Marciniak Jarosław, Praca zdalna i hybrydowa. Aspekty organizacyjne i prawne

Monografie
Opublikowano: WKP 2023
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Praca zdalna i hybrydowa. Aspekty organizacyjne i prawne

Autor fragmentu:

Wstęp

Niniejsza publikacja w dużej mierze poświęcona jest zagadnieniu, jak przygotować się do wdrożenia systemu pracy zdalnej, z podkreśleniem wielu aspektów koniecznych do zweryfikowania potrzeb organizacji w tym zakresie. System pracy zdalnej to rozwiązanie wymagające ogromnej odpowiedzialności, racjonalnego podejścia i precyzyjnego przygotowania z uwagi na specyficzne uwarunkowania prawne oraz te dotyczące sposobu zarządzania firmą. W zakresie zarządzania chodzi przede wszystkim o koncentrację na wynikach pracy głównie w odniesieniu do poszczególnych zatrudnionych. Ze względu na charakter swojej pracy osoby pracujące na odległość napotykają problemy inne niż te dotykające osób zatrudnionych w sposób tradycyjny, na przykład związane z dyskryminacją w zakresie czasu pracy, standardów miejsca pracy czy dostępu do szkoleń, a także z izolacją społeczną oraz rozmyciem granic między pracą a życiem prywatnym. Przed decyzją o wdrożeniu pracy zdalnej muszą być poznane faktyczne potrzeby takiego rozwiązania oraz możliwe w realiach danej firmy korzyści i koszty wdrożenia (również koszty społeczne). Warunkiem koniecznym do spełnienia zasad pracy zdalnej, według najszerszej definicji, jest wykorzystanie do kontaktu z pracodawcą przede wszystkim technologii informacyjnej bez konieczności regularnego kontaktu osobistego, ewentualnie z kontaktem osobistym ograniczonym (model hybrydowy).

Zgodnie z definicją Międzynarodowej Organizacji Pracy praca zdalna to praca wykonywana w miejscu innym niż siedziba firmy lub przedsiębiorstwa i w związku z tym bez osobistego kontaktu pracownika ze współpracownikami; jest to możliwe dzięki nowym technologiom w urządzeniach służących komunikowaniu się.

Należy zdecydowanie podkreślić, że w każdej organizacji wdrażanie pracy zdalnej dla samego jej wdrożenia nie ma większego sensu – wcześniej muszą być uwzględnione faktyczne potrzeby takiego rozwiązania. Ważne jest również uświadomienie możliwych do osiągnięcia w realiach danej firmy korzyści. Powinny także zostać oszacowane koszty wdrożenia (w tym koszty społeczne).

Pamiętajmy, że przepisy o pracy zdalnej oznaczają konkretne obowiązki po stronie pracodawcy, które są związane z ponoszeniem kosztów. Praca zdalna, nawet w formule dość ograniczonej czy też w formule hybrydowej, a także w dużej mierze – ze względu na specyficzne uwarunkowania prawne, wymaga poważnego i odpowiedzialnego podejścia. Oznacza to konieczność odpowiedniego przygotowania całego systemu. Chodzi głównie o zmiany w sposobie zarządzania przedsiębiorstwem (częścią przedsiębiorstwa) i koncentrację na wynikach pracy, również i przede wszystkim – w odniesieniu do poszczególnych zatrudnionych. Europejskie standardy prawne (w tym polskie) gwarantują odpowiednie warunki pracy dla osób pracujących na odległość – bierzemy tutaj pod uwagę przede wszystkim zapewnienie dobrowolnego charakteru pracy na odległość oraz wymagania, by osoby pracujące na odległość miały takie same prawa jak osoby pracujące w siedzibie pracodawcy.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Praca zdalna – aspekty prawne

1.Przypomnienie – praca zdalna w formule telepracy

Dnia 16.10.2007 r. w naszym kraju weszły w życie przepisy Kodeksu pracy (był to rozdział IIb „Zatrudnianie pracowników w formie telepracy”), które skonkretyzowały ówczesne przepisy prawa pracy odnoszące się do telepracy. Zgodnie z zapisami Kodeksu pracy telepraca polegała na tym, że pracownik wykonywał pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (np. Internet, telefon), i przekazywał wyniki tej pracy również za pośrednictwem takich środków. Pozostałe cechy telepracy pozostawały identyczne ze standardowym stosunkiem pracy, czyli między innymi telepraca była odpłatnym, osobistym wykonywaniem pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Podkreślić należy, że telepraca to praca wykonywana „regularnie poza zakładem pracy”, co oznacza, iż nie musiała być stale wykonywana poza zakładem, ale na przykład tylko dwa lub trzy dni w tygodniu.

Wprowadzona w 2007 r. telepraca była pojęciem szerokim i zróżnicowanym. Przypomnijmy...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX