Chojnacka Irena, Wniosek Prezesa NSA z dnia 21 grudnia 2022 r. do Trybunału Konstytucyjnego [dot. kwestionowania przepisów ustawy okołobudżetowej dotyczących sposobu kształtowania w 2023 r. wynagrodzeń zasadniczych sędziów, asesorów, referendarzy]

Omówienia
Opublikowano: ZNSA 2023/2/156-157
Autor:

Wniosek Prezesa NSA z dnia 21 grudnia 2022 r. do Trybunału Konstytucyjnego [dot. kwestionowania przepisów ustawy okołobudżetowej dotyczących sposobu kształtowania w 2023 r. wynagrodzeń zasadniczych sędziów, asesorów, referendarzy]

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 188 pkt 1 Konstytucji RP, zainicjował postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym, wnosząc o stwierdzenie, że przepisy art. 8 ust. 1 i 2 oraz art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 są niezgodne z art. 178 ust. 2 Konstytucji RP.

W uzasadnieniu wniosku Prezes NSA wskazał, że kwestionowane przepisy ustawy okołobudżetowej dotyczą sposobu kształtowania w 2023 r. wynagrodzeń zasadniczych m.in. sędziów Sądu Najwyższego, sędziów i asesorów sądowych sądów powszechnych, sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz sędziów, asesorów sądowych, referendarzy i starszych referendarzy sądowych wojewódzkich sądów administracyjnych. Stanowią one regulację epizodyczną oraz odstępstwo od stałych, ustawowych zasad kształtowania wysokości wynagrodzeń sędziowskich .

Jako wzorzec kontroli konstytucyjności kwestionowanych...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX