Zmowa przetargowa
Przepisy prawa
Zagadnienie aktualne
Zagadnienie opracowane w ramach systemu informacji prawnej LEX
LEX to ceniony przez użytkowników system online, który oferuje wygodny dostęp do tysięcy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów dokumentów oraz do autorskich, unikalnych treści, jak komentarze praktyczne, poradniki i szkolenia online. Poniżej znajdziesz przykłady 26 dokumentów z ogólnej liczby 96 powiązanych z zagadnieniem Zmowa przetargowa, znajdujących się w LEX-ie.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, zamów bezpłatny dostęp testowy lub zaloguj się do LEX-a.
Ochrona konkurencji i konsumentów.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Ochrona konkurencji i konsumentów.
Ochrona konkurencji i konsumentów.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Ochrona konkurencji i konsumentów.
Kodeks karny.
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Zawiadomienie w sprawie narzędzi służących zwalczaniu zmów przetargowych oraz w sprawie wytycznych dotyczących stosowania podstawy wykluczenia związanej ze zmową.
ZAŁĄCZNIKWskazówki i porady w zakresie skutecznego przeciwdziałania zmowom przetargowym
Wskazówki i porady w zakresie skutecznego przeciwdziałania zmowom przetargowym
Przy podejmowaniu jakichkolwiek działań na rzecz zapewnienia rzeczywistej konkurencji i najlepszego stosunku wartości do ceny przy zakupach publicznych wychodzi się z założenia, że wszyscy członkowie społeczności skupionej wokół problematyki zamówień publicznych, a w szczególności urzędnicy ds. zamówień, są świadomi bardzo prostego faktu: niezależnie od tego, jak sprawnie zorganizowano i przeprowadzono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, nie przyniesie ono nabywcy publicznemu najlepszego możliwego rezultatu, jeżeli oferenci biorący udział w tym postępowaniu działają w zmowie w celu ustalenia z wyprzedzeniem, który spośród nich zostanie zwycięskim oferentem. Zmowa między oferentami oznacza, że obywatel nie uzyska najlepszego możliwego produktu lub najlepszej możliwej usługi po najlepszej możliwej cenie, ze szkodą dla interesu publicznego.
Urzędnik ds. zamówień, tj. osoba odpowiadająca za postępowanie o udzielenie zamówienia, odgrywa kluczową rolę w procesie ograniczania ryzyka wystąpienia zmowy przetargowej oraz eliminowania zmowy po jej wykryciu. Jest on osobą najlepiej umocowaną do ograniczania ryzyka na etapie przygotowywania postępowania, wykrywania zmowy przy ocenianiu ofert oraz korzystania z instrumentów przewidzianych w prawie Unii i prawie krajowym w celu aktywnego przeciwdziałania zmowom oraz zagwarantowania konkurencyjności i uczciwości postępowania o udzielenie zamówienia. Ciężar wykonania takiego dodatkowego zadania i podjęcia takiego dodatkowego wysiłku, aby upewnić się, że środki publiczne są należycie wydatkowane, spoczywa na urzędniku ds. zamówień, który niejednokrotnie wykonuje swoją pracę w trudnych warunkach i w ramach rygorystycznie wyznaczonych terminów.
Aby wesprzeć urzędników ds. zamówień w wykonywaniu tego zadania, Komisja opracowała zwięzły zbiór porad dotyczących:
Aby zapoznać się z bardziej wyczerpującymi poradami, zob. szczegółowe wytyczne opublikowane przez OECD 70 i OLAF 71 , a także wytyczne krajowych organów ochrony konkurencji państw członkowskich UE.
Ułatwienie wykonawcom udziału zwiększa konkurencję oraz ogranicza do minimum ryzyko zmowy. Ponadto udział wykonawców z zagranicy ogranicza ryzyko zmowy w skoncentrowanych sektorach, w których działa niewielka liczba krajowych wykonawców.
Wiedza lub pewność, że w najbliższych latach organizator co sześć miesięcy będzie rozpoczynał postępowanie o udzielenie zamówienia na taką samą ilość określonych robót budowlanych, produktów, usług lub dostaw przy takim samym szacowanym budżecie oraz przy takich samych warunkach umownych, znacznie ułatwią zachowania o charakterze zmowy, ponieważ wykonawcy będą wiedzieli, że starczy zamówień dla wszystkich. Mimo że warto z wyprzedzeniem informować rynek o swoich średnio- i długoterminowych potrzebach, należy dążyć do organizowania zakupów w sposób wystarczająco zróżnicowany pod względem terminów, ilości i budżetu. Utrudnia to podmiotom biorącym udział w zmowie "sprawiedliwy" podział rynku.
Zakupy centralne przybierają zazwyczaj postać umów ramowych. Mimo że technika ta niesie za sobą znaczne korzyści zarówno dla instytucji zamawiającej, jak i dla wykonawców (może ona być szczególnie przydatna w zaspokajaniu potrzeb publicznych oraz gwarantowaniu szybkich dostaw), w niektórych przypadkach może powodować szkodliwe skutki, które mogą sprzyjać zmowom. Umowa ramowa, co do zasady, ogranicza konkurencję w sektorze, ponieważ przed upływem czterech lat żaden inny wykonawca poza wykonawcami umowy ramowej nie będzie mógł ubiegać się o konkretne zamówienia (czy też "zlecenia") udzielane na jej podstawie. Brak nowych uczestników rynku w tym okresie może powodować wzrost ryzyka zmowy wśród wykonawców umowy ramowej, zwłaszcza w przypadku umów ramowych, w których tryb konkurencyjny zostaje ponownie uruchomiony na etapie poszczególnych zamówień.
Takie oferty stanowią przesłankę możliwej zmowy, która obejmuje złożenie tzw. ofert podkładowych (tj. ofert, które nie mają szans wygrać postępowania ani też nie są składane z takim zamiarem), aby zmanipulować ocenę i osiągnąć pożądany skutek.
Jeżeli wybrany oferent zleca prace podwykonawcom, którym nie udzielono zamówienia, lub wybrany oferent nie zgadza się na podpisanie umowy, a później okazuje się być podwykonawcą oferenta, któremu ostatecznie udzielono zamówienia, może to stanowić wiarygodne przesłanki świadczące o istnieniu zmowy.
Wspólna oferta może być uzasadnioną decyzją biznesową, w zależności od konkretnych warunków rynkowych postępowania o udzielenie zamówienia, lub też koniecznością, jeżeli wykonawcy są w stanie spełnić kryteria kwalifikacji lub mają większe szanse na otrzymanie zamówienia wyłącznie wówczas, gdy składają ofertę jako konsorcjum. Jeżeli żadna z powyższych sytuacji nie ma miejsca, należy dokładnie ocenić, czy złożenie wspólnej oferty można uznać za przesłankę świadczącą o istnieniu zmowy.
Chociaż niekoniecznie musi to oznaczać, że takie przedsiębiorstwa powiązane dzieliły się informacjami dotyczącymi przygotowywania swoich ofert lub że działały w zmowie, oferty składane przez powiązane przedsiębiorstwa mogą być oparte na porozumieniu kartelowym i może istnieć konieczność uzyskania gwarancji, że wszystkie oferty przygotowano w sposób w pełni niezależny.
Chociaż takie ustalenie nie powoduje automatycznego wykluczenia oferenta z trwającego postępowania o udzielenie zamówienia, można je uznać, w określonych okolicznościach, za wiarygodną przesłankę świadczącą o istnieniu zmowy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uwzględnić również stwierdzone za granicą przypadki zmowy dotyczące tego samego wykonawcy. Oczywiście jeżeli wykonawcę wykluczono ze wszystkich krajowych postępowań o udzielenie zamówienia na pewien okres, a złożył on w tym okresie ofertę, należy wykluczyć go z postępowania o udzielenie zamówienia bez przeprowadzania oceny złożonej oferty.
Oferenci podejrzani o zmowę w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia mają prawo, zgodnie z unijnymi przepisami, przedstawić argumenty przemawiające za ich dalszym udziałem w postępowaniu. Obejmuje to dowody na to, że podjęli działania w celu przywrócenia swojej rzetelności (jeśli zostali wykluczeni z wcześniejszego postępowania lub jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji uznał ich za winnych udziału w zmowie) lub że ich udział w postępowaniu nie stwarza ryzyka dla konieczności zapewnienia rzeczywistej konkurencyjności. Jeżeli argumenty przedstawione przez oferenta lub działania służące "samooczyszczeniu" podjęte na podstawie dyrektyw UE lub prawa krajowego są wystarczające do wykazania jego rzetelności, oferent musi pozostać uczestnikiem postępowania. Służy to zwiększeniu konkurencji, w szczególności w przypadku rynków skoncentrowanych, na których działa niewielu wykonawców.
Zobacz pełną treść w bezpłatnym dostępie testowym lub po zalogowaniu do LEX-a.
Akty prawne - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (4)
Dz.U. i M.P. - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (3)
- Ochrona konkurencji i konsumentów.
- Ochrona konkurencji i konsumentów.
- Kodeks karny.
Powiązane przepisy:
art. 305 - Pokaż powiązane przepisySprawdź wszystkie powiązane przepisy zamawiając bezpłatny dostęp testowy lub logując się do LEX-a.
Czym są "Dz.U. i M.P."?
Jest to zbiór aktów i przepisów prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Treści te są ujednolicone i ocenione co do aktualności. Programy LEX oferują dostęp do wszystkich aktów prawa polskiego.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Dzienniki UE - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (1)
- Zawiadomienie w sprawie narzędzi służących zwalczaniu zmów przetargowych oraz w sprawie wytycznych dotyczących stosowania podstawy wykluczenia związanej ze zmową.
Powiązane przepisy:
ogólne - Pokaż powiązane przepisySprawdź wszystkie powiązane przepisy zamawiając bezpłatny dostęp testowy lub logując się do LEX-a.
Czym są "Dzienniki UE"?
Jest to całościowa baza aktów prawnych publikowanych w Dziennikach UE; akty prawne są ujednolicone i ocenione co do obowiązywania. Programy LEX oferują dostęp do wszystkich aktów prawa europejskiego.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich aktów prawnych opublikowanych w Dziennikach UE, powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Komentarze i publikacje - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (59)
Komentarze praktyczne - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (7)
Czym są "Komentarze praktyczne"?
Są to publikacje autorskie przygotowane specjalnie dla programu LEX. Autor omawia konkretne zagadnienie związane ze stosowaniem prawa, zwracając uwagę na trudności czy "pułapki".
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich komentarzy praktycznych powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Komentarze - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (13)
Czym są "Komentarze"?
Są to obszerne komentarze do najważniejszych ustaw ze wszystkich dziedzin prawa. Dzięki tym publikacjom zgromadzonym w LEX-ie możesz zapoznać się z różnymi poglądami prezentowanymi przez wybitnych sędziów, profesorów oraz doświadczonych praktyków.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych treści wszystkich komentarzy powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Monografie - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (23)
Czym są "Monografie"?
Monografie to publikacje, które zawierają dogłębną analizę poszczególnych zagadnień prawnych – zarówno najnowszych, jak i tych od dawna wywołujących spory w doktrynie. Wybitni autorzy LEX pomogą Ci rozwiać wiele wątpliwości.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich monografii powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Artykuły - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (8)
Czym są "Artykuły"?
Są to publikacje naukowe, które pochodzą z najlepszych polskich periodyków prawniczych (w tym znajdujących się na ministerialnej liście czasopism punktowanych) oraz uczelni wyższych. Wybitni autorzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny artykułów.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych tekstów wszystkich artykułów powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Glosy - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (7)
Czym są "Glosy"?
Są to krótkie teksty autorskie, które komentują orzeczenie sądu. Autor glosy przedstawia swoją ocenę treści rozstrzygnięcia i poglądów wypowiedzianych przez sąd w uzasadnieniu.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych tekstów wszystkich glos powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Omówienia - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (1)
Czym są "Omówienia"?
Są to streszczenia orzeczenia, które pozwalają szybko zapoznać się z treścią jego rozstrzygnięcia. Omówienie może zawierać: opis stanu faktycznego oraz istoty sporu i jego rozstrzygnięcia, a także opis wcześniejszego stanowiska organu administracji bądź sądu I instancji.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich omówień powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Orzeczenia i pisma urzędowe - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (27)
Orzeczenia sądów - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (27)
- II NSK 15/23, Brak tożsamości przesłanek art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. oraz art. 305 k.k. - Postanowienie Sądu Najwyższego
- VII AGa 1121/18, Dopuszczalna kumulacja sankcji administracyjnych oraz sankcji karnych. - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie
- III KK 130/18, „Działanie na szkodę” w rozumieniu art. 305 § 1 k.k. Odpowiedzialność za zakłócanie przetargu publicznego. - Postanowienie Sądu Najwyższego
Czym są "Orzeczenia sądów"?
Zbiór orzeczeń, w tym orzeczeń tytułowanych i posiadających tezy oceniane co do aktualności, wzbogacony o funkcje ułatwiające korzystanie z bazy i powiązany z bieżącym zagadnieniem prawnym. LEX oferuje największą na rynku bazę orzecznictwa.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich orzeczeń powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (6)
Pytania i odpowiedzi - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (6)
- Czy mamy do czynienia ze zmową, jeżeli obaj wykonawcy składający ofertę są reprezentowani przez tę samą osobę i są sobie wzajemnie podywkonawcami, a ich oferty różnią się nieznacznie ceną i zawierają takie same błędy?
- Czy należy odrzucić ofertę wykonawcy na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu w przypadku, gdy ten sam wykonawca ma zawartą umowę z wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach nadzorowanego zadania?
- Co powinien zrobić zamawiający, jeżeli otrzymał dwie oferty od dwóch różnych wykonawców, gdzie z jednej wynika, że przedsiębiorca od drugiej oferty jest wpisany u tego pierwszego jako prokurent?
Czym są "Pytania i odpowiedzi"?
Jest to zbiór pytań zadanych przez użytkowników programów LEX oraz odpowiedzi udzielonych przez ekspertów. Pytania i odpowiedzi są ocenione co do aktualności i zawierają odnośniki do aktów prawnych.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich pytań i odpowiedzi powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Informacja o aktualizacji
Wszystkie dokumenty w systemie LEX są zawsze ocenione co do aktualności względem bieżącego stanu prawnego.