Marciniak Jarosław, Przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawcy

Monografie
Opublikowano: ABC 2008
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawcy

Autor fragmentu:

WPROWADZENIE

Kodeks pracy jednoznacznie zobowiązuje pracodawcę, aby dążył do uczynienia z zakładu pracy środowiska wolnego od mobbingu, czyli od działań i zachowań dotyczących pracownika lub skierowanych przeciw niemu, polegających w szczególności na systematycznym i długotrwałym nękaniu i zastraszaniu, wywołującym u pracownika zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujących lub mających na celu jego poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie go od współpracowników lub wyeliminowanie z zespołu.

Przeciwdziałanie mobbingowi jest więc ustawowym obowiązkiem pracodawcy. Wprowadzenie zapisu o mobbingu do przepisów prawa pracy jest rezultatem pogarszających się w wielu zakładach pracy relacji pomiędzy pracodawcami a pracobiorcami, przełożonymi i podwładnymi, a także pomiędzy samymi pracownikami. Należy bowiem pamiętać, że mobbing obejmuje nie tylko działania pracodawcy lub przełożonych, ale również współpracowników, występuje w organizacjach bez względu na zajmowane stanowiska i relacje służbowe, a w pewnych sytuacjach ofiarami mobbingu mogą być nawet przełożeni. Zmiana ta jest też jednym z ważniejszych kroków mających na celu dostosowanie naszego prawodawstwa do trendów legislacyjnych w Unii Europejskiej. Mobbing jest zjawiskiem ogromnie kosztownym. Straty nim spowodowane, chociaż wydają się trudne do obliczenia, mogą być znaczące. Szacuje się, że w poszczególnych krajach Europy Zachodniej sięgają rocznie wielu milionów euro. Firmy osłabiają swój potencjał, a to z kolei się przekłada na osłabienie i spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego. Ofiary mobbingu cierpią psychicznie, a w niektórych przypadkach fizycznie, jest im potrzebna fachowa pomoc. W krajach zachodnich są przyznawane odszkodowania w wysokości od kilku do kilkudziesięciu tysięcy euro. Problem mobbingu został już w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci nagłośniony w Europie i w większości krajów Unii - wiele się czyni, aby zmniejszyć jego skalę. Przygotowano nowe przepisy prawa pracy definiujące pojęcie mobbingu oraz regulujące kwestie pomocy prawnej oraz organizacyjnej dla osób poszkodowanych. W wielu firmach założono telefoniczne gorące linie, utworzono specjalne strony w Internecie informujące poszkodowanych o miejscach, do których mogą się udać po pomoc. W Szwecji powstała nawet klinika rehabilitacyjna dla ofiar mobbingu.

A co na naszym krajowym podwórku? Pojęcie mobbingu jest nagłaśniane, w ostatnich latach stało się wręcz modne. Zjawisko mobbingu istniało w naszym kraju od dawna, ale rozprzestrzenia się szczególnie mocno, gdy sytuacja na rynku pracy jest niestabilna, płynna - wtedy relacje międzyludzkie w organizacjach przybierają brutalne i patologiczne formy. Rozwój gospodarczy wbrew pozorom sprzyja mobbingowi nie mniej niż okresy recesji, występuje bowiem silne uzależnienie od pracy, od przełożonych i współpracowników. Jesteśmy w ostatnich latach świadkami wyraźnej tendencji do erozji, a wręcz degradacji więzi społecznych wewnątrz przedsiębiorstw. Chodzi tu nie tylko o przynależność pracowników do związków zawodowych, czy aktywne firmowe życie towarzyskie, ale też normalną solidarność koleżeńską, która uległa znacznemu osłabieniu, między innymi z powodu szybko zachodzących zmian na rynku pracy, ale też i zmian związanych z charakterem i podziałem pracy (większa specjalizacja, rosnące zróżnicowanie pomiędzy szczeblami hierarchii, znaczący udział pracowników zatrudnionych na czas określony i w nietypowych formach zatrudnienia). W wielu sytuacjach można jednak się spotkać z nadużywaniem tego pojęcia lub jego błędną interpretacją. Poprzez nie do końca przemyślane sformułowanie przepisów antymobbingowych w Polsce pracodawcy i pracownicy zostali pozostawieni sami sobie, ale to na pracodawcach spoczywa praktycznie cały obowiązek walki z patologią, jaką jest mobbing. Na nich również spoczywa cała odpowiedzialność zarówno za zachowania osób powodujących sytuacje patologiczne, jak i - w ostatecznym rozrachunku - za szkody i krzywdy wyrządzane pracownikom. W każdym zakładzie pracy musi być zrealizowany w sposób kompleksowy szereg działań, których głównym celem jest przeciwdziałanie zjawisku mobbingu. Dotyczy to w równym stopniu specyficznych miejsc pracy, jakimi są na przykład urzędy czy instytucje państwowe, jak i całej sfery przedsiębiorstw. Należy zwrócić uwagę na fakt, że są jednostki, których podstawą działania jest wysoka sprawność funkcjonowania, czy też sprawność operacyjna, w których stosowane są strukturalizowane procesy zarządzania i sama struktura zatrudnienia posiada odrębną specyfikę. Te czynniki mają istotny wpływ na sposób zatrudniania i zarządzania ludźmi oraz społeczne warunki pracy. W tej sytuacji pracodawca również musi się bronić - powinien być przygotowany do walki z tym zjawiskiem, umieć radzić sobie z sytuacjami, które mogą być niebezpieczne dla organizacji, jej dobrego imienia i wizerunku, powinien również umieć pomagać pracownikom, których to zjawisko dotknęło. Samo domaganie się zaprzestania szkodliwych działań lub zachowań jest oczywiście niezbędne, ale może nie uchronić ani pracownika, ani pracodawcy przed szkodliwymi efektami mobbingu. Innymi słowy, tylko położenie nacisku na zapobieganie niepożądanym zachowaniom jest skuteczne i może przynieść efekty w postaci zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia szkodliwych zjawisk. W naszych krajowych realiach można domagać się odszkodowania w wysokości nie mniejszej niż minimalne wynagrodzenie, ale największe dotychczas wysunięte żądania odszkodowania sięgają kilkuset tysięcy złotych.

Dlatego też niniejsza publikacja uwzględnia wszystkie te aspekty. Aby w danej organizacji inicjatywy przeciwdziałające mobbingowi przyniosły trwałe efekty, zastosowane rozwiązania powinny mieć charakter systemowy, czyli mający swoje odbicie także w stosowanych procedurach wewnętrznych. Temu również poświęcona jest ta publikacja. Dyrektorzy, menedżerowie, a w szczególności kierownicy liniowi są na pierwszej linii walki z problemami mobbingu i dyskryminacji. Przeciwdziałanie to ma sens, jeżeli poszczególne regulacje oraz wynikające z nich działania w organizacji są nastawione na profilaktykę. Muszą uwzględniać interesy zarówno pracodawcy, jak i pracowników. Musimy zdawać sobie w pełni sprawę, że wdrażanie działań zapobiegających temu zjawisku, szczególnie w organizacjach komercyjnych nie może być jednak pozbawione kontekstu biznesowego. Niniejsza publikacja przygotowana jest właśnie pod tym kątem. Mobbing bez wątpienia jest patologią, na wystąpienie której ma wpływ wiele czynników. Zapobieganie jej, wczesne wykrywanie objawów mobbingu i likwidacja ich w najwcześniejszych stadiach wymaga podjęcia różnych kroków opartych jednakże na systemie wewnętrznych norm zawartych w regulacjach prawnych przedsiębiorstw. Pracodawca powinien czuwać nad atmosferą w zakładzie pracy i bacznie przyglądać się zmianom w zachowaniu pracowników.

Niniejsza publikacja ma przede wszystkim za zadanie przybliżyć możliwe sposoby przeciwdziałania mobbingowi w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw i innych organizacji. Przedstawione są w niej również szczegółowe rozwiązania, przede wszystkim formalne, organizacyjne i kadrowe, pomagające uchronić pracodawców przed problemami w sądach i kosztami, a pracowników przed dyskomfortem prześladowań i szkodliwymi skutkami nękania w pracy.

Wskazówki w niej zawarte nie ograniczają się tylko do rozbudowanych rozwiązań formalnych, przedstawione są też przykłady działań minimum, dzięki którym pracodawca i zatrudnieni mogą zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia mobbingu i innych patologii związanych z obszarem zarządzania i relacji interpersonalnych.

W pierwszym rozdziale publikacji omówiono przejawy mobbingu w zakładzie pracy - punktem wyjścia są definicje mobbingu i jego kluczowe elementy wraz z krótką charakterystyką tendencji w postrzeganiu zjawiska. Ze względu na częste mylenie pojęć opisano również dość szczegółowo kwestię dyskryminacji w zatrudnieniu w kontekście różnic i podobieństw do zjawiska mobbingu. Znajduje się tu również odniesienie do popularnej, szczególnie ostatnio, problematyki molestowania seksualnego. W związku z narastającym problemem molestowania seksualnego w miejscu pracy w Polsce, przedstawiono pojęcie molestowania spotykane w literaturze, w polskim kodeksie pracy, w ustawodawstwie Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz prawie wspólnotowym. Omówiono podejście pracodawców zrzeszonych w Business Centre Club do przepisów oraz normy, standardy i procedury dotyczące przeciwdziałania zjawisku molestowania. Przedstawiono również ogólną informację o procedurach wewnętrznych obowiązujących w firmach i organizacjach w USA dotyczących molestowania oraz zamieszczono ramowy przykład dokumentu wewnątrzorganizacyjnego dotyczącego tej kwestii.

Kolejna część odnosi się do konfliktów w środowisku pracy i zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, czym się różni konflikt od mobbingu oraz charakterystykę ewolucji zjawiska - od konfliktu do mobbingu. Następnie opisano etapy narastania zjawiska wraz z przykładami, a także podjęto próbę określenia, kiedy w rzeczywistości pojawia się mobbing. Trzeci rozdział przedstawia czynniki sprzyjające powstawaniu zjawiska. Wymieniono w nim najważniejsze czynniki, takie jak: organizacja, struktura, zarządzanie, ludzie.

W czwartym rozdziale opisano konsekwencje mobbingu - zarówno dla pracodawcy, jak i dla zatrudnionych. W kolejnym, piątym rozdziale przedstawiono informacje na temat skali zjawiska w naszym kraju i w Europie. Odniesiono się również do kwestii kluczowych punktów w generalnym zagrożeniu mobbingiem. Rozdziały szósty i siódmy poświęcono przeciwdziałaniu mobbingowi - temu co bezpośrednio wynika z przepisów antymobbingowych, a także istocie przeciwdziałania. Omówiono przełożenie prawnych zapisów na praktykę zarządzania. Ta część publikacji to również szczegółowe omówienie całego wachlarza przedsięwzięć antymobbingowych możliwych do zastosowania w organizacjach różnego typu. Przedstawiono również schemat dopasowania poszczególnych działań do różnych typów organizacji oraz zamieszczono przykłady regulacji antymobbingowych (od zapisów w regulaminach pracy do regulacji specyficznych). Na zakończenie odniesiono się to kwestii zaangażowania różnych podmiotów w organizacji.

Autor fragmentu:

Rozdział1
PRZEJAWY MOBBINGU W ZAKŁADZIE PRACY

1.1.Definicje mobbingu a praktyka

Słowo mobbing po raz pierwszy zostało użyte w połowie ubiegłego stulecia przez austriackiego etologa Konrada Lorenza - posłużyło mu do opisania sytuacji atakowania pojedynczego osobnika przez grupę zwierząt danego gatunku.

Mobbing w języku angielskim wiąże się z czasownikiem to mob, który oznacza "otoczyć, zaatakować, napadać, dokuczać". Słowo to prawdopodobnie zostało zaczerpnięte z łacińskiego mobile vulgus (chwiejny tłum).

Pojęcie to w znaczeniu odnoszącym się do organizacji i relacji pracowniczych zostało użyte w 1984 r. przez pracującego w Szwecji niemieckiego psychiatrę Heinza Leymanna. Leymann jako mobbing określił terror psychiczny stosowany wobec wybranych pracowników w instytucjach gospodarczych. Termin ten w ciągu kilku lat rozprzestrzenił się i przyjął w większości krajów europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych (w Wielkiej Brytanii i Australii stosuje się również termin bullying- tyranizowanie - który wcześniej był używany do określenia przemocy fizycznej w szkołach)....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX