0111-KDIB1-1.4010.156.2022.1.MF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.156.2022.1.MF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tej samej daty o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka w zaistniałym opisie zdarzeń staje się producentem nowego produktu i ma prawo skorzystać z ulgi na ekspansję, odliczając od podstawy opodatkowania, kosztu poniesionego na zaprojektowanie i wytworzenie matrycy wykrojnika do kartonu 8 kg, celem wprowadzenia na rynek Hiszpański nowego produktu w postaci 8 kg kartonu jabłek pod znakiem towarowym L.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Przedstawienie stanu faktycznego:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca") jest hurtowym dostawcą polskich owoców i warzyw na rynki europejskie, zarówno wewnątrzwspólnotowe jak i te z krajów poza UE.

Dominującym zakresem działalności operacyjnej jest handel hurtowy owoców i warzyw 46.31.Z w którym Firma kupuje gotowe (przesortowane i spakowane w neutralne czarne kartony) owoce i warzywa od indywidualnych rolników, skupów lub dużych grup producenckich, dostarczając je do odbiorców, nie dokonując, żadnych zmian ani ulepszeń w towarze. W ten sposób jej dominującym zakresem pracy jest działalność handlowa.

Spółka od 2020 r. stała się właścicielem zarejestrowanego w Europejskim Urzędzie Patentowym znaku towarowego "L.". Rozpoczęła umieszczanie go na swoim kartonie, sprawiając, iż sprzedawany produkt stawał się rozpoznawalny, możliwy do odróżnienia, bardziej ceniony, a przez to uzyskujący lepszą cenę. Jabłka w kartonach 13 kg z nadrukiem kolorowym L. sprzedawała do 3 klientów w Hiszpanii i 1 w Holandii, co stanowiło niej niż 3% jej całościowej sprzedaży.

Zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością celem dostosowania oferty dla rynku Hiszpańskiego w lutym 2022 r. zaprojektowała i zakupiła wykrojnik na niestandardowy karton 8 kg na jabłka ze znakiem towarowym L., które planuje promować w Hiszpanii. Już wcześniej, bo w roku 2021 dostarczała jabłka na rynek Hiszpanii ale tylko w standardowy kartonie 13 kg ze znakiem towarowym L.

Spółka kupuje kartony z logiem znaku towarowego L. od firmy produkującej opakowania (...) i dostarcza je do 3 wybranych sortowni owoców, gdzie zleca zapakowanie owoców producentów do swoich kartonów.

Spółka uważa, że gdy dostarcza swoje kartony do sortowni i płaci sortowni za produkt jakim są jabłka oraz za usługę ich zapakowania to staje się producentem przez fakt wytworzenia nowego indywidualnego produktu, jakim jest owoc zapakowany w markowy karton odróżniający go od produktu zapakowanego w neutralny czarny karton, nieopatrzony żadnym znakiem towarowym.

Spółka chce skorzystać z ulgi na ekspansję i mieć prawo do dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, dostosowania opakowań do wymogów kontrahenta, które przedsiębiorca poniósł, żeby rozszerzać swoje rynki zbytu. Są to koszty, uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Pytanie

Czy Spółka w zaistniałym opisie zdarzeń staje się producentem nowego produktu i ma prawo skorzystać z ulgi na ekspansję, odliczając od podstawy opodatkowania, kosztu poniesionego na zaprojektowanie i wytworzenie matrycy wykrojnika do kartonu 8 kg, celem wprowadzenia na rynek Hiszpański nowego produktu w postaci 8 kg kartonu jabłek pod znakiem towarowym L.?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka twierdzi, iż spełnia warunki skorzystania z ulgi na ekspansję, gdyż wytwarza nowy, własny produkt, gdyż zleca zapakowanie jabłek należących do indywidualnych sadowników, skupów czy grup producenckich we własny, indywidualnie zaprojektowany karton ze zastrzeżonym znakiem towarowym, który odróżnia go od pozostałych produktów Spółki oraz innych produktów dostępnych na rynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. "ulga na ekspansję". Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p.:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 u.p.d.o.p.:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 u.p.d.o.p.:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 u.p.d.o.p.:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 u.p.d.o.p.:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)

uczestnictwa w targach poniesione na:

a)

organizację miejsca wystawowego,

b)

zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)

zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)

działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)

dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)

przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)

przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka celem dostosowania oferty dla rynku Hiszpańskiego w lutym 2022 r. zaprojektowała i zakupiła wykrojnik na niestandardowy karton 8 kg na jabłka ze znakiem towarowym L., które planuje promować w Hiszpanii. Już wcześniej, bo w roku 2021 dostarczała jabłka na rynek Hiszpanii ale tylko w standardowy kartonie 13 kg ze znakiem towarowym L.

Spółka kupuje kartony z logiem znaku towarowego L. od firmy produkującej opakowania (...) i dostarcza je do 3 wybranych sortowni owoców, gdzie zleca zapakowanie owoców producentów do swoich kartonów.

Spółka uważa, że gdy dostarcza swoje kartony do sortowni i płaci sortowni za produkt jakim są jabłka oraz za usługę ich zapakowania to staje się producentem przez fakt wytworzenia nowego indywidualnego produktu, jakim jest owoc zapakowany w markowy karton odróżniający go od produktu zapakowanego w neutralny czarny karton, nieopatrzony żadnym znakiem towarowym.

Spółka chce skorzystać z ulgi na ekspansję i mieć prawo do dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, dostosowania opakowań do wymogów kontrahenta, które przedsiębiorca poniósł, żeby rozszerzać swoje rynki zbytu. Są to koszty, uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. "ulgi na ekspansję", o której mowa w przepisach art. 18eb u.p.d.o.p., mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p. przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 u.p.d.o.p. wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Z informacji Ministerstwa Finansów z 24 stycznia 2022 r. przekazanej do mediów na zapytania dziennikarzy wynika, że pojęcie "rzeczy" należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia "rzeczy" i "praw majątkowych".

Dla przykładu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie (...)"

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. (...)"

Powyższe regulacje oznaczają w sposób niewątpliwy, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb u.p.d.o.p., było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Spółka jest hurtowym dostawcą polskich owoców i warzyw na rynki europejskie. Firma kupuje gotowe (przesortowane i spakowane w neutralne czarne kartony) owoce i warzywa od indywidualnych rolników, skupów lub dużych grup producenckich, dostarczając je do odbiorców, nie dokonując, żadnych zmian ani ulepszeń w towarze. W ten sposób jej dominującym zakresem pracy jest działalność handlowa. Celem dostosowania oferty dla rynku Hiszpańskiego w lutym 2022 r. zaprojektowała i zakupiła wykrojnik na niestandardowy karton 8 kg na jabłka ze znakiem towarowym L., które planuje promować w Hiszpanii. Spółka kupuje kartony z logiem znaku towarowego L. od firmy produkującej opakowania (...) i dostarcza je do 3 wybranych sortowni owoców, gdzie zleca zapakowanie owoców producentów do swoich kartonów.

Zatem Spółka nie wytwarza produktu lecz nabywa gotowy produkt, który tylko pakuje i sprzedaje dalej swoim kontrahentom (a więc nie prowadzi działalności produkcyjnej tylko działalność handlową i nabywa towar handlowy a nie produkt).

Natomiast fakt, że Spółka zaprojektowała i zakupiła wykrojnik na niestandardowy karton 8 kg na jabłka ze znakiem towarowym L., celem dostosowania oferty dla rynku Hiszpańskiego nie oznacza, że poniosła koszty dostosowania opakowań produktu do wymagań kontrahentów, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p., ponieważ (jak wskazano wyżej) nie wytwarza ona produktów tylko je nabywa, a więc nie są to koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

W świetle zatem przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zauważamy, że wnioskodawca nie jest producentem sprzedawanych przez niego jabłek. Działalność wnioskodawcy ogranicza się do zakupu jabłek od producentów, zlecenia ich zapakowania do nabytych (nowo zaprojektowanych) kartonów i dalszej odsprzedaży. Sprzedawane na rynek hiszpański jabłka w nowo zaprojektowanym kartonie z logiem wnioskodawcy nie są wytworzone przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nie jest uzasadnione by prowadzoną przez wnioskodawcę działalność handlową utożsamiać z wytwarzaniem rzeczy.

W związku z powyższym nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że gdy dostarcza swoje kartony do sortowni i płaci sortowni za produkt jakim są jabłka oraz za usługę ich zapakowania to staje się producentem przez fakt wytworzenia nowego indywidualnego produktu, jakim jest owoc zapakowany w markowy karton odróżniający go od produktu zapakowanego w neutralny czarny karton, nieopatrzony żadnym znakiem towarowym.

W konsekwencji Wnioskodawca nie spełnia warunków do skorzystania z "ulgi na ekspansję", o których mowa w art. 18eb ust. 1 w zw. z art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p.

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl