0111-KDIB1-1.4010.618.2019.1.AB - Wyłączenie z CIT sprzedaży trzody chlewnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.618.2019.1.AB Wyłączenie z CIT sprzedaży trzody chlewnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 18 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 24 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy sprzedaż trzody chlewnej na rzecz podmiotu trzeciego będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy sprzedaż trzody chlewnej na rzecz podmiotu trzeciego będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 14 lutego 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.575.2019.1.AB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 lutego 2020 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką wielozakładową, zlokalizowaną w dwóch kompleksach - A. oraz B. Spółka prowadzi działalność rolniczą, w szczególności w zakresie chowu i hodowli świń, sprzedaży hurtowej żywych zwierząt oraz sprzedaży hurtowej mięsa. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Kompleks B. obejmuje:

1. Biuro Zarządu w B.,

2. Fermę Trzody Chlewnej w C. (dalej: "Ferma C."),

3. Ubojnię Trzody Chlewnej w C. (dalej: "Ubojnia C."),

4. Bazę Magazynową Zbóż w D.,

5. Bazę Załadunkową Żywca Wieprzowego w D.,

6. Bazę Załadunkową Trzody Padłej w D.,

7. Gospodarstwo Rolne w E.,

8. Fermę Trzody Chlewnej w E. wraz z Bazą Załadunkową,

9. Fermę Trzody Chlewnej w F.,

10. Fermę Trzody Chlewnej G. II A w H.,

11. Fermę Trzody Chlewnej G. II B w H.,

12. Fermę Trzody Chlewnej G. II C w H.

Wyodrębnienie powyższych obiektów ze struktur Spółki nie jest dokonane w jakikolwiek formalny sposób (t.j. na bazie regulaminu wewnętrznego, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze).

Ferma C. na dzień dzisiejszy znajduje się w normalnym cyklu produkcyjnym. Składają się na nią nieruchomości wraz z posadowionymi na nich budynkami, budowlami i urządzeniami (t.j. działka zabudowana budynkami produkcyjnymi i pomocniczymi, jak również trzoda chlewna oraz zapasy). Ubojnia C. od ok. 3-4 lat jest nieczynna. Składa się na nią działka zabudowana budynkiem ubojni wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach Fermy C. zatrudnionych jest ponad 30 pracowników. Ferma C. sama nie zawierała i nie zawiera samodzielnie umów związanych z jej działalnością gospodarczą. Zawarte umowy dotyczą obsługi całej Spółki lub obsługi całego Kompleksu B. Umowami, które można przypisać jedynie do działalności Fermy i Ubojni C. są umowy ubezpieczenia budynków na nich się znajdujących. Ferma i Ubojnia C., w ramach zakładowego planu kont posiadają wyodrębnione konta przychodowe (częściowo), kosztowe, dotyczące ewidencji majątku trwałego i ewidencji zapasów. Jednakże sposób ewidencji księgowej dla całego kompleksu B. nie pozwala na wyodrębnienie precyzyjnie wszystkich zobowiązań przypisanych do Fermy i Ubojni C. Ponadto, Ferma oraz Ubojnia C., nie posiadają samodzielnie wystarczających składników materialnych i niematerialnych, aby na moment ich przeniesienia stanowić samodzielne, w pełni funkcjonujące przedsiębiorstwo, w tym nie dysponują one przysiółkami przeznaczonymi do dalszego tuczenia trzody chlewnej.

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wybranych składników majątkowych wchodzących w skład Fermy C., w toku normalnego cyklu produkcyjnego, oraz obecnie nieczynnej (od ok. 3-4 lat) Ubojni C., na rzecz podmiotu/podmiotów trzecich. Transakcja sprzedaży nie obejmowałaby zobowiązań i należności związanych z działalnością Fermy i Ubojni C. (które pozostaną w części będącej we władaniu Spółki), niektórych przyrządów, ruchomości, wyposażenia oraz określonych środków trwałych. W wynik sprzedaży Fermy i Ubojni C., nie wykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy C. zostaliby przeniesieni do nabywcy składników majątkowych wchodzących w ich skład, jako nowego pracodawcy. Potencjalny nabywca Fermy i Ubojni C. oraz wchodzących w ich skład składników majątkowych, na dzień dzisiejszy nie rozstrzygnął jeszcze sposobu w jaki nabędzie przedmiotowe składniki. Możliwe jest, iż zostaną one wszystkie nabyte przez jeden podmiot, bądź przez kilka podmiotów, w podziale na dwie części (1. nieruchomości oraz 2. trzoda chlewna, zapasy i stany magazynowe), bądź na cztery części (1. nieruchomości związane z Fermą C., 2. nieruchomości związane z Ubojnią C., 3. trzoda chlewna oraz 4. zapasy i stany magazynowe).

Mając powyższe na uwadze, na przedmiot przyszłej transakcji sprzedaży mogą się składać następujące składniki:

* zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni C.;

* trzoda chlewna (która przetrzymywana jest w obrębie Fermy C. przez co najmniej 2 miesiące od dnia jej nabycia);

* materiały, pasze i mieszanki paszowe stanowiące zapasy w księgach rachunkowych Spółki, związane produkcją rolniczą prowadzoną w obrębie Fermy C.

Ponadto, jak zostało wskazane powyżej, niewykluczone, iż dotychczasowi pracownicy Fermy C. zostaną przeniesieni do nowego pracodawcy, który nabędzie składniki majątkowe wchodzące w jej skład.

Zabudowane nieruchomości Fermy oraz Ubojni C., będące w przyszłości przedmiotem sprzedaży to:

* działka I. zabudowana budynkami Fermy C., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 1.033.632,28 zł. Powierzchnia działki wynosi 11,8560 ha. W ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 11.2896 ha) oraz jako drogi (w części o powierzchni 0,0264 ha (dalej: "Nieruchomości rolne")). Od momentu przyjęcia do używania, do dnia dzisiejszego, przedmiotowa działka jest wykorzystywana na cele działalności rolniczej, tj. chowu i hodowli trzody chlewnej i tuczników a także na potrzeby prowadzenia produkcji rolniczej oraz zapewnienia bazy warsztatowo-magazynowej w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Przedmiotowa działka jest zabudowana budynkiem administracyjno-socjalnym, budynkiem gospodarczym, budynkiem hydroforni, budynkiem kwarantanny, budynkami wagi, chlewniami, szopo-garażem oraz wiatą stalową, jak również licznymi budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami wody itp.) wykorzystywanymi w działalności Fermy C. Powyższe składniki nie są wyodrębnione w ramach Spółki i same w sobie nie stanowiłyby odrębnego przedsiębiorstwa.

* działka J. zabudowana budynkami Ubojni C., która została zakupiona przez Spółkę dnia 14 grudnia 2001 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za łączną kwotę 48.011,87 zł. Powierzchnia działki wynosi 0,3244 ha. W ewidencji gruntów sklasyfikowana jest jako tereny przemysłowe. Od momentu przyjęcie przedmiotowej nieruchomości do używania, do sierpnia 2016 r. (tj. do zaprzestania jej użytkowania), była ona wykorzystywana na cele działalności gospodarczej w zakresie uboju trzody chlewnej. Na dzień dzisiejszy Ubojnia C. nie prowadzi działalności w zakresie uboju trzody chlewnej. Działka J. jest zabudowana budynkiem produkcyjnym ubojni, wiatą nad wagą ubojni oraz budynkiem gospodarczo-magazynowym, jak również budowlami (w tym kanalizacją, zbiornikami oraz drogami).

Powyższe składniki nie są wyodrębnione w ramach Spółki i same w sobie nie stanowiłyby odrębnego przedsiębiorstwa. Co więcej, na moment wydzielenie ze struktur Spółki, nie funkcjonowałyby one jako samodzielne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy transakcja sprzedaży powyższych składników majątkowych będzie stanowić transakcje sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy sprzedaż Nieruchomości rolnych będzie podlegała zwolnieniu, zaś sprzedaż trzody chlewnej, która jest przetrzymywana na Fermie C. przez przynajmniej 2 miesiące, będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, sprzedaż trzody chlewnej na rzecz podmiotu trzeciego będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż trzody chlewnej będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Z kolei, stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, za działalnością rolniczą uważa się działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie, których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą, co najmniej:

* miesiąc - w przypadku roślin,

* 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

* 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

* 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Jak wynika z powyższego, przepisy nie warunkują, czy wyłączone spod opodatkowania podatkiem CIT przychody z działalności rolniczej, w tym ze sprzedaży trzody chlewnej powinny być zrealizowane osobno (jako zakup wyłącznie trzody chlewnej), czy mogą być one jednak realizowane jako element większej transakcji (w tym obejmującej nieruchomości i pozostałe składniki majątkowe wchodzące w skład Fermy i Ubojni C.).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji zwierzęcej typu przemysłowo-fermowego, przy czym trzoda chlewna i tuczniki przeznaczone na sprzedaż od czasu nabycia są przetrzymywane przez okres co najmniej 2 miesięcy licząc od dnia ich nabycia.

Mając powyższe na względzie, sprzedaż trzody chlewnej i tuczników, choćby miała być realizowana jako element większej transakcji obejmującej również nieruchomości oraz zapasy składające się na Fermę i Ubojnie C., będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w związku z art. 2 ust. 2 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Pojęcie działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie "związane") z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych, czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl omawianego przepisu, działalność rolnicza może być prowadzona w dwojaki sposób, polegający na:

* wytwarzaniu produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym, czyli naturalnym, z własnych upraw, hodowli lub chowu, w zakresie wymienionym w przepisie;

* hodowaniu roślin i zwierząt nabywanych od innych producentów, przy czym okresy przetrzymywania zakupionych roślin i zwierząt, w celu ich biologicznego wzrostu (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) nie mogą być krótsze od okresów wskazanych w przepisie.

Przez wytwarzanie należy rozumieć działalność, która skutkuje powstaniem produktów roślinnych lub zwierzęcych. Ustawa wymaga, aby produkty te były w stanie nieprzetworzonym. Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt zwierzęcy lub roślinny ma pochodzić z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Przez "własną" należy rozumieć w tym wypadku samodzielną i na swój rachunek prowadzoną uprawę, hodowlę lub chów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji zwierzęcej typu przemysłowo-fermowego, przy czym trzoda chlewna i tuczniki przeznaczone na sprzedaż od czasu nabycia są przetrzymywane przez okres co najmniej 2 miesięcy licząc od dnia ich nabycia.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że o ile trzoda chlewna mająca być przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży będzie pochodziła z własnego chowu, będzie sprzedawana w stanie nieprzetworzonym oraz będzie przetrzymywana przez okres co najmniej 2 miesięcy licząc od dnia nabycia, to hodowla i sprzedaż trzody chlewnej, będzie mogła zostać uznana za działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl