia 5 stycznia 2015 r., Znak: IPTPP2/443-738/14-4/DS, z dnia 30 grudnia 2014 r., Znak: IPTPP1/443-746/14-2/MW czy też z dnia 6 czerwca 2013 r., Znak: IPTPP2/443-221/13-4/PR.

Zdaniem Spółki, aby móc mówić o wyodrębnieniu organizacyjnym z przedsiębiorstwa danych składników majątku niezbędne jest, aby składniki te pozostawały we wzajemnych relacjach, pozwalających uznawać je za zespół składników, który może samodzielnie realizować określone zadania. Bezsprzecznie zatem niewystarczającym powodem do uznania danych składników majątku za wyodrębnione organizacyjnie z przedsiębiorstwa jest tworzenie przez nie zbioru przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest ich przynależność, pod względem własności do jednego podmiotu gospodarczego.

Stanowisko organów podatkowych w analogiczny sposób odnosi się do kryterium wyodrębnienia organizacyjnego wskazując, że najistotniejszym elementem determinującym spełnienie tej przesłanki jest istnienie w obrębie przedsiębiorstwa zespołu składników, połączonych w jedną grupę ze względu na rolę jaką odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

W ocenie Spółki, mając na uwadze kryteria przemawiające za wyodrębnieniem organizacyjnym podnoszone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, należy wskazać, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego:

* Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią samodzielne zespoły składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych w Spółce,

* Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią odrębne jednostki organizacyjne w schemacie organizacyjnym Spółki,

* zarówno do Centrum Usług, jak i Działu Handlowego jako jednostek wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej Spółki przypisani są pracownicy posiadający wyspecjalizowaną wiedzę konieczną do realizacji powierzonych im funkcji, w tym osoby na stanowiskach kierowniczych zarządzający poszczególnymi komórkami wchodzącymi w skład ww. jednostek.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy spełniają przesłanki niezbędne dla uznania ich za jednostki wyodrębnione organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

c) Wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie.

Przesłanką wymaganą do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa danych składników majątku jest ich wyodrębnienie finansowe w istniejącym przedsiębiorstwie.

Podobnie jak w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego, ustawa o CIT oraz ustawa o VAT nie zawierają definicji wyodrębnienia finansowego składników w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Odnosząc się zatem do ugruntowanej praktyki w tym zakresie, w ocenie organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 lutego 2015 r. Znak: IBPBI/2/423-1284/14/IŻ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 stycznia 2015 r. Znak: IPTPP2/443- 738/14-4/DS, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 grudnia 2014 r., Znak: IPTPP1/443-747/14-2/AK interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 kwietnia 2014 r., Znak: ILPB3/423-27/14-4/JG).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza zatem np. konieczności prowadzenia odrębnej księgowości czy też obowiązku sporządzania odrębnego bilansu dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, wystarczające dla uznania, iż dane składniki majątku są wyodrębnione finansowo jest prowadzenie takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, dzięki której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, że Spółka będzie posiadała i wykorzystywała narzędzia rachunkowe pozwalające na przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego. Ponadto, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, możliwe jest sporządzenie w odniesieniu zarówno do Centrum Usług, jak i do Działu Handlowego dokumentów w postaci odpowiedników bilansu (tzw. zestawienia wartości aktywów i pasywów) oraz rachunku zysków i strat (przychodów i kosztów).

W rezultacie zasadne jest twierdzenie, że zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy są wyodrębnione finansowo w Spółce.

d) Wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogącego stanowić oddzielne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą.

Mając na uwadze definicję legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zespół składników majątkowych dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinien być także odrębny funkcjonalnie. Powyższe oznacza, że zespół składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi służyć realizacji określonego zadania lub zadań gospodarczych a także potencjalnie mógłby stanowić odrębne i niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swoje zadania.

Powszechnie przyjmuje się, że ta potencjalna zdolność do samodzielnej realizacji zadań wyraża się możliwością realizacji określonych zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych przyporządkowanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który mógłby de facto stanowić oddzielne i niezależne przedsiębiorstwo realizujące dane zadania w sposób samodzielny, poczynając od momentu wyodrębnienia tego zespołu. Zatem istotą tego kryterium jest ustalenie czy rozpatrywany zespół składników majątku, jako odrębna całość, byłby w stanie, od momentu jego wydzielenia, w sposób samodzielny funkcjonować na rynku w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Na takie rozumienie wskazują także organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2015 r., Znak: IBPBI/2/423-1284/14/IŻ, w której organ stwierdził, że: "(...) część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa."

Powyższe potwierdził także np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2013 r., Znak: ILPP2/443-81/13-2/MR wskazując, iż: "(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa."

Zdaniem Wnioskodawcy, oceny spełnienia przedmiotowej przesłanki powinno się dokonywać przez pryzmat podstawowej działalności gospodarczej prowadzonej przez daną jednostkę (w analizowanym przypadku - Centrum Usług oraz Dział Handlowy).

Dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmioty działalności Centrum Usług oraz Działu Handlowego będą stanowić na moment przeprowadzenia podziału odrębne obszary działalności Spółki Dzielonej. Przypisany na moment przeprowadzenia podziału do Centrum Usług oraz Działu Handlowego zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwolą na samodzielną realizację powierzonych im zadań.

W opinii Wnioskodawcy, z funkcjonalnego punktu widzenia, zarówno Spółka Dzielona (przy pomocy pozostającego w niej Działu Handlowego), jak i Spółka Przejmująca (przy pomocy przejętego przez nią Centrum Usług) będą w stanie kontynuować realizację dotychczasowych zadań realizowanych przez Dział Handlowy / Centrum Usług oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Centrum Usług oraz Dział Handlowy będą posiadać bowiem zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielne podmioty gospodarcze świadczące usługi na rzecz innych podmiotów, w takim samym zakresie w jakim obecnie Centrum Usług i Dział Handlowy wykonują czynności w strukturach Spółki Dzielonej.

Wnioskodawca chciałby wskazać, iż obie jednostki będą wyposażone na moment przeprowadzenia podziału we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji zadań, które mogą zostać im powierzone, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład obu jednostek umożliwią prowadzenie działalności gospodarczej polegającej odpowiednio na:

a.

sprzedaży (handlu hurtowym) artykułami elektrotechnicznymi - przez Spółkę Dzieloną;

b.

działalności wspierającej m.in. w zakresie finansowym, kadrowym, informatycznym, zakupowym czy logistycznym - przez Spółkę Przejmującą.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, iż zarówno Centrum Usług, jak również Dział Handlowy będą na moment podziału przez wydzielenie stanowić zorganizowane i wyodrębnione funkcjonalnie części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej jest fakt, że do obydwu jednostek na moment przeprowadzenia podziału zostanie przydzielony personel posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tych jednostek. Tym samym, Podmiot Przejmujący Centrum Usług, w oparciu o aktywa i Pasywa oraz zasoby ludzkie i kontrakty handlowe przypisane do tej jednostki będzie mógł kontynuować Prowadzenie działalności gospodarczej w takim zakresie, w jakim jest ona obecnie prowadzona w strukturach Spółki Dzielonej. Podobnie w przypadku Spółki Dzielonej, Dział Handlowy pozostający w jej strukturach, w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do niego oraz zasoby ludzkie i kontakty handlowe będzie mógł kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w dotychczasowym kształcie. Na skutek przejęcia Centrum Usług oraz pozostawienia Działu Handlowego, Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona będą więc w stanie generować strumienie zewnętrznych dochodów (przy czym Centrum Usług będzie również kontynuować uzyskiwanie przychodów bezpośrednio w oparciu o obowiązujące obecnie umowy z klientami zewnętrznymi,

np. w zakresie usług księgowych, wynajmu nieruchomości).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Centrum Usług oraz Dział Handlowy stanowią wyodrębnione funkcjonalnie zespoły składników posiadające potencjalną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższą konkluzję nie powinien mieć wpływu fakt, że w związku z przejęciem Centrum Usług, w strukturach Spółki Dzielonej nie pozostaną funkcje wspierające dotychczasową działalność Spółki, przykładowo w postaci obsługi księgowej czy też kadrowej. W ocenie Spółki, w związku z modelem, który ma zostać przyjęty w Grupie (do której należy zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Przejmująca), funkcje te zostaną zapewnione Spółce Dzielonej przez zewnętrzne podmioty z Grupy, m.in. przez Spółkę Przejmującą. Biorąc pod uwagę fakt, iż i) funkcje te nie są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez Dział Handlowy w ramach struktur Spółki Dzielonej, jak i nie pozbawiają składników majątku przyporządkowanych do tegoż działu przymiotu samodzielności, ii) oraz fakt, iż odpowiednie usługi zostaną zapewnione Spółce Dzielonej po podziale, Dział Handlowy stanowić powinien zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o CIT.

Powyższe stwierdzenie jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, przykładowo w wyroku z dnia 23 marca 2012 r., sygn. II FSK 1643/10, w którym sąd wskazał, że: "zawarta w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. (...) istota przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizacje określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej. informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska Organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c."

Analogiczne stanowisko przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 2011 r., I FSK 1383/10, w którym wskazał, iż: "istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. (...) Reasumując: dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych".

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki, należy uznać, że również kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego jest spełnione, gdyż tak Centrum Usług, jak i Dział Handlowy stanowią wyodrębnione, zorganizowane zespoły składników majątkowych, gotowe i zdolne do podjęcia (lub też kontynuowania) działalności w swoim dotychczasowym zakresie automatycznie po dniu wydzielenia. Nie ma przy tym przeszkód, aby twierdzić, iż kilka komórek zorganizowanych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej w formie jednej wyodrębnionej jednostki (tj. Centrum Usług), przeznaczonych do realizacji określonych różnych zadań (nawet w oparciu o odmienne procesy) nie może stanowić jednej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Centrum Usług, jak i Dział Handlowy na moment podziału będą wyodrębnionymi organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołami składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania i funkcjonujące na rynku. W konsekwencji, należy stwierdzić, że Centrum Usług oraz Dział Handlowy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Jak zostało wykazane wyżej (pkt 2), zarówno majątek przejmowany na skutek podziału (Centrum Usług), jak i majątek pozostający w Spółce Dzielonej po jej podziale (Dział Handlowy) będą, zdaniem Wnioskodawcy, stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z planowanym podziałem Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu CIT.

Mając świadomość, iż interpretacje indywidualne mają moc wiążąca jedynie w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane, Wnioskodawca pragnie wskazać, że stanowisko Spółki dotyczące neutralności podziału przez wydzielenie z perspektywy spółki dzielonej w przypadku, gdy zarówno wyodrębniany zespół składników materialnych i niematerialnych, jak i pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, znajduje swoje potwierdzenie m.in. na gruncie:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2016 r., Znak: IPPB5/4510-694/16-2/AK, w której za prawidłowe uznane zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "jeżeli zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak i majątek pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, spółka podlegająca podziałowi nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych."

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2016 r., Znak: ILPB4/4510-1-554/15-2/MC, w której za prawidłowe uznane zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "W związku z powyższym, a contrario, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, spółka podlegająca podziałowi nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.p."

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 października 2015 r., Znak: ILPB3/4510-1-347/15-3/EK, w której wskazano: "W tym stanie rzeczy, wydzielenie i przeniesienie do G. PL, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, stanowiącego ZCP Spółki Zakładu Dystrybucyjnego, przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce, stanowiącego ZCP Spółki Zakładu Produkcyjnego, nie spowoduje powstania po stronie Spółki przychodu podatkowego na moment wydzielenia zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych."

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 grudnia 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-1108/14/k.p., w której zaakceptowane zostało następujące stanowisko podatnika: "(...) jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce dzielonej, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT po stronie spółki dzielonej nie powstanie";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 września 2013 r., Znak: IPTPB3/423-235/13-2/GG, gdzie organ stwierdził, że: "Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. A contrario, jeśli majątek przejmowany i pozostający w spółce na skutek podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wówczas wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień wydzielenia nie będzie przychodem."

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, na skutek przeprowadzenia planowanego podziału przez wydzielenie, Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków administracyjnych, należy stwierdzić, że wyroki te wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, zatem tut. Organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej podobnej tematyki.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestie objęte pytaniem oznaczonym przez Wnioskodawcę numerem 1.

Natomiast zagadnienie objęte pytaniem oznaczonym we wniosku numerem 2 jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl