0111-KDIB1-1.4010.79.2020.1.DK - Zwolnienie z CIT przekazanego w formie przelewu bankowego dochodu na finansowanie działalności statutowej stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.79.2020.1.DK Zwolnienie z CIT przekazanego w formie przelewu bankowego dochodu na finansowanie działalności statutowej stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w stosunku do przekazanej w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w stosunku do przekazanej w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako Spółka) jest spółką z o.o. z siedzibą w Polsce i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Podstawową działalnością Spółki jest dostarczanie kruszywa amfibolitowego na rynek budowlany, drogowy i kolejowy.

Jedynym udziałowcem Spółki jest Stowarzyszenie, posiadające 100% udziałów. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Celem statutowym stowarzyszenia jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przyszłości może wystąpić sytuacja, iż Spółka przekaże zaliczkę/dochód na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia. Wypłata zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej stowarzyszenia nastąpi za pośrednictwem przelewu na rachunek bankowy pod tytułem "przekazanie dochodu na rzecz udziałowca - Stowarzyszenia, działającego na podstawie przepisów ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, na jego działalność statutową objętą zwolnieniem w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaliczki/dochód na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia nie będą/nie będzie stanowić zaliczki na poczet dywidendy udziałowca - Stowarzyszenia.

Otrzymany dochód zostanie przeznaczony przez Stowarzyszenie na jego działalność statutową z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przekazanie w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia, która zostanie przeznaczona na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Jeżeli przekazanie w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej nie będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w jakiej formie Wnioskodawca powinien przekazać dochód, aby korzystał z tego zwolnienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia, która zostanie przeznaczona na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej jako ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnień z opodatkowania, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego. W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin-wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie następujące przesłanki:

1.

udziałowcem spółki musi być stowarzyszenie, czyli organizacja działająca w oparciu o przepisy Prawa o stowarzyszeniach;

2.

stowarzyszenie musi prowadzić działalność statutową objętą przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

3.

dochód spółki musi zostać przeznaczony na te cele objęte zwolnieniem i przekazany na rzecz stowarzyszenia.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, udziałowcem Wnioskodawcy jest Stowarzyszenie posiadające 100% udziałów Spółki, które działa na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy spełniony jest pierwszy z warunków zwolnienia. Stowarzyszenie prowadzi także działalność statutową objętą przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi iż wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego.

Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy spełniony jest także drugi z warunków zwolnienia. Zgodnie z ostatnim z warunków zwolnienia, dochód spółki musi zostać przeznaczony na te cele objęte zwolnieniem oraz przekazany na rzecz stowarzyszenia.

Użyty w przepisie spójnik "oraz" ma charakter koniunkcyjny (łączny). Oba elementy połączone tym spójnikiem, a zatem "w części przeznaczonej" i "przekazanej" składają się na przesłankę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Połączenie spójnikiem "oraz" oznacza, że dla spełnienia warunków w powołanym przepisie uregulowanych, konieczne jest łączne ich wystąpienie, zatem brak choćby jednego z nich skutkuje utratą możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Należy zwrócić uwagę, iż zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie w sytuacji "przekazania" dochodu, przy czym nie zostało dookreślone w jaki sposób ma zostać dokonane owe przekazanie Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają takich szczegółów jak forma przekazania dochodu czy tytuł, jaki miałby znajdować się na przelewie.

W związku z brakiem ustawowej definicji "przekazania" należy dokonać wykładni językowej w celu ustalania znaczenia potocznego tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), przekazać oznacza:

1.

«powierzyć komuś coś»,

2.

«powtórzyć komuś jakąś informację, czyjeś polecenie, słowa itp.w.»,

3.

«wysłać jakiś bodziec, sygnał, impuls do jakiegoś urządzenia, narządu itp.»,

4.

«wpłacić pieniądze do banku lub na pocztę, zlecając wypłacenie ich temu, na czyje nazwisko lub konto zostały wpłacone».

W związku z powyższym, zgodnie ze słownikiem PWN, przekazanie oznacza powierzenie komuś czegoś, jak również wpłacenie pieniędzy do banku lub na pocztę, zlecając wypłacenie ich temu, na czyje nazwisko lub konto zostały wpłacone.

Powyższe oznacza, iż należy uznać, iż zlecenie w banku wypłacenia określonej kwoty pieniężnej konkretnemu podmiotowi mieści się w zakresie pojęcia "przekazanie".

Należy podkreślić, iż przekazanie zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia nie można w ocenie Wnioskodawcy utożsamiać z wypłatą zaliczki na poczet dywidendy Stowarzyszenia.

Dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Jak wskazał Naczelnik Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2015 r., sygn. IPPB5/4510-307/15-3/KS, "biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że użyte przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy sformułowanie przekazanie dochodu przez Spółkę na rzecz Stowarzyszenia nie może być rozumiane jako wypłata dywidendy. Nie tylko ze względu na rezultat wykładni językowej (gramatycznej), ale także ze względu na zakaz wykładni homonimicznej, tj. w obrębie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nadanie takiego znaczenia słowu "przekazać", które prowadzi do wniosku, że powoduje to uprawnienie do wypłaty dywidendy.

Jak wyżej zostało wykazane, "przekazanie" dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy następuje przed opodatkowaniem, natomiast wypłata dywidendy następuje w związku z wypracowaniem przez Spółkę zysku, tj. po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym "przekazanie" dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy nie może być tożsamo traktowane jak wypłata dywidendy, a co za tym idzie zwolnienie na mocy art. 17 ust. 1 pkt 5 nie ma zastosowania do wypłaty dywidendy.

W związku z powyższym, przekazanie zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia (przed opodatkowaniem dochodu) nie można utożsamiać z wypłatą zaliczki na poczet dywidendy Stowarzyszenia. Z tego względu zlecenie przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia kwoty pieniężnej w postaci zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia będzie przekazaniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5.

Dochód Spółki przeznaczony zostanie również na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, iż warunek przeznaczenia dochodu Spółki na cele objęte zwolnieniem oraz przekazanie tego dochodu na rzecz Stowarzyszenia, zdaniem Wnioskodawcy zostanie spełniony.

W związku z powyższym, jeśli Wnioskodawca przeznaczy i wydatkuje, poprzez przekazanie osiągniętego przez siebie dochodu na realizację celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Stowarzyszenia - jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania części dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na realizację ww. celów statutowych Stowarzyszenia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym przekazanie w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia, która zostanie przeznaczona na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko dotyczące pytania nr 2.

Jak zostało wskazane w stanowisku Wnioskodawcy dotyczącym pytania nr 1, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym przekazanie w formie przelewu bankowego zaliczki/dochodu na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia, która zostanie przeznaczona na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy pytanie nr 2 jest bezprzedmiotowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., zwana dalej: "ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a- 17k; 2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą także korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Artykuł 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;

* celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;

* spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Z wykładni gramatycznej wskazanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznacznie, iż wolna od podatku jest ta część dochodów spółek, która zostanie przeznaczona (w deklaracji) na cele wynikające ze statutu stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem spółki, tożsame z celami wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przekazana (wydatkowana) na rzecz tej organizacji.

Użyty w przepisie spójnik "oraz" ma charakter koniunkcyjny (łączny). Oba elementy połączone tym spójnikiem, a zatem "w części przeznaczonej" i "przekazanej" składają się na przesłankę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Połączenie spójnikiem "oraz" oznacza, że dla spełnienia warunków w powołanym przepisie uregulowanych, konieczne jest łączne ich wystąpienie, zatem brak choćby jednego z nich skutkuje utratą możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z o.o., której jedynym udziałowcem jest stowarzyszenie posiadające 100% udziałów oraz działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Spółka w przyszłości będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca (Stowarzyszenia) dochód w celu finansowania jego celów statutowych. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi. Dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy dochód Wnioskodawcy może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku przeznaczenia go i przekazania w formie przelewu bankowego jedynemu udziałowcowi będącemu Stowarzyszeniem na cele tego Stowarzyszenia wymienione w opisie zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisie tym zostały wymienione następujące cele statutowe, które związane są z działalnością:

* naukową, naukowo-techniczną, oświatową,

* w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalną,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* w zakresie ochrony środowiska,

* w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

* w zakresie dobroczynności,

* w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także

* w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz

* kultu religijnego.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeszcze raz należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Zatem, jeśli Wnioskodawca przeznaczy część swojego dochodu otrzymanego przelewem bankowym w postaci pieniężnej bądź też innej niż darowizna pieniężna na cele wynikające ze statutu Stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy, tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz przekaże (wydatkuje) ww. dochody na rzecz tej organizacji, to Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym, jeśli Stowarzyszenie oprócz działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 realizuje także inne cele to przekazanie dochodu na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy podstawy do zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Jak zostało to wskazane powyżej, aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych musi spełnić kumulatywnie następujące warunki: udziałowcami Spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach; celem tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na wymienione cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), której jedynym udziałowcem jest Stowarzyszenie (organizacja działająca na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach) przeznaczy i przekaże (wydatkuje) w formie przelewu bankowego uzyskany przez siebie dochód na cele statutowe Stowarzyszenia zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to taki dochód będzie u Wnioskodawcy korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż jak wskazano wyżej przekazany przez Wnioskodawcę dochód, w formie przelewu bankowego będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bezprzedmiotowa jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl