Bursztynowicz Michał, Sługocka Martyna, Wybrane postępowania prowadzone przez organy gmin. Praktyczny przewodnik

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Wybrane postępowania prowadzone przez organy gmin. Praktyczny przewodnik

Autorzy fragmentu:

WSTĘP

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast to organy administracji publicznej posiadające kompetencje do prowadzenia postępowań administracyjnych w bardzo szerokim zakresie przedmiotowym. Pracownicy urzędów gmin powinni znać przepisy zarówno procesowego, jak i materialnego prawa administracyjnego. Jednocześnie muszą znać specyfikę dziedzin, którymi się zajmują, i brać pod uwagę złożoność zagadnień będących przedmiotem prowadzonych postępowań oraz wydawanych rozstrzygnięć.

Celem poradnika jest ułatwienie pracy osobom prowadzącym postępowania administracyjne z zakresu zezwolenia na lokalizację zjazdu, zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym urządzeń i infrastruktury, zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, nakazu przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie zasad gospodarowania odpadami komunalnymi, zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości oraz opłaty adiacenckiej. Książka nie stanowi jednak zwykłego omówienia norm prawnych mających zastosowanie w tych postępowaniach. Wręcz przeciwnie – przytaczanie przepisów zostało ograniczone do niezbędnego minimum, a w zamian autorzy skupili się na praktycznych problemach, z którymi muszą uporać się osoby prowadzące postępowania administracyjne. Wszystkie omówione komplikacje miały miejsce w rzeczywistości, a ich rozwiązania oparto na praktyce organów administracji publicznej oraz na orzeczeniach sądów administracyjnych. Na końcu każdego rozdziału znajdują się wzory decyzji administracyjnych przygotowane w sposób przydatny dla organów obu instancji. Przedostatni rozdział książki został poświęcony najczęściej pojawiającym się problemom związanym ze stosowaniem Kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazano w nim jedynie ograniczony zakres zagadnień, jednak to właśnie one stanowią najczęstsze przyczyny uchyleń decyzji organów wykonawczych gmin ze względów proceduralnych.

Autorzy fragmentu:

1.ZEZWOLENIE NA BUDOWĘ LUB PRZEBUDOWĘ ZJAZDU

Przed przystąpieniem do omówienia przepisów z zakresu zezwolenia na budowę i przebudowę zjazdu należy poczynić jedno istotne zastrzeżenie. W odniesieniu do tych dwóch aktów (zezwolenie na budowę i zezwolenie na przebudowę) ustawodawca posługuje się trzema pojęciami: zezwolenie na budowę zjazdu, zezwolenie na lokalizację zjazdu i zezwolenie na przebudowę zjazdu. Zgodnie z art. 3 pkt 6 pr. bud. pod pojęciem budowy należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Natomiast w myśl art. 3 pkt 7apr. bud. przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX