0110-KSI2-1.442.4.2023.4.JF - WIS USŁUGA - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0110-KSI2-1.442.4.2023.4.JF WIS USŁUGA - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej - stawka 23% VAT

DECYZJA

Na podstawie art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, w związku z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą,

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w wiążącej informacji stawkowej (WIS) z dnia 23 czerwca 2021 r. znak: 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD, określającej dla usługi - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej, klasyfikację do PKWiU 2015 - 36.00.20.0 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy,

zmienia z urzędu wyżej wymienioną decyzję określając:

- klasyfikację usługi - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej do działu 71 PKWiU 2015,

- stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. art. 146ea pkt 1 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2021 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania usługi nadzoru technicznego nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 28 kwietnia 2021 r.) oraz z dnia 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) poprzez doprecyzowanie opisu usługi oraz przykładowe zlecenie.

W treści wniosku oraz w jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi:

Nadzór techniczny polega na sprawowaniu opieki i kontroli nad prawidłowością przebiegu prowadzonych prac związanych z budową lub przebudową urządzeń wodno-kanalizacyjnych, które stanowią własność Spółki. Nadzór sprawowany jest również podczas prowadzenia prac związanych z innymi urządzeniami w sąsiedztwie urządzeń wodno-kanalizacyjnych.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 15 kwietnia 2021 r. znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.1.BC Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 kwietnia 2021 r. uzupełnił opis usługi - uzgodnienia branżowe dla klientów, z którymi nie ma podpisanej umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania organu lub udzielenie wyjaśnień:

1. Pyt.: Jednoznaczne wskazanie jaka jedna, konkretna usługa jest przedmiotem wniosku, poprzez wyjaśnienie:

a)

czy przedmiotem wniosku jest nadzór nad prawidłowością przebiegu prowadzonych prac związanych z budową czy przebudową? Należy wybrać jedną opcję.

b)

jakich urządzeń dotyczy sprawowany nadzór? Należy wskazać jedno konkretne urządzenie, nad budową, bądź przebudową którego sprawowany jest nadzór (np. sieć wodociągowa, sieć kanalizacyjna, przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacyjne itp.).

Odp.: opis przedmiotu usługi (został wskazany czterokrotnie):

Nadzór techniczny polega na sprawowaniu opieki i kontroli nad prawidłowością przebiegu prowadzonych prac związanych z budową urządzenia wodociągowego, które stanowi własność spółki. Nadzór sprawowany jest podczas prac związanych z innymi urządzeniami w sąsiedztwie urządzeń wodociągowych.

2. Pyt.: Jeżeli usługa będąca przedmiotem wniosku dotyczy urządzenia:

a)

wodociągowego to należy wskazać:

)

czy odbiorcy tej usługi mają/będą mieli zawarte z Wnioskodawcą umowy w zakresie zaopatrzenia w wodę?

)

czy ww. usługa ma/będzie miała związek ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi w zakresie dostarczania wody? Należy uzasadnić ten związek.

b)

kanalizacyjnego to należy wskazać:

)

czy odbiorcy tej usługi mają/będą mieli zawarte z Wnioskodawcą umowy w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków?

)

czy ww. usługa ma/będzie miała związek ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków? Należy uzasadnić ten związek.

Odp.: Usługa nadzoru nie jest związana z usługami zaopatrzenia w wodę, jak również odbioru i oczyszczania ścieków.

3. Pyt.: Wskazanie, jakie konkretne czynności wykonuje Wnioskodawca w celu wyświadczenia usługi sprecyzowanej zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 1 niniejszego wezwania? Należy wymienić wszystkie czynności składające się na usługę i dokładnie je opisać. Opis usługi powinien składać się z zamkniętego katalogu czynności wykonywanych w jej ramach.

Odp.: Wykonawca usługi stawia się na placu budowy i koordynuje prace budowlane, udziela wszelkich dostępnych informacji o urządzeniach, zezwala lub zabrania na prowadzenie prac w pobliżu urządzeń, odbiera protokołem wykonane prace.

4. Pyt.: Na czyją rzecz świadczona jest usługa będąca przedmiotem wniosku?

Odp.: Usługa świadczona jest na rzecz podmiotów zewnętrznych, wykonujących prace w zbliżeniu do urządzeń będących własnością (...).

Ponadto organ wezwał do przesłania umowy zawartej przez Wnioskodawcę na wykonanie usługi bądź innego dokumentu (np. zlecenia, protokołu wykonania itp.) dotyczącego usługi będącej przedmiotem wniosku. Wnioskodawca stwierdził: "Brak umów, usługa wykonywana jest na podstawie jednorazowego zlecenia (...)".

Wnioskodawca załączył przykładowe zlecenie, w którym zleceniodawca poinformował o zamiarze przystąpienia do robót pn. " (...)" i poprosił o wyznaczenie osoby do nadzoru prac nad zabezpieczeniem sieci, będącej własnością Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2021 r. Wnioskodawca ponownie doprecyzował opis usługi o poniższe informacje:

Przedmiotowa usługa dotyczy nadzoru technicznego nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej. Nadzór techniczny wykonywany jest w celu uniknięcia uszkodzenia sieci wodociągowej. Usługa świadczona jest na rzecz podmiotów zewnętrznych, wykonujących prace w zbliżeniu do urządzeń będących własnością (...).

W dniu 23 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał decyzję WIS znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD, w której określił klasyfikację statystyczną dla usługi - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej do PKWiU 2015 - 36.00.20.0 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy.

Decyzja została doręczona Wnioskodawcy w dniu 29 czerwca 2021 r., co potwierdza data wskazana na zwrotnym potwierdzeniu odbioru.

Postanowieniem z dnia 9 marca 2023 r., znak 0110-KSI2-1.442.4.2023.1.JF Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wydanej w dniu 23 czerwca 2021 r. decyzji WIS, znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD. Postanowienie zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 13 marca 2023 r., co potwierdza data wskazana na zwrotnym potwierdzeniu odbioru.

W piśmie z dnia 6 kwietnia 2023 r., znak 0110-KSI2-1.442.4.2023.3.JF organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Pismo zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 12 kwietnia 2023 r., zatem wyznaczony termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego materiału dowodowego w sprawie upłynął z dniem 19 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że wiążąca informacja stawkowa z dnia 23 czerwca 2021 r. znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD nie jest prawidłowa i wyjaśnia, co następuje.

1. Identyfikacja świadczenia na potrzeby podatku od towarów i usług.

Rozpatrując niniejszą sprawę na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną WIS, w przypadku gdy nie jest ona zgodna z przepisami prawa w wyniku błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Mając na uwadze zaistniałe wątpliwości dotyczące świadczenia objętego postępowaniem zakończonym wydaniem w dniu 23 czerwca 2021 r. WIS znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD, należy w pierwszej kolejności wskazać przepisy prawa, które mają zastosowanie w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 42a ustawy - wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie-w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru czynności należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

We wniosku o wydanie WIS z dnia 11 marca 2021 r., w części D. "Zakres wniosku" poz. 52 Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy usługi. Natomiast w poz. 54 formularza WIS-W, jako klasyfikację, według której ma zostać zaklasyfikowany przedmiot wniosku wskazano PKWiU.

W wydanej w dniu 23 czerwca 2021 r. decyzji WIS organ orzekł, że opisane we wniosku świadczenie spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych grupowaniem PKWiU 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych".

Przeprowadzona ponowna weryfikacja przedmiotu wniosku o wydanie WIS wykazała, że jest nim w istocie świadczenie polegające na wykonaniu czynności nadzoru technicznego nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej. Wykonawca usługi stawia się na placu budowy i koordynuje prace budowlane, udziela wszelkich dostępnych informacji o urządzeniach, zezwala lub zabrania na prowadzenie prac w pobliżu urządzeń, odbiera protokołem wykonane prace. Sam Wnioskodawca stwierdził w piśmie z dnia 16 czerwca 2021 r., że "Usługa świadczona jest na rzecz podmiotów zewnętrznych, wykonujących prace w zbliżeniu do urządzeń będących własnością (...)" (str. 1 uzupełnienia). Wnioskodawca załączył przykładowe zlecenie, w którym zleceniodawca poinformował o zamiarze przystąpienia do robót pn. " (...)" i poprosił o wyznaczenie osoby do nadzoru prac nad zabezpieczeniem sieci, będącej własnością Wnioskodawcy.

2. Uzasadnienie klasyfikacji usługi.

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług.

I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Jak wskazano wcześniej, organ pierwszej instancji sklasyfikował usługę objętą decyzją WIS z dnia 23 czerwca 2021 r., znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej - do grupowania 36.00.20.0 PKWiU 2015.

Dokonując klasyfikacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę oraz uwzględniając okoliczności wynikające z opisu sprawy należy zauważyć, że usługa nadzoru technicznego nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej, wykonywana na zlecenie nie ma bezpośredniego związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą polegającą na dostarczaniu wody za pośrednictwem sieci wodociągowej. Wnioskodawca dostał zlecenie, aby sprawować nadzór, ale nie nad budową własnej sieci wodociągowej, ale dla zadania " (...)".

W przedmiotowej sprawie występuje nikły związek pomiędzy głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, czyli zaopatrywaniem w wodę swoich odbiorców, a nadzorem technicznym pełnionym nad rozbudową sieci gazowej, zlokalizowanej w pobliżu sieci wodociągowej Wnioskodawcy. Budowa infrastruktury gazowej jest czynnością odrębną, nie związaną bezpośrednio z podstawową działalnością Wnioskodawcy w zakresie dostarczania wody przez Wnioskodawcę. Usługa będąca przedmiotem wniosku jest wprawdzie związana z siecią wodociągową będącą własnością Wnioskodawcy, ale w sposób pośredni, poprzez realizację tej usługi na rzecz zleceniodawcy Wnioskodawca tylko zabezpiecza eksploatowaną własną infrastrukturę.

Tak więc usługa nadzoru technicznego w opisywanym przypadku nie jest usługą niezbędną, ani pomocniczą dla wykonywania działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Ponadto omawiana usługa "nie jest związana z usługami zaopatrzenia w wodę jak również odbioru i oczyszczania ścieków", co potwierdził sam Wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższe, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej, nie spełnia kryteriów i nie posiada właściwości dla usług objętych grupowaniem PKWiU 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", jak to określono w decyzji WIS z dnia 23 czerwca 2021 r. znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD.

W grupowaniu 36.00.20.0 PKWU "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci gazowych" klasyfikuje się bowiem:

- usługi związane z oczyszczaniem wody w celu jej dostawy,

- usługi uzdatniania wody dla celów przemysłowych i innych,

- usługi dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu,

- usługi związane z obsługą systemów irygacyjnych,

- usługi konserwacji wodomierzy.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami, organ dokonał ponownej klasyfikacji usługi, zgodnie z przywołanym wyżej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z tytułem Sekcji M Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sekcja ta obejmuje "Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sekcja M obejmuje:

- usługi prawne,

- usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu,

- usługi doradztwa podatkowego,

- usługi firm centralnych (head offices),

- usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

- usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

- usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,

- usługi reklamowe,

- usługi badania rynku i opinii publicznej,

- usługi fotograficzne,

- usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych,

- usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne,

- usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- usługi weterynaryjne.

Sekcja ta nie obejmuje:

- usług schronisk dla zwierząt gospodarskich, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- usług strzyżenia owiec, sztucznego unasienniania, opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców itp., sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

- wydawania map, atlasów i globusów, w formie drukowanej, sklasyfikowanego w 58.11.15.0 i 58.11.16.0,

- usług związanych z produkcją promocyjnych lub reklamowych filmów i nagrań wideo, sklasyfikowanych w 59.11.12.0,

- usług projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,

- usług holdingów finansowych, sklasyfikowanych w 64.20.10.0,

- usług sporządzania list adresowych i obsługi poczty, sklasyfikowanych w 82.19.12.0,

- usług związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów, sklasyfikowanych w 82.30.1,

- prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanego w 84.13.1,

- usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0,

- usług schronisk dla zwierząt domowych, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.

W sekcji M zawarty jest m.in. dział 71 "Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych", który obejmuje:

- usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,

- usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,

- badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

Mając na uwadze opis usługi należy stwierdzić, że jej istotą jest nadzór nad prawidłowością wykonania prac w pobliżu sieci wodociągowej Wnioskodawcy.

Z powyższego wynika, że usługa - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej - powinna być klasyfikowana do PKWIU 71 "Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

3. Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział stawki obniżone dla towarów i usług, które zostały wymienione w załączniku nr 3 i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa - nadzór techniczny nad pracami wykonywanymi w pobliżu sieci wodociągowej została zaklasyfikowana do działu 71 PKWiU 2015. Prawodawca nie przewidział w ustawie ani w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie stosowania stawki obniżonej dla usług klasyfikowanych do działu 71 PKWiU. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ea pkt 1 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z urzędu zmienia wydaną WIS, w przypadku gdy nie jest ona zgodna z przepisami prawa w wyniku błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej wiążącej informacji stawkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić wiążącą informację stawkową z dnia 23 czerwca 2021 r. znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD, gdyż stwierdzono jej niezgodność z prawem.

Informacje dodatkowe:

Niniejsza decyzja o zmianie WIS znak 0110-KSI2-1.442.4.2023.4.JF z dnia 25 maja 2023 r. jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano decyzję, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem tej decyzji.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS znak 0110-KSI2-1.442.4.2023.4.JF z dnia 25 maja 2023 r. wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, w odniesieniu do usługi wykonanej po dniu, w którym WIS została doręczona (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej decyzji, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

W przypadku zastosowania się przez podatnika do wydanej na jego rzecz WIS znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD z dnia 23 czerwca 2021 r. przed jej zmianą przepisy art. 14k-14 m ustawy - Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 42c ust. 2 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca może zastosować się do WIS znak 0112-KDSL2-1.440.94.2021.2.MD z dnia 23 czerwca 2021 r. do końca stosowanego przez niego okresu rozliczeniowego w podatku od towarów i usług następującego po okresie rozliczeniowym, w którym doręczono niniejszą decyzję o zmianie WIS.

Niniejsza WIS znak 0110-KSI2-1.442.4.2023.4.JF z dnia 25 maja 2023 r. jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42 ha ustawy), tj. do 25 maja 2028 r. przy czym przed upływem tego terminu decyzja ta wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnoszących się do usługi, będącej jej przedmiotem, w wyniku której decyzja staje się niezgodna z tymi przepisami. W takiej sytuacji wygaśnięcie niniejszej decyzji następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których decyzja stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności niniejszej decyzji stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Wnioskodawcy odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP.

W przypadku wnoszenia odwołania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl