Bursztynowicz Michał, Sługocka Martyna, Wybrane postępowania prowadzone przez organy gmin. Praktyczny przewodnik
Wybrane postępowania prowadzone przez organy gmin. Praktyczny przewodnik
WSTĘP
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast to organy administracji publicznej posiadające kompetencje do prowadzenia postępowań administracyjnych w bardzo szerokim zakresie przedmiotowym. Pracownicy urzędów gmin powinni znać przepisy zarówno procesowego, jak i materialnego prawa administracyjnego. Jednocześnie muszą znać specyfikę dziedzin, którymi się zajmują, i brać pod uwagę złożoność zagadnień będących przedmiotem prowadzonych postępowań oraz wydawanych rozstrzygnięć.
Celem poradnika jest ułatwienie pracy osobom prowadzącym postępowania administracyjne z zakresu zezwolenia na lokalizację zjazdu, zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym urządzeń i infrastruktury, zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, nakazu przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie zasad gospodarowania odpadami komunalnymi, zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości oraz opłaty adiacenckiej. Książka nie stanowi jednak zwykłego omówienia norm prawnych mających zastosowanie w tych postępowaniach. Wręcz przeciwnie – przytaczanie przepisów zostało ograniczone do niezbędnego minimum, a w zamian autorzy skupili się na praktycznych problemach, z którymi muszą uporać się osoby prowadzące postępowania administracyjne. Wszystkie omówione komplikacje miały miejsce w rzeczywistości, a ich rozwiązania oparto na praktyce organów administracji publicznej oraz na orzeczeniach sądów administracyjnych. Na końcu każdego rozdziału znajdują się wzory decyzji administracyjnych przygotowane w sposób przydatny dla organów obu instancji. Przedostatni rozdział książki został poświęcony najczęściej pojawiającym się problemom związanym ze stosowaniem Kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazano w nim jedynie ograniczony zakres zagadnień, jednak to właśnie one stanowią najczęstsze przyczyny uchyleń decyzji organów wykonawczych gmin ze względów proceduralnych.
1.ZEZWOLENIE NA BUDOWĘ LUB PRZEBUDOWĘ ZJAZDU
Przed przystąpieniem do omówienia przepisów z zakresu zezwolenia na budowę i przebudowę zjazdu należy poczynić jedno istotne zastrzeżenie. W odniesieniu do tych dwóch aktów (zezwolenie na budowę i zezwolenie na przebudowę) ustawodawca posługuje się trzema pojęciami: zezwolenie na budowę zjazdu, zezwolenie na lokalizację zjazdu i zezwolenie na przebudowę zjazdu. Zgodnie z art. 3 pkt 6 pr. bud. pod pojęciem budowy należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Natomiast w myśl art. 3 pkt 7apr. bud. przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego....
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX