0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ - WIS USŁUGA - nadzór branżowy - PKWiU 2015 - 71 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ WIS USŁUGA - nadzór branżowy - PKWiU 2015 - 71 - stawka 23% VAT

DECYZJA

Na podstawie art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.) zwanej dalej "Ordynacją podatkową", oraz art. 42h ust. 3a pkt 2 w zw. z art. 42h ust. 3 pkt 4 oraz art. 42g ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą",

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w wiążącej informacji stawkowej (WIS) z dnia 28 lutego 2022 r. nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD określającej dla usługi - nadzór branżowy nad siecią sanitarną i/lub deszczową, klasyfikację do PKWiU 2015 - 37 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy,

zmienia z urzędu wyżej wymienioną decyzję określając:

- przedmiot wniosku: usługa - nadzór branżowy nad przebiegiem prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy,

- opis usługi: Wnioskodawca na zlecenie klienta wykonuje usługę nadzoru branżowego. Świadczenie będące przedmiotem wniosku dotyczy przebiegu prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy. Na usługę nadzoru branżowego składa się: przyjęcie zlecenia wykonania nadzoru branżowego nad nowo wykonywaną siecią kanalizacyjną pod kątem zgodności z wydanymi przez Wnioskodawcę warunkami przyłączenia do sieci kanalizacyjnej, wyjazd brygady pracowników na miejsce zlecenia, oględziny, rozpoznanie w terenie urządzeń kanalizacyjnych będących przedmiotem zlecenia, ustalenie prawidłowości przebiegu sieci, omówienie ewentualnych korekt w stosunku do wydanych warunków technicznych, ewentualne naniesienie zmian do wydanych warunków technicznych przebiegu sieci kanalizacyjnej oraz sporządzenie protokołu. Usługa ma na celu kontrolę prawidłowości przebiegu sieci kanalizacyjnej będącej własnością Wnioskodawcy oraz określenie ewentualnych kolizji z innymi sieciami technicznymi (woda, gaz, energetyka, ciepło itp.). Generalnie Wnioskodawca świadczy usługi o charakterze użyteczności publicznej, jego podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków.

- rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 71

- stawka podatku od towarów i usług: 23%

- podstawa prawna: art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

- cel wydania: określenie stawki podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2021 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania usługi - nadzór branżowy nad siecią sanitarną i/lub deszczową według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2022 r.).

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi:

Nadzór branżowy

Usługa dotyczy nadzoru wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy nad przebiegiem prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2022 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o poniższe informacje:

Pyt. 1: Wskazanie, jakie konkretnie czynności wykonuje Wnioskodawca w celu wyświadczenia usługi będącej przedmiotem wniosku (należy wymienić wszystkie czynności i dokładnie je opisać). Opis usługi powinien zawierać m.in. zamknięty katalog czynności wykonywanych w jej ramach.

Odp.: Na usługę nadzoru branżowego składa się:

1. Przyjęcie zlecenia wykonania nadzoru branżowego nowo wykonywanej sieci kanalizacyjnej pod kątem zgodności z wydanymi przez Wnioskodawcę warunkami przyłączenia do sieci kanalizacyjnej.

2. Wyjazd brygady pracowników na miejsce zlecenia.

3. Oględziny, rozpoznanie w terenie urządzeń kanalizacyjnych będących przedmiotem zlecenia.

4. Ustalenie prawidłowości przebiegu sieci.

5. Omówienie ewentualnych korekt w stosunku do wydanych warunków technicznych.

6. Ewentualne naniesienie zmian do wydanych warunków technicznych przebiegu sieci kanalizacyjnej.

7. Nadzór branżowy dotyczy sieci będącej własnością Wnioskodawcy oraz obcych urządzeń.

8. Sporządzenie protokołu.

Pyt. 2: Na czyją rzecz Wnioskodawca świadczy przedmiotową usługę?

Odp.: Usługa świadczona jest na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw zlecających nadzór.

Pyt. 3: Wskazanie, jaki cel realizuje ta usługa? Co jest efektem jej świadczenia? Jakie są oczekiwania nabywcy w odniesieniu do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi?

Odp.: Usługa ma na celu:

1. Kontrolę prawidłowości przebiegu sieci kanalizacyjnej będącej własnością Wnioskodawcy oraz określenie ewentualnych kolizji z sieciami obcymi (woda, gaz, energetyka, ciepło itp.).

2. Efektem usługi jest Protokół, który przedstawia prawidłowość bądź uchybienia w przebiegu instalacji. Dzięki wykonaniu usługi Zleceniodawca może mieć pewność do braku przeszkód w posadowieniu instalacji wykonanej na jego rzecz przez wykonawcę bądź weryfikację problemu związanego z przebiegiem sieci kanalizacyjnej będącej jego własnością.

Pyt.4: Przesłanie umowy/projektu umowy zawieranej przez Wnioskodawcę na wykonanie usługi będącej przedmiotem złożonego wniosku, a w przypadku oświadczenia, że umowa w formie pisemnej nie jest/nie będzie zawierana - innego dokumentu (np. zlecenia, protokołu wykonania itp.), a także wskazania ustnych ustaleń, z których wynikają okoliczności towarzyszące wykonaniu przedmiotowej usługi.

Wnioskodawca do uzupełnienia wniosku załączył:

1.

oświadczenie,

2.

zlecenie wykonania przedmiotowej usługi,

3.

protokół.

W dniu 28 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał decyzję WIS nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD, w której określił klasyfikację statystyczną dla usługi - nadzór branżowy nad siecią sanitarną i/lub deszczową, klasyfikację do PKWiU 2015 - 37 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.

Powyższa decyzja została doręczona w dniu 2 marca 2022 r., co potwierdza data wskazana na zwrotnym potwierdzeniu odbioru.

Wnioskodawca nie złożył odwołania od ww. decyzji.

W ramach nadzoru nad poprawnością wydawanych wiążących informacji stawkowych sprawę przekazano do ponownej analizy w zakresie zgodności przedmiotu WIS z ustaloną klasyfikacją statystyczną.

W analizowanej sprawie zweryfikowania wymaga charakter wykonywanej usługi, klasyfikacja na gruncie PKWiU 2015 oraz określenie właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, postanowieniem z dnia 26 lutego 2024 r. nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.1.MZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia wydanej w dniu 28 lutego 2022 r. decyzji WIS nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD. Postanowienie zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 28 lutego 2024 r., co potwierdza data wskazana na zwrotnym potwierdzeniu odbioru.

Postanowieniem z dnia 28 marca 2024 r. nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.3.MZ Organ na podstawie art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Przedmiotowe postanowienie zostało skutecznie doręczone Wnioskodawcy dnia 2 kwietnia 2024 r., co potwierdza data wskazana w zwrotnym potwierdzeniu odbioru przesyłki.

Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że wiążąca informacja stawkowa z dnia 28 lutego 2022 r. nr 0111-KDSB2-2.440.335.2022.2.AD nie jest prawidłowa i wyjaśnia, co następuje.

1. Identyfikacja świadczenia na potrzeby podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4,

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru czynności należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

We wniosku o wydanie WIS z dnia 7 grudnia 2021 r. (data wpływu 16 grudnia 2021 r.) w części D. "Zakres wniosku" poz. 52 Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy usługi. Natomiast w poz. 54 formularza WIS-W, jako klasyfikację, według której ma zostać zaklasyfikowany przedmiot wniosku wskazano PKWiU.

W wydanej w dniu 28 lutego 2022 r. nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD decyzji WIS Organ orzekł, że przedmiotowe świadczenie wskazane we wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 2015 - 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych". Organ na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy określił stawkę podatku w wysokości 8%.

Przeprowadzona przez Organ ponowna weryfikacja przedmiotu wniosku o wydanie WIS wykazała, że przedmiotem postępowania jest usługa nadzoru branżowego dotycząca przebiegu prac firm zewnętrznych, których sieć jest zlokalizowana w pobliżu urządzeń kanalizacyjnych Wnioskodawcy, a więc jest nim w istocie świadczenie polegające na wykonaniu czynności nadzoru nad budową nie własnej infrastruktury kanalizacyjnej Wnioskodawcy, lecz wykonywanej przez firmy zewnętrzne innych sieci technicznych (woda, gaz, energetyka, ciepło itp.).

Świadczenie będące przedmiotem niniejszej sprawy polega więc na wykonaniu, na podstawie odrębnego zlecenia klienta, nadzoru branżowego polegającego na weryfikacji robót wykonywanych przez podmioty trzecie w rejonie i kolizji z siecią kanalizacyjną obsługiwaną przez Wnioskodawcę. Usługa nadzoru składa się z przyjęcia zlecenia wykonania nadzoru branżowego nad nowo wykonywaną siecią kanalizacyjną pod kątem zgodności z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci kanalizacyjnej. Ponadto pracownicy w celu wyświadczenia usługi nadzoru wykonują czynności mające na celu ochronę własnej infrastruktury (będącej własnością Wnioskodawcy), w ramach nadzoru określają także możliwość ewentualnej kolizji z innymi sieciami technicznymi. Jak wskazuje zgromadzony materiał dowodowy usługa nadzoru branżowego jest wykonywana na rzecz podmiotów zewnętrznych, dla których Wnioskodawca nie świadczy usług podstawowych związanych z odprowadzaniem i oczyszczeniem ścieków. Z treści opisu przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu nie wynika, że Wnioskodawca prowadzi jakiekolwiek inwestycje kanalizacyjne. Przeciwnie, prowadzone inwestycje realizowane są przez podmioty trzecie, w tym przypadku mowa jest o przebiegu prac firm zewnętrznych nad innymi sieciami technicznymi (woda, gaz, energetyka, ciepło itp.).

Ponowna identyfikacja świadczenia Wnioskodawcy wynika z przeprowadzonej w ramach nadzoru dokonanego na podstawie art. 42h ust. 3 ustawy analizy sprawy oraz z zebranego materiału dowodowego. Postępowanie o wydanie WIS ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do ustalenia prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi, niezbędnej m.in. do określenia stawki podatku. W postępowaniu tym Organ dokonuje przyporządkowania stanu faktycznego pod określony przepis prawa podatkowego. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Organ wskazuje przyczyny, dla których w określonym stanie faktycznym dany przepis ma zastosowanie.

Mając powyższe na uwadze należy zaznaczyć, że Organ w decyzji WIS znak 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD z dnia 28 lutego 2022 r. usługę będącą przedmiotem wniosku o wydanie WIS określił w sposób nieprawidłowy, jako "nadzór branżowy nad siecią sanitarną i/lub deszczową". Po dokonaniu weryfikacji wniosku, jego uzupełnienia oraz po przeprowadzeniu postępowania należy prawidłowo określić przedmiot wniosku jako usługa - nadzór branżowy nad przebiegiem prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy.

2. Uzasadnienie klasyfikacji usługi.

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług.

Na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Jak wcześniej wskazano, Organ pierwszej instancji sklasyfikował usługę objętą WIS z dnia 28 lutego 2022 r., nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD - nadzór branżowy nad siecią sanitarną i/lub deszczową do PKWiU 2015 - 37.

Dokonując klasyfikacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę oraz uwzględniając okoliczności wynikające z opisu sprawy Organ zauważył, że wykonywana usługa nadzoru branżowego nie ma bezpośredniego związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków za pośrednictwem sieci kanalizacyjnych. Wnioskodawca otrzymał zlecenie klienta, aby sprawować nadzór branżowy celem wykluczenia kolizji planowanej inwestycji z własną siecią kanalizacyjną.

W opisanym przypadku występuje nikły związek pomiędzy głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, czyli odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a nadzorem pełnionym nad przebiegiem prac firm zewnętrznych innych sieci technicznych. Przebieg prac wspomnianej innej infrastruktury jest czynnością odrębną, niezwiązaną z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków przez Wnioskodawcę. Usługa będąca przedmiotem wniosku jest wprawdzie związana z siecią kanalizacyjną będącą własnością Wnioskodawcy, ale jedynie w taki sposób, że poprzez realizację tej usługi Wnioskodawca tylko zabezpiecza eksploatowaną własną infrastrukturę.

Tak więc usługa nadzoru branżowego w opisywanym przypadku nie jest usługą niezbędną, ani pomocniczą dla wykonywania działalności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Usługa odbioru ścieków jest wykonywana niezależnie od usługi nadzoru branżowego. Celem realizacji tej usługi jest prawidłowe wykonanie robót prowadzonych przez nabywcę usługi poprzez odpowiednie ich prowadzenie i zabezpieczenie, tak aby uniknąć roszczeń z tytułu nieprawidłowości w wykonanych pracach.

Mając na uwadze powyższe, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa - nadzór branżowy nad przebiegiem prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy, nie spełnia kryteriów i nie posiada właściwości dla usług objętych grupowaniem PKWiU 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych", jak to określono w WIS z dnia 28 lutego 2022 r. nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD.

Do działu 37 PKWiU "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych" klasyfikuje się bowiem:

- obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,

- usługi związane z gromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.),

- usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych);

- usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych,

- usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstw domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,

- usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Dział ten nie obejmuje:

- usług w zakresie odkażania wód powierzchniowych i wód gruntowych w miejscu ich skażenia, sklasyfikowanych w 39.00.11.0,

- usług w zakresie czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami, Organ dokonał ponownej klasyfikacji usługi, zgodnie z przywołanym wyżej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z tytułem Sekcji M Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sekcja ta obejmuje "Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), sekcja M obejmuje:

- usługi prawne,

- usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu,

- usługi doradztwa podatkowego,

- usługi firm centralnych (head offices),

- usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

- usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

- usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,

- usługi reklamowe,

- usługi badania rynku i opinii publicznej,

- usługi fotograficzne,

- usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych,

- usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne,

- usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- usługi weterynaryjne.

Sekcja ta nie obejmuje:

- usług schronisk dla zwierząt gospodarskich, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- usług strzyżenia owiec, sztucznego unasienniania, opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców itp., sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

- wydawania map, atlasów i globusów, w formie drukowanej, sklasyfikowanego w 58.11.15.0 i 58.11.16.0,

- usług związanych z produkcją promocyjnych lub reklamowych filmów i nagrań wideo, sklasyfikowanych w 59.11.12.0,

- usług projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,

- usług holdingów finansowych, sklasyfikowanych w 64.20.10.0,

- usług sporządzania list adresowych i obsługi poczty, sklasyfikowanych w 82.19.12.0,

- usług związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów, sklasyfikowanych w 82.30.1,

- prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanego w 84.13.1,

- usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0,

- usług schronisk dla zwierząt domowych, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.

W sekcji M zawarty jest m.in. dział 71 "Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych", który obejmuje:

- usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,

- usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,

- badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

Mając na uwadze opis usługi należy stwierdzić, że jej istotą jest nadzór branżowy dotyczący przebiegu prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy.

Z powyższego wynika, że usługa - nadzór branżowy dotyczący przebiegu prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy powinna zostać sklasyfikowana do PKWIU 71 "Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

3. Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział stawki obniżone dla towarów i usług, które zostały wymienione w załączniku nr 3 i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa - nadzór branżowy dotyczący przebiegu prac firm zewnętrznych, których sieć może kolidować z siecią sanitarną i/lub deszczową będącą własnością Wnioskodawcy została zaklasyfikowana do działu 71 PKWiU 2015. Prawodawca nie przewidział w ustawie ani w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie stosowania stawki obniżonej dla usług klasyfikowanych do działu 71 PKWiU. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS w przypadku wystąpienia albo uzasadnionego przypuszczenia wystąpienia przesłanek powodujących jej nieprawidłowość, w szczególności w przypadku błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej wiążącej informacji stawkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić wiążącą informację stawkową z dnia 28 lutego 2022 r. nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD, gdyż stwierdzono jej niezgodność z prawem.

Informacje dodatkowe:

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ z dnia 30 kwietnia 2024 r. jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano decyzję, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem tej decyzji.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ z dnia 30 kwietnia 2024 r. wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d, organy podatkowe wobec podmiotu, na rzecz którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi wykonanej w okresie ważności decyzji (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej decyzji, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

W przypadku zastosowania się przez podatnika do wydanej na jego rzecz WIS nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD z dnia 28 lutego 2022 r. przed jej zmianą przepisy art. 14k-14 m ustawy - Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 42c ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 42c ust. 2b ustawy, w przypadku zmiany WIS z powodu wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 42h ust. 3 pkt 4, i zastosowania się przez podmiot, na rzecz którego została ona wydana, do zmienionej WIS od dnia następującego po dniu, w którym WIS została doręczona, do dnia doręczenia decyzji o zmianie WIS, przepisy art. 14k-14 m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.

Powyższe uregulowania powodują, że Wnioskodawca w okresie od dnia następującego po dniu, w którym WIS nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD z dnia 28 lutego 2022 r. została doręczona, do końca stosowanego przez nią okresu rozliczeniowego w podatku od towarów i usług następującego po okresie rozliczeniowym, w którym doręczono niniejszą decyzję o zmianie WIS ma prawo wyboru, czy zastosuje zmienioną WIS, czy WIS nr 0111-KDSB2-2.440.335.2021.2.AD z dnia 28 lutego 2022 r.

Jeżeli zatem wolą Wnioskodawcy będzie zastosowanie WIS przed jej zmianą, wówczas dla przedmiotu decyzji (usługi) w ww. okresie rozliczeniowym w podatku od towarów i usług można stosować stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.).

Wybór którejkolwiek z powyższych opcji nie może skutkować niekorzystnymi skutkami prawnopodatkowymi dla Wnioskodawcy.

Niniejsza decyzja o zmianie nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ z dnia 30 kwietnia 2024 r. jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia. WIS traci ważność przed upływem tego okresu, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 1 i 2 ustawy).

Decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI2-1.442.3.2024.4.MZ z dnia 30 kwietnia 2024 r. wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi, będącej przedmiotem niniejszej decyzji, w wyniku której wskazana w decyzji zmieniającej:

1)

klasyfikacja usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub

2)

stawka podatku właściwa dla usługi, lub

3)

podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku

- staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie niniejszej decyzji WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Wnioskodawcy odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl