Węgrzyn Gabriel, Omówienie do wyroku WSA z dnia 14 stycznia 2015 r., IV SA/Po 939/14

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2015/4/83-85
Autor:

Omówienie do wyroku WSA z dnia 14 stycznia 2015 r., IV SA/Po 939/14

Problematyka domniemanej formy wykonywania zadań przez organ wykonawczy gminy może budzić kontrowersje. W przeciwieństwie do organu stanowiącego, któremu ustawa o samorządzie gminnym przypisuje expressis verbis uchwałę jako podstawową formę wykonywania zadań, organowi wykonawczemu nie przypisano jednoznacznie określonej formy działania. Wprawdzie ustawa z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, dalej: u.s.g.) posługuje się pojęciem „zarządzenia”, jednak czyni to najczęściej ad hoc, wiążąc tę formę działania z konkretnymi kompetencjami wójta. Przykładowo ustawa o samorządzie gminnym wskazuje na formę zarządzenia w przypadku powołania zastępców wójta (art. 26a ust. 1), zarządzania przez wójta ewakuacji (art. 31b ust. 1), nadania regulaminu organizacyjnego (art. 33 ust. 2), wydania przepisów porządkowych (art. 41 ust. 2) czy zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego (art. 98 ust. 3). Taki stan rzeczy mógłby sugerować, że forma zarządzenia obejmuje tylko...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX