Warecka Katarzyna, Strasburg: Jezus i Maria mogą występować w kampaniach reklamowych. Sekmadienis Ltd. przeciwko Litwie - wyrok ETPC z dnia 30 stycznia 2018 r., skarga nr 69317/14

Omówienia
Opublikowano: LEX/el. 2018
Autor:

Strasburg: Jezus i Maria mogą występować w kampaniach reklamowych. Sekmadienis Ltd. przeciwko Litwie - wyrok ETPC z dnia 30 stycznia 2018 r., skarga nr 69317/14

Europejski Trybunał Praw Człowieka w wyroku z 30 stycznia 2018 r. uznał, iż ukaranie grzywną firmy odzieżowej za wykorzystanie w reklamach postaci Jezusa i Marii stanowiło naruszenie wolności wyrażania opinii.

Skargę do Trybunału wniosła litewska firma odzieżowa, która w 2012 r. przeprowadziła kampanię reklamową swych produktów z wykorzystaniem postaci Jezusa i Marii. Elementem kampanii było rozpowszechnianie zdjęć modela i modelki w ubraniach skarżącej firmy, nad głowami których unosiły się aureole, z podpisami pod zdjęciami "Jezu, co za spodnie!", "Matko święta, co za sukienka!" oraz "Jezus Maria, co ty masz na sobie!". Kampania reklamowa wzburzyła szczególnie środowiska religijne, a litewski urząd ochrony praw konsumentów ukarał skarżącą spółkę karą grzywny za "niestosowne ukazanie w przekazach reklamowych wizerunku Jezusa i Marii", to jest "brak szacunku dla religii z naruszeniem moralności publicznej". Skarżąca spółka odwołała się do sądu administracyjnego - bezskutecznie. Przed...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX