Marcinkowska Elżbieta, Outsourcing w zarządzaniu szpitalem publicznym

Monografie
Opublikowano: Oficyna 2010
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Outsourcing w zarządzaniu szpitalem publicznym

Autor fragmentu:

Wstęp

Wprowadzenie w 1999 r. reformy opieki zdrowotnej w Polsce wpłynęło na racjonalizację systemów zarządzania jednostek organizacyjnych tego sektora. W wyniku rozpoczętego procesu przekształceń obok publicznych zakładów opieki zdrowotnej powstały prywatne jednostki. Urynkowienie usług zdrowotnych i odpowiedzialność jednostek za samodzielną gospodarkę finansową stanowi impuls do wprowadzania nowych metod zarządzania w placówkach medycznych. Taką metodą jest outsourcing.

Outsourcing jest ugruntowaną koncepcją w praktyce zarządzania organizacjami. Przez ostatnie pięćdziesiąt lat ewoluował z metody wykorzystywanej do realizacji prostych zadań biznesowych do koncepcji traktowanej przede wszystkim jako metoda strategicznego kształtowania struktury działalności gospodarczej. O ile outsourcing w przedsiębiorstwach komercyjnych poddawany jest analizie i ocenie, o tyle w organizacjach niekomercyjnych analiza taka ma charakter śladowy.

Prezentowana monografia jest kierowana przede wszystkim do menadżerów służby zdrowia, może także być wsparciem dla kierowników organizacji publicznych innych niż placówki medyczne. Obejmuje ona analizę efektywności outsourcingu, z uwzględnieniem przyczyn i efektów tej koncepcji, prezentując tak główne założenia, jak i przebieg procesu outsourcingu. W książce przedstawiono przykłady zastosowania outsourcingu zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w organizacjach niekomerycjnych.

Przedstawiona publikacja podparta jest wynikami badań nad outsourcingiem przeprowadzonych przez autorkę w szpitalach publicznych Małopolski. Przeanalizowano w niej pozytywne i negatywne skutki implementacji outsourcingu w szpitalach publicznych, a także wyróżniono działania kadry kierowniczej, które korzystnie wpłynęły na wynik implementacji outsourcingu.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Problem outsourcingu w naukach o zarządzaniu

1.Geneza i istota outsourcingu w zarządzaniu organizacjami

Outsourcing jako koncepcja zarządzania jest jednym ze sposobów osiągania większej efektywności organizacji. Bardzo dobrze wpisuje się w trendy wyznaczane procesami globalizacji i rozwojem technologii informacyjnych pozwalających na przekraczanie granic państw, przedsiębiorstw i sektorów .

Termin "outsourcing" pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od słów outside resouce using, tzn. wykorzystywanie zasobów (dostaw/środków) zewnętrznych. Słowo "zewnętrzny" określa wartości kreowane poza strukturami wewnętrznymi przedsiębiorstwa. Szeroko rozumiane "zasoby" stanowią podstawę przewagi konkurencyjnej. Siłą przedsiębiorstwa są zasoby dla niego wyjątkowe. Nierzadko jednak firmy mają ograniczony dostęp do zasobów i bez uzyskania ich ze środowiska zewnętrznego niemożliwe byłoby przetrwanie na konkurencyjnym rynku. Jeżeli zostaną one wykorzystane przez firmę, przyczyni się to do wzmocnienia jej pozycji na rynku.

W literaturze przedmiotu definicja koncepcji outsourcingu nie jest...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX