0111-KDIB1-1.4010.764.2023.2.BS - CIT estoński – przesłanki stosowania w przypadku przekształcenia spółki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.764.2023.2.BS CIT estoński – przesłanki stosowania w przypadku przekształcenia spółki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c lub pkt 6 lit. b ustawy o CIT, wyłączając tym samym czasowo możliwość zastosowania przez Spółkę Przekształconą opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek;

* czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu do Spółki.

Uzupełnili go Państwo pismem z 7 marca 2024 r. (wpływ tym samym dniu). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania:

(...)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(...)

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowani są wspólnikami Spółki Jawnej (...) (dalej: "Spółka"). Przedmiotem działalności Spółki jest działalność deweloperska. Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ze względu na rozwój działalności i zwiększenie ryzyk biznesowych, Zainteresowani planują przekształcenie Spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie przepisu art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych. Spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia Spółki (dalej: "Spółka Przekształcona"), będzie posiadać siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będzie podlegać w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pierwszy rok podatkowy Spółki Po Przekształceniu będzie trwał od dnia wpisu przekształcenia do KRS do końca roku kalendarzowego. Po przekształceniu Spółka przekształcona chce skorzystać z opodatkowania na zasadzie ryczałtu od dochodów spółek w rozumieniu ustawy CIT.

Zainteresowany będący stroną postępowania był właścicielem nieruchomości, którą z dniem 8 grudnia 2023 r. wniósł jako wkład niepieniężny do Spółki. Nieruchomość ta została wniesiona na potrzeby działalności deweloperskiej prowadzonej przez Spółkę, a aport Nieruchomości podlegał opodatkowaniu VAT.

Spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej, w okresie w którym zamierza korzystać z opodatkowania CIT estońskim, będzie spełniała warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 2, 3, 5, 6 raz 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "Ustawa o CIT").

Do spółki z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej nie będą miały zastosowania pozostałe, tj. inne niż wskazane w pytaniu nr 2 i stanowisku do tego pytania (pytanie dotyczyło art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c lub pkt 6 lit. b ustawy o CIT), przepisy, o których mowa w art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączające czasowo możliwość zastosowania przez spółkę po przekształceniu opodatkowania w formie CIT estońskiego.

W uzupełnieniu ujętym w piśmie z 7 marca 2024 r. wskazali Państwo, że:

* wskazana nieruchomość została zakupiona przez Zainteresowanego do majątku osobistego w 2019 r. jako forma lokaty własnych środków. Następnie w lutym 2023 r. Zainteresowany zawarł umowę przedwstępną sprzedaży ww. nieruchomości ze spółką jawną, w której jest wspólnikiem. Finalnie jednak sytuacja finansowa spółki pod koniec 2023 r. nie pozwoliła na zakup - dlatego umowa została rozwiązana, a Zainteresowany przekazał spółce nieruchomość w formie wkładu,

* wskazana nieruchomość stanowiła prywatny majątek Zainteresowanego.

Pytania

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c lub pkt 6 lit. b ustawy o CIT, wyłączając tym samym czasowo możliwość zastosowania przez Spółkę Przekształconą opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek?

2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu do Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Zainteresowanych, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ani pkt 6 lit. b ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, a zatem prawo Spółki Po Przekształceniu do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie zostanie czasowo wyłączone.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanych, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka Przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu do Spółki.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisem art. 28k ust. 1 pkt 5 przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni (...): c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

W ocenie Zainteresowanych, zacytowany przepis nie znajdzie wobec niej zastosowania, gdyż wkład niepieniężny nie zostanie wniesiony w roku podatkowym, w którym Spółka została utworzona ani w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Nawet gdyby przyjąć, że za moment utworzenia w rozumieniu wskazanego przepisu należy uznać datę wpisu przekształcenia spółki jawnej w spółkę z o.o. do KRS - to wkład niepieniężny w postaci nieruchomości został wniesiony wcześniej, czyli przed przekształceniem. Nie będzie to zatem ani rok podatkowy, w którym podatnik został utworzony (utworzony we wskazanym powyżej rozumieniu, w wyniku przekształcenia), ani rok podatkowy bezpośrednio po nim następujący.

Zgodnie z przepisem art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o CIT przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy (...): wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Również wskazany przepis nie będzie miał zastosowania do sytuacji Spółki Po Przekształceniu, gdyż to nie Spółka wnosi wkład niepieniężny. Jednocześnie, nawet gdyby uznać, że z uwagi na brzmienie art. 28k ust. 2 ustawy o CIT zacytowany przepis potencjalnie mógłby mieć zastosowanie również do podmiotów, do których wnoszone są wkłady niepieniężne (z czym jednak Zainteresowani się nie zgadzają), to przepis i tak nie będzie miał zastosowania do sytuacji Spółki.

W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ani pkt 6 lit. b ustawy o CIT nie znajdą zastosowania, a zatem prawo Spółki Po Przekształceniu do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie zostanie czasowo wyłączone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") za spółkę należy rozumieć:

a)

spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)

spółkę kapitałową w organizacji,

c)

spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)

spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)

(uchylony)

2)

mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)

z wierzytelności,

b)

z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)

z części odsetkowej raty leasingowej,

d)

z poręczeń i gwarancji,

e)

z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)

ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)

z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)

podatnik:

a)

zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)

ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)

prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)

nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)

nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)

złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Natomiast w myśl art. 28k cytowanej wyżej ustawy:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)

przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)

instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)

podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)

podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)

podatników, którzy zostali utworzeni:

a)

w wyniku połączenia lub podziału albo

b)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

)

w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)

podatników, którzy:

a)

zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b)

wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

)

uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

)

składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

)

w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

2. W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanych jest kwestia ustalenia, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c lub pkt 6 lit. b ustawy o CIT, wyłączając tym samym czasowo możliwość zastosowania przez Spółkę Przekształconą opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek oraz czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aport do Spółki.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Zainteresowanych wskazać należy, że jak wynika z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18, dalej: "k.s.h."):

spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Z kolei w myśl art. 551 § 1 k.s.h.:

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Natomiast w myśl art. 552 k.s.h.:

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Z kolei zgodnie art. 553 § 1 i 3 k.s.h.:

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Przekształcenie spółek, w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 tej ustawy:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki jawnej.

Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie stanowi więc jej likwidacji, lecz prowadzi do jej kontynuacji w innej, nowej formie prawnej. Majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Innymi słowy przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową polega wyłącznie na modyfikacji formy ustrojowej spółki, a nie na rozwiązaniu spółki i utworzeniu w jej miejsce nowej. Jest to więc tożsamy podmiot, funkcjonujący po przekształceniu w nowej formie prawnej.

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani są wspólnikami spółki jawnej, którą planują przekształcić w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto Zainteresowany będący stroną postępowania był właścicielem nieruchomości, którą z dniem 8 grudnia 2023 r. wniósł jako wkład niepieniężny do spółki jawnej.

Jak wskazano powyżej, podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT:

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o CIT:

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy: wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Odnosząc się do wątpliwości Zainteresowanych, mając przy tym na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy, wskazać należy, że do Spółki po przekształceniu nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT, ani pkt 6 lit. b cyt. przepisu (które to przepisy na mocy art. 28k ust. 2 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny), gdyż wspólnik - Zainteresowany będący stroną postępowania zakupił w 2019 r. do majątku prywatnego nieruchomość, którą następnie wniósł w dniu 8 grudnia 2023 r. do spółki jawnej, czyli wniesienie nieruchomości nastąpiło przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę z o.o. Wnoszona nieruchomość nie stanowiła przy tym majątku przedsiębiorstwa, ZCP, ani składników majątku trwałego przedsiębiorstwa, lecz prywatny majątek Zainteresowanego, będącego wspólnikiem spółki jawnej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ani też art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o CIT, a zatem prawo Spółki po przekształceniu do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie zostanie czasowo wyłączone. W konsekwencji Spółka Przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu do Spółki, jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku spełnia warunki z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT i nie mają do niej zastosowania pozostałe przepisy art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Zainteresowanych w zakresie ustalenia:

- czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c lub pkt 6 lit. b ustawy o CIT, wyłączając tym samym czasowo możliwość zastosowania przez Spółkę Przekształconą opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek - jest prawidłowe;

- czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka przekształcona będzie uprawniona do skorzystania z estońskiego CIT przed upływem 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu do Spółki - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało/zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl