Cybulska Renata (red.), Skargi, wnioski i petycje w jednostkach samorządu terytorialnego

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Skargi, wnioski i petycje w jednostkach samorządu terytorialnego

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Uprawnienie do składania skarg, wniosków i petycji zagwarantowane jest w Konstytucji RP w rozdziale zatytułowanym „Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”. Zgodnie z przepisem art. 63 ustawy zasadniczej każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tym samym prawo do składania skarg, wniosków i petycji posiada każdy podmiot w zakresie obrotu prawnego. Co istotne, uprawnienie to nie jest ograniczone wyłącznie do obywateli polskich.

Regulacja zawarta w Konstytucji RP doprecyzowana jest w ustawach szczególnych. W zakresie petycji jest to ustawa z 11.07.2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870), a w zakresie skarg i wniosków – dział VIII ustawy z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256). Przepisy te precyzują tryb i zakres składania wskazanych instrumentów prawnych.

Zarówno petycje, skargi, jak i wnioski pozwalają na weryfikację działań szeroko pojętej administracji publicznej, a w szczególności na realizację zasady jawności działania organów władzy publicznej oraz pewnego rodzaju współudziału w ich działaniach. Przez składanie wniosków lub petycji można bowiem zwrócić uwagę na potrzeby społeczeństwa. Instytucja skargi może natomiast zwrócić uwagę, a nawet wyeliminować wadliwe działania organów władzy publicznej lub ich pracowników.

Z uwagi na to, że uczestnicy obrotu prawnego chętnie sięgają po przedmiotowe instrumenty prawne, istotne jest, aby zarówno oni, jak i podmioty, do których są kierowane, działali w sposób prawidłowy. Niniejsze opracowanie ma przybliżyć nie tylko istotę skarg, wniosków i petycji oraz rozwiać wątpliwości związane z zakwalifikowaniem tego rodzaju pism, ale także tryb postępowania z nimi. Autorzy przeanalizowali więc nie tylko podmioty uprawnione do ich składania i obowiązane do ich rozpoznania, ale też całą procedurę związaną z ich rozpatrzeniem. W zakresie skarg i wniosków jest to z jednej strony postępowanie uproszczone, jednoinstancyjne, co jest jego niewątpliwą zaletą, z drugiej jednak strony każdy podmiot obowiązany do rozpoznania skarg i wniosków ma inny status prawny, co powoduje czasem trudność w stosowaniu przepisów. Szczególna uwaga została zwrócona na organ uchwałodawczy jednostek samorządu terytorialnego, z uwagi na pojawienie się w przepisach ustaw samorządowych nowej, obligatoryjnie powoływanej komisji, tj. komisji skarg, wniosków i petycji.

Przedmiotowe opracowanie przeznaczone jest nie tylko dla pracowników organów administracji publicznej, lecz także każdego, kto zainteresowany jest omawianą tematyką od strony zarówno teoretycznej, jak i praktycznej.

Uwzględniono stan prawny na 1.03.2020 r.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Petycje

1.Uwagi ogólne

Zwrot „petycja” pochodzi z języka łacińskiego (petitio) od czasownika petere, co oznacza: prosić, żądać, wymagać. Słowo „petycja”, zgodnie z definicją słownikową oznacza oficjalne pismo, zwykle zbiorowe, zawierające prośbę lub żądanie skierowane do władz lub do osób na wyższym stanowisku .

Powszechnie wyrażany jest pogląd, że prawo petycji jest jednym z podstawowych praw człowieka . Stanowi zatem najbardziej powszechną i najłatwiej dostępną formę dochodzenia przez jednostki i grupy osób praw i obrony interesów nie tylko własnych, lecz także cudzych, jak również interesu ogólnego. Wyrażone w petycji poglądy jednostki pozwalają organom publicznym ponadto na zaznajomienie się z opinią społeczeństwa, a informacje uzyskane tą drogą mogą odegrać dużą rolę w procesie podejmowania decyzji .

Prawo petycji wiązane jest przede wszystkim z prawem do społecznej (obywatelskiej) kontroli działań obejmujących administrowanie publiczne, ale łączy się je także z zasadą jawności działania organów...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX