Krawczyk Ryszard P., Fundusz sołecki. Omówienie do uchwał KRIO: z dnia 2 lutego 2021 r., 39/2021, z dnia 28 kwietnia 2021 r., 16/56/2021 oraz wyroku NSA z dnia 6 maja 2021 r., l GSK 219/21

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2021/3/42-52
Autor:

Fundusz sołecki. Omówienie do uchwał KRIO: z dnia 2 lutego 2021 r., 39/2021, z dnia 28 kwietnia 2021 r., 16/56/2021 oraz wyroku NSA z dnia 6 maja 2021 r., l GSK 219/21

Ustawa o funduszu sołeckim z 21.02.2014 r. (Dz.U. poz. 301 ze zm.) przewiduje, że rada gminy może odrzucić wniosek sołectwa jedynie w określonych przez nią przypadkach. Po pierwsze, jeżeli nie spełnia on wymogów formalnych i po drugie, gdy zamierzone przedsięwzięcie nie spełnia wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7, to jest nie należy do zadań własnych gminy lub nie służy poprawie warunków życia mieszkańców, jak również, gdy nie jest zgodne ze strategią rozwoju gminy. Przepisy ustawy o funduszu sołeckim wyłączają kompetencje organów gminy w zakresie decydowania o przeznaczeniu określonej w budżecie gminy puli środków, przenosząc je na organ uchwałodawczy sołectwa (zebranie wiejskie). Jeżeli sołectwo złoży w terminie odpowiadający przepisom prawa wniosek, wójt gminy ma obowiązek uwzględnić jego treść w projekcie uchwały budżetowej, a rada gminy – w uchwale budżetowej.

Poniżej prezentujemy dwie uchwały: uchwałę nr 39/2021 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z 2.02.2021...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX