0111-KDIB1-1.4010.602.2021.1.MF - Pierwszy rok podatkowy spółki komandytowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.602.2021.1.MF Pierwszy rok podatkowy spółki komandytowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, który rok podatkowy będzie dla Spółki pierwszym rokiem podatkowym za który wystąpi obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy oraz czy Spółka ma obowiązek sporządzić i podać do publicznej wiadomości informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2020 r., skoro status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych uzyskała z dniem 1 maja 2021 r., a ewentualny rok podatkowy Spółki nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka komandytowa w roku obrotowym rozpoczętym 1 stycznia 2020 r., a zakończonym 30 kwietnia 2021 r. osiągnęła wartość przychodu w kwocie (PLN): przychody ze sprzedaży 473 mln, przychody fin. 142 tys., pozostałe przychody operacyjne 1,3 mln, co oznacza, że przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych zgodnie z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka komandytowa w dniu 10 grudnia 2020 r. uchwałą wspólników postanowiła, że przepisy:

1)

ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i

2)

ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020.2123, dalej: "ustawa zmieniająca") stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. Uchwała ta została przesłana do właściwych organów skarbowych.

W związku z powyższym spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. Od tego dnia rozpoczął się okres biegu roku podatkowego dla Spółki.

Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy zmieniającej, z uwagi na fakt, że rok obrotowy spółki kończył się w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r., tj. w dniu 31 grudnia 2020 r., spółka ta skorzystała z możliwości i nie zamknęła ksiąg rachunkowych na ten dzień i kontynuowała rok obrotowy do dnia 30 kwietnia 2021 r. Powyższe spowodowało to, że rok obrotowy Spółki rozpoczęty 1 stycznia 2020 r. uległ wydłużeniu do dnia 30 kwietnia 2021 r. i nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Jednocześnie rok podatkowy spółki rozpoczął się dnia 1 maja 2021 r.

Spółka jest, na podstawie art. 27c ustawy o CIT zobowiązana do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Spółka rozważa, czy pierwsze tego typu sprawozdanie powinna sporządzić za 2020 rok, czy za 2021 rok.

Pytania

1. Który rok podatkowy będzie dla Spółki pierwszym rokiem podatkowym za który wystąpi obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy?

2. Czy Spółka ma obowiązek sporządzić i podać do publicznej wiadomości informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2020 r., skoro status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych uzyskała z dniem 1 maja 2021 r., a ewentualny rok podatkowy Spółki nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Pierwszym rokiem podatkowym będzie dla Spółki rok rozpoczynający się 1 maja 2021 r., a kończący się 31 grudnia 2021 rok i za ten rok wystąpi, przy spełnieniu innych warunków, obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy;

2. Spółka nie ma obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok obrotowy rozpoczęty 1 stycznia 2020 r. i zakończony 30 kwietnia 2021 r.;

3. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy w obu przypadkach uznać za prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej wyżej sytuacji pierwszym rokiem podatkowym, za który Spółka będzie obowiązana sporządzić i podać do publicznej wiadomości informację o realizowanej strategii podatkowej, będzie rok podatkowy obejmujący okres od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., a jej zamieszczenie na stronie internetowej będzie musiało nastąpić do końca roku 2022 r. Za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2020 r. i kończący się 30 kwietnia 2021 r. Spółka nie musi sporządzać takiej informacji (nie jest to bowiem rok podatkowy), a tym samym ogłaszać jej do końca roku 2021 nawet mimo uzyskania w 2020 r. przychodu o wartości przekraczającej równowartość 50 mln euro.

Powyższe wynika z faktu, że w okresie całego 2020 r. i do 30 kwietnia 2021 r. Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. W związku z powyższym obowiązki dotyczące spółki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstaną dopiero od roku podatkowego obejmującego okres od 1 maja 2021 r., jeżeli spełnione zostaną warunki określone w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Co więcej, nawet gdyby przyjąć, że objęty wskazanym obowiązkiem jest rok obrotowy sprzed uzyskania statusu podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, to zgodnie z art. 17 ustawy zmieniającej podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy (a w analizowanym wypadku rok obrotowy traktowany jako podlegający sprawozdaniu) jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, co również powoduje, że obowiązek wynikający z art. 27c dotyczył będzie dopiero roku następującego po zakończeniu pełnego roku obrotowego następującego po tym wydłużonym okresie.

Oznacza to, że obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej nie zaistnieje za rok obrotowy 1 stycznia 2020 - 30 kwietnia 2021.

Zgodnie z art. 27c ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Przepis ten stanowi także, że podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Wskazać należy, że żaden przepis, w tym przepisy przejściowe ustawy zmieniającej, nie określa - w opisanej wyżej sytuacji - który rok jest pierwszym rokiem podatkowym za który trzeba będzie sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej oraz czy informację taką za 2020 r. ma sporządzić spółka komandytowa, która stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej.

W związku z tym wyjaśnienia wymagają kwestie zawarte w poniższych pytaniach.

Prawidłowa wykładnia art. 27c ustawy o CIT, jak i osadzenie wprowadzanego obowiązku w szerszym kontekście podejmowanych działań dotyczących sfery cooperative compliance prowadzi do wniosku, że pierwsza informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna dotyczyć roku podatkowego obejmującego okres bycia podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w 2021 r. i powinna zostać opublikowana dopiero w określonym ustawowo terminie po złożeniu zeznania. Przepisy ustawy o CIT:

1)

wskazują, że istnieje obowiązek "realizowania strategii podatkowej" - a więc obowiązek jej uprzedniego posiadania i wykonywania,

2)

wskazują na obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za dany rok podatkowy,

3)

weszły wżycie z dniem 1 stycznia 2021 r. - a więc odnoszą się do roku podatkowego zaczynającego się po 1 stycznia 2021 r., a nie do lat wcześniejszych,

Jednocześnie w przepisach ustawy zmieniającej nie wprowadzono szczegółowych przepisów przejściowych w zakresie stosowania tych przepisów. Co więcej podstawową zasadą porządku prawnego jest zasada niedziałania prawa wstecz. W tym stanie rzeczy należy przyjąć, iż pierwszym rokiem podatkowym, za który należy sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej, jest rok podatkowy następujący po 1 stycznia 2021 r. i po uzyskaniu statusu podatnika podatku CIT. Skoro podatnik ma zrealizować obowiązek "za rok podatkowy", musi to dotyczyć roku podatkowego, w którym był on podatnikiem. Przed 1 maja 2021 r. Wnioskodawca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych nie był - spółka komandytowa przed tą datą była transparentna podatkowo, rozliczenie w podatku dochodowym następowało na poziomie jej wspólników. Obowiązek ten materializuje się więc za rok, w którym przepisy podatku dochodowego od osób prawnych będą ją obowiązywać - czyli najwcześniej za okres po objęciu podatkiem dochodowym w 2021 r.

Gdyby ustawodawca chciał, aby obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczył już 2020 r., uwzględniłby ten fakt w przepisach końcowych ustawy zmieniającej i w przepisach dotyczących opodatkowania spółek komandytowych. Należy bowiem pamiętać, że nałożenie obowiązku na jednostkę musi odbyć się w drodze przepisu ustawy nakładającego taki obowiązek wprost, nie zaś poprzez wykładnię rozszerzającą już istniejących norm.

W powyższym kontekście należy zwrócić uwagę na zasadę niedziałania prawa wstecz - skoro ustawa zmieniająca wchodzi w życie od 1 stycznia 2021 r., a prawo nie działa wstecz (szczególnie w zakresie nakładania na podatników obowiązków), to nowy obowiązek należy wypełnić po zakończeniu roku podatkowego, który rozpoczął się po tej dacie.

Przyjęcie, że informacją o realizowanej strategii podatkowej należy objąć już rok obrotowy rozpoczęty 1 stycznia 2020 r., oznaczałoby, że przedsiębiorstwo zobowiązane jest do realizacji nowo wprowadzonego obowiązku za okres:

1)

w którym obowiązku tego jeszcze w ogóle nie było,

2)

w którym nie był podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,

3)

który nie odnosi się do roku podatkowego w tym podmiocie, a do roku obrotowego lub kalendarzowego.

Co więcej należy pamiętać, że ustalanie strategii podatkowej przedsiębiorstwa powinno być procesem dogłębnie przemyślanym, uwzględniającym kompleksową ocenę prawną, rachunkową, organizacyjną danego przedsiębiorstwa. Przyjęcie, że przedsiębiorstwo jest zobowiązane do publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej już za rok rozpoczęty 1 stycznia 2020 r. (a więc za okres, w którym nie było obowiązku jej posiadania), w istotny sposób deprecjonuje znaczenie strategii podatkowej i może skutkować następstwami zupełnie innymi od tych wcześniej zakładanych, nie realizuje w szczególności celu mającego zapobiegać erozji podstawy opodatkowania. Powoduje również nałożenie na podatnika obowiązku o charakterze de facto pozornym, co nie daje się pogodzić z zasadami demokratycznego państwa prawnego.

Na marginesie tylko wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ustawy zmieniającej w przypadku gdy rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po 31 grudnia 2020 r., podatnicy stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o CIT w brzmieniu dotychczasowym. Gdyby przyjąć więc (co byłoby przykładem wykładni contra legem), że przepisy przez pojęcie "roku podatkowego" w tym wypadku dotyczą roku obrotowego, to również i w tym wypadku obowiązek wobec Spółki nie dotyczyłby jej w chwili obecnej z uwagi na fakt, że jej rok obrotowy rozpoczął się 1 stycznia 2020 r. (a więc przed 1 stycznia 2021) i skończył się po 31 grudnia 2020 r. Spółka skorzystała bowiem z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 4 ustawy zmieniającej. Nie bez znaczenia jest w tym kontekście, że dopiero na miesiąc przed wejściem w życie zmian dotyczących strategii i opodatkowania spółek komandytowych Wnioskodawca dowiedział się o nowym obowiązku. Zarówno założenia co do wykonania tego obowiązku, jak i sama treść przepisów dotyczących go nie są do końca precyzyjne, co rodzi różnorakie wątpliwości - co potwierdza stanowisko Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: "Ustawa nowelizująca") przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,

przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć,

spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej,

w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej,

spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy o CIT,

minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT,

podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1.

podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2.

podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;

3.

spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT,

podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT,

informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

1.

informacje o stosowanych przez podatnika:

a.

procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,

b.

dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

2.

informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,

3.

informacje o:

a.

transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,

b.

planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

4.

informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a.

ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,

b.

interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,

c.

wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,

d.

wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747),

5. informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej - z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że

w przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 27c ust. 6 ustawy o CIT,

na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata - art. 27c ust. 6 ustawy o CIT.

W myśl art. 27c ust. 7 ustawy o CIT,

w terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.

Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT,

w przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.

Zgodnie z art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT,

w zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.

Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT,

przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej.

Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r., (...)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka komandytowa w roku obrotowym rozpoczętym 1 stycznia 2020 r., a zakończonym 30 kwietnia 2021 r. osiągnęła wartość przychodu w kwocie (PLN): przychody ze sprzedaży 473 mln, przychody fin. 142 tys., pozostałe przychody operacyjne 1,3 mln, co oznacza, że przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych zgodnie z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. Od tego dnia rozpoczął się okres biegu roku podatkowego dla Spółki. Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy zmieniającej, z uwagi na fakt, że rok obrotowy spółki kończył się w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r., tj. w dniu 31 grudnia 2020 r., spółka ta skorzystała z możliwości i nie zamknęła ksiąg rachunkowych na ten dzień i kontynuowała rok obrotowy do dnia 30 kwietnia 2021 r. Powyższe spowodowało to, że rok obrotowy Spółki rozpoczęty 1 stycznia 2020 r. uległ wydłużeniu do dnia 30 kwietnia 2021 r. i nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Jednocześnie rok podatkowy spółki rozpoczął się dnia 1 maja 2021 r.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia:

* który rok podatkowy będzie dla Spółki pierwszym rokiem podatkowym za który wystąpi obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy;

* czy Spółka ma obowiązek sporządzić i podać do publicznej wiadomości informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2020 r., skoro status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych uzyskała z dniem 1 maja 2021 r., a ewentualny rok podatkowy Spółki nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym.

Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że z uwagi na to, że spółka komandytowa stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych dopiero od 1 maja 2021 r., nie będzie obowiązana do sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej do 31 grudnia 2021 r., pomimo że wartość przychodu uzyskana przez tą spółkę komandytową w poprzednim roku przekroczyła równowartość 50 mln euro. Spółka komandytowa nie była wówczas podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Pierwszym rokiem podatkowym będzie dla Spółki rok 2021, tym samym będzie Ona miała, przy założeniu, że spełnione zostaną warunki określone w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązek przygotowania i złożenia informacji o realizacji strategii podatkowej w terminie do 31 grudnia 2022 r.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl