0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG - WIS USŁUGA - przekazanie zlecenia na kurs taksówką - PKWiU 52.21.29.0 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG WIS USŁUGA - przekazanie zlecenia na kurs taksówką - PKWiU 52.21.29.0 - stawka 23% VAT

DECYZJA

Na podstawie art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", oraz art. 42h ust. 3a pkt 2, w zw. z art. 42h ust. 3 pkt 4 oraz art. 42g ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą",

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w wiążącej informacji stawkowej (WIS) z dnia 1 października 2021 r. nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP określającej dla usługi - przekazanie zlecenia na kurs taksówką, klasyfikację do PKWiU 2015 - 49.32 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 40 załącznika nr 3 do ustawy,

zmienia z urzędu wyżej wymienioną decyzję określając:

- klasyfikację usługi - przekazanie zlecenia na kurs taksówką, do działu 52 PKWiU 2015,

- stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2021 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek (...) (zwana dalej Wnioskodawcą) o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi:

Za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy kierowca ponosi miesięczne opłaty za:

A) korzystanie z obsługi centrali i sieci komputerowej w określonej kwocie,

B) korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej/internetowej w określonej kwocie,

C) przekazanie zamówienia do realizacji usługi taxi na rzecz klientów w określonej kwocie.

Od tak ustalonych opłat jest rozliczana stawka VAT, której wysokość zależy od rodzaju opłaty.

Przykładowo: od opłaty wymienionej w pkt A oraz pkt B są rozliczane stawką VAT w wysokości 23%, a opłata wymieniona w pkt C jest rozliczana stawką 8%.

Przekazanie przez Wnioskodawcę zlecenia wykonania usługi taxi jest klasyfikowane wg PKWiU 2015 r. pod symbolem 49.32 - Usługi taksówek osobowych, a tym samym zalicza się do kategorii usług wskazanych w poz. 40 załącznika nr 3 do ustawy.

Przekazanie przez Wnioskodawcę zlecenia do wykonania usługi taxi jest realizowane przez sieć telekomunikacyjną/internetową. Wnioskodawca zobowiązał się do zapewnienia kierowcom całodobowej obsługi centrali działającej na obszarze określonego miasta oraz przyjmowania i przekazywania kierowcom drogą telekomunikacyjną/internetową zleceń i zamówień klientów. Kierowca korzysta z aplikacji (udostępniana odpłatnie), która umożliwia przyjęcie zlecenia.

Centrala Wnioskodawcy ma obowiązek przekazania kierowcy (w formie zlecenia) dokładnego adresu lub miejsca odebrania pasażera oraz wszystkich niezbędnych informacji uzyskanych od pasażera. Obowiązkiem kierowcy jest m.in. świadczyć w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy usługi na rzecz klientów Wnioskodawcy.

Za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy kierowca ponosi nw. miesięczne opłaty:

- opłata za korzystanie z aplikacji (udostępnionej przez Wnioskodawcę) służącej do łączności między centralą a kierowcą (PKWiU 63.11.13, stawka VAT 23%),

- opłata za korzystanie z miejsc parkingowych (PKWiU 52.21.24, stawka VAT 23%),

- opłata prowizyjna za zlecenie usługi bezgotówkowej (stawka VAT 23%),

- opłata za przekazanie zamówienia do realizacji usługi taxi (PKWiU 49.32, stawka VAT 8%).

Każda z ww. opłat jest umieszczana jako odrębna pozycja na fakturze wystawionej dla kierowcy. Opłatę za usługę polegającą na przekazaniu zlecenia wykonania usługi taxi przez kierowców na rzecz klienta ponosi kierowca.

Ponadto we wniosku Wnioskodawca zawarł następujące pytanie: "Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi przekazania zlecenia wykonania usługi taxi (opłata wymieniona w pkt C), która realizowana jest przez Kierowców dysponujących własnymi lub podnajmowanymi samochodami i posiadających odpowiednie licencje) mogą być opodatkowane przez Wnioskodawcę stawką VAT w wysokości 8%?".

W uzupełnieniu z dnia 14 września 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy jednej usługi. Odpowiadając na pytania przedstawione w wezwaniu udzielił następujących informacji dotyczących przedmiotowej usługi: a) jej szczegółowy opis oraz nazwę.

Odp. "opłata za przekazanie zamówienia do realizacji usługi taxi - jest to opłata za usługę polegającą na przekazaniu zlecenia na kurs taksówką".

b) jakie konkretnie czynności Wnioskodawca wykonuje w celu wykonania tej usługi - należy je wymienić i szczegółowo opisać (bez stosowania w opisie alternatyw i niedookreśleń).

Odp. "w zależności od kanału odbioru informacji o potrzebie wykonania usługi przejazdu taksówką Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

- zlecenie kursu za pomocą aplikacji mobilnej - za pomocą systemu informatycznego, zlecenie jest automatycznie przekierowywane na aplikację kierowcy do bezpośredniej realizacji,

- zlecenie kursu za pomocą strony www - za pomocą systemu informatycznego, zlecenie jest automatycznie przekierowywane na aplikację kierowcy do bezpośredniej realizacji,

- zlecenie kursu przekazane na infolinii telefonicznej - zlecenie jest wprowadzane do aplikacji i za pomocą systemu informatycznego, automatycznie przekierowywane na aplikację kierowcy do bezpośredniej realizacji,

- zlecenie kursu z miejsca postojowego (opłacanego przez Wnioskodawcę) - usługa realizowana bezpośrednio".

c) jaki cel realizuje usługa będąca przedmiotem wniosku? Co jest efektem jej wyświadczenia? Jakie są oczekiwania nabywcy w odniesieniu do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi?

Odp. "przekazanie zlecenia do realizacji usługi taxi ma na celu wskazanie osobie świadczącej "Usługi taksówek osobowych" (PKWiU 49.32) zapotrzebowania na jej usługi, z dokładnym określeniem czasu oraz miejsca rozpoczęcia świadczenia usługi. Efektem wyświadczenia ww. usługi jest realizacja kursu przejazdu taksówką. Oczekiwaniem nabywcy jest skorzystanie z usługi taksówki osobowej w sposób bezpieczny, terminowy i profesjonalny".

d) czy usługa będąca przedmiotem wniosku jest przedmiotem odrębnej sprzedaży?

Odp. "tak, usługa ta jest odrębną pozycją wskazaną na fakturze".

e) czy wykonanie ww. usługi jest odrębnie dokumentowane, fakturowane?

Odp. "tak, usługa ta jest odrębną pozycją wskazaną na fakturze".

f) na jakich zasadach następuje zamówienie/zlecenie przedmiotowej usługi?

Odp. "kierowca świadczący usługi taksówek osobowych, poprzez zapisanie się (zalogowanie) do aplikacji zgłasza swoją gotowość do przyjęcia i realizacji zamówienia".

g) w jakich okolicznościach ww. usługa jest świadczona - należy szczegółowo opisać.

Odp. "klient zgłasza zapotrzebowanie na wykonanie usługi (wg pkt b)), Wnioskodawca jest odbiorcą tego zlecenia, które przekazuje do bezpośredniego wykonawcy, czyli kierowcy świadczącemu usługi taksówek osobowych, który staje się nabywcą usługi "opłata za przekazanie zamówienia do realizacji usługi taxi"".

h) jak skalkulowane jest wynagrodzenie za świadczoną usługę? Czy wysokość wynagrodzenia jest uzależniona od wykonania konkretnych czynności (jakich)?

Odp. "wynagrodzenie za usługę jest to iloczyn ilości przyjętych i zrealizowanych zleceń (szt.) oraz ustalonej stawki za zlecenie (zł) = ilość szt. x kwota zł".

Do uzupełnienia Wnioskodawca załączył:

(...)

Z przesłanego przez Wnioskodawcę wzoru umowy współpracy wynika m.in.:

(...)

W wyniku przeprowadzonego postępowania, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 1 października 2021 r. wydał decyzję WIS nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP, w której określił klasyfikację statystyczną dla usługi - przekazanie zlecenia na kurs taksówką do PKWiU 2015 - 49.32 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 40 załącznika nr 3 do ustawy.

Ww. decyzję doręczono Wnioskodawcy w dniu 6 października 2021 r., co potwierdza data wskazana na zwrotnym potwierdzeniu odbioru.

Wnioskodawca nie złożył odwołania od ww. decyzji.

W ramach nadzoru nad poprawnością wydawanych wiążących informacji stawkowych sprawę przekazano do ponownej analizy w zakresie zgodności przedmiotu WIS z określoną klasyfikacją statystyczną.

W analizowanej sprawie ponownej weryfikacji wymaga klasyfikacja świadczenia stanowiącego przedmiot WIS z dnia 1 października 2021 r. nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP na gruncie PKWiU 2015 oraz określenie właściwej stawki podatku.

Wobec powyższego, postanowieniem z dnia 3 sierpnia 2023 r. nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.1.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia wydanej w dniu 1 października 2021 r. WIS nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP. Ww. pismo, zgodnie z datą wskazaną na zwrotnym potwierdzeniu odbioru, zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 9 sierpnia 2023 r.

W postanowieniu z dnia 21 sierpnia 2023 r. nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.3.MG, Organ poinformował Wnioskodawcę o włączeniu do akt sprawy dowodu w postaci pisma Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 27 czerwca 2023 r. nr (...) stanowiącego odpowiedź na wystąpienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o zajęcie stanowiska w zakresie klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU, Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) usługi polegającej na pośredniczeniu w zamawianiu taksówek.

Pismo zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 24 sierpnia 2023 r.

(...)

Postanowieniem z dnia 22 sierpnia 2023 r., nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.4.MG Organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Pismo w dniu 22 sierpnia 2023 r. zostało doręczone (...), zatem wyznaczony termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego materiału dowodowego w sprawie upłynął z dniem 29 sierpnia 2023 r.

W odpowiedzi na ww. postanowienie, pełnomocnik Wnioskodawcy złożył pismo procesowe z dnia 29 sierpnia 2023 r., w którym odniósł się do zgromadzonego materiału dowodowego.

(...)

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że wiążąca informacja stawkowa z dnia 1 października 2021 r. nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP nie jest prawidłowa i wyjaśnia, co następuje.

1. Identyfikacja świadczenia na potrzeby podatku od towarów i usług.

W celu określenia klasyfikacji statystycznej oraz właściwej stawki podatku od towarów i usług, w pierwszej kolejności należy dokonać identyfikacji przedmiotu wniosku o wydanie WIS.

Wobec powyższego na wstępie należy wskazać przepisy prawa, które mają zastosowanie w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 42a ustawy, WIS jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru czynności należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

We wniosku o wydanie WIS, złożonym w dniu 27 lipca 2021 r., w części D. "Zakres wniosku", w poz. 52 Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy usługi. Natomiast w poz. 54 formularza WIS-W, jako klasyfikację, według której ma zostać zaklasyfikowany przedmiot wniosku wskazano Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), która jest właściwa dla klasyfikacji usług. (...)

Powyższe informacje wskazywały, że Wnioskodawca oczekuje wydania WIS dla jednej usługi. Jednakże analiza zawartego we wniosku o wydanie WIS opisu przedmiotu sprawy wykazała, że dotyczy on kilku świadczeń.

Wobec powyższego, w celu wyjaśnienia powstałych rozbieżności Organ w piśmie z 7 września 2021 r., nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.1.AP, wezwał Wnioskodawcę m.in. do jednoznacznego określenia przedmiotu wniosku, tzn. wskazania, czy dotyczy on jednej usługi, czy świadczenia składającego się z kilku towarów i/lub usług, które - w ocenie Wnioskodawcy - składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe).

W odpowiedzi na wezwanie Organu, zawartej w piśmie z dnia 14 września 2021 r., Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wniosek dotyczy jednej usługi, tj. przekazania zlecenia na kurs taksówką.

Jak wynika z wniosku o wydanie WIS i jego uzupełnienia, celem realizacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest wskazanie osobie świadczącej usługi taksówek osobowych zapotrzebowania na te usługi.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie rozpatrywanej sprawy Wnioskodawca nie zajmuje się bezpośrednio przewozem klientów, nie udostępnia w tym celu pojazdów, nie zatrudnia kierowców na podstawie umowy o pracę. Działalność Wnioskodawcy, w zakresie analizowanej usługi, opiera się wyłącznie na pośredniczeniu w procesie zamawiania taksówek, a zatem dotyczy czynności przekazania kierowcy tj. osobie świadczącej "usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32) zapotrzebowania na jej usługi, z dokładnym określeniem czasu oraz miejsca rozpoczęcia świadczenia usługi. Wnioskodawca świadczy przedmiotową usługę za pomocą różnych kanałów informacji, w tym za pomocą aplikacji mobilnej, za pomocą strony www lub za pomocą infolinii telefonicznej. Efektem wyświadczenia usługi przez Wnioskodawcę jest realizacja kursu przejazdu taksówką. Wg wyjaśnień Wnioskodawcy, klient zgłasza zapotrzebowanie na wykonanie usługi, Wnioskodawca jest odbiorcą tego zlecenia, które przekazuje do bezpośredniego wykonawcy, czyli kierowcy świadczącemu usługi taksówek osobowych, który staje się nabywcą usługi.

Powyższa usługa realizowana jest w oparciu o umowę współpracy, której przykładowy egzemplarz Wnioskodawca dołączył do wniosku.

Regulacje zawarte w ww. umowie stanowią m.in., że:

- przez kierowcę, z którym Wnioskodawca nawiązuje współpracę, rozumieć należy przedsiębiorcę posiadającego licencję TAXI i samochód z przeznaczeniem na taksówkę (...);

- kierowca zobowiązuje się do posiadania stosownych pozwoleń, licencji, zaświadczeń, decyzji itp., uprawniających do wykonywania transportu drogowego, określonych w obowiązujących przepisach prawa (...);

- kierowca zobowiązuje się uiszczać na rzecz (...) opłatę z tytułu zrealizowanych przez kierowcę za pośrednictwem (...) zleceń standardowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a, przy założeniu, że za każde zlecenie standardowe naliczana będzie opłata w wysokości (...) zł w danym okresie rozliczeniowym;

- kierowca zobowiązany jest oświadczyć, że prowadzi działalność w imieniu własnym i na własny rachunek oraz, że ponosi za nią wyłączną odpowiedzialność (...).

- odpowiedzialność za usługi przewozowe ponosi kierowca taksówki (...).

Wnioskodawca pobiera od kierowcy opłatę za przekazanie zlecenia na kurs taksówką, natomiast za wykonaną usługę przewozu klienci rozliczają się bezpośrednio z kierowcą taksówki.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 sierpnia 2023 r. (data wpływu 31 sierpnia 2023 r.), stanowiącym odpowiedź na postanowienie z dnia 22 sierpnia 2023 r., nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.4.MG potwierdził również, że cyt.: "(...) celem kierowcy jest otrzymywanie przez niego zleceń (...) Dopiero bowiem wyświadczenie przez (...) na jego rzecz tej usługi pozwala mu na osiągnięcie przychodu, gdyż klienci za wykonaną usługę taksówki rozliczają się z kierowcą" (...).

Analiza opisu sprawy dowodzi zatem, że usługa Wnioskodawcy w istocie ogranicza się do pośrednictwa w procesie zamawiania taksówek. Wnioskodawca przekazuje bowiem zlecenie wykonania kursu taksówką kierowcy, prowadzącemu w tym zakresie indywidualną działalność gospodarczą i posiadającemu stosowne uprawnienia na przewóz osób.

Przedstawiony opis świadczenia stanowiącego przedmiot wniosku jednoznacznie dowodzi, iż celem zasadniczym usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest wyłącznie przekazanie kierowcy zamówienia kursu taksówką. Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie wykonuje faktycznie usługi przewozu, gdyż ten jest realizowany przez inny podmiot gospodarczy - licencjonowanego taksówkarza. Odpłatność za wykonany kurs jest należna kierowcy. To kierowca, a nie Wnioskodawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi nie występuje zatem we własnym imieniu, ale w imieniu i na rzecz ww. podmiotu.

Tym samym przedmiotowa usługa nie stanowi usługi, o której mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy zaznaczyć, że po dokonaniu weryfikacji wniosku o wydanie WIS, uzupełnienia wniosku oraz załączonych dokumentów należy prawidłowo określić przedmiot wniosku jako usługa - pośrednictwo w procesie zamawiania taksówek polegające na przekazaniu zlecenia na kurs taksówką.

Wobec powyższego, w dalszej części decyzji Organ określi klasyfikację oraz stawkę podatku od towarów i usług dla powyższej usługi.

2. Uzasadnienie klasyfikacja usługi.

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Zgodnie z pkt 5.3.1 zasad metodycznych przedmiotem klasyfikowania wg PKWiU 2015 są czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. PKWiU nie ma zastosowania do klasyfikowania czynności wewnątrzzakładowych tj. czynności wykonywanych przez podmioty dla potrzeb własnej działalności gospodarczej.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług.

Na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem Sekcji H Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sekcja ta obejmuje "Transport i gospodarkę magazynową".

Sekcja H obejmuje m.in.:

- lądowy transport pasażerski i towarów, wykonywany na podstawie rozkładów jazdy lub poza nimi, z wykorzystaniem różnych środków lokomocji (kursujących w obrębie miast i pomiędzy miastami), takich jak: kolej, metro oraz różne jednostki transportu drogowego (samochody, autobusy, autokary, tramwaje),

- usługi taksówek osobowych,

- usługi wspomagające transport.

W sekcji H PKWiU mieści się, między innymi, dział 49 "Transport lądowy i rurociągowy".

Klasa 49.32 PKWiU obejmuje "Usługi taksówek". Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU grupowanie 49.32.11.0 obejmuje:

- usługi taksówek osobowych, polegające na przewozie indywidualnych pasażerów do ustalonych przez nich miejsc,

- rezerwację usług w tym zakresie,

- przewozy wahadłowe do i z portu lotniczego, pozarozkładowe.

Grupowanie to nie obejmuje:

- transportu pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta, sklasyfikowanego w 49.39.35.0,

- usług taksówek wodnych i powietrznych, sklasyfikowanych w 50.30.19.0 i 51.10.12.0,

- usług pogotowia ratunkowego, sklasyfikowanych w 86.90.14.0.

W sekcji H PKWiU zawarty jest również dział 52 "Magazynowanie i usługi wspomagające transport", który obejmuje: - magazynowanie i usługi wspomagające transport, takie jak: usługi dotyczące infrastruktury transportowej (np. usługi portów lotniczych, portów morskich, tuneli, mostów itp.), usługi agencji transportowych i przeładunek towarów.

W dziale 52 "Magazynowanie i usługi wspomagające transport" zawarta jest kategoria 52.21.2 "Usługi wspomagające transport drogowy", a w niej wyróżniona pozycja 52.21.29.0 "Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy".

Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU, grupowanie to obejmuje także usługi związane z obsługą centrali wzywania radio-taxi.

Grupowanie to nie obejmuje: - usług sprzątania autobusów i innych środków transportu lądowego, sklasyfikowanych w 81.29.19.0.

Dokonując klasyfikacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę oraz uwzględniając okoliczności wynikające z opisu sprawy należy zauważyć, że przedmiotowa usługa spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych pozycją PKWiU 52.21.29.0 "Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy".

Wnioskodawca we wniosku o wydanie WIS wyraził opinię, zgodnie z którą usługa polegająca przekazaniu przez Wnioskodawcę zlecenia wykonania usługi taxi winna być sklasyfikowana wg PKWiU 2015 r. pod symbolem 49.32 - Usługi taksówek osobowych.

Również w piśmie z dnia 29 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca wyraził opinię, że: "(...) będąca przedmiotem wniosku (...) o wydanie wiążącej informacji stawkowej usługa przekazania zamówienia do realizacji usługi taxi na rzecz klientów zaliczona powinna być do grupowania 49.32.11.0 "Usługi taksówek, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą" (...)" (...).

W ww. piśmie Wnioskodawca powołał treść wyjaśnień do pozycji 49.32.11.0 PKWiU, z których wynika, że pozycja ta obejmuje m.in. "usługi taksówek osobowych, polegające na przewozie indywidualnych pasażerów do ustalonych przez nich miejsc" oraz "rezerwację usług w tym zakresie". Wnioskodawca wskazał także, że pozycja 52.21.26.0 PKWiU zawiera m.in. "usługi związane z obsługą centrali wzywania radio-taxi". Następnie Wnioskodawca przedstawił swoją analizę powyższych pozycji klasyfikacyjnych powołując w tym celu m.in. definicję "radio taxi" zawartą w Wielkim Słowniku Języka Polskiego (https://wsjp.pl). Powołana przez Wnioskodawcę definicja określa "radio-taxi", jako "centralę umożliwiającą klientom telefoniczne zamawianie taksówek, a także porozumiewanie się kierowców z bazą".

Zdaniem Organu, przytoczona definicja trafnie oddaje charakter usług stanowiących przedmiot niniejszego postępowania. Zasadniczym celem usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, co już podkreślono, jest bowiem pośredniczenie w przekazywaniu zamówienia kursu taksówką pomiędzy klientem a kierowcą.

Przede wszystkim należy wskazać, że Wnioskodawca nie wykonuje faktycznej usługi przewozu, gdyż ten jest realizowany przez inny podmiot gospodarczy (kierowcę) w ramach prowadzonej przez ten podmiot indywidualnej działalności gospodarczej. Odpłatność za wykonany kurs jest przyjmowana przez kierowcę gotówką lub za pośrednictwem czytnika kart płatniczych. Natomiast rozliczenia następują między Wnioskodawcą a kierowcą zgodnie z postanowieniami zawartej umowy współpracy. Obejmują one świadczenia inne niż przewóz osób (dotyczą przekazania zlecenia na kurs taksówką). Odpowiedzialność za realizację przewozu nie spoczywa na Wnioskodawcy, lecz na kierowcy.

W piśmie z 29 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca zawarł jednak twierdzenie, że przedmiotowa usługa przekazania zamówienia do realizacji usługi taxi winna być zaliczona do grupowania 49.32.11.0 PKWiU, gdyż poprzez jej wykonanie dochodzi do zarezerwowania usługi taksówki. Zdaniem Organu, faktyczna rezerwacja taksówki następuje w momencie przyjęcia przez kierowcę zamówienia do realizacji. Kierowca, w realiach omawianej sprawy, jest podmiotem prowadzącym indywidulaną działalność gospodarczą w zakresie usług taksówek, a zatem to on ostatecznie "rezerwuje" dla klienta określony czas i miejsce w samochodzie, którym świadczy usługi przewozowe. Zatem, świadczona przez Wnioskodawcę usługa przekazania zamówienia stanowi czynność umożliwiającą ww. rezerwację usługi taksówki przez kierowcę, ale ogranicza się wyłącznie do przekazania zlecenia złożonego przez klienta, a zatem odpowiada opisowi grupowania 52.21.29.0 PKWiU.

Zatem, w odniesieniu do powyższego stanowiska Wnioskodawcy należy wyjaśnić, że przedmiotowa usługa, zdaniem Organu, nie posiada właściwości charakterystycznych dla usług klasyfikowanych do klasy 49.32 PKWiU.

Klasyfikację usług pośrednictwa w zamawianiu taksówek świadczonych za pomocą aplikacji internetowej (mobilnej) do grupowania 52.21.29.0 PKWiU potwierdził także Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 27 czerwca 2023 r. nr (...), które zostało włączone do akt sprawy:

"Usługi (...) polegające na pośrednictwie w zamawianiu taksówek świadczone za pomocą aplikacji internetowej (mobilnej), na którą składają się:

- usługi pośrednictwa w zamawianiu taksówek świadczonej za pomocą aplikacji internetowej (mobilnej),

- udzielanie dostępu do technologii (aplikacja mobilna) umożliwiającej zamawianie przejazdów taksówkami,

mieszczą się w grupowaniu:

PKWiU 52.21.29.0 Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy

Grupowanie to obejmuje m.in. usługi związane z obsługą centrali wzywania radio-taxi".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 sierpnia 2023 r. odniósł się do powyższej opinii GUS wskazując, że nie została powołana żadna podstawa prawna jej wydania, a zatem nie ma ona wiążącej mocy prawnej. Wnioskodawca wskazał ponadto, że stan faktyczny, do którego odnosi się GUS w ww. piśmie, dotyczył innej sprawy niż sprawa Wnioskodawcy i wymienił różnice w tym zakresie. Wnioskodawca szczególnie podkreślił fakt różnych kanałów komunikacji i zasad ich wykorzystania, które towarzyszą procesom składania zamówienia kursu taksówką przez klienta w obu sprawach. Zdaniem Wnioskodawcy, Organ winien potraktować opinię GUS jak każdy inny dowód w sprawie i dokonać jego swobodnej oceny.

Odnosząc się do powyższego, Organ pragnie wskazać, że opinia GUS stanowi jedynie materiał dowodowy, służący pomocniczo i wspomagająco analizie przedmiotu sprawy, który podlega samodzielnej ocenie Organu. Nie stanowi ona bynajmniej podstawy klasyfikacji usługi Wnioskodawcy, gdyż ta wynika ze szczegółowej analizy przedmiotu wniosku o wydanie WIS dokonanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na gruncie całokształtu zebranego w sprawie materiału dowodowego. Niemniej jednak, pismo GUS z dnia 27 czerwca 2023 r., nr (...), stanowi w przedmiotowym postępowaniu cenną wskazówkę klasyfikacyjną. Bez znaczenia pozostają, inne niż w przypadku usługi Wnioskodawcy, okoliczności świadczenia objętego ww. pismem. Istotą obu spraw jest natomiast pośrednictwo w zamawianiu taksówek, do którego klasyfikacji statystycznej odnosi się GUS w ww. piśmie.

Z powyższych względów Organ uznał ww. pismo za źródło dowodowe, które pomocniczo potwierdza prawidłowość podjętego rozstrzygnięcia.

3. Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział stawki obniżone dla towarów i usług, które zostały wymienione w załączniku nr 3 i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa - pośrednictwo w przekazaniu zlecenia na kurs taksówką została zaklasyfikowana do działu 52 PKWiU 2015. Prawodawca nie przewidział w ustawie ani w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie stosowania stawki obniżonej dla usług klasyfikowanych do działu 52 PKWiU. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ea pkt 1 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS w przypadku wystąpienia albo uzasadnionego przypuszczenia wystąpienia przesłanek powodujących jej nieprawidłowość, w szczególności w przypadku błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej wiążącej informacji stawkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić wiążącą informację stawkową z dnia 1 października 2021 r. nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP, gdyż stwierdzono jej niezgodność z prawem.

Końcowo Organ pragnie odnieść się do wniosku o umorzenie postępowania w sprawie zmiany albo uchylenia WIS z dnia 1 października 2021 r., który Wnioskodawca zawarł w piśmie z dnia 29 sierpnia 2023 r.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 208 § 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może umorzyć postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi publicznemu.

Niniejsze postępowanie zostało wszczęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z urzędu, a zatem ww. przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 42h ust. 3a pkt 3 ustawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po przeprowadzeniu postępowania w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS, umarza postępowanie, jeżeli w jego wyniku sprawa zostałaby rozstrzygnięta jak w WIS albo jeżeli postępowanie stało się bezprzedmiotowe.

Powyższy wniosek o umorzenie przedmiotowego postępowania jest niezasadny, gdyż jak wykazano, WIS z dnia 1 października 2021 r. nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP jest nieprawidłowa w zakresie klasyfikacji usługi będącej jej przedmiotem. Nieprawidłowość ta skutkuje także określeniem niewłaściwej stawki podatku od towarów i usług dla ww. usługi.

Tym samym WIS z dnia 1 października 2021 r. wymaga zmiany, a zatem postępowanie w tym zakresie nie mogło zostać umorzone.

Informacje dodatkowe

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG z dnia 28 września 2023 r. jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualna do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano decyzję, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługa będącą przedmiotem tej decyzji.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG z dnia 28 września 2023 r. wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d, organy podatkowe wobec podmiotu, na rzecz którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi wykonanej w okresie ważności decyzji (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa będącą przedmiotem niniejszej decyzji, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

W przypadku zastosowania się przez podatnika do wydanej na jego rzecz WIS nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP z dnia 1 października 2021 r. przed jej zmianą, przepisy art. 14k-14 m ustawy - Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 42c ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 42c ust. 2b ustawy, w przypadku zmiany WIS z powodu wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 42h ust. 3 pkt 4, i zastosowania się przez podmiot, na rzecz którego została ona wydana, do zmienionej WIS od dnia następującego po dniu, w którym WIS została doręczona, do dnia doręczenia decyzji o zmianie WIS, przepisy art. 14k-14 m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.

Powyższe uregulowania powodują, że Wnioskodawca w okresie od dnia następującego po dniu, w którym WIS nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP z dnia 1 października 2021 r. została doręczona, do końca stosowanego przez nią okresu rozliczeniowego w podatku od towarów i usług następującego po okresie rozliczeniowym, w którym doręczono niniejszą decyzję o zmianie WIS ma prawo wyboru, czy zastosuje zmienioną WIS, czy WIS nr 0112-KDSL1-2.440.216.2021.2.AP z dnia 1 października 2021 r.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG z dnia 28 września 2023 r. jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia. WIS traci ważność przed upływem tego okresu, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 1 i 2 ustawy).

Decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.7.2023.5.MG z dnia 28 września 2023 r., wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi, będącej przedmiotem niniejszej decyzji, w wyniku której wskazana w decyzji zmieniającej:

1)

klasyfikacja usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, lub

2)

stawka podatku właściwa usługi, lub

3)

podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku

- staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie niniejszej decyzji WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Wnioskodawcy odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl