Kwecko-Podświadek Anita, Prawo pracownika do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Prawo pracownika do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych

Autor fragmentu:

Wstęp

Niniejsza praca poświęcona jest problematyce wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych – instytucji nie tylko o niezwykłej wadze prawnej, lecz również społecznej i ekonomicznej. Obszerna problematyka podjętego tematu nie pozwala na omówienie wszystkich zagadnień z nim związanych, stąd też skoncentrowałam się na trzech istotnych kwestiach: na pojęciu wynagrodzenia za pracę, w tym w szczególności dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych oraz jego wysokości, na zasadach ustalania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych oraz na funkcjach dodatków za tę pracę: ochronnej, organizacyjnej i regulacyjnej rynku pracy. W celu pełnej prezentacji omawianego tematu przedstawione zostały również problemy związane z wypłatą i dochodzeniem wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.

Temat wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, w szczególności w kontekście funkcji spełnianych przez dodatki, nie został do tej pory dostatecznie omówiony w literaturze przedmiotu. Kwestie związane z tym wynagrodzeniem były omawiane jedynie incydentalnie przy analizie poszczególnych przepisów. Natomiast brakuje opracowania obejmującego całokształt podjętej problematyki: od wyjaśnienia pojęć, zasad ustalania tego wynagrodzenia i jego wysokości, problemów związanych z jego naliczaniem, wypłatą i dochodzeniem aż po funkcje, jakie składniki tego wynagrodzenia mają spełniać. Temat ten jest zatem aktualny i ważny.

Analiza instytucji wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych na tle regulacji prawnej pracy w tychże godzinach, w zakresie koniecznym do kompleksowego przedstawienia podjętego tematu, przeprowadzona została w oparciu o obecnie obowiązujące przepisy Kodeksu pracy, przepisy prawa niemieckiego, międzynarodowego prawa pracy oraz prawa unijnego. Rozważania, w szczególności w zakresie funkcji dodatków, uwzględniają dorobek nie tylko nauk prawnych, ale także socjologicznych i ekonomicznych. Analiza przepisów przeprowadzona została metodą formalno-dogmatyczną z uwzględnieniem metody historycznej. W pracy zostały wykorzystane dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, dane wynikające z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy oraz dane wynikające z badań prowadzonych przez CBOS, IPiSS, Eurofound i EQLS.

Praca zawiera sześć rozdziałów. Przedmiotem analizy w pierwszym rozdziale pracy jest prawo pracownika do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe według przepisów prawnych obowiązujących w Polsce od 1918 r. Celem tego rozdziału było przedstawienie dorobku legislacyjnego oraz orzecznictwa Polski międzywojennej i powojennej w omawianym zakresie. Ewolucję przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych oraz o wynagrodzeniu za te godziny ukazano w kontekście sytuacji społeczno-politycznej w kraju.

Rozdział drugi poświęcony jest ogólnej charakterystyce zasad wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych. Omówienie tego zagadnienia jest ważne z punktu widzenia tematu pracy, gdyż prawo pracownika do dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych skorelowane jest bezpośrednio z tą pracą. W rozdziale tym dokonano między innymi analizy pojęcia pracy w godzinach nadliczbowych oraz relacji czasu pracy i doby pracowniczej do pracy w godzinach nadliczbowych, co pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, kiedy powstają godziny nadliczbowe, a więc również, kiedy powstaje prawo pracownika do wynagrodzenia za pracę w tych godzinach. Przedmiotem analizy są między innymi kwestie obowiązku pracy w godzinach nadliczbowych, prawa do odmowy wykonania pracy w godzinach nadliczbowych oraz zakazu zatrudniania w tych godzinach.

Przedmiotem analizy kolejnych dwóch rozdziałów (trzeciego i czwartego) są pojęcie i wysokość wynagrodzenia za pracę w związku ze świadczeniem pracy w godzinach nadliczbowych oraz szczególne zasady ustalania tego wynagrodzenia. Analizie poddane zostały poprawność i zasadność poszczególnych regulacji prawnych dotyczących wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych oraz znaczenie poszczególnych pojęć, których brak definicji legalnych jest powodem wielu wątpliwości. Celem tej części pracy jest odniesienie się do najważniejszych kontrowersji pojawiających się w praktyce oraz podnoszonych w nauce prawa pracy dotyczących regulacji wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. W przekonaniu o potrzebie wprowadzenia zmian regulacji prawnych bądź ich doprecyzowania sformułowano szereg wniosków de lege ferenda.

Rozdział piąty poświęcony jest problemom związanym z wypłatą i dochodzeniem wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Omówiono w nim również kwestie obchodzenia przez pracodawców przepisów o wynagradzaniu za pracę w godzinach nadliczbowych, uchylania się od naliczania i wypłaty tego wynagrodzenia oraz konsekwencje prawne tych zachowań. Zasygnalizowane problemy zostały omówione w szczególności na podstawie orzecznictwa Sądu Najwyższego.

Przedmiotem rozważań w ostatnim, szóstym rozdziale są funkcje dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych. Jak omówiono to w niniejszej pracy, regulacje prawne zawarte w przepisach prawa pracy podporządkowane są głównie ochronie pracownika jako słabszej strony stosunku pracy. Jednocześnie w zakresie tej ochrony musi być uwzględniona konieczność dostosowania jej stopnia do możliwości pracodawcy. Jak wyraził to T. Zieliński: „od pracodawców nie można żądać więcej niż mogą dać” . W niniejszej pracy podjęto rozważania, czy również dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych podporządkowane są wyżej wspomnianej ochronie pracownika oraz czy jednocześnie uwzględniają uzasadniony interes pracodawcy.

Dodatki za pracę w nadgodzinach stanowią również jeden z instrumentów, za pomocą których państwo realizuje w imieniu i na rzecz społeczeństwa politykę wobec rynku pracy. Głównym celem tej polityki jest utrzymanie wysokiego poziomu zatrudnienia. W pracy dokonano analizy wysokości dodatków za nadgodziny w kontekście ich funkcji regulacyjnej na rynku pracy – to znaczy, czy ich wysokość ma wpływ na decyzje pracodawców w zakresie ograniczania pracy w godzinach nadliczbowych i tworzenia nowych miejsc pracy.

W publikacji uwzględniono fakt, że wynagrodzenie za pracę jest nie tylko kategorią prawną, ale również ekonomiczną, psychologiczną oraz społeczno-polityczną, co wymaga podejścia interdyscyplinarnego. Stąd też analizy dodatków w kontekście funkcji prawa pracy dokonano nie tylko w oparciu o poglądy reprezentowane w literaturze naukowej prawa pracy, ale również zarządzania, psychologii i socjologii.

Opracowanie zamykają wnioski, na które składają się wnioski o charakterze kierunkowym, dotyczące problemu właściwego ukształtowania wysokości dodatków za pracę w nadgodzinach w nawiązaniu do funkcji prawa pracy oraz źródeł regulacji tych dodatków, a także szczegółowe wnioski de lege ferenda. Wnioski de lege ferenda wypływają zarówno z analizy przepisów prawa, jak i z analizy problemów powstających w praktyce stosowania prawa w zakładach pracy.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Rys historyczny prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w prawie polskim

1.Stan prawny obowiązujący w latach 1918–1945

W 1918 r. Polska odzyskała niepodległość. Ponadstuletni okres zaborów oraz I wojna światowa przyczyniły się do spustoszenia kraju (brak form państwowych, brak jasnego programu działania, brak jednolitego ustawodawstwa), co zmuszało naród do podjęcia szybkiego działania – odbudowy kraju . Jeszcze w tym samym roku została podjęta działalność prawotwórcza, której celem było tworzenie rodzimego systemu prawa od podstaw bądź przez adaptację przepisów zaborczych.

Pierwsza regulacja czasu pracy dokonana została niemal równocześnie przez Tymczasowy Rząd Ludowy i Radę Delegatów Robotniczych m. Warszawy. Tymczasowy Rząd Ludowy w Lublinie w manifeście z 7.11.1918 r. proklamował 8-godzinny dzień pracy . Kilka dni później, 23.11.1918 r., Rada Delegatów Robotniczych m. Warszawy podjęła uchwałę o wprowadzeniu 8-godzinnego dnia pracy . Powyższa uchwała dopuszczała pracę w godzinach nadliczbowych, ale tylko w ramach 46-godzinnego tygodnia pracy, i wyraźnie przewidziała za tę pracę („pracę...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX