0111-KDIB1-1.4010.192.2020.2.ŚS - Odliczanie darowizn w CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.192.2020.2.ŚS Odliczanie darowizn w CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.) uzupełnionym 28 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może obniżyć dochód ustalony na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o wartość przedmiotowej darowizny, zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, że wartość darowizn obniżających dochód podatkowy dokonanych w roku podatkowym nie przekracza 10% tego dochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może obniżyć dochód ustalony na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o wartość przedmiotowej darowizny, zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, że wartość darowizn obniżających dochód podatkowy dokonanych w roku podatkowym nie przekracza 10% tego dochodu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 13 lipca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.192.2020.1.ŚS wezwano do jego uzupełnienia co też nastąpiło 28 lipca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny

Wnioskodawca jest spółką akcyjną (dalej "Spółka", "Wnioskodawca") posiada siedzibę i miejsce zarządu w Polsce oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. (...). Rokiem podatkowym w Spółce jest rok kalendarzowy.

Na podstawie Umowy Darowizny z dnia 20 lutego 2019 r. Wnioskodawca przekazał Fundacji X (dalej: "Obdarowany"), darowiznę pieniężną (...) realizowanego przez Fundację Y, w ramach (...), zgodnie ze stosowną Uchwałą Zarządu Spółki. Fundacja X jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, widnieje w Rejestrze Stowarzyszeń.

Obdarowany przyjął darowiznę i zobowiązał się przeznaczyć ją na cel wskazany powyżej. Obdarowany oświadczył ponadto, że jest organizacją niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, a uzyskiwane środki służą wyłącznie dla realizacji celów statutowych.

Misją Fundacji X jest wszechstronna działalność społeczna wnosząca pozytywny wkład w rozwój otoczenia społecznego i przyrodniczego.

Zgodnie ze statutem Obdarowanego, fundacja realizuje cele społecznie użyteczne w następującym zakresie:

1.

ochrony i promocji zdrowia,

2.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska i walorów przyrodniczych (...),

3.

nauki, edukacji i oświaty, oraz rozwoju techniki i innowacyjności,

4.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży,

5.

kultury i sztuki, w tym wsparcie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem wartościowych dla regionu (...) inicjatyw kulturalnych,

6.

porządku i bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego,

7.

pomocy społecznej, w tym przede wszystkim w zakresie wyrównywania różnic społecznych dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz osób pokrzywdzonych przez los ze szczególnym uwzględnieniem pracowników Grupy Kapitałowej X i ich rodzin,

8.

działalności charytatywnej,

9.

społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju,

10.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,

11.

promocji i organizacji wolontariatu,

12.

rozwoju lokalnych inicjatyw społecznych i gospodarczych, w tym promowanie współpracy międzysektorowej oraz rozwój przedsiębiorczości,

13.

podtrzymania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

14.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

15.

wspierania ratownictwa i ochrony ludności,

16.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

17.

zabezpieczania obiektów technicznych, urządzeń i przedmiotów mających historyczne znaczenie, a związanych z przemysłem (...),

18.

popularyzowania i promocji wiedzy z dziedziny historii przemysłu (...),

19.

tworzenia płaszczyzn wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi ochroną aparatury, sprzętu, dokumentów przemysłu (...),

20.

dbałości o dziedzictwo kulturowe, wspieranie kultury, ochrona zabytków polskiej kultury w zakresie związanym z przemysłem (...), w tym w szczególności dotyczącym obszaru województwa (...).

Cele określone powyżej Obdarowany realizuje poprzez:

1.

organizowanie i wspieranie finansowe oraz pozafinansowe (rzeczowe, organizacyjne i techniczne) projektów, wydarzeń, akcji zgodnych z celami Fundacji określonymi w § 9,

2.

wspieranie finansowe instytucji zdrowia publicznego w zakresie zakupów rzeczowych w postaci sprzętu medycznego wykorzystywanego w prowadzonych działaniach, projektów badawczo-rozwojowych ośrodków medycznych; ze szczególnym uwzględnieniem obszarów: pierwsza pomoc medyczna, onkologia, kardiologia; leczenie oparzeń,

3.

udzielanie wsparcia finansowego osobom potrzebującym w przypadku klęsk żywiołowych i innych nieprzewidzianych zdarzeń losowych, zakupów rzeczowych w postaci sprzętu medycznego ratującego bądź ułatwiającego życie lub dofinansowanie kosztownych nagłych, nieprzewidzianych procesów leczenia lub rehabilitacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pracowników Grupy Kapitałowej X oraz ich rodzin,

4.

wsparcie inicjatyw na rzecz rozwoju nauki i edukacji, w tym inicjatywy wyrównujące szanse edukacyjne oraz promujące talenty i wybitne uzdolnienia dzieci i młodzieży oraz fundowanie stypendiów ze szczególnym uwzględnieniem kierunków tj.: chemia, automatyka, mechanika, informatyka, ochrona środowiska,

5.

dofinansowywanie w zakresie zakupu wyposażenia i sprzętu dydaktycznego, rozwoju infrastruktury i realizacji inwestycji trwałych, służących realizacji celów określonych w § 9,

6.

organizowanie i wspieranie finansowe oraz pozafinansowe (rzeczowe, organizacyjne i techniczne) szkoleń, seminariów, konferencji, konkursów grantowych zgodnych z celami określonymi w § 9,

7.

wydawanie publikacji, ustanawianie nagród,

8.

inicjowanie i wspieranie programów badawczych mających dostarczyć wiedzę istotną ze względu na realizacją celów określonych w § 9,

9.

pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Fundacji,

10.

współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w kraju jak i za granicą w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji,

11.

występowanie lub wspieranie działań mających na celu pozyskanie eksponatów, sprzętu, urządzeń, rzeczy i dokumentów mających historyczne znaczenie dla przemysłu (...)

12.

wspieranie działań mających na celu popularyzację historii techniki przemysłu (...) oraz ochronę wszelkich dóbr kultury technicznej stosowanej w tej gałęzi przemysłu.

Zgodnie z umową darowizny, kwota zostanie przekazana na wsparcie (...) realizowanego przez Fundację Y.

Fundacja Y jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, widnieje w Rejestrze Stowarzyszeń pod nr (...).

Celem Fundacji Y zgodnie z jej statutem, jest realizowanie zadań w zakresie:

1.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

2.

działalności charytatywnej;

3.

podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

4.

działalności na rzecz mniejszości narodowych;

5.

ochrony i promocji zdrowia;

6.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

7.

upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

8.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

9.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych szczególnie na terenach, gdzie pracują misjonarze;

10.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania, szczególnie dotyczących pracy misjonarzy i ich działalność na rzecz rozwoju lokalnych społeczności;

11.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;

12.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

13.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu;

14.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

15.

porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;

16.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

17.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą, w szczególności na terenach, gdzie pracują misjonarze;

18.

działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

19.

promocji i organizacji wolontariatu;

20.

działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, określonym w pkt 1-23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

21.

wspieranie misjonarzy i wolontariuszy w realizacji misji ewangelizacyjnej i reewangelizacyjnej Kościoła katolickiego;

22.

wspieranie misjonarzy i wolontariuszy w przygotowaniu do misji, w szczególności w dziedzinie nauki języków i odpowiednich badań medycznych;

23.

zgromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności misyjnej i działalności na rzecz rozwoju, prowadzonych przez misjonarzy i samej Fundacji.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 21 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że Fundacja X powstała i działa w oparciu o przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Fundacja Y powstała i działa w oparciu o przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Fundacja X jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Fundacja Y jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dopuszczalne jest prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację, tylko w rozmiarach służących realizacji celów statutowych w określonym zakresie.

Darowizna została dokonana przelewem na rachunek bankowy, Wnioskodawca posiada dowód jej wpłaty. Obdarowany w zawartej pomiędzy stronami umowie darowizny oświadczył, że przyjmuję darowiznę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie zaprezentowanego stanu faktycznego, Wnioskodawca może obniżyć dochód ustalony na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "Ustawa CIT"), o wartość przedmiotowej darowizny, zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, przy założeniu, że wartość darowizn obniżających dochód podatkowy dokonanych w roku podatkowym nie przekracza 10% tego dochodu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie zaprezentowanego stanu faktycznego Spółka może obniżyć dochód podatkowy o wartość przedmiotowej darowizny na rzecz Fundacji X.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "ustawa CIT"), podstawę opodatkowania (...), stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: "Ustawa DPP"), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy DPP, sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:

1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a.wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1b.udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2.

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3.

działalności charytatywnej;

4.

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5.

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a.działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6.

ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 i 2219);

7.

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9.

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10.

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12.

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15.

działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17.

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19.

turystyki i krajoznawstwa;

20.

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21.

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a.udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23.

ratownictwa i ochrony ludności;

24.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25.

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27.

promocji i organizacji wolontariatu;

28.

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29.

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a.działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 937 i 2018);

30.

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31.

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32.

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a.rewitalizacji; 33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

W myśl art. 3 ust. 2 Ustawy DPP, organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 Ustawy DPP, przepisów Działu II nie stosuje się do:

1. partii politycznych;

1a.europejskich partii politycznych;

2.

związków zawodowych i organizacji pracodawców;

3.

samorządów zawodowych;

4.

(uchylony)

5.

fundacji utworzonych przez partie polityczne;

5a.europejskich fundacji politycznych.

6. (uchylony).

Środki pieniężne, zgodnie z Umową darowizny, zostały przekazane na wsparcie (...) realizowanego przez Fundację Y. (...)

(...)

Ustawa CIT pozwala na obniżenie dochodu podatkowego o wysokość darowizny pieniężnej w przypadku przekazania środków pieniężnych na cele określone w Ustawie DPP. W ocenie Spółki przedmiotowa darowizna została przekazana za pośrednictwem Fundacji X na taki cel.

Należy wskazać, że zarówno Fundacja X oraz Fundacja Y są organizacjami, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy DPP, oraz nie zostały wyłączone z tego katalogu zgodnie z art. 3 ust. 4 Ustawy DPP. Działalność obu fundacji odpowiada sferze zadań publicznych co potwierdzają ich statuty.

Opisany cel, na który przekazano środki pieniężne odpowiada sferze zadań publicznych określonych Ustawą DPP, w szczególności, podtrzymuje i upowszechnia tradycję narodową, pielęgnuje polskość oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, oraz promuje Rzecząpospolitą Polską za granicą.

Mając na uwadze powyższe, Spółka w świetle tak przedstawionego stanu faktycznego oraz uzasadnienia prawnego, uznaje swoje stanowisko za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm., dalej: udppiw), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

* być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny, musi być spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej), jednostronnej (jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty). Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Nie stanowią natomiast darowizny, w myśl art. 889 Kodeksu cywilnego, następujące bezpłatne przysporzenia:

* gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

* gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), definiuje działalność pożytku publicznego jako działalność pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. W myśl art. 3 ust. 3 ww. ustawy, działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1.

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3. spółdzielnie socjalne; 4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie została określona w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Zgodnie z tym przepisem sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:

1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a.wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1b.udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2.

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3.

działalności charytatywnej;

4.

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5.

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a.działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6.

ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);

7.

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9.

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10.

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12.

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15.

działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17.

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19.

turystyki i krajoznawstwa;

20.

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21.

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a.udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23.

ratownictwa i ochrony ludności;

24.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25.

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26.

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27.

promocji i organizacji wolontariatu;

28.

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29.

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a.działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203, z 2017 r. poz. 60 oraz z 2018 r. poz. 138);

30.

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31.

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32.

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a.rewitalizacji; 33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

W związku z powyższym odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na ww. cele. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.

Zgodnie natomiast z art. 18 ust. 1 pkt 1g u.p.d.o.p., podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że na podstawie Umowy Darowizny z dnia 20 lutego 2019 r. Wnioskodawca przekazał Fundacji X (dalej: "Obdarowany"), darowiznę pieniężną w kwocie (...) (...) realizowanego przez Fundację Y, (...), zgodnie ze stosowną Uchwałą Zarządu Spółki. Fundacja X jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, widnieje w Rejestrze Stowarzyszeń.

Obdarowany przyjął darowiznę i zobowiązał się przeznaczyć ją na cel wskazany powyżej. Obdarowany oświadczył ponadto, że jest organizacją niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, a uzyskiwane środki służą wyłącznie dla realizacji celów statutowych.

Misją Fundacji X jest wszechstronna działalność społeczna wnosząca pozytywny wkład w rozwój otoczenia społecznego i przyrodniczego.

Zgodnie ze statutem Obdarowanego, fundacja realizuje cele społecznie użyteczne w następującym zakresie:

1.

ochrony i promocji zdrowia,

2.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska i walorów przyrodniczych (...),

3.

nauki, edukacji i oświaty, oraz rozwoju techniki i innowacyjności,

4.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży,

5.

kultury i sztuki, w tym wsparcie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem wartościowych dla regionu (...) inicjatyw kulturalnych,

6.

porządku i bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego,

7.

pomocy społecznej, w tym przede wszystkim w zakresie wyrównywania różnic społecznych dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz osób pokrzywdzonych przez los ze szczególnym uwzględnieniem pracowników Grupy Kapitałowej X i ich rodzin,

8.

działalności charytatywnej,

9.

społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju,

10.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,

11.

promocji i organizacji wolontariatu,

12.

rozwoju lokalnych inicjatyw społecznych i gospodarczych, w tym promowanie współpracy międzysektorowej oraz rozwój przedsiębiorczości,

13.

podtrzymania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

14.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

15.

wspierania ratownictwa i ochrony ludności,

16.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

17.

zabezpieczania obiektów technicznych, urządzeń i przedmiotów mających historyczne znaczenie, a związanych z przemysłem (...),

18.

popularyzowania i promocji wiedzy z dziedziny historii przemysłu (...),

19.

tworzenia płaszczyzn wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi ochroną aparatury, sprzętu, dokumentów przemysłu (...),

20.

dbałości o dziedzictwo kulturowe, wspieranie kultury, ochrona zabytków polskiej kultury w zakresie związanym z przemysłem (...), w tym w szczególności dotyczącym obszaru województwa (...).

Cele określone powyżej Obdarowany realizuje poprzez:

1.

organizowanie i wspieranie finansowe oraz pozafinansowe (rzeczowe, organizacyjne i techniczne) projektów, wydarzeń, akcji zgodnych z celami Fundacji określonymi w § 9,

2.

wspieranie finansowe instytucji zdrowia publicznego w zakresie zakupów rzeczowych w postaci sprzętu medycznego wykorzystywanego w prowadzonych działaniach, projektów badawczo-rozwojowych ośrodków medycznych; ze szczególnym uwzględnieniem obszarów: pierwsza pomoc medyczna, onkologia, kardiologia; leczenie oparzeń,

3.

udzielanie wsparcia finansowego osobom potrzebującym w przypadku klęsk żywiołowych i innych nieprzewidzianych zdarzeń losowych, zakupów rzeczowych w postaci sprzętu medycznego ratującego bądź ułatwiającego życie lub dofinansowanie kosztownych nagłych, nieprzewidzianych procesów leczenia lub rehabilitacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pracowników Grupy Kapitałowej X oraz ich rodzin,

4.

wsparcie inicjatyw na rzecz rozwoju nauki i edukacji, w tym inicjatywy wyrównujące szanse edukacyjne oraz promujące talenty i wybitne uzdolnienia dzieci i młodzieży oraz fundowanie stypendiów ze szczególnym uwzględnieniem kierunków tj.: chemia, automatyka, mechanika, informatyka, ochrona środowiska,

5.

dofinansowywanie w zakresie zakupu wyposażenia i sprzętu dydaktycznego, rozwoju infrastruktury i realizacji inwestycji trwałych, służących realizacji celów określonych w § 9,

6.

organizowanie i wspieranie finansowe oraz pozafinansowe (rzeczowe, organizacyjne i techniczne) szkoleń, seminariów, konferencji, konkursów grantowych zgodnych z celami określonymi w § 9,

7.

wydawanie publikacji, ustanawianie nagród,

8.

inicjowanie i wspieranie programów badawczych mających dostarczyć wiedzę istotną ze względu na realizacją celów określonych w § 9,

9.

pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Fundacji,

10.

współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w kraju jak i za granicą w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji,

11.

występowanie lub wspieranie działań mających na celu pozyskanie eksponatów, sprzętu, urządzeń, rzeczy i dokumentów mających historyczne znaczenie dla przemysłu (...),

12.

wspieranie działań mających na celu popularyzację historii techniki przemysłu (...) oraz ochronę wszelkich dóbr kultury technicznej stosowanej w tej gałęzi przemysłu.

Zgodnie z umową darowizny, kwota zostanie przekazana na wsparcie (...) realizowanego przez Fundację Y, (...).

Fundacja Y jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, widnieje w Rejestrze Stowarzyszeń pod nr (...).

Celem Fundacji Y zgodnie z jej statutem, jest realizowanie zadań w zakresie:

1.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

2.

działalności charytatywnej;

3.

podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

4.

działalności na rzecz mniejszości narodowych;

5.

ochrony i promocji zdrowia;

6.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

7.

upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

8.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

9.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych szczególnie na terenach, gdzie pracują misjonarze;

10.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania, szczególnie dotyczących pracy misjonarzy i ich działalność na rzecz rozwoju lokalnych społeczności;

11.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;

12.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

13.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu;

14.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

15.

porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;

16.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

17.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą, w szczególności na terenach, gdzie pracują misjonarze;

18.

działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

19.

promocji i organizacji wolontariatu;

20.

działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, określonym w pkt 1-23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

21.

wspieranie misjonarzy i wolontariuszy w realizacji misji ewangelizacyjnej i reewangelizacyjnej Kościoła katolickiego;

22.

wspieranie misjonarzy i wolontariuszy w przygotowaniu do misji, w szczególności w dziedzinie nauki języków i odpowiednich badań medycznych;

23.

zgromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności misyjnej i działalności na rzecz rozwoju, prowadzonych przez misjonarzy i samej Fundacji.

Fundacja X powstała i działa w oparciu o przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Fundacja X jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że skoro jak wynika z wniosku Wnioskodawca przekazał darowiznę pieniężną:

* która ma być przeznaczona na (...) realizowanego przez Fundację Y, w ramach (...), czyli na cel jakim jest podtrzymanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,

* na rzecz Fundacji X, która jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy działalności pożytku publicznego,

* darowizna jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego,

* Wnioskodawca posiada oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny

to w związku z przekazaniem przez Wnioskodawcę darowizny na rzecz Fundacji X zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu planowanej darowizny po jej faktycznym przekazaniu Fundacji X na cele pożytku publicznego, jednakże do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 u.p.d.o.p.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy z ww. zastrzeżeniem uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl