Warecka Katarzyna, Strasburg: wysyłanie dzieci romskich do szkół specjalnych dyskryminuje i łamie prawo do nauki. Horváth i Kiss przeciwko Węgrom - wyrok ETPC z dnia 29 stycznia 2013 r., skarga nr 11146/11

Omówienia
Opublikowano: LEX/el. 2014
Autor:

Strasburg: wysyłanie dzieci romskich do szkół specjalnych dyskryminuje i łamie prawo do nauki. Horváth i Kiss przeciwko Węgrom - wyrok ETPC z dnia 29 stycznia 2013 r., skarga nr 11146/11

Powszechne kwalifikowanie dzieci romskich do szkół specjalnych naruszyło ich prawo do nauki oraz było dyskryminujące - uznał Europejski Trybunał Praw Człowieka w swym wyroku z 29 stycznia 2013 r.

Sprawa została wniesiona do Trybunału przez dwóch obywateli Węgier romskiego pochodzenia. Po przeprowadzeniu testów psychologicznych w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, skarżący zostali skierowani specjalnych szkół podstawowych, przeznaczonych dla dzieci z ograniczeniami intelektualnymi. Testy psychologiczne przeprowadzone kilka lat później przez niezależnych ekspertów - niezwiązanych z miejscowymi szkołami - dowiodły, iż skarżący nie byli upośledzeni intelektualnie w żadnym stopniu i mogli uczęszczać do zwykłej szkoły podstawowej.

Trybunał uznał, iż sprawę tę należy rozpatrzyć w kontekście długiej historii nieuzasadnionego umieszczania dzieci romskich w szkołach specjalnych. Praktyka taka ma miejsce zarówno na Węgrzech, jak i w innych państwach europejskich. Dzieci romskie kierowane są...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX