Małysa-Sulińska Katarzyna (red.), Stec Mirosław (red.), Odpowiedzialność samorządu terytorialnego w sferze socjalnej

Monografie
Opublikowano: WKP 2023
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Odpowiedzialność samorządu terytorialnego w sferze socjalnej

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Konstytucja RP – w art. 16 ust. 1 – stanowi, że ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego tworzy z mocy prawa wspólnotę samorządową. Samorząd terytorialny uczestniczy zaś – jak wskazano w art. 16 ust. 2 Konstytucji RP – w sprawowaniu władzy publicznej, a przysługującą mu w ramach ustaw część zadań publicznych wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przedmiotowe zadania wykonywane są na rzecz ogółu mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego, a w związku z tym sposób ich realizacji ma realny wpływ na funkcjonowanie nie tylko wspólnoty samorządowej jako całości, ale także poszczególnych jej członków. Odpowiedzialność za sposób realizacji zadań publicznych na rzecz członków wspólnoty samorządowej spoczywa na samorządzie terytorialnym, przy czym jest ona tym większa, im bardziej dotyczy newralgicznych sfer życia członków wspólnoty, a taką jest niewątpliwie zabezpieczenie socjalne mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego.

Analizy wymaga zatem kwestia, czy obowiązujące przepisy stwarzają jednostkom samorządu terytorialnego możliwość odpowiedzialnego prowadzenia polityki społecznej wobec członków wspólnoty. Niezbędna jest zatem szeroka dyskusja na ten temat, a forum dla wymiany poglądów w tym zakresie stanowiło XVI Seminarium Naukowe Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego zatytułowane Odpowiedzialność samorządu terytorialnego w sferze społecznej. Rzeczywistość a oczekiwania, które odbyło się w Krakowie w dniach 13–14 października 2022 r. Uczestniczyli w nim przedstawiciele praktyki prawniczej, w tym sędziowie Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, samorządowych kolegiów odwoławczych, regionalnych izb obrachunkowych, jak również pracownicy urzędów administracji samorządowej oraz rządowej. W dyskusji reprezentowane było także środowisko parlamentarzystów. W Seminarium udział wzięli nadto naukowcy o różnych specjalizacjach ze wszystkich liczących się ośrodków akademickich w Polsce. W założeniu organizatorów Seminariów Naukowych Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego dyskusja na temat samorządu terytorialnego powinna toczyć się bowiem przy udziale przedstawicieli różnych specjalizacji naukowych, w tym administratywistów, konstytucjonalistów, finansistów, cywilistów oraz historyków. Zaznaczenia wymaga zatem, że Seminaria Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego stanowią płaszczyznę do wymiany poglądów przez przedstawicieli wszystkich wymienionych środowisk, których członkowie zajmują się badaniem samorządu terytorialnego.

XVI Seminarium Naukowe Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyło się pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, a w jego trakcie wygłoszonych zostało 25 referatów, które wywołały żywiołową dyskusję wśród uczestników prezentowanego wydarzenia naukowego. Stała się ona podstawą do napisania 26 wartościowych artykułów naukowych, które – z uwagi na liczbę i zakres przedmiotowy – nie mogły zostać ujęte w jednym woluminie. W związku z powyższym w niniejszym tomie, zatytułowanym Odpowiedzialność samorządu terytorialnego w sferze socjalnej, ujęto teksty traktujące między innymi o ochronie zdrowia oraz zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty, a także odnoszące się do wsparcia udzielanego osobom z niepełnosprawnością i ich opiekunom. Pozostałe artykuły zostały zaś ujęte w tomie zatytułowanym Odpowiedzialność samorządu terytorialnego w sferze społecznej i gospodarki przestrzennej.

Opracowania ujęte w obu tych książkach powinny – jak sądzimy – wywołać szeroką dyskusję na temat odpowiedzialności samorządu terytorialnego w sferze społecznej, a jednocześnie stanowić znaczący wkład w jej przebieg. Od kilku już lat wyrażamy niesłabnącą nadzieję, że nasze publikacje przyczynią się do umocnienia w Polsce pozycji ustrojowej samorządu terytorialnego, a nadto bezpowrotnie zakończą okres kwestionowania doniosłości tej instytucji, która znajduje umocowanie w przepisach obowiązującej Konstytucji RP.

prof. dr hab. Mirosław Stec

dr hab. Katarzyna Małysa-Sulińska, prof. UJ

Katedra Prawa Samorządu Terytorialnego

Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego

Kraków, kwiecień 2023 r.

Autor fragmentu:

Konstytucyjne zasady intertemporalne a polityka prorodzinna państwa

1.Wprowadzenie

Pojęciu polityki prorodzinnej państwa można przypisywać różne znaczenia, można odnosić to pojęcie do instrumentów prawnych, ekonomicznych oraz kulturowych . Na potrzeby niniejszego opracowania przyjmuję, że pojęcie to odnosi się do polityki mającej na celu wspieranie rodziny, realizowanej na podstawie szeregu aktów prawnych wchodzących w zakres różnych dziedzin prawa między innymi prawa podatkowego, rodzinnego, spadkowego, pracy, socjalnego. Polityka ta prowadzona jest na podstawie aktów normatywnych m.in. ustanawiających świadczenia wspierające rodziny lub członków rodzin, w tym ze względu na ich status materialny, zaistnienie przesłanki losowej czy okres związany z pozyskiwaniem określonych kompetencji . Stosunkowo nowym elementem tej polityki jest świadczenie nazywane potocznie „500 plus”, wprowadzone przepisami ustawy z 11.02.2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci . Dalsze rozważania odnoszą się ogólnie do ustrojowych uwarunkowań dokonywania zmian w ustawach, które...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX