0111-KDIB1-1.4010.2.2024.2.BS - Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.2.2024.2.BS Zwolnienie z CIT fundacji rodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 lutego 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która planuje, jako fundator, utworzenie fundacji rodzinnej w rozumieniu Ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: "Fundacja rodzinna").

Fundacja rodzinna będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, tj. między innymi w zakresie:

- przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni lub podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach lub podmiotach;

- nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych lub praw o podobnym charakterze.

W ramach prowadzonej przez Fundację rodzinną w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej działalności gospodarczej Fundacja rodzinna nabędzie (w tym m.in. od Wnioskodawcy) udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub inne prawa wynikające z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze. Prawa te Fundacja rodzinna nabędzie w celu ich zbycia przez Fundację rodzinną.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 26 lutego 2024 r. wskazał Pan, że:

Fundacja rodzinna nabędzie:

- udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością; lub

- akcje w spółce akcyjnej, prostej spółce akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej; lub

- ogóły praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej; lub

- jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych.

Fundacja rodzinna nabędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub inne prawa wynikające z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych i funduszach inwestycyjnych wyłącznie od Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "Ustawa CIT") zwalnia się od podatku CIT fundację rodzinną. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 7 Ustawy CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Z kolei art. 24r. ust. 1 Ustawy CIT stanowi, że w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19 Ustawy CIT, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z powyższego w przypadku prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej innej niż wskazana w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja ta zobowiązana jest do opodatkowania osiągniętych dochodów z takiej działalności według stawki podatku CIT w wysokości 25% podstawy opodatkowania.

W świetle powyższego dla ustalenia czy fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT z tytułu zbycia mienia niezbędne jest ustalenie czy zbycie to następuje w ramach działalności gospodarczej mieszczącej się w zakresie czy też wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

1.

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2.

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3.

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4.

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5.

udzielania pożyczek:

a.

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b.

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c.

beneficjentom;

6.

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7.

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8.

gospodarki leśnej.

Jak wynika z powyższego przepisu fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie między innymi zbywania mienia, nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, jak i przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Jeśli chodzi o zbywanie mienia, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w tym zakresie, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.

W tym kontekście należy zwrócić jednak uwagę na art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym to przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Mając zatem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zbywaniu mienia w postaci papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze oraz praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, nawet jeśli te prawa zostały nabyte przez fundację rodzinną wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: "Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze (...), nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia".

W konsekwencji powyższego zbycie przez Fundację rodzinną praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostały przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia, stanowi działalność gospodarczą fundacji rodzinnej mieszczącą się w zakresie art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Tym samym w takim przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 6 ust. 7 Ustawy CIT, który wyłączałby zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

W konsekwencji należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ufr"):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6 -7 u.p.d.o.p.:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p.:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)

udzielania pożyczek:

a)

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)

beneficjentom;

6)

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)

gospodarki leśnej.

Stosownie jednak do treści art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, które to prawa zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w celu ich zbycia.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24 r.u.p.d.o.p. w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, że ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy papierów wartościowych, instrumentów finansowych i praw o pochodnym charakterze, jak również udziałów w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych oraz podmiotach o podobnym charakterze.

Wobec powyższego, opisana we wniosku działalność Fundacji Rodzinnej polegająca na zbyciu udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

W konsekwencji działalność ta, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm., dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie e-PUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl