0111-KDIB1-1.4010.162.2023.3.AW - Wymiana udziałów w spółkach jako niegenerująca przychodu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.162.2023.3.AW Wymiana udziałów w spółkach jako niegenerująca przychodu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r., wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia m.in., czy:

- w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku CIT z tego tytułu;

- w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym po stronie M z tego tytułu nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 19 maja 2023 r. (data wpływu 22 maja 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (...) (dalej: "Wnioskodawca")

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (...) (dalej: "Zainteresowany" lub "M")

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należy m.in. realizacja zadań publicznych o znaczeniu lokalnym. Wnioskodawca został powołany do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o samorządzie gminnym"). Zadania publiczne są wykonywane przez Wnioskodawcę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z przepisami Ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca posiada osobowość prawną.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: "CIT") od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Dodatkowo, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"). W związku z czym, pewne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, w tym na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę).

Wnioskodawca posiada 100% udziałów C (...) Sp. z o.o. (dalej: "C"), tj. 50.115 udziałów o łącznej wartości nominalnej 25.057.500,00 PLN - które nabył nieodpłatnie w drodze darowizny od Województwa (...). Zatem, udziały C nie zostały nabyte przez Wnioskodawcę w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów.

C jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością".

Dodatkowo, C posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca planuje wnieść 100% udziałów C jako wkład niepieniężny (aport) do spółki M (...) Sp. z o.o. (dalej: "M" lub "Zainteresowany"), co spowoduje po stronie M uzyskanie bezwzględnej większości głosów w C.

W wyniku transakcji wniesienia 100% udziałów C do M dojdzie do przeniesienia wszystkich składników materialnych i niematerialnych C. Innymi słowy, w związku z planowanym wniesieniem udziałów C do M nie nastąpi żadne wyłączenie ze składników przedsiębiorstwa C. Tym samym, skład przedsiębiorstwa C nie ulegnie zmianie w związku z planowaną transakcją.

M nie będzie musiał angażować innych składników majątkowych, które nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa prowadzonego przez C w celu dalszego prowadzenia działalności przez C. Tym samym, po dokonaniu planowanej transakcji C będzie zdolna do dalszego samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w dotychczasowym wymiarze i zakresie.

Udziały C wniesione do M zostaną przeznaczone - co do zasady - na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego M. Planowane jest jednak przekazanie nieznacznej części wartości aportu na pokrycie kapitału zapasowego M (w wielkości mniejszej niż wartość nominalna jednego udziału w kapitale zakładowym M).

Podwyższenie kapitału zakładowego M nastąpi poprzez utworzenie nowych udziałów, które obejmie Wnioskodawca.

W ramach planowanej transakcji M nie przekaże na rzecz Wnioskodawcy dopłat w gotówce w związku z otrzymaniem udziałów C.

M jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością".

M posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Dodatkowo, M jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT

Wnioskodawca posiada na moment składania wniosku 96,9% udziałów w M, tj. 175.563 udziałów o łącznej wartości nominalnej 351.126.000,00 PLN.

Wnioskodawca w przeszłości nabył 141.034 udziałów w M nieodpłatnie w drodze darowizny od Skarbu Państwa, dodatkowo 6.210 udziałów w M zostało pokryte przez Wnioskodawcę wkładem pieniężnym oraz 28.319 udziałów w M zostało pokryte przez Wnioskodawcę wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci praw własności nieruchomości.

Celem omawianej transakcji - polegającej na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M jest/będzie zreorganizowanie struktury podmiotów biorących udział w transakcji w kierunku, który w większym stopniu niż model obecny będzie odzwierciedlał ich aktualną sytuację gospodarczą.

Tym samym, planowana transakcja zostanie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn funkcjonalnych i ekonomicznych, a jej głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 19 maja 2023 r. wskazali Państwo, że wartość nabywanych przez Wnioskodawcę udziałów M przyjęta dla celów podatkowych (tj. wartość konkretnego składnika majątku, która mogłaby zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów, gdyby ten składnik majątku był przedmiotem odpłatnego zbycia na rzecz osoby trzeciej) jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez Wnioskodawcę udziałów C, jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Wnioskodawca, jako jedyny wspólnik C, zgodnie z umową spółki C posiada uprawnienia do powołania członków Rady Nadzorczej Spółki. Powołanie minimum 3-osobowej Rady Nadzorczej w spółkach z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce komunalnej, jest obligatoryjne. Zarząd C, zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej jest powoływany przez Radę Nadzorczą.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie uczestniczy w zarządzaniu C w zakresie wykraczającym poza zwykłe prawa i obowiązki udziałowca.

Wnioskodawca nie świadczy jakiejkolwiek usługi na rzecz C.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz C czynności opodatkowanych podatkiem VAT w szczególności nie świadczy usług administracyjnych, rachunkowych, informatycznych, finansowych, handlowych lub technicznych.

Wnioskodawca posiada 100% udziałów w C i - jak wskazano powyżej - posiada uprawnienia do powołania członków Rady Nadzorczej Spółki, która z kolei ma kompetencje do powołania i odwołania członków Zarządu.

Wnioskodawca jako jedyny wspólnik Spółki C podejmuje decyzje właścicielskie określone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w szczególności postanowieniami kodeksu spółek handlowych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie sprawuje kontroli nad C w zakresie wykraczającym poza zwykłe prawa i obowiązki udziałowca.

Spółka C, w której Wnioskodawca posiada udziały, posiada tereny rekreacyjne z ośrodkiem jeździeckim, których wykorzystanie wpisuje się w zadanie własne gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W związku z powyższym C realizuje bezpośrednio zadania nałożone na Wnioskodawcę jako jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z postanowieniami umowy Spółki C do kompetencji Zgromadzenia Wspólników (czyli w praktyce Wnioskodawcy) należy m.in. rozpatrywanie i zatwierdzanie: (i) planu rzeczowo-finansowego C oraz (ii) wieloletniego programu działalności gospodarczej C przedkładanych przez Zarząd C.

Wnioskodawca posiada więc - w ramach sprawowanego nadzoru właścicielskiego - wpływ na kierunki rozwoju C, zatwierdzając przedkładane przez Zarząd plany i programy.

Wnioskodawca poprzez sprawowany nad spółką nadzór właścicielski narzuca Spółce wytyczne w zakresie częstotliwości raportowania kluczowych danych finansowych w tym danych o zatrudnieniu oraz raportowania danych na temat kluczowych zmian w sferze prawnej i finansowej Spółki w postaci uchwalenia przez Zgromadzenie Wspólników tzw. obowiązków informacyjnych dla Wspólnika.

Jednakże, Wnioskodawca nie narzuca swoich wytycznych działalności C w zakresie wykraczającym poza zwykłe prawa i obowiązki udziałowca.

Wnioskodawca zaznacza, iż za działalność operacyjną C odpowiada Zarząd Spółki, nadzorowany przez Radę Nadzorczą.

W myśl postanowień umowy spółki C Zgromadzenie Wspólników (czyli w praktyce Wnioskodawca) rozpatruje i zatwierdza plan rzeczowo-finansowy C i wieloletni program działalności gospodarczej C przedkładane przez zarząd C.

Wnioskodawca nie ma wpływu na ceny towarów i usług w C, w której posiada udziały. C autonomicznie ustala ceny sprzedawanych towarów i świadczonych usług.

W wyniku planowanej transakcji wniesienia 100% udziałów C do M, MT stanie się jedynym właścicielem udziałów C. W związku z powyższym w wyniku transakcji M będzie sprawować funkcje właścicielskie nad C, w pełnym zakresie wchodząc w prawa i obowiązki właściciela, tj. z prawem do powołania członków Rady Nadzorczej, która z kolei posiada kompetencję do powoływania i odwoływania Zarządu Spółki.

Natomiast, jak zostało wskazane, Wnioskodawca nie uczestniczy w zarządzaniu C w zakresie wykraczającym poza zwykłe prawa i obowiązki udziałowca. 

Tym samym w wyniku planowanej transakcji wniesienia 100% udziałów C do M nie dojdzie do przeniesienia na rzecz nabywcy funkcji zarządczych Wnioskodawcy w C w zakresie wykraczającym poza zwykłe prawa i obowiązki udziałowca.

Wnioskodawca będąc jednostką samorządu terytorialnego nie prowadzi działalności gospodarczej. Posiadanie przez Wnioskodawcę udziałów w C nie jest bezpośrednim, stałym i koniecznym aspektem funkcjonowania Wnioskodawcy z uwagi na postanowienia ustawy o gospodarce komunalnej, która w art. 2 wskazuje, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Zatem realizacja wskazanego powyżej zadania własnego gminy zostanie zapewniona przez wniesienie C do spółki M.

C świadczy usługi na zasadach komercyjnych i nie uzyskuje od Wnioskodawcy jakichkolwiek dotacji, subwencji na prowadzenie tej działalności.

Wnioskodawca nie wykonuje działalności maklerskiej, brokerskiej lub działalności o podobnym charakterze.

Działalność Wnioskodawcy (jako jednostki samorządu terytorialnego) jest ściśle określona w przepisach o charakterze ustrojowym dla jednostek samorządu terytorialnego, tj. w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o samorządzie powiatowym (dla Miast na prawach powiatu).

Zatem planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M nie będzie prowadzona w ramach działalności maklerskiej, brokerskiej lub działalności o podobnym charakterze.

W wyniku planowanej transakcji M stanie się właścicielem 100% udziałów C. W związku z powyższym w wyniku transakcji Wnioskodawca w sposób pośredni (poprzez zmianę właściciela udziałów C) przeniesie na M prawo do korzystania, rozporządzania i pobierania pożytków, w tym prawa pobierania dywidendy od spółki C.

Pytania

1) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku CIT z tego tytułu? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

2) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym po stronie M z tego tytułu nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy/Zainteresowanego:

1) W świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązane do zapłaty podatku CIT z tego tytułu.

2) W świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym po stronie M z tego tytułu nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Poniżej Wnioskodawca/Zainteresowany przedstawiają szczegółowe uzasadnienie przedstawionego powyżej stanowiska.

Ad 1

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o CIT"), reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy o CIT, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Dodatkowo, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 z późn. zm., dalej: "Ustawa o dochodach JST"), dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:

1)

dochody własne:

2)

subwencja ogólna;

3)

dotacje celowe z budżetu państwa.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy o dochodach JST, źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Zgodnie z powyższymi regulacjami z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy o CIT.

Zwolnienie to ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość dochodów jednostki samorządu terytorialnego określonych w przepisach Ustawy o dochodach JST.

Natomiast, zgodnie z regulacjami Ustawy o dochodach JST, dochodami jednostki samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna lub dotacja celowa z budżetu państwa. Z kolei, dochodami własnymi są m.in. dochody z jego majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy i M, dochodami z majątku są dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych.

W konsekwencji, ewentualny dochód (przychód) z tytułu transakcji opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowiłby dochód (przychód) z majątku jednostki samorządu terytorialnego (Wnioskodawcy).

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy i M, w omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie zwolnienie podmiotowe określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy o CIT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w związku planowaną transakcją polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązane z tego tytułu do zapłaty podatku CIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidulanej z dnia 13 maja 2021 r. (Znak: 0111-KDIB1- 3.4010.118.2021.1.JKU), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym: "z uwagi na fakt, że Wnioskodawcą jest Województwo, zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT (...) Zwolnienie to ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów niezależnie od ich wysokości, czy też przeznaczenia zwolnionych środków. Dodać w tym miejscu należy, że zakres pojęcia "dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazanego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT jest szeroki. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38), są dochody własne, subwencja ogólna oraz dotacje celowe z budżetu państwa. Z art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika z kolei, że źródłami dochodów własnych województwa są dochody z jego majątku. Przy czym dochodami z majątku, są dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych. Wobec powyższego (...) Wnioskodawca pomimo uzyskania przychodu (...) skorzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie zatem zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych".

Ad 2

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się inne, niż określone w pkt 1 i 2 tej regulacji, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej, w tym przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 8bb Ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 tej regulacji oraz art. 14 Ustawy o CIT, są w szczególności w spółce nabywającej wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych przez wspólnika tej spółce nabywającej przy wymianie udziałów w części przekraczającej wartość rynkową wydanych w zamian przez tę spółkę udziałów (akcji) wraz z zapłatą w gotówce, ustalona na dzień wymiany udziałów.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Dodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 Ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Jednocześnie, w myśl ust. 14 tej regulacji, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 analizowanej regulacji domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Dodatkowo, jak stanowi ust. 16 analizowanej regulacji, przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d tej regulacji stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o CIT (tj. w szczególności spółki utworzone według prawa polskiego, określane jako "spółka akcyjna", "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością").

Zgodnie z powołanymi powyżej regulacjami, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki - w tym wymiana udziałów - co do zasady, stanowi dla celów CIT zdarzenie powodujące powstanie przychodu podatkowego.

Jednakże, operacja wymiany udziałów może pozostać neutralna podatkowo, w przypadku spełnienia warunków przedmiotowych i podmiotowych przewidzianych w wskazanych powyżej przepisach Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy oraz M, analiza wskazanych powyżej przesłanek na gruncie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, iż wszystkie warunki wyłączenia z opodatkowania CIT zostaną spełnione w odniesieniu do planowanej transakcji opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Tym samym, omawiana transakcja nie spowoduje po stronie M powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.

Poniżej przedstawiono ocenę w zakresie spełnienia wspomnianych powyżej poszczególnych warunków w odniesieniu do planowanej transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a M.

A. Podstawowe warunki wyłączenia z opodatkowania CIT wymiany udziałów

Weryfikacja spełnienia podstawowych warunków wyłączenia z opodatkowania CIT (w świetle art. 12 ust. 4d Ustawy o CIT):

- M planuje nabyć od Wnioskodawcy udziały C oraz w zamian za udziały C przekazać Wnioskodawcy własne udziały, bez dopłaty w gotówce;

- M uzyska w wyniku omawianej transakcji bezwzględną większość głosów w C, ponieważ Wnioskodawca przekaże M 100% udziałów C;

- ponadto, wszystkie podmioty biorące udział w omawianej transakcji podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w Polsce (są polskimi rezydentami podatkowymi).

Natomiast, stosownie do ust. 4d analizowanej regulacji, jeżeli spółka nabywa od wspólnika innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje jej wspólnikowi własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje wspólnikowi tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1)

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2)

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych wspólnikowi tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Dodatkowo, w myśl ust. 11 analizowanej regulacji, przepis ust. 4d tej regulacji stosuje się, jeżeli:

1)

spółka nabywająca oraz spółka, której udziały (akcje) są nabywane, są podmiotami wymienionymi w załączniku nr 3 do Ustawy o CIT (tj. w szczególności spółki utworzone według prawa polskiego, określane jako: "spółka akcyjna", "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością") lub są spółkami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz

2)

wspólnik jest podatnikiem podatku dochodowego i wnoszone przez niego udziały (akcje) stanowią wkład niepieniężny przeznaczony w całości lub w części na podwyższenie kapitału zakładowego spółki nabywającej, oraz

3)

zbywane przez wspólnika udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku innej transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów, oraz

4)

wartość nabywanych przez wspólnika udziałów (akcji) przyjęta dla celów podatkowych jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez tego wspólnika udziałów (akcji), jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Poza powyższymi warunkami - zgodnie z ust. 13 analizowanej regulacji, przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d tej regulacji nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy i M, warunki wynikające z art. 12 ust. 4d Ustawy o CIT zostaną spełnione w odniesieniu do transakcji opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Tym samym, omawiana transakcja stanowi wymianę udziałów stosownie do art. 12 ust. 4d Ustawy o CIT.

B. Dodatkowe warunki wyłączenia z opodatkowania CIT wymiany udziałów

Weryfikacja spełnienia dodatkowych warunków wyłączenia z opodatkowania CIT (w świetle art. 12 ust. 11 Ustawy o CIT):

a) M oraz C są spółkami utworzonymi według prawa polskiego i posiadają formę prawną "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością", czyli są podmiotami wymienionymi w załączniku nr 3 do Ustawy o CIT, a także podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w Polsce;

b) Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego (zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT, zwolnionym podmiotowo na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6) Ustawy o CIT) i wnoszone przez Wnioskodawcę udziały C będą stanowiły wkład niepieniężny przeznaczony w przeważającej części na podwyższenie kapitału zakładowego M;

c)

zbywane przez Wnioskodawcę udziały C zostały nabyte nieodpłatnie w drodze darowizny, co oznacza, że nie zostały nabyte w wyniku innej transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów;

d)

wartość nabywanych przez Wnioskodawcę udziałów M przyjęta dla celów podatkowych będzie nie wyższa niż wartość zbywanych przez Wnioskodawcę udziałów C, jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, przez wartość przyjętą dla celów podatkowych należy rozumieć wartość konkretnego składnika majątku, która mogłaby zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów, gdyby ten składnik majątku był przedmiotem odpłatnego zbycia na rzecz osoby trzeciej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8d Ustawy o CIT, tj. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez wspólnika na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) przekazywanych spółce nabywającej w drodze wymiany udziałów; wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia lub umorzenia otrzymanych za nie udziałów (akcji) spółki nabywającej, ustalony zgodnie z pkt 8 i art. 15 ust. 1k Ustawy o CIT.

Natomiast, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów.

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy i M - wartość nabywanych przez wspólnika (Wnioskodawcę) udziałów spółki nabywającej (M) w ramach wymiany udziałów przyjęta dla celów podatkowych (tzn. wartość kosztów uzyskania przychodów) - w przypadku odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę tych udziałów M na rzecz osoby trzeciej - należałoby ustalić w wysokości wydatków poniesionych przez wspólnika (Wnioskodawcę) na nabycie udziałów C przekazywanych spółce nabywającej (M) w drodze wymiany udziałów (w praktyce - ponieważ Wnioskodawca otrzymał w przeszłości udziały C nieodpłatnie - wartość tych wydatków/kosztów podatkowych powinna wynieść zero).

Natomiast wartość udziałów spółki nabywanej (C) wnoszonych przez wspólnika (Wnioskodawcę) do spółki nabywającej (M), która byłaby przyjęta dla celów podatkowych (tzn. wartość kosztów uzyskania przychodów) - gdyby nie doszło do wymiany udziałów, a do odpłatnego zbycia udziałów spółki nabywanej (C) na rzecz osoby trzeciej - należałoby ustalić w tożsamy sposób jak powyżej, czyli w wysokości wydatków poniesionych przez wspólnika (Wnioskodawcę) na nabycie udziałów C (tj. w praktyce - również w wartości zero na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy o CIT).

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy i M, wartość nabywanych przez Wnioskodawcę udziałów M przyjęta dla celów podatkowych w związku z planowaną wymianą udziałów z M będzie równa wartości zbywanych przez Wnioskodawcę udziałów C, jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów, a do ich zbycia na rzecz osoby trzeciej.

W konsekwencji - w opinii Wnioskodawcy i M - ostatni warunek odnośnie wartości nabywanych przez Wnioskodawcę udziałów będzie spełniony, ponieważ zarówno wartość udziałów nabytych przez Wnioskodawcę od M przyjęta dla celów podatkowych oraz wartość udziałów wnoszonych przez Wnioskodawcę do M, która byłaby przyjęta dla celów podatkowych gdyby nie doszło do wymiany udziałów będzie wynosić zero (zatem nie jest wyższa, lecz równa).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z: (i) 18 listopada 2022 r. (Znak: 0114-KDIP2-1.4010.114.2022.2.MR) oraz (ii) 30 czerwca 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.217.2022.1.MKU).

W związku z powyższymi okolicznościami, w ocenie Wnioskodawcy i M, dodatkowe warunki określone w art. 12 ust. 11 Ustawy o CIT również zostaną spełnione w odniesieniu do transakcji opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

C. Warunek ekonomiczny wyłączenia z opodatkowania CIT (art. 12 ust. 13-14 Ustawy o CIT)

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, głównym lub jednym z głównych celów planowanej transakcja wniesienia przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Ponadto, planowana transakcja wymiany udziałów zostanie zrealizowana z uzasadnionych przyczyn funkcjonalnych i ekonomicznych.

W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 12 ust. 13-14 Ustawy o CIT również będzie spełniony.

Jednocześnie ostatni z warunków - wynikający z art. 12 ust. 16 Ustawy o CIT - również, zostanie spełniony, ponieważ M jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do Ustawy o CIT, tj. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z łącznym spełnieniem wszystkich ww. warunków, należy uznać, że w przypadku transakcji - opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym - polegającej na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, dojdzie do wymiany udziałów w rozumieniu art. 12 ust. 4d i ust, 11 Ustawy CIT, a wiec wartość udziałów C wyłączona będzie z katalogu przychodów podlegających opodatkowaniu na gruncie Ustawy o CIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z: (i) 9 listopada 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.307.2022.2.DD), (ii) 9 lutego 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.496.2021.3.AR) oraz (iii) 23 lutego 2021 r. (Znak: 0111-KDIB1-2.4010.567.2020.4.BD).

Jednocześnie, nawet gdyby uznać, że opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcja nie spełnia warunków pozwalających uznać ją za neutralną podatkowo wymianę udziałów w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT, to zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, M nie będzie zobligowane do ujęcia otrzymanych udziałów C w przychodach podlegających opodatkowaniu CIT w częściach przeznaczonych odpowiednio na kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy, ponieważ na gruncie Ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się: (i) przychodów otrzymanych na powiększenie kapitału zakładowego oraz (ii) kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Natomiast, w myśl pkt 11 tej regulacji, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Stanowisko w tym zakresie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanej 18 maja 2020 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.24.2020.4.PB), 6 listopada 2017 r. (Znak: 0111-KDIB1-2.4010.247.2017.1.BD) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lutego 2017 r. (Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.14.2017.1.TS).

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w związku z planowaną transakcją polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym po stronie M nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i Nr 2 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"):

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:

a)

przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,

b)

przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 8bb ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce nabywającej wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych przez wspólnika tej spółce nabywającej przy wymianie udziałów w części przekraczającej wartość rynkową wydanych w zamian przez tę spółkę udziałów (akcji) wraz z zapłatą w gotówce, ustalona na dzień wymiany udziałów.

W myśl art. 12 ust. 4d ustawy o CIT:

Jeżeli spółka nabywa od wspólnika innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje jej wspólnikowi własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje wspólnikowi tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1)

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2)

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych wspólnikowi tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Z art. 12 ust. 11 ustawy o CIT:

Przepis ust. 4d stosuje się, jeżeli:

1)

spółka nabywająca oraz spółka, której udziały (akcje) są nabywane, są podmiotami wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy lub są spółkami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz

2)

wspólnik jest podatnikiem podatku dochodowego i wnoszone przez niego udziały (akcje) stanowią wkład niepieniężny przeznaczony w całości lub w części na podwyższenie kapitału zakładowego spółki nabywającej, oraz

3)

zbywane przez wspólnika udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku innej transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów, oraz

4)

wartość nabywanych przez wspólnika udziałów (akcji) przyjęta dla celów podatkowych jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez tego wspólnika udziałów (akcji), jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Jak wynika z art. 12 ust. 12 ustawy o CIT:

Przepis ust. 4d stosuje się również w przypadku, gdy spółka nabywa udziały (akcje) od tego samego wspólnika w ramach więcej niż jednej transakcji w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy liczonych począwszy od miesiąca, w którym nastąpiło pierwsze ich nabycie, jeżeli w wyniku tych transakcji są spełnione warunki określone w tym przepisie.

Zgodnie z art. 12 ust. 12b ustawy o CIT:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 12 oraz ust. 11 pkt 3 i 4, ciężar dowodu, że udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku łączenia lub podziału podmiotów oraz wartość udziałów (akcji) odpowiada wartości określonej w tych przepisach, spoczywa na wspólniku.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 13 ustawy o CIT:

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Treść art. 12 ust. 14 ustawy o CIT wskazuje natomiast, że:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Artykuł 12 ust. 16 ustawy o CIT stanowi, że:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca posiada 100% udziałów C. C jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Dodatkowo, C posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca planuje wnieść 100% udziałów C jako wkład niepieniężny (aport) do spółki M, co spowoduje po stronie M uzyskanie bezwzględnej większości głosów w C. Udziały C wniesione do M zostaną przeznaczone - co do zasady - na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego M. Planowane jest jednak przekazanie nieznacznej części wartości aportu na pokrycie kapitału zapasowego M (w wielkości mniejszej niż wartość nominalna jednego udziału w kapitale zakładowym M). Podwyższenie kapitału zakładowego M nastąpi poprzez utworzenie nowych udziałów, które obejmie Wnioskodawca. W ramach planowanej transakcji M nie przekaże na rzecz Wnioskodawcy dopłat w gotówce w związku z otrzymaniem udziałów C. M jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". M posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ponadto, udziały C nie zostały nabyte przez Wnioskodawcę w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów oraz wartość nabywanych przez Wnioskodawcę udziałów M przyjęta dla celów podatkowych jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez Wnioskodawcę udziałów C, jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Zatem, z opisu sprawy wynika, że planowana transakcja, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M spełnia wszystkie warunki wskazane w art. 12 ust. 4d i 11 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, skoro zostały spełnią wszystkie warunki wskazane w art. 12 ust. 4d i 11 ustawy o CIT, to przez wniesienie przez Wnioskodawcę do M wkładu niepieniężnego w postaci udziałów C, nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie M.

Podkreślić jednak należy, że z przedstawionego przez Zainteresowanych opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie wynika, aby celem przedstawionej we wniosku transakcji wymiany udziałów było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów przedstawionej wymiany udziałów jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. Tym samym stwierdzenie, że przedstawiona przez Państwo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wymiana udziałów, została przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jej celem nie było uniknięcie, ani uchylanie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Resumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

- w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku CIT z tego tytułu - jest prawidłowe;

- w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją, polegającą na wniesieniu przez Wnioskodawcę 100% udziałów C do M w zamian za udziały M, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym po stronie M z tego tytułu nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

W zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostały (zostaną) wydane odrębne rozstrzygnięcia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania, na podstawie art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl