Kuna-Kasprzyk Anna, Maj Joanna, Proces inwestycyjno-budowlany. Poradnik praktyczny dla organów administracji i inwestorów

Monografie
Opublikowano: WKP 2023
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Proces inwestycyjno-budowlany. Poradnik praktyczny dla organów administracji i inwestorów

Autorzy fragmentu:

WSTĘP

Przepisy szeroko rozumianego prawa budowlanego oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego w ostatnim czasie doczekały się kilku kluczowych nowelizacji, lecz z racji specyfiki tej regulacji i pomimo wprowadzenia wielu zmian, czasem wręcz koniecznych, w dalszym ciągu ich stosowanie może budzić wątpliwości interpretacyjne nie tylko wśród uczestników procesu budowlanego, ale także organów administracji publicznej – administracji architektoniczno-budowlanej i organów nadzoru budowlanego.

Nowelizacje przepisów przekładają się również na problemy z wykładnią stosowania omawianych przepisów przez sądy administracyjne, których orzeczenia wydane na podstawie analogicznego stanu faktycznego i prawnego powinny być jednolite na terenie całego kraju.

Spójność i jednolitość praktyki stosowania prawa gwarantuje pewność i stabilność decyzji wydawanych na podstawie określonych przepisów, chroni prawa i obowiązki jednostki, a przede wszystkim realizuje zasadę pewności prawa i jego przewidywalności. Zadanie, przed którym staje ustawodawca, nawet ten postrzegany w sposób idealny – z założenia racjonalny, stworzenia aktu prawnego, który będzie na tyle elastyczny, by podążać za nieuniknionymi zmianami społeczno-gospodarczymi, i jednocześnie jednoznaczny, aby zapewnić stabilność jego stosowania i jednolitość wykładni, jest praktycznie niemożliwe do zrealizowania.

Niniejsza publikacja omawia najczęstsze problematyczne zagadnienia związane ze stosowaniem w praktyce szeroko rozumianego prawa budowlanego oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego, które miałyśmy okazję napotkać w pracy zawodowej. Porusza kwestie odnoszące się do planowanych zmian w tychże przepisach, a także stanowi próbę usystematyzowania najistotniejszych z punktu widzenia praktyki stosowania przez organy przepisów prawa budowlanego, zagospodarowania przestrzennego oraz aktów wykonawczych, w oparciu o zgromadzony dotychczas bogaty dorobek doktryny przedmiotu i orzecznictwa sądów administracyjnych. Wiele z omawianych zagadnień to stawiane przez praktyków pytania wciąż pozostające bez odpowiedzi, a mnogość stanów faktycznych i indywidualny charakter postępowań administracyjnych nie pozwalają na jednoznaczne rozwianie pojawiających się wątpliwości. Jak wiadomo, każda sprawa jest indywidualna, a jej rozwiązanie zależy od wielu czynników, których zaistnienia nie sposób przewidzieć.

Publikacja, z racji poruszanych w niej zagadnień, skierowana jest przede wszystkim do praktyków – pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego, podmiotów zajmujących się planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, a także uczestników procesu budowlanego, w tym zwłaszcza inwestorów, którym ułatwi zrozumienie podejmowanych przez organ czynności w postępowaniu i usprawni przebieg tego procesu. Postępowanie administracyjne, którego fundamentem jest współdziałanie organu oraz obywatela, w przypadku inwestycji budowlanych powinno być bowiem standardem i celem, do którego dążymy.

Przywołane najistotniejsze rozstrzygnięcia sądów administracyjnych stanowią przy okazji podręczny zbiór aktualnego orzecznictwa, pomocny w codziennej pracy urzędników, przy redagowaniu rozstrzygnięć czy sporządzaniu środków zaskarżenia przez inwestorów. Jakkolwiek w polskim porządku prawnym nie znajdziemy typowego dla innych systemów (np. common law) prawa precedensu, niemniej w dyskursie prawniczym argument z autorytetu w postaci „ugruntowanej linii orzecznictwa” jest wciąż niekwestionowanym liderem, a analiza rozstrzygnięć sądów administracyjnych stanowi nieocenione źródło wiedzy na temat prawa i procedury administracyjnej. Warto zatem podczas analizy prowadzonych postępowań, zwłaszcza trudnych przypadków, znać kierunek wyznaczony przez orzecznictwo sądów administracyjnych. Jak pokazuje lektura niniejszej książki, będzie ich wiele, a w praktyce często będą się wzajemnie wykluczały, dlatego też praca planistów, organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego jest tak trudna i niezmiernie odpowiedzialna.

W tym miejscu chciałybyśmy również serdecznie podziękować naszym najbliższym za otrzymany ogrom wsparcia i motywacji podczas całego procesu tworzenia książki, a także współpracownikom: koleżankom i kolegom, pracownikom organów administracji, z którymi miałyśmy przyjemność współpracować na przestrzeni lat, za inspirujące dyskusje o problemach prawa, które stały się przyczynkiem do powstania Poradnika.

Autorzy fragmentu:

Rozdział1
OBSZAR ODDZIAŁYWANIA OBIEKTU BUDOWLANEGO PRZED ZMIANAMI I PO NICH

1.1.Uwagi wprowadzające

Najczęstsze problemy praktyczne powstałe na gruncie interpretacji przepisu art. 3 pkt 20 pr. bud. dotyczą dwóch sytuacji:

1)

ustalenia przez organ administracji architektoniczno-budowlanej prawidłowego kręgu stron postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę (który we właściwym przebiegu postępowania powinien mieć miejsce po stwierdzeniu przez organ braku przeszkód formalnych do merytorycznego rozpoznania złożonego przez inwestora wniosku) oraz

2)

merytorycznej analizy projektu budowlanego, a konkretnie kwalifikacji projektanta dotyczącej ustalenia obszaru oddziaływania obiektu (analizy treści dokumentacji, która ma miejsce po spełnieniu przez inwestora wymogów formalnych).

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX