Litwiński Paweł, Ochrona danych osobowych w ogólnym postępowaniu administracyjnym

Monografie
Opublikowano: Oficyna 2009
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Ochrona danych osobowych w ogólnym postępowaniu administracyjnym

Autor fragmentu:

Wstęp

Nie sposób wyobrazić sobie jakiegokolwiek urzędu czy organu administracji, który nie przetwarzałby danych osobowych. Bez ograniczenia autonomii informacyjnej jednostki nie byłoby możliwe funkcjonowanie aparatu państwowego. Choć niejednokrotnie jednostka nie ma żadnego wpływu na to, czy i jakie dane jej dotyczące są przetwarzane przez organy administracji, może jednak czuwać nad tym, aby dane zbierane przez organ władzy publicznej były merytorycznie poprawne i adekwatne do celu, dla którego zostały zebrane .

Wychodząc z powyższego założenia, niniejsza praca stawia sobie za cel dokonanie szczegółowej analizy zasad ochrony danych osobowych przetwarzanych w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Zasady te, zawarte w ustawie o ochronie danych osobowych, nakładają na organy administracji publicznej szereg obowiązków, które będą przedmiotem rozważań w dalszej części pracy. Za względu na postępującą informatyzację urzędów administracji publicznej, a także rozwój środków komunikacji elektronicznej, niosące ze sobą nowe, niespotykane dotychczas zagrożenia dla bezpieczeństwa danych osobowych i prywatności osób, których dane dotyczą, osobny rozdział pracy poświęcony został zasadom ochrony danych osobowych w postępowaniu administracyjnym, prowadzonym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Praca oparta jest co do zasady na metodzie dogmatycznej, rozumianej jako działalność zmierzająca do ustalenia treści norm prawnych i zbadania ich związków, ujmowania ich w pewną całość, w celu wydobycia pewnych idei przewodnich czy zasad, które mogą ułatwić stosowanie prawa . Sięgnięcie do tej właśnie metody pozwala bowiem na ustalenie treści obowiązków związanych z przetwarzaniem danych osobowych, które ciążą na organach administracji publicznej prowadzących ogólne postępowanie administracyjne. Jako że polskie rozwiązania z zakresu ochrony danych osobowych wywodzą się w całości z rozwiązań europejskich, uwzględniona została również treść właściwych przepisów prawa wspólnotowego. W pracy wykorzystano elementy metody prawnoporównawczej, jako że zasady ochrony danych osobowych zostały ujednolicone w ramach państw Unii Europejskiej, co umożliwia odniesienie rozwiązań polskich do rozwiązań obecnych w porządkach prawnych innych krajów europejskich. Nierzadko metoda prawnoporównawcza stosowana w odniesieniu do przepisów wywodzących się z prawa wtórnego Unii Europejskiej służyć może również ustaleniu, czy implementacja przepisów dokonana przez ustawodawcę polskiego dokonana została w sposób prawidłowy. Istotnym elementem pracy jest także analiza orzecznictwa sądowego, w tym zapadłego na gruncie przepisów prawa Unii Europejskiej, jak i przepisów państw - członków Wspólnoty.

Praca podzielona została na rozdziały, w których omówione zostały zagadnienia związane ze stosowaniem przepisów o ochronie danych osobowych do podmiotów prowadzących postępowanie administracyjne, status tychże podmiotów z punktu widzenia zasady ochrony danych osobowych oraz obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Konstrukcja poszczególnych rozdziałów pracy opiera się natomiast na analizie typowych czynności przetwarzania danych osobowych z punktu widzenia przepisów regulujących ogólne postępowanie administracyjne.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Publicznoprawna ochrona danych osobowych - geneza i założenia

Rozwój prawa człowieka do ochrony jego danych osobowych został zapoczątkowany u progu ery informatycznej . Wraz z wdrożeniem cyfrowych technik przetwarzania danych, dane osobowe stały się bowiem łatwiejsze do zbierania, przechowywania i przetwarzania . Stąd pozostawienie skomputeryzowanych baz danych zawierających dane o osobie, poza jakąkolwiek regulacją prawną, może sprzyjać niedozwolonemu ingerowaniu w szeroko rozumianą wolność osobistą jednostki i jej prywatność . Z tego względu, ochrona danych osobowych wyłącznie jako elementu prawa do prywatności i na podstawie przepisów prawa prywatnego stała się niewystarczająca . Prócz nieporównywalnie większych zagrożeń związanych ze skalą i możliwościami automatyzacji czynności dokonywanych na danych osobowych , za objęciem danych osobowych ochroną prawa publicznego przemawiała dodatkowo specyfika ochrony danych osobowych na podstawie przepisów prawa prywatnego. Cywilnoprawna ochrona danych osobowych w ramach ochrony prawa do...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX