Dmoch Wojciech, Rozliczanie w czasie kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych

Monografie
Opublikowano: WKP 2018
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Rozliczanie w czasie kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych

Autor fragmentu:

WSTĘP

Do przygotowania niniejszej publikacji skłoniły mnie doświadczenia wynikające z dwudziestoletniej praktyki wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz poczynione w tym okresie obserwacje w zakresie stosowania oraz wykładni przepisów ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami przez sądy administracyjne, podatników, organy podatkowe oraz doktrynę.

Z uwagi na konstrukcję podatku dochodowego od osób prawnych, która zakłada możliwość pomniejszenia przychodów ze źródła przychodów o sumę kosztów ich uzyskania, co w efekcie bezpośrednio wpływa na wielkość podstawy opodatkowania i wysokość zobowiązania podatkowego obciążającego podatników tego podatku, zagadnienie prawidłowej kwalifikacji wydatków do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami, a tym samym prawidłowe potrącanie tych kosztów w czasie, jest przedmiotem licznych kontrowersji i sporów między podatnikami a organami podatkowym. Spory te znajdują odzwierciedlenie w decyzjach oraz indywidulanych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, z których część została poddana kontroli sądów administracyjnych.

Taki stan faktyczny skutkuje powstawaniem bogatego orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami i ich rozliczania w czasie, pozwalającego na wskazanie zarówno utrwalonych linii orzeczniczych, jak i głównych zagadnień spornych, gdzie wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywana przez sądy administracyjne jest odmienna od wykładni stosowanej przez organy podatkowe.

Na tym tle dorobek doktryny odnoszący się do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami oraz rozliczania tych kosztów w czasie jest wyraźnie skromniejszy. Mimo że zasadniczo temat kosztów uzyskania przychodów omawiany jest w każdym komentarzu dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych , to jednak temat kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami oraz rozliczania tych kosztów w czasie jest tylko jednym z zagadnień poruszanych w tych pracach i nie doczekał się żadnego opracowania monograficznego.

Jednak podjęcie refleksji naukowej nad tym zagadnieniem, ważnym z punktu widzenia nauki, nie jest jedynym celem niniejszej publikacji.

Książka ma również cel praktyczny. Ponieważ organom podatkowym z mocy prawa przyznana jest funkcja kontrolowania wywiązywania się przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym w szczególności w zakresie określania sumy kosztów uzyskania przychodów podlegających potrąceniu w danym roku podatkowym, to wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywana przez te organy jest pochodną tej funkcji. Innej wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonują sądy administracyjne, które kontrolują zgodność z prawem decyzji wydawanych przez organy podatkowe, a tym samym decydują o prawidłowej wykładni tych przepisów. Odmienność ta skutkuje powstaniem niepewności u podatników w zakresie praktycznego stosowania przepisów tej ustawy.

Tak zarysowane ramy publikacji przesądzają o jej głównej tezie badawczej – mianowicie, że przyjęte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zasady rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami nie dają gwarancji jednoznaczności, pewności i jednolitości stosowania tych zasad przez wszystkie podmioty stosujące przepisy tej ustawy. Ta podstawowa teza została uzupełniona przez następujące tezy szczegółowe:

1)

miejsce i funkcje podatku dochodowego od osób prawnych w polskim systemie prawa podatkowego uzasadniają przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych konstrukcję definicji kosztów uzyskania przychodów;

2)

konstrukcja definicji kosztów uzyskania przychodów oraz definicji przychodów przyjęte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych spełnia przede wszystkim funkcję fiskalną;

3)

wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami, jak również rozliczania tych kosztów w czasie, przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, nie wskazuje na tożsame rozumienie tych przepisów;

4)

na stosowanie i wykładnię przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów i ich rozliczania w czasie bardzo istotny wpływ wywiera orzecznictwo sądowoadministracyjne;

5)

teza prezentowana przez linię orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którą do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami wszystkie te wydatki, które są ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, nie zasługuje na aprobatę;

6)

uzasadnione jest autonomiczne, w stosunku do ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości , definiowanie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojęć kosztów uzyskania przychodów oraz zasad rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami;

7)

wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ustalenia daty poniesienia kosztu uzyskania przychodów dokonywana przez organy podatkowe, które uznają, że ustalenie to powinno być dokonywane na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości, jest nieuzasadniona;

8)

konieczna jest zmiana definicji kosztów uzyskania przychodów, przepisów dotyczących rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz dotyczących ustalania daty poniesienia kosztów uzyskania przychodów;

9)

wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definicji kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami jest nieuzasadnione z uwagi na brak możliwości stworzenia precyzyjnej definicji tego pojęcia, która musiałaby brać pod uwagę m.in. takie okoliczności, jak:

rodzaj i zakres działalności gospodarczej danego podatnika,

stopień racjonalności w zakresie oceny możliwości osiągnięcia przychodu pozostającego w bezpośrednim lub pośrednim związku z ponoszonym kosztem,

intencje jakimi kierował się podatnik, ponosząc dany wydatek,

okoliczności rynkowe w jakich ma zostać dokonana ocena związku pomiędzy poniesionym kosztem uzyskania przychodów a osiągniętym albo mającym zostać osiągniętym przychodem.

Tak zarysowane tezy badawcze opracowania mają znaczenie nie tylko dla osiągnięcia jego celu naukowego, lecz także praktycznego. Szczegółowe omówienie tych tez i ich udowodnienie pozwala bowiem praktykom stosującym przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przede wszystkim na:

dokonanie prawidłowej wykładni przepisów tej ustawy w zakresie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami, jak również

poznanie argumentów stosowanych przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe w zakresie tej wykładni, a tym samym odpowiednie przygotowanie się na ewentualny spór z organami podatkowymi w tych aspektach, gdzie podatnik zdecydował o innej interpretacji przepisów niż te organy.

Rozstrzygnięcie czy przyjęte tezy badawcze publikacji znalazły potwierdzenie, zostało dokonane przede wszystkim przez zastosowanie metody dogmatycznoprawnej. W tym zakresie:

1)

poddano szczegółowej analizie regulacje prawne przyjęte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące kosztów uzyskania przychodów oraz rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami;

2)

dokonano wykładni tych regulacji z uwzględnieniem roli orzecznictwa sądów administracyjnych w procesie wykładni prawa podatkowego;

3)

dokonano przeglądu i analizy orzecznictwa sądowoadministracyjnego, w szczególności Naczelnego Sądu Administracyjnego, w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami;

4)

dokonano przeglądu oraz analizy stanowiska organów podatkowych we wskazanym powyżej zakresie na podstawie opublikowanych indywidualnych interpretacji prawa podatkowego;

5)

dokonano analizy porównawczej dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych ze stanowiskiem organów podatkowych, wzbogaconej analizą dorobku nauki i doktryny w zakresie wykładni pojęcia kosztów uzyskania przychodów oraz interpretowania przepisów dotyczących rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami.

W publikacji posłużono się również metodą historyczno-porównawczą, w zakresie której przedstawiono ewolucję definiowania w ustawach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych pojęcia kosztów uzyskania przychodów oraz zasad rozliczania ich w czasie, uwzględniając przy tym wpływ orzecznictwa Najwyższego Trybunału Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego na ten proces. Wzięto również pod uwagę dorobek doktryny z okresu dwudziestolecia międzywojennego .

Warto podkreślić, że pomimo istnienia wspomnianych rozbieżności między stanowiskiem sądów administracyjnych a organami podatkowymi, jak również w ramach samych rozstrzygnięć tych sądów w zakresie wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami, ostatnia nowelizacja tej ustawy nie przyniosła jakichkolwiek zmian w art. 15 ust. 4, 4b, 4c, 4d i 4e u.p.d.o.p., czyli w przepisach dotyczących właśnie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami oraz ich rozliczania w czasie. Natomiast zmiana treści art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., mająca charakter wyłącznie dostosowawczy do treści art. 7 ust. 2 wprowadzającego do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcie odrębnych źródeł przychodów, w żaden sposób nie przyczyni się do rozwiązania kontrowersji w zakresie uznawania konkretnych wydatków za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

W związku z tym ostatni rozdział monografii dotyczy omówienia potrzeb i pożądanych kierunków zmian w zakresie rozliczania w czasie kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio związane z przychodami i zawiera propozycję nowelizacji brzmienia wybranych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza książka jest skróconą wersją mojej rozprawy doktorskiej przygotowanej pod kierunkiem dr. hab. Artura Mudreckiego i obronionej na Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Pragnę serdecznie podziękować Panu dr. hab. Arturowi Mudreckiemu oraz Pani prof. dr hab. Alicji Pomorskiej za niezwykle pomocne i cenne wskazówki dotyczące zarówno tez, jak i układu mojej rozprawy, przyjętych w niniejszej książce.

W publikacji przyjęto stan prawny obowiązujący w dniu 1.04.2018 r.

Autor fragmentu:

RozdziałI
MIEJSCE I FUNKCJE PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH W POLSKIM SYSTEMIE PRAWA PODATKOWEGO

1.Podatki dochodowe w Polsce – konstrukcja i elementy charakterystyczne

Podatki dochodowe, w przeciwieństwie do znacznie wcześniej istniejących podatków majątkowych takich, jak: eisfora – progresywny podatek majątkowy wprowadzony w 594 r. p.n.e. w Atenach, tributum soli – podatek gruntowy pobierany w Rzymie, a także istniejące w Polsce w XVII w. podatki od nieruchomości miejskich (szos) i gospodarstw domowych (podymne) , pojawiły się dopiero w XIX w. Pierwszym podatkiem dochodowym był wprowadzony w 1799 r. w Anglii przez premiera Williama Pittego (celem uzyskania dodatkowych wpływów koniecznych na sfinansowanie konfliktu zbrojnego z Napoleonem Bonaparte) podatek dochodowy w wysokości 10% rocznych dochodów przekraczających kwotę 200 funtów (stawka podatku w przedziale od 1% do 10% miała zastosowanie w stosunku do dochodów w wysokości od 60 do 200 funtów rocznie, natomiast dochody nieprzekraczające kwoty 60 funtów rocznie były zwolnione z opodatkowania) . Jednakże dopiero podatek dochodowy wprowadzony w Anglii w 1842 r. zawierał elementy konstrukcyjne...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX