0111-KDIB1-1.4010.517.2023.1.AW - Obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.517.2023.1.AW Obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 oraz części pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Wnioskodawca jest podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z Uczelnią, opisanymi we wniosku U., Członkami Zarządu Wnioskodawcy lub z osobami będącymi krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy, lub podmiotami, w których takie osoby są członkami organów lub wspólnikami, a w konsekwencji, czy transakcje realizowane przez Wnioskodawcę z tymi podmiotami podlegają obowiązkowi sporządzania dokumentacji cen transferowych;

- czy objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą a Uczelnią lub U. opisanymi we wniosku, mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

- czy zrealizowane pomiędzy Wnioskodawcą a Szpitalem w 2021 r. transakcje polegające na sprzedaży usług medycznych korzystają ze zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 22 listopada 2023 r. (data wpływu 27 listopada 2023 r.), w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym, którego przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (...). Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, którego organem tworzącym i prowadzącym jest Fundacja (...).

Organami Wnioskodawcy jest Zarząd (który tworzą aktualnie trzy osoby) i Zgromadzenie Wspólników, którego uprawnienia, stosownie do przepisu art. 156 Kodeksu spółek handlowych, wykonuje jedyny wspólnik.

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest Fundacja (...) (dalej: "Fundacja"). Fundacja została ustanowiona w 1996 r., przez ówczesnego Rektora (...), jako Fundatora. Celami statutowymi Fundacji są:

1) Wspieranie finansowe i materialne inwestycji realizowanych przez (...).

2) Wspieranie materialne działalności dydaktycznej.

3) Wspieranie finansowe i materialne na rzecz wzbogacenia bazy aparaturowej jednostek dydaktyczno-naukowych.

4) Wspieranie działalności naukowej jednostek U.

5) Sponsorowanie działalności naukowej nauczycieli akademickich.

6) Wspieranie kontaktów międzynarodowych.

7) Wspieranie działalności kulturalnej i sportowej w środowisku akademickim.

8) Wzbogacanie biblioteki naukowej U w książki i czasopisma naukowe.

9) Działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.

10) Pomoc materialna dla studentów wykazujących dobre postępy w nauce, a pozostających w trudnych warunkach materialnych.

11) Doraźna pomoc materialna pracownikom i studentom w przypadkach losowych.

12) Ochrona zdrowia.

Fundacja organizuje swoje cele poprzez organizowanie i finansowanie:

1) Zakupu koniecznej aparatury diagnostycznej, badawczej i dydaktycznej w jak najszerszym rozumieniu,

2) Umożliwienie prowadzenia badań wymagających złożonej aparatury diagnostycznej, badawczej i dydaktycznej,

3) Staży naukowych i dydaktycznych dla pracowników i studentów w ośrodkach krajowych i zagranicznych.

Zakupu literatury naukowej, funkcje nieodpłatnie. Fundatorowi służy prawo odwołania Rady lub każdego z jej członków w każdym czasie.

4) Udziału pracowników w szkoleniach, w tym w szkoleniach specjalizacyjnych, sympozjach i kongresach naukowych,

5) Różnych form działalności edukacyjnej (szkoleń, seminariów, konferencji, zjazdów etc.);

6) Udziału w inicjatywach związanych z rozwojem kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, podejmowanych przez inne instytucje i osoby.

7) Wprowadzania do dydaktyki nowych środków audiowizualnych,

8) Imprez kulturalnych i sportowych w środowisku akademickim i regionie,

9) Zakupu odzieży ochronnej oraz czujników zatruć w laboratoriach,

10) Stypendiów i nagród,

11) Doraźnej pomocy materialnej w przypadkach losowych.

12) Wspieranie rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego.

13) Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia.

Fundacja posiada osobowość prawną i działa poprzez ustanowione w statucie organy. Organami Fundacji są: Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.

Zgodnie ze statutem Fundacji Rada Fundacji składa się z 5 członków powołanych za ich zgodą przez Fundatora (przy czym kompetencje Fundatora wykonywane są przez każdoczesnego Rektora U.). Członkowie Rady pełnią swoje funkcje nieodpłatnie. Fundatorowi służy prawo odwołania Rady lub każdego z jej członków w każdym czasie.

Zarząd Fundacji składa się z 5 do 7 członków i jest powoływany przez Radę Fundacji. Prezesa Zarządu powołuje Rada spośród jego Członków.

Zgodnie ze statutem Fundacji, w przypadku jej likwidacji, majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się U.

Decyzja w sprawie zmiany statutu Fundacji należy do Rady Fundacji i jest podejmowana bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Rady.

U (dalej: "Uczelnia") jest publiczną uczelnią medyczną, utworzoną (...)

Uczelnia posiada osobowość prawną i działa przez swoje organy.

Organami Uczelni są: Rada Uczelni, Rektor oraz Senat.

Rada Uczelni jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzi siedem osób wybieranych przez Senat Uczelni, w tym: sześć osób powoływanych przez Senat, w tym trzy osoby będące pracownikami Uczelni oraz trzy osoby spoza wspólnoty Uczelni oraz przewodniczący Samorządu Studenckiego.

Członków Rady powołuje Senat Uczelni. Kadencja Rady Uczelni trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęła się kadencja Senatu. Do zadań Rady Uczelni należy:

1)

opiniowanie projektu Strategii Uczelni;

2)

opiniowanie projektu Statutu;

3)

monitorowanie gospodarki finansowej Uczelni;

4)

monitorowanie zarządzania Uczelnią;

5)

wskazywanie kandydatów na Rektora, po zaopiniowaniu przez Senat;

6)

opiniowanie sprawozdania z realizacji Strategii Uczelni;

7)

wnioskowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o ustalenie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego Rektorowi;

8)

przyznawanie Rektorowi dodatku zadaniowego na zasadach określonych w ustawie;

9)

uchwalanie programu naprawczego i przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki sprawozdań z jego wykonania;

10)

dokonywanie wyboru firmy audytorskiej do badania rocznego sprawozdania finansowego Uczelni.

Rektor Uczelni kieruje działalnością Uczelni i jest przełożonym wszystkich pracowników, studentów i doktorantów.

Do zadań Rektora należą sprawy dotyczące Uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub Statut do kompetencji innych organów Uczelni, w tym:

1)

reprezentowanie Uczelni;

2)

zarządzanie Uczelnią;

3)

przygotowanie projektu Statutu oraz projektu Strategii Uczelni;

4)

składanie sprawozdania z realizacji Strategii Uczelni;

5)

wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;

6)

powoływanie osób do pełnienia funkcji kierowniczych w Uczelni i ich odwoływanie;

7)

prowadzenie polityki kadrowej w Uczelni;

7a) powoływanie przewodniczącego i członków Wydziałowych Komisji ds. Oceny Kadry;

7b) powoływanie przewodniczącego i członków Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej;

7c) powoływanie przewodniczącego i członków Wydziałowych Komisji Rekrutacyjnych;

8)

tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu;

9)

tworzenie szkół doktorskich;

10)

prowadzenie gospodarki finansowej Uczelni;

11)

zapewnianie wykonywania przepisów obowiązujących w Uczelni;

12)

sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną i badawczą Uczelni oraz nad wdrażaniem i doskonaleniem uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia;

13)

dokonywanie podziału dotacji na pomoc materialną w porozumieniu z Samorządem Studenckim;

14)

ustalanie regulaminu świadczeń dla studentów, w porozumieniu z Samorządem Studenckim;

15)

przeznaczanie dodatkowych środków finansowych na zwiększenie wynagrodzeń, jeżeli Uczelnia posiada na ten cel środki inne niż określone w art. 365 i art. 459 ustawy;

16)

stwierdzanie zgodności z ustawą i Statutem Uczelni, Regulaminu Samorządu Studenckiego, Regulaminu Samorządu Doktorantów;

17)

uchylanie wydawanych przez Samorząd Studencki, Samorząd Doktorantów aktów niezgodnych z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, Statutem, Regulaminem Studiów lub Regulaminem Samorządu;

18)

uchylanie wydanych przez organ uczelnianej organizacji studenckiej aktów niezgodnych z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, Statutem, Regulaminem Studiów lub regulaminem tej organizacji;

19)

rozwiązywanie w drodze decyzji administracyjnej uczelnianych organizacji studenckich, które rażąco lub uporczywie naruszają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, Statut Uczelni, Regulamin Studiów lub Regulamin Organizacyjny;

20)

ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków nauczyciela akademickiego;

21)

rozwiązywanie za wypowiedzeniem stosunku pracy z nauczycielem akademickim;

22)

wyrażanie zgody na podjęcie lub kontynuowanie przez nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia tylko u jednego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukową, jeżeli Uczelnia jest jego podstawowym miejscem pracy;

23)

wnioskowanie o przeprowadzenie oceny okresowej nauczyciela akademickiego;

24)

określanie zasad dokonywania oceny okresowej nauczycieli akademickich;

25)

tworzenie spółek kapitałowych, w tym spółek celowych, lub podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółki, po uzyskaniu zgody Senatu;

26)

powoływanie i odwoływanie rzeczników dyscyplinarnych spośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień doktora;

27)

wprowadzanie do Systemu POL-on danych wskazanych w ustawie;

28)

wprowadzanie do repozytorium treści prac dyplomowych;

29)

zawiadamianie wojewody o skreśleniu cudzoziemca, przebywającego na terenie Polski na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach stacjonarnych lub w szkole doktorskiej, z listy studentów, a także o niezaliczeniu roku studiów w określonym terminie;

30)

określanie, w porozumieniu z właściwym organem samorządu terytorialnego, terenu Uczelni.

Do kompetencji Rektora należą ponadto zadania określone ustawą o działalności leczniczej.

Senat składa się z 20 członków: Rektora i 19 członków pochodzących z wyboru.

Do zadań Senatu należy:

1)

uchwalanie Statutu,

2)

uchwalanie Regulaminu Studiów, po uzgodnieniu z Samorządem Studenckim,

3)

uchwalanie Regulaminu Szkoły Doktorskiej, po uzgodnieniu z Samorządem Doktorantów,

4)

uchwalanie Strategii Uczelni i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji,

5)

powoływanie i odwoływanie członków Rady Uczelni,

6)

ustalanie wynagrodzenia członków Rady Uczelni,

7)

opiniowanie kandydatów na Rektora,

8)

przeprowadzanie oceny funkcjonowania Uczelni,

9)

formułowanie rekomendacji dla Rady Uczelni i Rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań,

10)

nadawanie stopni naukowych,

11)

nadawanie tytułu doktora honoris causa,

12)

ustalanie warunków, trybu, limitów przyjęć na studia na poszczególne kierunki z wyłączeniem kierunków, na których limity przyjęć określa rozporządzenie Ministra Zdrowia oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia i na kształcenie specjalistyczne,

13)

ustalanie programów studiów, studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego,

14)

ustalanie programów kształcenia w szkole doktorskiej,

15)

określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się,

16)

wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki,

17)

wykonywanie zadań związanych z:

a)

przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej "PRK", do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych,

b)

włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia - zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,

18)

wybór członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej,

19)

opiniowanie w sprawie rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem mianowanym,

20)

podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach wymagających wypowiedzi społeczności akademickiej,

21)

opiniowanie raportu podsumowującego z przeglądu jakości kształcenia.

Ponadto zgodnie ze statutem Uczelni, funkcjami kierowniczymi w Uczelni są:

a) Prorektor,

b) Dziekan Kolegium,

c) Dziekan Wydziału,

d) D.,

e) Kanclerz,

f) Kwestor.

Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uczelni oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uczelni w zakresie zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych w ustawie lub Statucie dla Rektora.

Osoby sprawujące funkcje w organach Fundacji (tj. członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej) są pracownikami U

Aktualnie wszyscy Członkowie Rady Fundacji są Członkami Senatu Uczelni. Ponadto dwóch Członków Rady Fundacji pełni na Uczelni funkcje prorektorów, zaś trzech Członków Rady Fundacji pełni na Uczelni funkcje Dziekanów Wydziałów.

Dwóch Członków Zarządu Fundacji pełni jednocześnie funkcje prodziekanów na Uczelni. Jeden z Członków Zarządu Fundacji jest jednocześnie Członkiem Senatu i kierownikiem zakładu na Uczelni.

Jeden z Członków Zarządu Fundacji jest jednocześnie Członkiem Senatu i prorektorem na Uczelni, a ponadto Członkiem Zarządu Wnioskodawcy.

Jeden z Członków Zarządu Fundacji jest jednocześnie Kanclerzem Uczelni i Członkiem Zarządu Wnioskodawcy.

Trzeci z Członków Zarządu Wnioskodawcy nie pełni funkcji w organach Fundacji, jest jednocześnie Członkiem Senatu Uczelni.

Uczelnia, działając w oparciu o art. 6 ust. 6 ustawy o działalności leczniczej utworzyła dwa uniwersyteckie szpitale kliniczne w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Stosownie do art. 46 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej: "W przypadku podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną". Ponadto podmiot tworzący - zgodnie z art. 48 ust. 5 ustawy o działalności leczniczej - powołuje i odwołuje radę społeczną.

W skład rady społecznej - w przypadku jeżeli podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna - wchodzi m.in. jako przewodniczący, przedstawiciel Rektora Uczelni.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, realizuje, w tym w 2021 r. realizował, transakcje m.in. z następującymi podmiotami: - Z Uczelnią - m.in. transakcje polegające na sprzedaży usług medycznych na rzecz Uczelni oraz transakcje polegające na nabyciu od Uczelni tj. najem powierzchni użytkowych oraz sprzętu, nabywaniu materiałów do badań oraz zakupie usług telekomunikacyjnych. Dochody Uczelni, w części przeznaczonej na cele statutowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 u.p.d.o.p., Uczelnia w 2021 w złożonym zeznaniu CIT-8 wykazała dochód, nie wykazując jednocześnie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatku należnego, jak również straty podatkowej.

- Z Członkami Zarządu Wnioskodawcy - są to transakcje polegające na nabywaniu przez Wnioskodawcę usług medycznych od Członków Zarządu, w ramach prowadzonych przez te osoby jednoosobowych działalności gospodarczych. Ponadto może się zdarzyć, że Wnioskodawca realizuje transakcje z osobami będącymi krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy, lub podmiotami, w których takie osoby są członkami organów lub wspólnikami.

- Z uniwersyteckimi (...) - są to w szczególności transakcje polegające na sprzedaży usług medycznych (badania diagnostyczne). W 2021 r. wartość sprzedanych usług medycznych na rzecz jednego ze szpitali uniwersyteckich (dalej: "Szpital") przekroczyła 2 mln zł netto. Dochody tego szpitala, w części przeznaczonej na cele statutowe (ochronę zdrowia) są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego Szpitala za 2021 rok, z pozycji "rozliczenie głównych pozycji różniących podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od wyniku finansowego zysku brutto" wynika, że:

"Podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych różni się zasadniczo od wyniku finansowego. Wynika to głównie z przychodów podatkowych z tytułu nieodpłatnego korzystania z obcego majątku, jak również kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od podatku dochody podatników, których celem statutowym jest ochrona zdrowia, w części przeznaczonej na ten cel (art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.).

Wykazany w 2021 r., w rachunku zysków i strat podatek dochodowy w kwocie (...) zł naliczono w związku z poniesieniem kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i nie związanych z działalnością statutową Szpitala.

(...)

Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 u.p.d.o.p., Szpital w 2021 w złożonym zeznaniu CIT-8 wykazał dochód, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatek należny, nie wykazując jednocześnie straty podatkowej.

Wnioskodawca nie poniósł straty podatkowej w roku podatkowym 2021.

Zarówno Wnioskodawca, Uczelnia oraz Szpital, nie korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 6 i art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o podatku dochodowym os osób prawnych.

Ponadto, w uzupełnienie wniosku z 22 listopada 2023 r. wskazali Państwo, że pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 dotyczy roku podatkowego 2021 - w tym zakresie pytanie dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia, o ile spełnione są/będą warunki opisane w powołanym przepisie, wobec faktu, że Uczelnia oraz U, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. (a w konsekwencji podmioty te płacą podatek dochodowy od wartości dochodu wydatkowanego na cele inne, niż statutowe).

Uczelnia - zgodnie z danymi opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 u.p.d.o.p. w zeznaniu za 2021 r. Uczelnia wykazała dochód i nie wykazała straty podatkowej.

U, z którym Wnioskodawca w 2021 r. realizował transakcje, których wartość nie przekroczyła progów dokumentacyjnych, nie poniósł w 2021 r. straty podatkowej.

U., z którym Wnioskodawca w 2021 r. realizował transakcje, których wartość przekroczyła progi dokumentacyjne (określany we wniosku jako Szpital): zgodnie z danymi opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 u.p.d.o.p. w zeznaniu za 2021 r. Szpital:

- wykazał dochód podatkowy,

- nie wykazał straty podatkowej,

- wykazał sumę przychodów w wysokości wyższej od sumy wykazanych kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie poniósł w 2021 r. straty podatkowej. Niemniej jednak Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec poniesionej przez Szpital w 2021 r. straty bilansowej oraz korzystania przez Szpital ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji płacenia przez Szpital podatku dochodowego od wartości dochodu wydatkowanego na cele inne, niż statutowe, stwierdzenie czy Szpital poniósł stratę podatkową, stanowi w tym wypadku element oceny prawnej stanu faktycznego, a nie element stanu faktycznego.

We wniosku zostały opisane zarówno transakcje, które przekroczyły progi dokumentacyjne, jak i takie, które tych progów nie przekroczyły. Transakcje, do których odnosi się pytanie numer 2 i 3 przekroczyły progi dokumentacyjne.

I tak:

- transakcje sprzedaży usług medycznych realizowane z U i Uczelnią - łączna wartość transakcji powyżej progów dokumentacyjnych (przy czym wartość transakcji, po wyłączeniu transakcji ze Szpitalem - poniżej progów dokumentacyjnych; wartość transakcji ze Szpitalem powyżej progów dokumentacyjnych);

- transakcje nabycia usług najmu od Uczelni i Szpitala - łączna wartość transakcji powyżej progów dokumentacyjnych (przy czym wartość transakcji z samym Szpitalem - poniżej progów dokumentacyjnych);

- transakcje nabycia sprzętu, materiałów do badań oraz zakup usług telekomunikacyjnych - poniżej progów dokumentacyjnych;

- transakcje nabycia usług medycznych od Członków Zarządu Wnioskodawcy - poniżej progów dokumentacyjnych.

Pytania

1) Czy Wnioskodawca jest podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. z:

a) Uczelnią,

b) opisanymi we wniosku U,

c) Członkami Zarządu Wnioskodawcy lub z osobami będącymi krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy, lub podmiotami, w których takie osoby są członkami organów lub wspólnikami,

a w konsekwencji, czy transakcje realizowane przez Wnioskodawcę z tymi podmiotami podlegają obowiązkowi sporządzania dokumentacji cen transferowych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

2) Czy objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią (...) opisanymi we wniosku, mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (cześć pytania oznaczonego we wniosku Nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

1)

jest podmiotem powiązanym z Uczelnią;

2)

jest podmiotem powiązanym z opisanymi we wniosku U

3)

jest podmiotem powiązanym z Członkami Zarządu Wnioskodawcy, a także z krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy (do drugiego stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa),

4)

może być powiązany z podmiotami, w których Członkowie Zarządu Wnioskodawcy lub osoby będące krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy (do drugiego stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa) są członkami organów lub wspólnikami, o ile osoby te wywierają znaczący wpływ na te podmioty w rozumieniu art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p., a w konsekwencji transakcje realizowane przez Wnioskodawcę z tymi podmiotami powiązanymi podlegają obowiązkowi sporządzania dokumentacji cen transferowych, jeżeli ich wartość przekracza określone w ustawie progi dokumentacyjne i jednocześnie nie są spełnione warunki do skorzystania z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do transakcji realizowanych pomiędzy nim a Uczelnią, nie znajduje zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 11b pkt 3 u.p.d.o.p. z uwagi na fakt, że to Fundacja, a nie Uczelnia, jest jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy i to Fundacja jest podmiotem założycielskim i prowadzącym w stosunku do Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie mowa jest o podmiotach powiązanych oznacza to:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

)

ten sam inny podmiot lub

)

małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Jednocześnie zgodnie z art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p. przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)

udziałów w kapitale lub

b)

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)

udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2)

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że jest on podmiotem powiązanym z Uczelnią w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opisanym stanie faktycznym, mając na uwadze strukturę własnościową, zarządczą i kontrolną Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, nie można mówić o bezpośrednim posiadaniu przez Uczelnię udziałów w kapitale Wnioskodawcy, praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, jak też udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy. Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest bowiem Fundacja, która wykonuje wszystkie uprawnienia właścicielskie. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie jest podmiotem, który wywiera znaczący wpływ na działalność Wnioskodawcy.

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, na działalność jego i Uczelni, znaczący wpływ (bezpośrednio i pośrednio) wywierają te same osoby fizyczne, o czym świadczą w szczególności następujące okoliczności:

1) Rektor Uczelni wykonuje uprawnienia Fundatora wobec Fundacji - jedynego wspólnika Wnioskodawcy (tym samym ma kompetencje do powoływania i odwoływania Członków Rady Fundacji, którzy z kolei powołują Zarząd Fundacji odpowiedzialny za wykonywanie uprawnień właścicielskich wobec Wnioskodawcy);

2) Kanclerz Uczelni jest jednym z trzech Członków Zarządu Wnioskodawcy (a ponadto Członkiem Zarządu Fundacji);

3) Pozostali Członkowie Zarządu Wnioskodawcy pełnią funkcję w organach Uczelni;

4) Pozostali Członkowie Organów Fundacji pełnią funkcję w organach Uczelni lub sprawują na Uczelni funkcje kierownicze.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, na działalność Uczelni i Wnioskodawcy znaczący wpływ wywierają te same osoby fizyczne. W konsekwencji, mimo iż pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą nie zachodzi bezpośrednie lub pośrednie powiązanie kapitałowe, podmioty te stanowią podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W konsekwencji transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią podlegają regulacjom dotyczącym cen transferowych. Wnioskodawca jest więc zobowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji, których wartość przekracza w roku podatkowym określone w przepisach progi dokumentacyjne, o ile w odniesieniu do danej transakcji nie zachodzą przesłanki do skorzystania z wyłączeń z obowiązku dokumentacyjnego, o których mowa w art. 11n u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on też podmiotem powiązanym z opisanymi we wniosku U.

W ocenie Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie nie ulega wątpliwości, że uniwersyteckie szpitale kliniczne stanowią podmioty lecznicze utworzone i prowadzone przez uczelnię medyczną. Szpitale są więc podmiotami, na które znaczący wpływ (jako podmiot tworzący) wywiera Uczelnia.

W konsekwencji, skoro Uczelnia - jako podmiot tworzący - wywiera znaczący wpływ na działalność uniwersyteckich szpitali klinicznych, zaś na działalność Uczelni i Wnioskodawcy znaczący wpływ wywierają te same osoby fizyczne, to zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że jest on podmiotem powiązanym również z opisanymi we wniosku U.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a opisanymi we Wniosku U podlegają regulacjom dotyczącym cen transferowych. Wnioskodawca jest więc zobowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji, których wartość przekracza w roku podatkowym określone w przepisach progi dokumentacyjne, o ile w odniesieniu do danej transakcji nie zachodzą przesłanki do skorzystania z wyłączeń z obowiązku dokumentacyjnego, o których mowa w art. 11n u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podmiotem powiązanym z Członkami Zarządu Wnioskodawcy, a także z krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy (do drugiego stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa). W konsekwencji transakcje realizowane przez Wnioskodawcę z tymi osobami, w tym opisane we wniosku transakcje realizowane z Członkami jego Zarządu (w ramach prowadzonych przez nich jednoosobowych działalności gospodarczych) podlegają regulacjom dotyczącym cen transferowych. Wnioskodawca jest więc zobowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji, realizowanych z tymi osobami, których wartość przekracza w roku podatkowym określone w przepisach progi dokumentacyjne, o ile jednocześnie nie będą spełnione warunki do skorzystania z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, na podstawie art. 11n u.p.d.o.p. (w tym w szczególności wyłączenia przewidzianego dla transakcji krajowych, na warunkach określonych w art. 11m pkt 1 u.p.d.o.p.).

Natomiast do transakcji realizowanych z podmiotami, w których Członkowie Zarządu Wnioskodawcy lub osoby będące krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy (do drugiego stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa) są członkami organów lub wspólnikami, należy każdorazowo weryfikować, czy osoby te wywierają znaczący wpływ na takie podmioty, zgodnie z art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p. - jedynie w takim przypadku Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji, realizowanych z takimi podmiotami (o ile wartość transakcji będzie przekraczać w roku podatkowym określone w przepisach progi dokumentacyjne, oraz jeżeli jednocześnie nie będą spełnione warunki do skorzystania z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, na podstawie art. 11n u.p.d.o.p. - w tym w szczególności wyłączenia przewidzianego dla transakcji krajowych, na warunkach określonych w art. 11m pkt 1 u.p.d.o.p.).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią (...) opisanymi we wniosku (tj. transakcje, których wartość przekracza określone w art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p. progi dokumentacyjne), mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisem art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p. obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)

nie poniósł straty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na możliwość skorzystania z wyżej powołanego wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, w okolicznościach niniejszej sprawy nie wpływa fakt, że zarówno Uczelnia (...) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. (a w konsekwencji podmioty te płacą podatek dochodowy od wartości dochodu wydatkowanego na cele inne, niż statutowe). Zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z opisywanego wyłączenia - w odniesieniu do transakcji przekraczających progi dokumentacyjne zrealizowanych z Uczelnią w 2021 r. - pozostaje fakt, że Uczelnia nie wykazała za ten rok podatkowy podstawy opodatkowania i podatku należnego do zapłaty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT,

podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT,

lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)

2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)

2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W świetle art. 11k ust. 3 ustawy o CIT,

progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1)

każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2)

strony kosztowej i przychodowej.

Państwa wątpliwości w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczy ustalenia: - czy objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią (...) opisanymi we wniosku, mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że z wniosku wynika, iż powyższym pytaniem objęte są transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią w roku podatkowym 2021. Transakcje te w roku podatkowym 2021 przekroczyły progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym.

Zatem, transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią w roku podatkowym 2021 mogą być objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niemniej jednak, Ustawodawca wskazał w art. 11n ustawy o CIT przesłanki wyłączenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji.

W myśl z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT,

obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)

nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a i 34a,

c)

nie poniósł straty podatkowej.

Wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca oraz Uczelnia nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podmioty te nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a i 34a ustawy o CIT. Ponadto, z wniosku wynika, że Wnioskodawca oraz Uczelnia w roku podatkowym 2021 nie poniosły straty podatkowej.

Zatem, skoro (jak wynika z wniosku) Wnioskodawca oraz Uczelnia w roku podatkowym 2021 spełniały przesłanki wskazane w art. 11n ust. pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, to transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią, które przekroczyły progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie były objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania Nr 2, że objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uczelnią opisanymi we wniosku (tj. transakcje, których wartość przekracza określone w art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p. progi dokumentacyjne), mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

- czy Wnioskodawca jest podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z Uczelnią, opisanymi we wniosku U, Członkami Zarządu Wnioskodawcy lub z osobami będącymi krewnymi lub powinowatymi Członków Zarządu Wnioskodawcy, lub podmiotami, w których takie osoby są członkami organów lub wspólnikami, a w konsekwencji, czy transakcje realizowane przez Wnioskodawcę z tymi podmiotami podlegają obowiązkowi sporządzania dokumentacji cen transferowych - jest prawidłowe;

- czy objęte obowiązkiem dokumentacyjnym transakcje realizowane pomiędzy Wnioskodawcą a Uczelnią (...) opisanymi we wniosku, mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, wskazać należy, że art. 11m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został uchylony, jednak uchylenie tego przepisu nie wpływa na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, tj. w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 oraz w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 zostało (zostanie) wydane odrębne rozstrzygnięcie.

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz

z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl