(bez tytułu).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2002 r. Ministerstwo Finansów (bez tytułu).

W związku z pismem Nr PP/070-l8/02, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Z treści pisma Izby wynika, iż niektóre firmy, a w szczególności hurtownie farmaceutyczne sprzedające towary objęte cenami urzędowymi, jak również refundowanymi przez Kasą Chorych, stosują system premiowania swoich kontrahentów - którzy dokonali ustalonego limitu zakupów lub dokonali płatności za dokonane zakupy w określonym terminie - wypłacając im część własnej marży w formie pieniężnej, zwanej premią specjalną lub bonusem.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót. Obrotem z zastrzeżeniem art. 16 i 17 jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zatem marża sprzedawcy jest częścią kwoty należnej, czyli ceny, którą nabywca zobowiązany jest zapłacić sprzedawcy.

Z brzmienia art. 15 ust. 2 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. wynika, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. W przypadku, gdy sprzedawca ze swojej marży płaci bonusy, nagrody, udziela rabatów itp. pod warunkiem dokonania w ustalonym okresie pewnego limitu zakupów lub dokonania zapłaty należności w określonym terminie, to de facto powoduje to obniżenie kwoty należnej (ceny) z tytułu sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa Finansów wynagrodzenie (premia), wypłacane z wypracowanej przez sprzedawcę marży, pod względem ekonomicznym spełnia funkcję rabatu. Zatem znajduje tu zastosowanie art. 15 ust. 2 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzeniem przez niego sprzedaży premiowej stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 554 ze zm.). Podstawowym celem prowadzącego sprzedaż premiową jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży towarów, które nabył lub wytworzył w celu zbycia, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zatem wypłacona premia specjalna ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.

Dodatkowo Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe mają charakter cen i marż handlowych maksymalnych, chyba że organ administracji publicznej, w przepisach wydanych na podstawie ustawy ustali inaczej. Zatem brak jest zakazu sprzedaży towarów poniżej maksymalnej ceny urzędowej. Ponadto Ministerstwo Finansów wskazuje, iż w każdym konkretnym przypadku należy analizować w jaki sposób zawierane są umowy pomiędzy kontrahentami, czy nie zmierzają do obejścia przepisów ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Opublikowano: Dor.Podat. 2004/2/60