Marciniak Jarosław, Zarządzanie ludźmi i pracą w sytuacji kryzysowej związanej z COVID-19

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Zarządzanie ludźmi i pracą w sytuacji kryzysowej związanej z COVID-19

Autor fragmentu:

WPROWADZENIE

Niniejsza publikacja jest poradnikiem dla HR i dla kadry kierowniczej, zawierającym kluczowe punkty, które należy wziąć pod uwagę w związku z zarządzaniem sytuacją kryzysową w kontekście zagrożenia epidemią COVID-19. To, że znaczna część opracowania dotyczy kadry kierowniczej, nie jest przypadkowe. W tych trudnych dniach HR jest jeszcze bardziej zobowiązany do świadczenia pomocy swoim kluczowym klientom – czyli kadrze kierowniczej wszystkich szczebli. To na menedżerach ciąży odpowiedzialność za przejście przez kryzys. To kierownicy odpowiadają za wsparcie, które muszą pokazywać swoim podwładnym i to niezależnie od tego, czy praca odbywa się w tradycyjnej formule, czy mamy do czynienia z pracą zdalną. Służby HR powinny informować, uświadamiać, pomagać, wspierać, natomiast nie są w stanie zastąpić kierowników w tych aktywnościach. Warto również rozważyć wprowadzenie dodatkowych procedur czy zasad, które usprawniają zarządzanie pracą w tym okresie (chodzi również o pracę zdalną), a także narzędzi rozliczenia i oceny pracowników. Te narzędzia mogą być wypracowane przez działy personalne wspólnie z menedżerami.

Cały proces zarządzania kryzysowego ma na celu przejście przez ten trudny czas z możliwie jak najmniejszymi stratami. Oczywiście należy uświadomić wszystkim zatrudnionym, że te straty mogą się pojawić. Niezależnie od tego, jaką opcję działań antykryzysowych, w tym również optymalizacji, firma przyjmie, warto zapamiętać, że stawką jest nie tylko przetrwanie organizacji, ale przede wszystkim możliwość normalnego wejścia w fazę po kryzysie. Wszyscy powinniśmy zastanowić się nad tym, że jest bardzo prawdopodobne, iż pracownicy będą przyciągani i utrzymywani dzięki dobremu podejściu, jakie przyjmuje ich obecny lub przyszły pracodawca. Zmieni się także sposób postrzegania wsparcia, które zatrudnieni będą chcieli otrzymać zarówno dla siebie, jak i swoich rodzin. W kryzysie i po kryzysie, dla wszystkich nowego znaczenia nabierze hasło NIE JESTEŚ SAM, a cały „relacyjny” obszar zarządzania będzie świadectwem profesjonalizmu. Podejście pracodawców będzie musiało być jeszcze bardziej proaktywne i to podejście stanie się ważnym elementem strategii personalnej.

Warto zapamiętać, że jeśli w tych dniach, tygodniach zostaną popełnione błędy w zarządzaniu, to będą one miały bardzo negatywne konsekwencje w czasie, w którym organizacja będzie starała się odbudowywać swoją pozycję i będzie wracać do normalnego funkcjonowania.

Autor fragmentu:

Rozdział1
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE ZASOBAMI PRACY

1.1.Uwagi ogólne

Kryzys to stan, który zagraża przetrwaniu firmy, realizacji jej celów, ogranicza czas dostępny na podjęcie działań zaradczych i zaskakuje zarządzających swoim pojawieniem się, stawiając w ten sposób warunki silnej presji. Wobec występującego ryzyka zarażenia koronawirusem najważniejsza dla firmy jest dbałość o stan zdrowia pracowników oraz zachowywanie reguł ostrożności, które minimalizują istniejące zagrożenia i umożliwiają dalsze funkcjonowanie organizacji. Kryzys można rozpatrywać przez pryzmat silnych zagrożeń oraz ze względu na wysoką nieprzewidywalność skutków, jakie niesie za sobą.

Co się dzieje z firmą w kryzysie (symptomy):

1)

występuje poczucie dużej niepewności i wysokiego ryzyka;

2)

pojawia się bardzo poważne zagrożenie realizacji podstawowych celów i funkcji;

3)

nie sposób określić perspektywy czasowej trudności w działalności przedsiębiorstwa;

4)

jednocześnie czas reakcji jest ograniczony (odczuwalna jest silna presja przy podejmowaniu decyzji i działań – związana z czasem);

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX