0111-KDIB1-1.4010.363.2022.2.SG - Ulga na robotyzację

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.363.2022.2.SG Ulga na robotyzację

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo - pismem z 12 sierpnia 2022 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 16 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") (...) w produkcji (...).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka produkuje m.in. (...).

W ramach stosowanej technologii produkcji, (...)

Powstałe butelki, po wyjściu z maszyny służącej do wdmuchiwania powietrza i formowania, są następnie układane na specjalnie przygotowanych paletach, na których poszczególne warstwy butelek są przekładane tekturowymi przekładkami. Dotychczas w znacznym stopniu, odbiór butelek, kontrola jakości i układanie butelek na paletach następował za pomocą pracy rąk ludzkich.

W celu usprawnienia i zautomatyzowania procesu odbioru, kontroli jakości i układania wytworzonych butelek, Spółka zainstalowała w posiadanym zakładzie produkcyjnym kilka zaawansowanych technologicznie robotów (dalej: "Roboty") w postaci urządzeń systemu odbioru, kontroli i układania butelek.

Zainstalowane w Spółce Roboty mają zbliżoną do siebie konstrukcję i składają się z chwytaka butelek, który chwyta wyprodukowaną butelkę po wyjściu z maszyny produkującej, przenosi ją w dwóch kierunkach i ustawia na transporterze butelek (stanowiącym element Robota). Następnie butelki są przemieszczane w poziomie do miejsca, w którym każda butelka podlega badaniu szczelności. Kolejnym punktem jest chwytak który ustawia gotowe butelki na palecie w określonym porządku.

Roboty posiadają wbudowany komputer i inne systemy zaawansowanej elektroniki i automatyki, które pozwalają na bieżące programowanie pracy Robotów, monitorowanie efektywności i sposobu wykonywania pracy przez Roboty oraz diagnozowanie ewentualnych błędów i korygowanie ustawień do bieżących potrzeb Spółki.

Roboty pracują pod kontrolą oprogramowania sterującego dostarczonego przez ich producenta. Dane ewidencyjne z raportów pracy robota są wprowadzane do systemu IFS Spółki (systemu służącego do zarządzania bieżącą działalnością Spółki) w celu ich dalszego wykorzystania.

Roboty zawierają szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które informują o płynnym przebiegu pracy Robotów lub ewentualnych błędach, awariach czy usterkach. Roboty są ściśle zintegrowane i dopasowane do maszyn służących do produkcji butelek. Zostały opracowane na indywidualne zamówienie przez zewnętrznego dostawcę i dostosowane ściśle do wymagań i zasad pracy maszyny produkującej (...). Spółka finansuje Roboty umowami leasingu operacyjnego. Umowy leasingu zawierają zobowiązanie Spółki jako leasingobiorcy do nabycia prawa własności przedmiotu leasingu (i odpowiednio zobowiązanie leasingodawcy do sprzedaży przedmiotu leasingu) po zakończeniu okresu leasingu, za z góry ustaloną w umowie cenę wykupu.

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie kosztów Robotów, poniesionych od 1 stycznia 2022 r.

Rok podatkowy Spółki jest równy rokowi kalendarzowemu.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 sierpnia 2022 r. wskazali Państwo następujące odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

Czy roboty, o których mowa we wniosku, które nabędą Państwo do korzystania od dnia 1 stycznia 2022 r.: a) są automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych?

Odpowiedź: Tak, na moment skorzystania z odliczenia ulgi na robotyzację w zeznaniu rocznym Roboty będą spełniały ww. warunki.

b) wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania?

Odpowiedź: Tak, na moment skorzystania z odliczenia ulgi na robotyzację w zeznaniu rocznym Roboty będą spełniały ww. warunki.

c) są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów?

Odpowiedź: Na moment skorzystania z odliczenia ulgi na robotyzację w zeznaniu rocznym, Roboty będą połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

d) są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń? - jakich?

Odpowiedź: Tak, na moment skorzystania z odliczenia ulgi na robotyzację w zeznaniu rocznym Roboty będą spełniały ww. warunki. Roboty są monitorowane za pomocą czujników fotooptycznych oraz sterowników (...). Sterowanie Robotów jest oparte na serwomotorach, które pozwalają na precyzyjne sterowanie i odczyt położenia oraz śledzenie ruchu Robota.

e) są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym?

Odpowiedź: Tak, Roboty są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.

Pytania

1. Czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT?

2. Czy raty leasingu operacyjnego, dotyczące Robotów z których Spółka korzysta na podstawie umów leasingu operacyjnego, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym Roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, Roboty spełniają wszystkie przewidziane w ww. przepisie warunki uznania ich za robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, posiadane Roboty są automatycznie sterowanymi, programowalnymi i wielozadaniowymi maszynami (mogą być wykorzystywane do układania różnego rodzaju butelek lub innych produktów powstających seryjnie po ich odpowiednim dostosowaniu), służącymi do procesu odbioru i układania butelek. Posiadane przez Spółkę roboty umożliwiają lokomocję butelek powstałych w maszynie do produkcji butelek oraz odpowiednie przemieszczenie i precyzyjne ułożenie na palecie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, robot chwyta wyprodukowaną butelkę po wyjściu z maszyny produkującej, przenosi ją w dwóch kierunkach i ustawia na transporterze butelek (stanowiącym element Robota). Następnie butelki są przemieszczane w poziomie do punktu, w którym kolejny chwytak ustawia gotowe butelki na palecie w określonym porządku - wykonywane są zatem manipulacje butelkami w co najmniej 3 wymiarach/osiach obrotu/manipulacji. Roboty zapewniają zatem pracę w co najmniej 3 stopniach swobody. Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał wcześniej, posiadane przez Spółkę Roboty, pozwalają na bieżące programowanie ich pracy oraz monitorowanie ich pracy i wydajności (w tym korygowanie ewentualnych błędów i naprawianie usterek).

Roboty zawierają szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które pozwalają na śledzenie płynności pracy Robotów.

Roboty są ściśle dopasowane do maszyn produkcyjnych służących do wytwarzania (...) i zostały indywidualnie ustawione i dostosowane do wymagań współpracującej z Robotem maszyny produkującej (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście w zakresie pytania Nr 1 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. "ulga na robotyzację" mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 u.p.d.o.p.:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)

maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)

koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)

koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)

opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W myśl art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p.:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 u.p.d.o.p.:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z art. 38 ust. 6-8 u.p.d.o.p.:

6. Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

7. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

8. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Z treści art. 18d ust. 6 u.p.d.o.p. wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p.:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Z opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca (...) w produkcji (...). W celu usprawnienia i zautomatyzowania procesu odbioru, kontroli jakości i układania wytworzonych butelek, Spółka zainstalowała w posiadanym zakładzie produkcyjnym kilka zaawansowanych technologicznie robotów (dalej: "Roboty") w postaci urządzeń systemu odbioru, kontroli i układania butelek.

Zainstalowane w Spółce Roboty mają zbliżoną do siebie konstrukcję i składają się z chwytaka butelek, który chwyta wyprodukowaną butelkę po wyjściu z maszyny produkującej, przenosi ją w dwóch kierunkach i ustawia na transporterze butelek (stanowiącym element Robota). Następnie butelki są przemieszczane w poziomie do miejsca, w którym każda butelka podlega badaniu szczelności. Kolejnym punktem jest chwytak który ustawia gotowe butelki na palecie w określonym porządku.

Roboty posiadają wbudowany komputer i inne systemy zaawansowanej elektroniki i automatyki, które pozwalają na bieżące programowanie pracy Robotów, monitorowanie efektywności i sposobu wykonywania pracy przez Roboty oraz diagnozowanie ewentualnych błędów i korygowanie ustawień do bieżących potrzeb Spółki.

Roboty pracują pod kontrolą oprogramowania sterującego dostarczonego przez ich producenta. Dane ewidencyjne z raportów pracy robota są wprowadzane do systemu IFS Spółki (systemu służącego do zarządzania bieżącą działalnością Spółki) w celu ich dalszego wykorzystania.

Roboty zawierają szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które informują

o płynnym przebiegu pracy Robotów lub ewentualnych błędach, awariach czy usterkach. Roboty są ściśle zintegrowane i dopasowane do maszyn służących do produkcji butelek. Zostały opracowane na indywidualne zamówienie przez zewnętrznego dostawcę

i dostosowane ściśle do wymagań i zasad pracy maszyny produkującej (...). Spółka finansuje Roboty umowami leasingu operacyjnego. Umowy leasingu zawierają zobowiązanie Spółki jako leasingobiorcy do nabycia prawa własności przedmiotu leasingu (i odpowiednio zobowiązanie leasingodawcy do sprzedaży przedmiotu leasingu) po zakończeniu okresu leasingu, za z góry ustaloną w umowie cenę wykupu.

Na moment skorzystania z odliczenia ulgi na robotyzację w zeznaniu rocznym Roboty, o których mowa we wniosku, które nabędą Państwo do korzystania od dnia 1 stycznia 2022 r. są automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, Roboty wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, będą połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów, są monitorowane za pomocą czujników fotooptycznych oraz sterowników (...). Sterowanie Robotów jest oparte na serwomotorach, które pozwalają na precyzyjne sterowanie i odczyt położenia oraz śledzenie ruchu Robota.

Roboty są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia m.in., czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że roboty, które planuje zakupić Wnioskodawca nie będą wypełniały definicji zawartej w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p. ponieważ nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p. przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach u.p.d.o.p. nie zostało zdefiniowane wyrażenie "dla zastosowań przemysłowych". Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN "przemysł" został zdefiniowany jako "produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych".

Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie "przemysł" został zdefiniowany jako: "ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)".

Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się "przemysł" jako: "działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych".

Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).

Stwierdzić zatem należy, że roboty wykorzystywane w celu usprawnienia i zautomatyzowania procesu odbioru, kontroli jakości i układania wytworzonych butelek nie dotyczą bezpośredniej produkcji butelek, lecz stanowią etap po produkcyjny. Nie będą zatem spełniały definicji robota przemysłowego określonej w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p., ponieważ nie będą wykorzystywane "dla zastosowań przemysłowych" (tj. w produkcji różnego rodzaju towarów i wyrobów), a tym samym nie będą mogły skorzystać z ulgi na robotyzację.

W przypadku ulgi na robotyzację pojęcia "przemysł" oraz "zastosowania przemysłowe" powinny być rozumiane wyłącznie jako zastosowanie w przemyśle rozumianym jako ścisła produkcja (wytwarzanie) towarów, a nie szeroko, np. jako procesy zachodzące już po ich wyprodukowaniu, umożliwiające ich przemieszczanie w związku z procesem odbioru, kontroli jakości i układania wytworzonych butelek.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. poz. 483 z późn. zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14). W związku z powyższym gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na robotyzację także robotów wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki niż przemysł, np. w kontroli, logistyce, spedycji, budownictwie, transporcie, czy usługach - to definicja robota przemysłowego określona w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p. nie zawierałaby wyrażenia "dla zastosowań przemysłowych", które doprecyzowuje i zarazem zawęża zakres tej definicji.

Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: "Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (...) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe".

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić więc należy, że koncepcja przepisu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.d.o.p. nie zostanie przez Wnioskodawcę zrealizowana w sytuacji, gdy zakupione roboty nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p. Opisanych we wniosku robotów nie można uznać za roboty wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, a tym samym Spółka nie będzie mogła skorzystać z ulgi na robotyzację.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 - należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec powyższego ocena Państwa stanowiska w zakresie objętym pytaniem nr 2 dotyczącym ustalenia, czy raty leasingu operacyjnego, dotyczące Robotów z których Spółka korzysta na podstawie umów leasingu operacyjnego, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 u.p.d.o.p. - stała się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl