0111-KDIB1-1.4010.594.2019.1.BS - Zaliczenie wydatków na usługi doradcze do kosztów podatkowych spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.594.2019.1.BS Zaliczenie wydatków na usługi doradcze do kosztów podatkowych spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 października 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP w tym samym dniu), uzupełnionym 18, 23 i 31 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki, jakie Spółka poniosła/zamierza ponieść na nabycie ww. Usług doradczych w odniesieniu do Spółek córek, w całości będą stanowiły dla niej pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza w podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych m.in., w zakresie ustalenia, czy wydatki, jakie Spółka poniosła/zamierza ponieść na nabycie ww. Usług doradczych w odniesieniu do Spółek córek, w całości będą stanowiły dla niej pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 grudnia 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.469.2019.2.BS, 0112-KDIL4.4012.533.2019.3.MB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 18, 23 i 31 grudnia 2019 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "CIT" lub "podatek CIT") oraz jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług (dalej: "VAT" lub "podatek VAT").

Spółka posiada:

* 100% udziałów w D. Spółka z o.o. (dalej: "Spółka córka 1"), która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT,

* 100% udziałów w P. z siedzibą w Danii (dalej: "Spółka córka 2"), która nie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.

Spółka córka 1 i Spółka córka 2 dalej łącznie nazywane są Spółkami córkami. Spółki córki prowadzą działalność gospodarczą w tej samej branży co Spółka.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja opakowań kartonowych, w tym wysokiej jakości opakowań z tektury litej, ulotek, etykiet, tacek i arkuszy laminowanych dla branży farmaceutycznej, spożywczej, higieny osobistej, elektronicznej i technologicznej. Przychody uzyskiwane przez Spółkę opodatkowane są stawką 19% podatku CIT, a produkowane przez Spółkę towary i świadczone przez Spółkę usługi opodatkowane są podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Spółka w ostatnich latach regularnie odnotowywała znaczący wzrost przychodów i chce w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność i dynamicznie się rozwijać. Spółka nastawiona jest na umacnianie swojej pozycji na rynku, zwiększanie konkurencyjności na tle branży produkcji opakowań kartonowych oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów.

Aktualnie Spółka poszukuje nowych inwestorów branżowych lub finansowych nastawionych na dalszy rozwój Spółki, ponieważ dotychczasowi inwestorzy rozważają całkowite wycofanie się z inwestycji. Biorąc pod uwagę korzyści jakie zapewni Spółce zmiana inwestorów (dofinansowanie działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów), Spółka przedsięwzięła odpowiednie kroki mające doprowadzić do pozyskania odpowiednich dla niej najlepszych inwestorów.

Zgodnie z utrwaloną na rynku praktyką Spółka będzie miała możliwość pozyskać inwestora, jeśli potwierdzi swoją dobra kondycję finansową, prawną podatkową i techniczną, przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o swojej sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej, technicznej, przy czym dla potencjalnych inwestorów informacje te będą wiarygodne, jeśli będą pochodziły z niezależnych źródeł, tj. od profesjonalnych niezależnych doradców zewnętrznych.

W tym celu Spółka zleciła przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania odpowiednich inwestorów profesjonalnym, niezależnym renomowanym doradcom zewnętrznym (audytorom, prawnikom, doradcom biznesowym i doradcom podatkowym), świadczącym tego typu usługi rozpoznawalnym na rynku, wzbudzającym zaufanie i dającym rękojmię prawidłowego wykonania usługi.

Zlecone przez Spółkę prace (dalej: "Usługi doradcze"), związane z procesem pozyskania inwestora/inwestorów obejmują między innymi:

* doradztwo biznesowe, a w nim: przygotowanie strategii działania w procesie pozyskiwania nowego inwestora i jego koordynacji, w tym przygotowanie modelu finansowego, koordynacji prac pozostałych doradców, przygotowanie dokumentów informacyjnych, zbieranie ofert potencjalnych inwestorów, konsultacje i prowadzenie negocjacji, analiza ofert i wyselekcjonowanie inwestorów spełniających oczekiwania Spółki, prezentacja ofert i inwestorów Spółce;

* przeprowadzenie badania due diligence finansowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. informacje o wpływach do Spółki, o strukturze przychodów w różnych konfiguracjach (w podziale na grupy produktowe, na destynacje, na klientów) oraz strukturze ponoszonych kosztów (transakcyjnych, ogólnych, zarządu, pracowników itp.), stawkach wynagrodzenia, określenie EBIDTA Spółki, a także prognozowanych przychodach; zawierającego także analizę należności i zobowiązań oraz przepływów finansowych, analizę środków trwałych, analizę uzyskanych przez spółkę dofinansowań i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence podatkowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. wynik przeglądu rozliczeń podatkowych za okres od 1 stycznia 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., zestawienie zidentyfikowanych ryzyk podatkowych wraz z oceną ich istotności, weryfikacja prawidłowości metodologii rozliczeń w zakresie CIT, VAT, p.c.c., PIT, ZUS, informację o wypełnianiu przez Spółkę obowiązków podatkowych, posiadanych zaświadczeniach o braku zaległości podatkowych, prowadzonych postępowaniach podatkowych kontrolnych, informację o wypełnianiu obowiązków w zakresie wht czy dokumentacji cen transferowych, i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence prawnego, skutkującego przedstawieniem raportu w tym zakresie, zawierającego m.in. informacje dotyczące Spółki w obszarze korporacyjnym (weryfikacja dokumentacji korporacyjnej), kontraktowym, informacje o zawartych umowach finansowych, kredytowych, ubezpieczeniu, posiadanym majątku rzeczowym, własności intelektualnej, wypełnianiu przez Spółkę obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych, a także o prowadzonych procesach sądowych i inne;

* doradztwo prawne w związku z procesem poszukiwania nowego inwestora prowadzone w trzech etapach: przygotowawczym, marketingowym oraz negocjacji i realizacji transakcji, w ramach których Spółka uzyska pomoc m.in. w zakresie: zabezpieczenia danych Spółki przez przygotowanie klauzul poufności do podpisania przez zainteresowanych inwestorów, ustalenia struktury planowanego procesu, analizy dokumentów przygotowanych przez doradców biznesowych, przygotowanie projektów dokumentów (w tym wstępnej i finalnej wersji umowy nabycia udziałów) dla celów transakcji, współpraca z innymi doradcami w procesie poszukiwania nowych inwestorów, przygotowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wyników due diligence prawnego oraz inne zadawane przez zainteresowanych inwestorów; negocjacje z potencjalnymi inwestorami i inne.

Spółka podkreśla, że zlecone prace przeprowadzenia badania due diligence finansowego, podatkowego, i prawnego będzie dotyczyło nie tylko Spółki, ale również Spółek córek, przy czym intencją Spółki jest aby wydatek na przeprowadzenie ww. prac w Spółkach córkach ostatecznie poniosła Spółka.

Spółka zleciła już opisane prace. Wykonanie prac zleconych przez Spółkę będzie trwało kilka miesięcy. Spółka poniesie wydatki z tytułu zlecenia doradcom Usług doradczych. Spółka zapłaci doradcom za wykonanie zleconych prac wynagrodzenie rozliczane w oparciu o stawki godzinowe, ustalone ryczałtowo lub od efektu (tzw. success fee). Wynagrodzenia na rzecz doradców będą płatne na podstawie wystawianych na Spółkę przez doradców faktur VAT.

Dla pozyskania wartościowych dla spółki inwestorów konieczne jest skorzystanie z profesjonalnych doradców o uznanej renomie. Efekty zleconych przez Spółkę prac będą istotne również dla samej Spółki, ponieważ zobrazują Spółce jej kondycję finansową, biznesową, prawną i podatkową, wskażą obszary i procesy odpowiednio zarządzane jak i wymagające poprawy. Tym samym w efekcie zlecenia wykonania Usług doradczych Spółka uzyska wiarygodne i rzetelne informacje z niezależnych źródeł o mocnych stronach Spółki, jej potencjale możliwym do wykorzystania, czy nieprawidłowościach koniecznych do usunięcia, co wpłynie korzystnie na bieżące funkcjonowanie Spółki, doprowadzi do usprawnienia jej procesów wewnętrznych a w efekcie przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 23 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:

1.

podmioty, którym Wnioskodawca zlecił wykonanie usług doradczych opisanych we wniosku o interpretację nie są podmiotami powiązanymi w stosunku do Wnioskodawcy w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

między wydatkami poniesionymi na nabycie usług doradczych opisanych we wniosku o interpretację w odniesieniu do Spółek córek a osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy występuje związek przyczynowo-skutkowy, ponieważ Spółka i Spółki córki na bieżąco współpracują w ramach podstawowej działalności gospodarczej, tj. w zakresie produkcji opakowań kartonowych. Spółka i jej Spółki córki działają w tej samej branży opakowań kartonowych. Współpraca w ramach grupy polega między innymi na wspólnym zakupie surowców do produkcji, współpracy w zakresie kadry specjalistów z działu produkcji, wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu technologii produkcji i rozwiązań poszczególnych zagadnień produkcyjnych, podejmowaniu wspólnych działań sprzedażowych i marketingowych.

W oparciu o informacje zawarte w raportach po wykonaniu usług doradczych w Spółkach córkach, Spółka uzyska informacje o mocnych i słabych stronach Spółek córek, ich potencjale, czy też o nieprawidłowościach w prowadzonych przez Spółki córki działalnościach. W wyniku zlecenia opisanych Usług doradczych w zakresie badań due diligence podatkowego, finansowego, prawnego w Spółkach córkach Spółka otrzyma obiektywną, profesjonalną informację o kondycji prawnej, podatkowej i finansowej Spółek córek, którą Spółka zamierza wykorzystać w bieżącej działalności prowadzonej przez Spółki córki przykładowo przez usunięcie nieprawidłowości wskazanych w raportach z due diligence, czy usprawnienie procesów wewnętrznych zachodzących w Spółkach córkach. Podjęcie tych działań w oparciu o wyniki zleconych przez Spółkę Usług doradczych w Spółkach córkach umożliwi Spółce usprawnienie współpracy biznesowej ze Spółkami córkami i zwielokrotnienie efektu synergii w zakresie podstawowej działalności gospodarczej jaką jest produkcja opakowań kartonowych i w konsekwencji generowanie z niej wyższych przychodów podatkowych.

Związek między wydatkami poniesionymi na nabycie usług doradczych opisanych we wniosku o interpretację w odniesieniu do Spółek córek a osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy występuje również w związku z poszukiwaniem przez Spółkę inwestora. Potencjalny inwestor inwestując w Spółkę pośrednio dokona inwestycji także w Spółki córki i jest uzasadnione sądzić, że dokonanie inwestycji potencjalny inwestor poprzedzi poznaniem kondycji finansowej, prawnej, podatkowej zarówno Spółki, jak i Spółek córek. Jeśli Spółka w oparciu o wyniki wykonanych w Spółkach córkach usług doradczych będzie mogła wykazać dobrą kondycję prawną, podatkową i finansową Spółek córek zwiększy to jej szanse na pozyskanie wartościowych inwestorów. To z kolei umożliwi Spółce skorzystanie z rozpoznawalności pozyskanego inwestora branżowego w branży opakowań kartonowych, posiadanego przez inwestora parku maszynowego, know-how oraz posiadanych kontaktów i kontraktów międzynarodowych, które mogą umożliwić Spółce uzyskanie nowych, coraz większych klientów, w tym także międzynarodowych, co następnie w oczywisty sposób przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych z bieżącej działalności Spółki w zakresie produkcji opakowań kartonowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki, jakie Spółka poniosła/zamierza ponieść na nabycie ww. Usług doradczych w odniesieniu do Spółek córek, w całości będą stanowiły dla niej pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza w podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie Spółka poniesie na nabycie Usług doradczych - due diligence podatkowego, finansowego prawnego w odniesieniu do Spółek córek, Spółka będzie mogła rozpoznać w całości jako pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza, tj. Spółka będzie mogła zaliczyć je do przychodów z innych źródeł niż z zysków kapitałowych w podatku CIT.

Jak zostało to już wskazane w treści wniosku, Spółka zamierza ponieść wydatki na Usługi doradcze, przy czym część Usług doradczych będzie polegać na przeprowadzeniu w Spółkach córkach badania due diligence podatkowego, finansowego, prawnego. Uzasadnienie dla decyzji Spółki o poniesieniu wydatków na nabycie Usług doradczych w postaci due diligence podatkowego, finansowego, prawnego jest istotne ze względu na bieżącą współpracę Spółki i Spółek córek w zakresie bieżącej działalności gospodarczej w zakresie produkcji opakowań kartonowych oraz w związku z planami pozyskania nowych inwestorów.

Spółka i jej Spółki córki działają w tej samej branży opakowań kartonowych. Współpraca w ramach grupy polega między innymi na wspólnym zakupie surowców do produkcji, współpracy w zakresie kadry specjalistów z działu produkcji, wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu technologii produkcji i rozwiązań poszczególnych zagadnień produkcyjnych, podejmowaniu wspólnych działań sprzedażowych i marketingowych.

Ponadto potencjalny inwestor inwestując w Spółkę pośrednio dokona inwestycji także w Spółki córki. Należy racjonalnie założyć, że przed dokonaniem inwestycji potencjalny inwestor będzie zainteresowany poznaniem kondycji finansowej, prawnej, podatkowej nie tylko samej Spółki, ale także Spółek córek. Stąd przeprowadzenie na zlecenie Spółki due diligence podatkowego, finansowego, prawnego w Spółkach córkach i wykazanie na podstawie wyników wykonania tych usług dobrej kondycji Spółek córek pozwoli Spółce pozyskać dla niej samej wartościowych inwestorów. Z kolei pozyskanie dla Spółki wartościowych inwestorów, jak zostało to już wskazane we wniosku umożliwi Spółce skorzystanie z rozpoznawalności pozyskanego inwestora branżowego w branży opakowań kartonowych, posiadanego przez inwestora parku maszynowego, know-how oraz posiadanych kontaktów i kontraktów międzynarodowych, które mogą umożliwić Spółce uzyskanie nowych, coraz większych klientów, w tym także międzynarodowych.

Wyniki przeprowadzenia opisanych Usług doradczych w Spółkach córkach zostaną zawarte w raportach, a pozyskane w ten sposób informacje będą stanowiły dla Spółki ważne źródło informacji o mocnych i słabych stronach Spółek córek, ich potencjale, czy też o nieprawidłowościach w prowadzonych przez Spółki córki działalnościach. W wyniku zlecenia opisanych Usług doradczych w zakresie badań due diligence podatkowego finansowego, prawnego w Spółkach córkach Spółka otrzyma obiektywną, profesjonalną informację o kondycji prawnej, podatkowej i finansowej Spółek córek, którą Spółka zamierza wykorzystać w bieżącej działalności prowadzonej przez Spółki córki przykładowo przez usunięcie nieprawidłowości wskazanych w raportach z due diligence, czy usprawnienie procesów wewnętrznych zachodzących w Spółkach córkach. Podjęcie tych działań w oparciu o wyniki zleconych przez Spółkę Usług doradczych w Spółkach córkach umożliwi Spółce usprawnienie współpracy biznesowej ze Spółkami córkami i zwielokrotnienie efektu synergii w zakresie podstawowej działalności gospodarczej jaką jest produkcja opakowań kartonowych, i w konsekwencji generowanie z niej wyższych przychodów podatkowych.

Na tej podstawie Spółka stoi na stanowisku, że poniesienie przez Spółkę wydatków na Usługi doradcze w postaci przeprowadzenia w Spółkach córkach due diligence podatkowego, finansowego, prawnego, Spółka będzie mogła rozpoznać w całości jako pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza, tj. Spółka będzie mogła zaliczyć je do przychodów z innych źródeł niż z zysków kapitałowych w podatku CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: "ustawa CIT"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Kierując się kryterium charakteru powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia:

* koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, tj. takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów - w ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód (np. wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru handlowego);

* koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), tj. takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia - są to wydatki związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniające się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów, w przypadku których nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

Innymi słowy - posługując się językowym znaczeniem - przez koszty bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu. Kosztami zaś innymi niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są wszelkie inne koszty, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniości w relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca posiada:

* 100% udziałów w D. Spółka z o.o. (dalej: "Spółka córka 1"), która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT,

* 100% udziałów w P. z siedzibą w Danii (dalej: "Spółka córka 2"), która nie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.

Spółka córka 1 i Spółka córka 2 dalej łącznie nazywane są Spółkami córkami. Spółki córki prowadzą działalność gospodarczą w tej samej branży co Spółka.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja opakowań kartonowych, w tym wysokiej jakości opakowań z tektury litej, ulotek, etykiet, tacek i arkuszy laminowanych dla branży farmaceutycznej, spożywczej, higieny osobistej, elektronicznej i technologicznej. Przychody uzyskiwane przez Spółkę opodatkowane są stawką 19% podatku CIT, a produkowane przez Spółkę towary i świadczone przez Spółkę usługi opodatkowane są podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Spółka w ostatnich latach regularnie odnotowywała znaczący wzrost przychodów i chce w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność i dynamicznie się rozwijać. Spółka nastawiona jest na umacnianie swojej pozycji na rynku, zwiększanie konkurencyjności na tle branży produkcji opakowań kartonowych oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów.

Aktualnie Spółka poszukuje nowych inwestorów branżowych lub finansowych nastawionych na dalszy rozwój Spółki, ponieważ dotychczasowi inwestorzy rozważają całkowite wycofanie się z inwestycji. Biorąc pod uwagę korzyści jakie zapewni Spółce zmiana inwestorów (dofinansowanie działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów), Spółka przedsięwzięła odpowiednie kroki mające doprowadzić do pozyskania odpowiednich dla niej najlepszych inwestorów.

Zgodnie z utrwaloną na rynku praktyką Spółka będzie miała możliwość pozyskać inwestora, jeśli potwierdzi swoją dobra kondycję finansową, prawną podatkową i techniczną, przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o swojej sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej, technicznej, przy czym dla potencjalnych inwestorów informacje te będą wiarygodne, jeśli będą pochodziły z niezależnych źródeł, tj. od profesjonalnych niezależnych doradców zewnętrznych.

W tym celu Spółka zleciła przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania odpowiednich inwestorów profesjonalnym, niezależnym renomowanym doradcom zewnętrznym (audytorom, prawnikom, doradcom biznesowym i doradcom podatkowym), świadczącym tego typu usługi rozpoznawalnym na rynku, wzbudzającym zaufanie i dającym rękojmię prawidłowego wykonania usługi.

Zlecone przez Spółkę prace (dalej: "Usługi doradcze"), związane z procesem pozyskania inwestora/inwestorów obejmują między innymi:

* doradztwo biznesowe, a w nim: przygotowanie strategii działania w procesie pozyskiwania nowego inwestora i jego koordynacji, w tym przygotowanie modelu finansowego, koordynacji prac pozostałych doradców, przygotowanie dokumentów informacyjnych, zbieranie ofert potencjalnych inwestorów, konsultacje i prowadzenie negocjacji, analiza ofert i wyselekcjonowanie inwestorów spełniających oczekiwania Spółki, prezentacja ofert i inwestorów Spółce;

* przeprowadzenie badania due diligence finansowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. informacje o wpływach do Spółki, o strukturze przychodów w różnych konfiguracjach (w podziale na grupy produktowe, na destynacje, na klientów) oraz strukturze ponoszonych kosztów (transakcyjnych, ogólnych, zarządu, pracowników itp.), stawkach wynagrodzenia, określenie EBIDTA Spółki, a także prognozowanych przychodach; zawierającego także analizę należności i zobowiązań oraz przepływów finansowych, analizę środków trwałych, analizę uzyskanych przez spółkę dofinansowań i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence podatkowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. wynik przeglądu rozliczeń podatkowych za okres od 1 stycznia 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., zestawienie zidentyfikowanych ryzyk podatkowych wraz z oceną ich istotności, weryfikacja prawidłowości metodologii rozliczeń w zakresie CIT, VAT, p.c.c., PIT, ZUS, informację o wypełnianiu przez Spółkę obowiązków podatkowych, posiadanych zaświadczeniach o braku zaległości podatkowych, prowadzonych postępowaniach podatkowych kontrolnych, informację o wypełnianiu obowiązków w zakresie wht czy dokumentacji cen transferowych, i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence prawnego, skutkującego przedstawieniem raportu w tym zakresie, zawierającego m.in. informacje dotyczące Spółki w obszarze korporacyjnym (weryfikacja dokumentacji korporacyjnej), kontraktowym, informacje o zawartych umowach finansowych, kredytowych, ubezpieczeniu, posiadanym majątku rzeczowym, własności intelektualnej, wypełnianiu przez Spółkę obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych, a także o prowadzonych procesach sądowych i inne;

* doradztwo prawne w związku z procesem poszukiwania nowego inwestora prowadzone w trzech etapach: przygotowawczym, marketingowym oraz negocjacji i realizacji transakcji, w ramach których Spółka uzyska pomoc m.in. w zakresie: zabezpieczenia danych Spółki przez przygotowanie klauzul poufności do podpisania przez zainteresowanych inwestorów, ustalenia struktury planowanego procesu, analizy dokumentów przygotowanych przez doradców biznesowych, przygotowanie projektów dokumentów (w tym wstępnej i finalnej wersji umowy nabycia udziałów) dla celów transakcji, współpraca z innymi doradcami w procesie poszukiwania nowych inwestorów, przygotowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wyników due diligence prawnego oraz inne zadawane przez zainteresowanych inwestorów; negocjacje z potencjalnymi inwestorami i inne.

Spółka podkreśliła, że zlecone prace przeprowadzenia badania due diligence finansowego, podatkowego, i prawnego będzie dotyczyło nie tylko Spółki, ale również Spółek córek, przy czym intencją Spółki jest aby wydatek na przeprowadzenie ww. prac w Spółkach córkach ostatecznie poniosła Spółka.

Spółka zleciła już opisane prace. Wykonanie prac zleconych przez Spółkę będzie trwało kilka miesięcy. Spółka poniesie wydatki z tytułu zlecenia doradcom Usług doradczych. Spółka zapłaci doradcom za wykonanie zleconych prac wynagrodzenie rozliczane w oparciu o stawki godzinowe, ustalone ryczałtowo lub od efektu (tzw. success fee). Wynagrodzenia na rzecz doradców będą płatne na podstawie wystawianych na Spółkę przez doradców faktur VAT.

Dla pozyskania wartościowych dla spółki inwestorów konieczne jest skorzystanie z profesjonalnych doradców o uznanej renomie. Efekty zleconych przez Spółkę prac będą istotne również dla samej Spółki, ponieważ zobrazują Spółce jej kondycję finansową, biznesową, prawną i podatkową, wskażą obszary i procesy odpowiednio zarządzane jak i wymagające poprawy. Tym samym w efekcie zlecenia wykonania Usług doradczych Spółka uzyska wiarygodne i rzetelne informacje z niezależnych źródeł o mocnych stronach Spółki, jej potencjale możliwym do wykorzystania, czy nieprawidłowościach koniecznych do usunięcia, co wpłynie korzystnie na bieżące funkcjonowanie Spółki, doprowadzi do usprawnienia jej procesów wewnętrznych a w efekcie przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że między wydatkami poniesionymi na nabycie usług doradczych opisanych we wniosku o interpretację w odniesieniu do Spółek córek a osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy występuje związek przyczynowo-skutkowy, ponieważ Spółka i Spółki córki na bieżąco współpracują w ramach podstawowej działalności gospodarczej, tj. w zakresie produkcji opakowań kartonowych. Spółka i jej Spółki córki działają w tej samej branży opakowań kartonowych. Współpraca w ramach grupy polega między innymi na wspólnym zakupie surowców do produkcji, współpracy w zakresie kadry specjalistów z działu produkcji, wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu technologii produkcji i rozwiązań poszczególnych zagadnień produkcyjnych, podejmowaniu wspólnych działań sprzedażowych i marketingowych.

W oparciu o informacje zawarte w raportach po wykonaniu usług doradczych w Spółkach córkach, Spółka uzyska informacje o mocnych i słabych stronach Spółek córek, ich potencjale, czy też o nieprawidłowościach w prowadzonych przez Spółki córki działalnościach. W wyniku zlecenia opisanych Usług doradczych w zakresie badań due diligence podatkowego, finansowego, prawnego w Spółkach córkach Spółka otrzyma obiektywną, profesjonalną informację o kondycji prawnej, podatkowej i finansowej Spółek córek, którą Spółka zamierza wykorzystać w bieżącej działalności prowadzonej przez Spółki córki przykładowo przez usunięcie nieprawidłowości wskazanych w raportach z due diligence, czy usprawnienie procesów wewnętrznych zachodzących w Spółkach córkach. Podjęcie tych działań w oparciu o wyniki zleconych przez Spółkę Usług doradczych w Spółkach córkach umożliwi Spółce usprawnienie współpracy biznesowej ze Spółkami córkami i zwielokrotnienie efektu synergii w zakresie podstawowej działalności gospodarczej jaką jest produkcja opakowań kartonowych i w konsekwencji generowanie z niej wyższych przychodów podatkowych.

Jak twierdzi Wnioskodawca, związek między wydatkami poniesionymi na nabycie usług doradczych opisanych we wniosku o interpretację w odniesieniu do Spółek córek a osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy występuje również w związku z poszukiwaniem przez Spółkę inwestora. Potencjalny inwestor inwestując w Spółkę pośrednio dokona inwestycji także w Spółki córki i jest uzasadnione sądzić, że dokonanie inwestycji potencjalny inwestor poprzedzi poznaniem kondycji finansowej, prawnej, podatkowej zarówno Spółki, jak i Spółek córek. Jeśli Spółka w oparciu o wyniki wykonanych w Spółkach córkach usług doradczych będzie mogła wykazać dobrą kondycję prawną, podatkową i finansową Spółek córek zwiększy to jej szanse na pozyskanie wartościowych inwestorów. To z kolei umożliwi Spółce skorzystanie z rozpoznawalności pozyskanego inwestora branżowego w branży opakowań kartonowych, posiadanego przez inwestora parku maszynowego, know-how oraz posiadanych kontaktów i kontraktów międzynarodowych, które mogą umożliwić Spółce uzyskanie nowych, coraz większych klientów, w tym także międzynarodowych, co następnie w oczywisty sposób przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych z bieżącej działalności Spółki w zakresie produkcji opakowań kartonowych.

Usługi doradcze nabywane przez Spółkę w celu pozyskania inwestora/inwestorów będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji opakowań kartonowych (sprzedaż towarów i usług), która w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki, które Spółka poniesie na nabycie usług doradczych dotyczą czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej, ponieważ celem podejmowanych przez Spółkę działań związanych z pozyskaniem nowego inwestora jest rozszerzenie dotychczasowej działalności i dynamiczny rozwój, umacnianie pozycji Spółki na rynku, zwiększenie konkurencyjności na tle branży opakowań kartonowych oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów. Zmiana inwestorów będąca wynikiem nabycia Usług doradczych zagwarantuje Spółce korzyści w postaci dofinansowania działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów. Ponadto Spółka wykorzysta efekty nabytych Usług doradczych do ustalenia swojej kondycji finansowej, prawnej i podatkowej, weryfikacji obszarów i procesów odpowiednio zarządzanych i wymagających poprawy niezbędnych do prowadzenia opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie produkcji opakowań kartonowych. W rezultacie, efekty Usług doradczych Spółka wykorzysta do wyeliminowania nieprawidłowości w jej bieżącym funkcjonowaniu i usprawnienia procesów wewnętrznych działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę produkcji opodatkowani kartonowych opodatkowanych podatkiem VAT według stawki podstawowej. A zatem, wydatki związane z nabyciem Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie produkcji opakowań kartonowych (sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Mając na względzie powołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że w omawianych okolicznościach będzie on uprawniony do rozpoznania poniesionych wydatków na nabycie Usług doradczych - due diligence podatkowego, finansowego, prawnego w odniesieniu do Spółek córek, w całości jako pośrednie koszty uzyskania przychodów ze źródła podstawowa działalność gospodarcza, tj., że Spółka będzie mogła zaliczyć je do przychodów z innych źródeł niż z zysków kapitałowych w podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać bowiem należy, że jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, Wnioskodawca w wyniku zlecenia opisanych Usług doradczych w zakresie badań due diligence podatkowego finansowego, prawnego w Spółkach córkach Spółka otrzyma obiektywną, profesjonalną informację o kondycji prawnej, podatkowej i finansowej Spółek córek, którą Spółka zamierza wykorzystać w bieżącej działalności prowadzonej przez Spółki córki przykładowo przez usunięcie nieprawidłowości wskazanych w raportach z due diligence, czy usprawnienie procesów wewnętrznych zachodzących w Spółkach córkach.

Zauważyć należy, że aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów m.in. musi być poniesiony w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Z wniosku wynika jednoznacznie, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie Usług doradczych, w wyniku których otrzymane wyniki Spółka wykorzysta nie tylko w swojej działalności, ale również w bieżącej działalności Spółek córek, zatem nie można uznać, że powyższe wydatki zostaną poniesione przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zaliczenia wydatków na nabycie Usług doradczych - due diligence podatkowego, finansowego prawnego w odniesieniu do Spółek córek do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ wydatki te dotyczą innych podmiotów. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 i 4 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl