I SA/Po 1953/97 - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Poznaniu - OpenLEX

I SA/Po 1953/97 - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Poznaniu

Orzeczenia sądów
Opublikowano: LEX nr 61737

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Poznaniu z dnia 16 czerwca 1998 r. I SA/Po 1953/97

UZASADNIENIE

Uzasadnienie faktyczne

Pierwszy Urząd Skarbowy w P. decyzją z dnia 3 czerwca 1997 r. () działając na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 z późn. zm.) i art. 34 ust. 1, 35 ust. 1, 36 ust. 1, 37 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz § 1 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 października 1994 r. w sprawie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów przemysłu spirytusowego i drożdżowego, niektórych innych napojów alkoholowych i paliw do silników, wyrobów tytoniowych oraz zwolnień od tego podatku (Mon. Pol. z 1994 r. Nr 59, poz. 514) § 1 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1995 r. w sprawie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów przemysłu spirytusowego i drożdżowego, niektórych innych napojów alkoholowych, paliw do silników, wyrobów tytoniowych oraz zwolnień od tego podatku (Mon. Pol. z 1995 r. Nr 45, poz. 512) oraz § 1 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1995 r. w sprawie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów przemysłu spirytusowego i drożdżowego, niektórych innych napojów alkoholowych, paliw do silników, wyrobów tytoniowych oraz zwolnień od tego podatku (Mon. Pol. z 1995 r. Nr 61, poz. 684) - określił dla Przedsiębiorstwa Handlowego AMJ "D." - Andrzej J. w P. zobowiązanie w podatku akcyzowym za 1995 r. w następującej wysokości:

styczeń 1995 r. - 2684,00 zł

luty 1995 r. - 790,00 zł

marzec 1995 r. - 470,00 zł

kwiecień 1995 r. - 529,00 zł

maj 1995 r. - 363,00 zł

czerwiec 1995 r. - 655,00 zł

lipiec 1995 r. - 85,00 zł

sierpień 1995 r. - 4612,00 zł

wrzesień 1995 r. - 12 897,00 zł

październik 1995 r. - 10 701,00 zł

listopada 1995 r. - 17 364,00 zł

grudzień 1995 r. - 32 058,00 zł.W uzasadnieniu tej decyzji podano, że została ona wydana po wniesionym żądaniu skierowania sprawy na drogę postępowania podatkowego od ustaleń zawartych w wyniku kontroli w zakresie prawidłowości rozliczeń podatku akcyzowego przeprowadzonej przez Inspektora Kontroli Skarbowej za 1995 r.

W toku postępowania wyjaśniającego ustalono co następuje:

AMJ "D." w 1995 r. produkował i sprzedawał następujące wyroby: zmywacz do paznokci (SWW 1324-443), wodę kolońską Sovanne i Navarro (SWW 1324-53), denaturat (SWW 2444-211), brennspiritus i denaturan (SWW 1318-132), których obrót podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W wyniku przedmiotowej kontroli stwierdzono, że w miesiącu kwietniu i lipcu 1995 r. podatnik zaniżył zadeklarowaną kwotę obrotu wyrobami kosmetycznymi SWW 1324-4-5 na skutek pominięcia wartości wynikającej z następujących faktur:

w kwietniu Fra 66/AMJ/95 - wartości 95,20 zł

w lipcu Fra 43/Szp/95 - ,, 29,40 zł

w lipcu Fra 42/Szp/95 - ,, 58,80 zł

w lipcu Fra 41/Szp/95 - ,, 29,40 zł

w lipcu Fra 106/AMJ/95 - ,, 95,20 zł

w lipcu Fra 53/W/95 - ,, 117,60 zł.Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) sprzedaż ww. wyrobów podlega opodatkowaniu u producenta wyrobu w wysokości określonej na podstawie t. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 października 1994 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. z 1994 r. Nr 125, poz. 611) w tabeli 1, poz. 8, tj. w wysokości 20% obrotu.

Z tego względu kwoty deklarowane podatku akcyzowego zwiększa się odpowiednio:

za miesiąc kwiecień - 18 zł

za miesiąc lipiec - 66 zł.

Natomiast w miesiącu wrześniu i w listopadzie 1995 r. stwierdzono zawyżenie wartości obrotu w stosunku do rzeczywistej, spowodowane wliczeniem do wartości obrotu odpowiednio kwot wynikających z faktur:

za m-c wrzesień Fra 45/Szp/95 - 29,40 zł

za m-c listopad Fra 3/P/95 - 112,00 zł.

przy sprzedaży płynu do golenia (SWW 1324-3).

Zgodnie z art. 34 ust. 1 cyt. ustawy o VAT wyroby o symbolu SWW 1324-3 jako niewymienione w załączniku nr 6 do ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym kwoty podatku akcyzowego zmniejsza się odpowiednio za m-c wrzesień o 6 zł i za m-c listopad o 23 zł.

Stwierdzono również, że okres styczeń - marzec 1995 r. podatnik produkował denaturat w związku z czym deklarował i uiszczał podatek akcyzowy w wysokości 10% obrotu zgodnie z poz. 18 tabeli stawek podatku akcyzowego, stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 października 1994 r., które obowiązywało do 19 marca 1995 r.

Od dnia 20 marca 1995 r. wysokość stawki podatku na denatunarat została określona poz. 19 tabeli stawek, stanowiącej załącznik do cyt. zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1995 r. i wynosiła również 10%.

Rozliczenie podatku akcyzowego od sprzedaży denaturatu za okres od stycznia do marca wykazało zaniżanie o kwotę ok. 792,00 zł wynikającą z pominięcia faktury 46/MJ/95.

W związku z tym kwotę deklarowaną podatku akcyzowego zwiększa się o kwotę 79,00 zł.

W żądaniu skierowania sprawy na drogę postępowania podatkowego podatnik nie wniósł zastrzeżeń do tych ustaleń, natomiast kwestionował ustalenia opodatkowania przedmiotowym podatkiem produkowanego brenspirytusu i denaturatu (SW 1318-132).

Wobec powyższego Urząd Skarbowy stwierdził co następuje:

Podatnik w kontrolowanym okresie nabywał spirytus porektyfikacyjny z PZPS "P." i dokonywał skażenia ogólnym środkiem skażającym o symbolu AT-8 w ilości 0,3% zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 25 listopada 1993 r. w sprawie warunków skażenia spirytusu oraz ustalenia nabytków naturalnych w produkcji i magazynowania spirytusu (Dz. U. z 1993 r. Nr 121, poz. 542 z późn. zm.).

Zgodnie z PN-93/A-79021, wyroby spirytusowe, produkty i półprodukty spirytusem skażonym nazywany mieszaniną zawierającą recepturowy dodatek ogólnego lub szczególnego środka skażającego przeznaczony dla celów niekonsumpcyjnych.

Wyroby spirytusowe przygotowywane na bazie ww. spirytusów skażonych dowolnym środkiem skażającym, zabarwione fioletem krystalicznym o mocy deklarowanej od 80-92% Główny Urząd Statystyczny zakwalifikował w ugrupowaniu spirytus skażony pozostały.

Zgodnie z tymi ustaleniami wyrób ten podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, stosownie do art. 34 ust. 1 cyt. na zasadach i w wysokościach przedstawionych przez organ podatkowy I instancji na str. 4 uzasadnienia decyzji.

Ponadto Urząd Skarbowy dokonał ustalenia należnego podatku akcyzowego od produkowanych wyrobów denaturaty i brenspirytus za m-ce od VIII-XII 1995 r. oraz rozliczenie podatku akcyzowego za 1995 r.

Andrzej J. odwołał się od powyższej decyzji podnosząc, że produkowane przez niego "brennspirytus" i "denaturan" są wolne od podatku akcyzowego co wynika z przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1995 r. (Mon. Pol. Nr 14, poz. 171) załącznika nr 1 pkt 22, jako nie wymienione bliżej w tym załączniku.

Również pkt 16 tego załącznika zwalnia od podatku akcyzowego wyrobu na bazie spirytusu porektyfikacyjnego przeznaczone do produkcji wyrobów nie będących artykułami spożywczymi. Stanowisko powyższe nie uległo żadnej zmianie w kolejnym zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 sierpnia 1995 r. (Mon. Pol. Nr 41, poz. 483) obowiązującym od 21 sierpnia 1995 r. W załączniku pkt 22 do tego zarządzenia podano, że wyroby przemysłu spirytusowego nie wymienione w tabeli od 1-21 są wolne od podatku akcyzowego.

Przedmiotowe wyroby posiadają symbol 1318-132 a zatem posiadają ten symbol nie mieszczą się w wyrobach objętych podatkiem akcyzowym.

Kolejne zarządzenie Ministra Finansów z dnia 6 września 1995 r. (Mon. Pol. Nr 45, poz. 512) wymienia się wyroby na które nakłada się podatek akcyzowy w pkt 1-22, zaś pozostałe nie wymienione wolne są od podatku akcyzowego. Zarządzenie to nie obejmuje zatem wyrobów przedmiotowych posiadających symbol SWW 1318-132.

Zdaniem odwołującego się również wolny od podatku akcyzowego jest spirytus porektyfikacyjny przeznaczony bezpośrednio do produkcji wyrobów nie będących artykułami spożywczymi - poz. 17 tabeli. W pozycji 19 wyjaśnia się, że obłożony jest akcyzą spirytus, posiadający alkohol etylowy w wysokości 96%.

Kolejne zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1995 r. (Mon. Pol. Nr 61, poz. 684) nie zmienia w zakresie podatku akcyzowego zasad co do wyrobów określonych w zarządzeniu z 6 września 1995 r. nie wnosząc żadnych poprawek.

Zdaniem odwołującego się przedmiotowa decyzja nie uwzględnia powyższych przepisów i jest nieuzasadniona.

A.J. podkreślił, że podatek akcyzowy ustalony został dla producentów spirytusu, którym nigdy nie był.

Izba Skarbowa w P., decyzją () z dnia 3 listopada 1997 r. utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ odwoławczy podzielając ustalenia faktyczne i stanowisko prawne organu podatkowego I instancji stwierdził, że podatnik w 1995 r. zakupił do produkcji "brennspirytusu" i "denaturance" spirytus porektyfikacyjny skażony przez producenta ("P.") wolny od podatku akcyzowego.

Symbol SWW 1318-132 dotyczy rozcieńczalników do wyrobów lakierowanych spirytusowych, które nie podlegają akcyzie, ale co do których wymagania jakościowe są inne niż dla spirytusu skażonego. Wyroby te różnią się przede wszystkim składem chemicznym.

Według BN-81/6118-18 rozcieńczalniki są mieszaniną różnych alkoholi alifatycznych, a nie wyrobami spirytusowymi do których zalicza się spirytus skażony.

Ponadto podatnik sprzedawał "brennspirytus" i "denaturan" w opakowaniach o zawartości do 10 l podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym bez względu na symbol SWW.

W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Andrzej J. wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji, zarzucając że kwalifikacja prawna przyjęta przez organy podatkowe do wyrobów spirytusowych przez niego produkowanych jest błędna.

Skarżący podniósł okoliczności i argumenty podobne jak w toku dotychczasowego postępowania.

Odpowiadając na skargę organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Uzasadnienie prawne

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zaskarżona decyzja odpowiada przepisom prawa materialnego a nadto nie narusza zasad określonych w przepisach k.p.a.

Z niespornych okoliczności niniejszej sprawy wynika, że firma skarżącego w okresie od sierpnia do grudnia 1995 r. nie płaciła podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży produkowanych wyrobów spirytusowych o nazwach "brennspirytus" i "denaturan" w opakowaniach jednostkowych do 10 1.

Spirytus porektyfikacyjny stanowiący skarżącego surowiec do produkcji o symbolu SWW 2449-3 przy zakupie od producenta był wolny od podatku akcyzowego.

Niespornym jest również, że skarżący nabyty spirytus wykorzystał do produkcji nowych wyrobów o nazwach "brennspirytus" i "denaturan", które były skażone z dodatkiem barwnika niebieskiego i rozcieńczone do mocy 80-91,5%, w związku z czym powinny być oznaczone symbolem SWW 2444-29, tj. spirytus skażony pozostały.

Skarżący na etykietach opakowań jednostkowych stosował symbol SWW 1318-132 dot. rozcieńczalników do wyrobów lakierowych, nie podlegających akcyzie, jednakże co do których wymagania jakościowe są inne niż dla spirytusu skażonego, bowiem wyroby te różnią się przede wszystkim składem chemicznym.

Zdaniem skarżącego surowce, których używał do wytwarzania wyrobów "brennspirytus" i "denaturan" posiadają oznaczenia SWW 2449-3 i mieszczą się w poz. 17 tabeli stawek podatku akcyzowego (zał. nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1995 r.) i są wolne od podatku akcyzowego.

Skarżący podnosił, że wszystkie wyroby produkowane na bazie spirytusu skażonego przeznaczone były wyłącznie jako wyroby chemii gospodarczej.

Przeprowadzone przez organy podatkowe postępowanie, doprowadziło jednak do ustalenia, że produkowany przez skarżącego produkt o nazwie "denaturan" był wyłącznie spirytusem rozcieńczonym i dodatkowo skażonym, a zatem powinien być zakwalifikowany do symbolu SWW 2444-29 jako spirytus skażony, objęty 35% stawką podatku akcyzowego, sąd podziela stanowisko organów podatkowych, że przyjęcie przez skarżącego symbol SWW 1318-132 dot. rozcieńczalników do wyrobów lakierowych spirytusowych nie było właściwe, bowiem nie odpowiadało wymogom jakościowych koniecznym dla tego rodzaju wyrobów.

Przetworzony przez skarżącego spirytus porektyfikacyjny odpowiadał właściwościom denaturatu, czyli powinien być zaliczony do grupy wyrobów oznaczonych symbolem SWW 2449-29, tj. spirytus skażony pozostały podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym bez względu na symbol SWW (art. 34 ust. 1 cyt. ustawy).

Zmiana nazwy tego wyrobu nie zmieniała bowiem właściwości i składu chemicznego, a niewielkie zmiany od składu chemicznego denaturatu, uzasadniały zaliczenia denaturatu do grupy spirytusów skażonych, pozostałych.

Z treści art. 36 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że podstawą opodatkowania akcyzą jest obrót wyrobami akcyzowymi, do których zalicza się m.in. spirytus skażony pozostały, objęty symbolem SWW 2444-9.

Sąd nie podziela argumentacji prawnej podniesionej przez skarżącego w odwołaniu od decyzji organu podatkowego I instancji i w skardze, stwierdzając że ustalenia faktyczne tych organów i stanowisko prawne zajęte w decyzjach tych organów z obszernym uzasadnieniem, odpowiadają prawu.

Z tych przyczyn, uznając że skarga nie jest zasadna, w oparciu o art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.) należało orzec jak w sentencji wyroku.

Tekst orzeczenia pochodzi ze zbiorów sądów administracyjnych.