0111-KDIB1-1.4010.655.2021.2.BK - Zwolnienie z CIT dochodów organizacji pożytku publicznego

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.655.2021.2.BK Zwolnienie z CIT dochodów organizacji pożytku publicznego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z opisanym przez Państwa zakupem ze środków zgromadzonych i przeznaczonych na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy certyfikatów inwestycyjnych gwarantowanych przez Gwaranta, wydatki te nie spowodują utraty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę do tej pory i przeznaczonych na działalność statutową oraz ewentualnych przyszłych dochodów w postaci uzyskanych pożytków z odpłatnego zbycia wymienionych wyżej certyfikatów, w tym Odsetek które również zostaną przeznaczone w całości na działalność statutową Wnioskodawcy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: "Fundacja") posiada status organizacji pożytku publicznego (dalej: "OPP") i prowadzi działalność statutową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej ("Ustawa OPP"), a także działalność gospodarczą. Powyższe formy działalności statutowej Fundacji są rachunkowo wyodrębnione. Fundacja, prowadząc działalność gospodarczą, przekazuje cały dochód (nadwyżkę przychodów nad kosztami) na działalność pożytku publicznego (zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 3 Ustawy OPP). Zgodnie ze statutem celem Fundacji jest:

1. udzielenie pomocy w powrocie do zdrowia osobom po urazie kręgosłupa, osobom z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorym a w szczególności pomoc w

finansowaniu rehabilitacji fizycznej i leczenia w kraju i za granicą,

2.

pomoc w finansowaniu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób po urazie kręgosłupa, osób z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorych i ich rodzin,

3.

udzielenie pomocy finansowej osobom po urazie kręgosłupa, osobom z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorym oraz rodzinom osób po urazie kręgosłupa, osób z

niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorych,

4. pomoc i wsparcie finansowe i niefinansowe (w tym udzielanie pożyczek) instytucji działających na rzecz rehabilitacji fizycznej, społecznej i zawodowej oraz leczenia w kraju i

za granicą osób po urazie kręgosłupa, osób z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorych,

5.

likwidacja dysproporcji i barier społecznych powstałych pomiędzy osobami z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorymi i ich rodzinami a resztą społeczeństwa,

6.

upowszechnienie i rozwój sportu, kultury fizycznej, rekreacji i kultury sportowej osób z niepełnosprawnością i poważnie, przewlekle chorych oraz ich rodzin we wszelkich jego

formach i rodzajach,

7.

wzmacnianie aktywności obywatelskiej w różnych dziedzinach życia społecznego,

8.

rozwój innych organizacji działających na rzecz poprawy sytuacji zdrowotnej, ekonomicznej oraz społecznej osób z niepełnosprawnością, poważnie przewlekle chorych lub na

rzecz aktywności obywatelskiej w różnych dziedzinach życia społecznego,

9.

wspieranie rozwoju organizacji realizujących Cele Pożytku Publicznego,

10.

popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy z zakresu seksualności i rodzicielstwa osób z niepełnosprawnością ruchową, wsparcie rozwiązań i zaleceń systemowych w zakresie włączania osób z niepełnosprawnością ruchową w publiczną debatę o seksualności i rodzicielstwie,

11.

edukacja społeczeństwa w zakresie sportów osób z niepełnosprawnościami oraz wsparcie lub tworzenie inicjatyw dających możliwości uprawiania sportu przez osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi,

12.

tworzenie klubów sportowych dla osób niepełnosprawnych i poważnie przewlekle chorych,

13.

rozwój dyscyplin sportowych zarówno w zakresie działalności na rzecz osób z niepełnosprawnością jak i osób sprawnych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Fundacja posiada osobowość prawną. Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia. Fundacja chcąc zdywersyfikować posiadane przez siebie środki pieniężne przeznaczone na cele statutowe, działając przy tym wyłącznie w celu zabezpieczenia posiadanych środków pieniężnych przeznaczonych na cele statutowe zamierza zainwestować posiadane nadwyżki finansowe (pieniężne) w nabycie certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym

niestandaryzowanym, działającym na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi - (...) z siedzibą w Warszawie (dalej: "Fundusz"). Towarzystwem funduszy inwestycyjnych, który pełni wobec Funduszu obowiązki określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi jest Towarzystwo (...) (dalej: "TFI"). TFI zawarła umowę dotyczącą zarządzania całością portfela inwestycyjnego Funduszu z Kancelarią (dalej: "KCI"). Jedocześnie, KCI jest kontrolowana, za pośrednictwem B. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: "BSV"), przez spółkę Grupa (...) S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: "Gwarant" lub "GCI"). BSV jest jednostką w 100% zależną od Gwaranta i posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym KCI. Pan S. L. jest prezesem zarządu Fundacji oraz akcjonariuszem GCI, posiadającym ok. 5,5% akcji w jej kapitale zakładowym. Fundacja w celu zabezpieczenia inwestycji w Certyfikaty, zawrze z GCI jako gwarantem umowę ("Umowa gwarancyjna"), zgodnie z którą Gwarant zobowiązuje się że:

- dołoży starań, aby zostały wykonane niezbędne czynności skutkujące tym, że TFI, jako zarządzający Funduszem skieruje do Fundacji propozycję nabycia i warunki emisji

certyfikatów (certyfikatów gwarantowanych) (dalej: "Certyfikaty"),

- zapewni, że Fundacja, w trakcie oraz po upływie okresu inwestycji, trwającego od dnia objęcia Certyfikatów do 10 grudnia 2026 r. ("Okres Inwestycji") otrzyma zwrot kapitału

zainwestowanego w Certyfikaty oraz umówioną stopę zwrotu z lokaty w Certyfikaty w wysokości Odsetek ("Kwota Gwarantowana).

Gwarant, działając jako jednostka dominująca w stosunku do KCI, wykonującej obowiązki zarządzającego portfelem inwestycyjnym Funduszu, będzie miał możliwość oceny podejmowanych działań przez KCI i oceny wpływu tych działań na uzyskanie stopy zwrotu z inwestycji Wnioskodawcy w certyfikaty inwestycyjne (gwarantowane) Funduszu. W celu wykonania zobowiązań wynikających z Umowy gwarancyjnej strony ustalą, że zapłata na rzecz Wnioskodawcy Odsetek oraz zwrot na rzecz Wnioskodawcy zainwestowanych środków (Kwota Gwarantowana) będą następowały we wskazany poniżej sposób:

a. zapłata na rzecz Wnioskodawcy Odsetek będzie następowała poprzez:

(i) wykupowanie przez Fundusz Certyfikatów gwarantowanych w sposób wskazany w Umowie gwarancyjnej, a w przypadku, gdyby środki z przedmiotowych wykupów

certyfikatów gwarantowanych nie wystarczałyby na pokrycie całości Odsetek należnych za dany Okres Odsetkowy również poprzez:

(ii) wykonywanie przez Gwaranta na rzecz Wnioskodawcy gwarancji określonej w Umowie gwarancyjnej przez dopłatę przez Gwaranta na rzecz Wnioskodawcy reszty

środków pieniężnych niezbędnych do zaspokojenia roszczeń Wnioskodawcy (inwestora), dotyczących Odsetek należnych za dany Okres Odsetkowy.

b. zwrot na rzecz Wnioskodawcy zainwestowanych środków pomniejszonych o ewentualne nadpłaty nastąpi poprzez:

(i) wykupienie przez Fundusz certyfikatów gwarantowanych, które pozostaną w posiadaniu Wnioskodawcy po wykupieniu części certyfikatów gwarantowanych na potrzeby

wypłaty Odsetek, a w przypadku gdyby środki z przedmiotowego wykupu certyfikatów gwarantowanych nie wystarczyły na pokrycie całości zainwestowanych środków

również poprzez:

(ii) wykonanie przez Gwaranta na rzecz Wnioskodawcy gwarancji określonej w Umowie gwarancyjnej przez dopłatę przez Gwaranta na rzecz Wnioskodawcy reszty środków

pieniężnych niezbędnych do zaspokojenia roszczeń Wnioskodawcy dotyczących zwrotu zainwestowanych środków, lub poprzez

(iii) odkupienie przez Gwaranta od Wnioskodawcy certyfikatów gwarantowanych, które pozostaną w posiadaniu Wnioskodawcy po wykupieniu części certyfikatów

Gwarantowanych na potrzeby wypłaty odsetek - w sposób określony w Umowie gwarancyjnej, w wykonaniu Opcji Call, o której również mowa w Umowie gwarancyjnej.

Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że zawarcie Umowy gwarancyjnej z Gwarantem miało na celu przede wszystkim zabezpieczenie inwestycji Wnioskodawcy w Certyfikaty Funduszu, bez której Wnioskodawca nie zdecydowałby się na inwestycje w Certyfikaty Funduszu.

Pytanie

Czy w związku z opisanym przez Wnioskodawcę zakupem ze środków zgromadzonych i przeznaczonych na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy certyfikatów inwestycyjnych gwarantowanych przez Gwaranta, wydatki te nie spowodują utraty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę do tej pory i przeznaczonych na działalność statutową oraz ewentualnych przyszłych dochodów w postaci uzyskanych pożytków z odpłatnego zbycia wymienionych wyżej certyfikatów, w tym Odsetek które również zostaną przeznaczone w całości na działalność statutową Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w związku z opisanym przez Wnioskodawcę zakupem ze środków zgromadzonych i przeznaczonych na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy certyfikatów inwestycyjnych gwarantowanych przez Gwaranta, wydatki te nie spowodują utraty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę do tej pory i przeznaczonych na działalność statutową oraz ewentualnych przyszłych dochodów w postaci uzyskanych pożytków z odpłatnego zbycia wymienionych wyżej certyfikatów, w tym Odsetek które również zostaną przeznaczone w całości na działalność statutową Wnioskodawcy.

Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazaliście Państwo, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167 z późn. zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Wnioskodawca działa jako organizacja pożytku publicznego (OPP).

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 pkt 2 powyższej ustawy, organizacjami pozarządowymi są, niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5. opłat sądowych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem, (winno być: dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f), jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b ustawy o CIT, stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Biorąc pod uwag powyższe, Państwa zdaniem, ustawa o CIT ściśle określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

- posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego OPP, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, Państwa zdaniem, nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

W tym miejscu należy podkreślić, że Wnioskodawca jest fundacją ze statusem organizacji pożytku publicznego (OPP). Prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego (w ramach działalności statutowej), planuje natomiast prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej z przeznaczeniem na działalność statutową. Fundacja zamierza inwestować posiadane zgromadzone środki w zakup Certyfikatów Funduszu działającego na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, co do których zwrot z inwestycji oraz pożytki w postaci Odsetek będą stanowić Kwotę Gwarantowaną przez Gwaranta na postawie Umowy gwarancyjnej.

Należy zauważyć, że kwestie związane z "lokatą kapitału" w kontekście zwolnień określonych w art. 17 reguluje art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, w myśl którego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1f ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1 (w tym na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT - Państwa przypis).

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe należy zdaniem Wnioskodawcy podkreślić, że w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokaty kapitału/lokowanie dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, nie będzie skutkowało utratą zwolnienia. Przy czym wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ma charakter zamknięty, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego), Państwa zdaniem, należy uznać, że inwestowanie posiadanych przez Państwa środków pieniężnych w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e ustawy o CIT. Tym niemniej, zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT powyższe zwolnienie w zakresie lokowania środków w fundusze inwestycyjne znajdzie zastosowanie, gdy dochód (z Certyfikatów, w tym pożytków w postaci Odsetek) jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1, tj. na cele działalności statutowej OPP.

Mając na uwadze powyższe literalne brzmienie przepisów, w Państwa ocenie dochody lokowane w certyfikaty gwarantowane Funduszu będą podlegać zwolnieniu, jeżeli w przyszłości dochody z tych Certyfikatów będą przez Wnioskodawcę przeznaczone na działalności statutową. Wnioskodawca zwraca uwagę, że powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych.

Przykładowo:

- w interpretacji z dnia 10 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.63.2017.1.MS, której Dyrektor KIS uznał że: "Fundacja zamierza inwestować posiadane środki z ww. przychodów w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1896 z późn. zm.). Należy zauważyć, że kwestie związane z "lokatą kapitału" w kontekście zwolnień określonych w art. 17 reguluje art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p., w myśl którego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie: (...) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1f u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1. W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej. Z uwagi na powyższe należy zauważyć, że w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p., ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokaty kapitału/lokowanie dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p., nie będzie skutkowało utratą zwolnienia. Przy czym wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p., ma charakter zamknięty, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia. Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że inwestowanie posiadanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. Tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., w odniesieniu do dochodów lokowanych poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe. Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe."

- w interpretacji z dnia 28 stycznia 2021 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.420.2020.1.KS, w której Dyrektor KIS uznał że: "Podsumowując, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest podmiotem podlegającym zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Mając na uwadze obecną sytuacje makroekonomiczną, Uczelnia nie chcąc doprowadzić do uszczuplenia zgromadzonych środków pieniężnych zamierza je lokować w sposób przewidziany przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. Zdaniem tutejszego Organu, z uwagi na fakt, że w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca lokuje osiągany dochód w dopuszczalny przez ustawodawcę sposób, rzeczone lokowanie pozostaje bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania. Jednak pamiętać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. i art. 17 ust. 1f u.p.d.o.p. zwolnienie z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy (zarówno pochodzących z bieżącej działalności, jak również pochodzących z lokowania) możliwe jest jedynie w przypadku przeznaczenia i - bez względu na termin - wydatkowania osiągniętego dochodu na cele wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p."

- w interpretacji z dnia 26 stycznia 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.535.2020.1.SK, w której Dyrektor KIS wskazał w poniższym stanie faktycznym: "Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy ulokowanie dochodów uczelni w drodze nabywania: wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.; papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, przy czym ich nabycie będzie następowało w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy i/lub zarządzanie portfelem będzie się odbywało na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, a te papiery wartościowe lub instrumenty finansowe zostaną zdeponowane na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi; jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, nie spowoduje po stronie uczelni konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych, albowiem planowane działania wypełniają warunki wskazane w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 17 ust. 1f tej ustawy. W ocenie uczelni zarówno kwota nominalna ulokowana w dobra wyżej wymienione w pkt 1-3, jak również ewentualne pożytki z tego tytułu będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią niepubliczną. Zgodnie ze statutem podstawowymi zadaniami uczelni są prowadzenie kształcenia na studiach, prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia, prowadzenie kształcenia specjalistycznego, prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, kształcenie i promowanie kadr uczelni, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia, kształceniu i wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Wnioskodawca na chwilę obecną posiada nadwyżki finansowe. Wnioskodawca chcąc zdywersyfikować posiadane przez siebie środki pieniężne przeznaczone na cele statutowe, działając przy tym wyłącznie w celu zabezpieczenia posiadanych środków pieniężnych przeznaczonych na cele statutowe uczelni zamierza w najbliższym czasie otworzyć rachunek maklerski i za pośrednictwem wybranego przez siebie biura maklerskiego dokonywać zakupu, ze środków przeznaczonych na działalność statutową Wnioskodawcy: wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.; papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, przy czym ich nabycie będzie następowało w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy i/lub zarządzanie portfelem będzie się odbywało na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, a te papiery wartościowe lub instrumenty finansowe zostaną zdeponowane na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi; jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Po zakończeniu danej inwestycji (przez co należy rozumieć np. zbycie zakupionych jednostek funduszu inwestycyjnego, zbycie zakupionych instrumentów finansowych, zbycie zakupionych akcji), środki pieniężne Wnioskodawcy w kwocie przeznaczonej pierwotnie na zakup wskazanych wyżej papierów wartościowych i/lub instrumentów finansowych wraz z ewentualnymi pożytkami z tytułu ich zbycia (np. odsetkami narosłymi przez czas inwestycji, zyskiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych) wróciłyby na rachunek maklerski prowadzony dla Wnioskodawcy, a w dalszej kolejności wróciłyby z powrotem na rachunek bankowy Wnioskodawcy i nadal (w całości) miałyby stanowić środki przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy. Planowane działania Wnioskodawcy podejmowane są wyłącznie w celu ochrony kapitału, którym dysponuje Wnioskodawca przed utratą jego wartości (skutkami inflacji), nie zaś w celu osiągnięcia zysku. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zainwestowanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych zgodnie z regulacją art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. oraz uzyskany z takiej inwestycji dochód przeznaczony na cele statutowe, które będą zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że planowane działania spełniają przesłanki warunkujące zwolnienie tych dochodów z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznano za prawidłowe."

Jednocześnie, Państwa zdaniem, powyższe wnioski również znajdują zastosowanie w przypadku wypłacanych na jej rzecz Odsetek od Certyfikatów gwarantowanych, gdyż:

- literalne brzmienie regulacji ustawy o CIT w zakresie możliwości lokowania środków przez OPP m.in. w certyfikaty inwestycyjne nie wprowadzają wprost ograniczenia przy jego stosowaniu w zależności od sposobu realizacji dochodów z certyfikatów inwestycyjnych, tj. przepisy ustawy o CIT nie precyzują o jakie dochody z certyfikatów inwestycyjnych chodzi - czy z tytułu ich sprzedaży (zwrotu), czy z tytułu odsetek (oprocentowania) z tych dokumentów oraz przez który podmiot dochody te dochody na rzecz OPP mają być wypłacane, tj. czy bezpośrednio przez Fundusz czy przykładowo przez Gwaranta;

- w przedmiotowej sprawie Odsetki należne Wnioskodawcy stanowią dodatkowe dochody (pożytki) z certyfikatów inwestycyjnych, a tym samym dochody te są bezpośrednio powiązane z objętymi przez Wnioskodawcę certyfikatami inwestycyjnymi Funduszu.

- jednocześnie sam mechanizm wypłaty Odsetek należnych z Certyfikatów jest związany z wykupem danych Certyfikatów inwestycyjnych posiadanych przez Wnioskodawcę.

Mając powyższe na uwadze oraz powołaną powyżej praktykę organów podatkowych w tym m.in. interpretację z dnia 26 stycznia 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.535.2020.1.SK, Państwa zdaniem, również otrzymane w przyszłości dochody z Odsetek, które będą realizowane poprzez wykup certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz lub przez Gwaranta na podstawie Umowy gwarancyjnej, przeznaczone przez Państwa na Fundację jako OPP działalność statutową, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z ww. regulacjami ustawy o CIT.

W konsekwencji, w Państwa ocenie, w związku z opisanym przez Państwa zakupem ze środków zgromadzonych i przeznaczonych na działalność statutową, z wyłączeniem Państwa działalności gospodarczej, certyfikatów inwestycyjnych gwarantowanych przez Gwaranta, wydatki te nie spowodują utraty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Państwa do tej pory i przeznaczonych na działalność statutową oraz ewentualnych przyszłych dochodów w postaci uzyskanych pożytków z odpłatnego zbycia wymienionych wyżej certyfikatów, w tym Odsetek które również zostaną przeznaczone w całości na Państwa działalność statutową.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku

z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl