Gajda-Durlik Małgorzata (red.), Kmieciak Zbigniew (red.), Milczące załatwienie sprawy przez organ administracji publicznej
Milczące załatwienie sprawy przez organ administracji publicznej
WSTĘP
Instytucja milczącego załatwienia sprawy przez organ administracji publicznej, dobrze znana innym systemom prawnym, funkcjonuje w Polsce od niedawna. Ukształtowana najpierw przepisami rozproszonymi w różnych ustawach prawa materialnego, a od 2017 r. – w sposób ramowy także przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, wywołuje wiele pytań i kontrowersji. Potrzeba szerszej, uwzględniającej przede wszystkim aspekt praktyczny, analizy jej uwarunkowań, istoty, celu i poszczególnych elementów nie budzi zatem najmniejszych wątpliwości. Należy podkreślić, że wprowadzane przez polskiego ustawodawcę rozwiązania są odzwierciedleniem idei powstałej już ponad dwa wieki temu, wyrażonej w szczególności w postanowieniach Landrechtu pruskiego z 1794 r. i rozwijanej przez legislatywę wielu państw z myślą o wzmocnieniu ochrony praw jednostki, a jednocześnie uproszczeniu form postępowania administracyjnego oraz zmniejszeniu stopnia jego uciążliwości i rygoryzmu. Trzeba zarazem pamiętać, że obowiązujące współcześnie, m.in. we Francji, Włoszech, w Hiszpanii, Chorwacji, Niemczech, na Węgrzech i w państwach iberoamerykańskich unormowania rangi kodeksowej dotyczące milczącego załatwienia sprawy są pochodną zmian zachodzących w sferze prawa materialnego, czymś wtórnym w stosunku do jego konstrukcji. Pełnią one wobec tego funkcję porządkującą i integrującą, wyznaczając ogólny reżim operowania techniką fikcji decyzji w jednej z dwóch wersji: pozytywnej lub negatywnej (milczenie jako aprobata albo brak aprobaty czyli odmowa), bądź innej czynności procesowej organu administracyjnego, np. takiej jak zajęcie stanowiska w trybie współdziałania .
Według koncepcji zakładającej fikcję decyzji pozytywnej regulacje w tym przedmiocie są traktowane jako środek zapobiegający zjawisku bezczynności (inercji, opieszałości, zwłoki w działaniu) administracji, gdyż mają motywować ją do wywiązania się ze swoich zadań w określonym ustawowo terminie. W razie niedopełnienia spoczywających na niej obowiązków w tym terminie, z mocy przepisów szczególnych albo klauzul o charakterze generalnym, uznaje się, że podmiot występujący z żądaniem uzyskał to, o co zabiegał. Ta formuła załatwienia sprawy ze swojej istoty eliminuje stan kwalifikowanej bezczynności organu administracji, czyniąc bezprzedmiotowym korzystanie z innych instrumentów ochrony interesów wnioskodawcy, takich jak zarzuty rozpatrywane w trybie administracyjnym, przybierające postać odwołania, zażalenia lub ponaglenia, bądź skarga do sądu administracyjnego, albo znana niegdyś naszemu porządkowi prawnemu i stosowana jeszcze gdzieniegdzie w Europie dewolucja kompetencji. Milczenie administracji może również, jeśli przepisy prawa tak stanowią, rodzić – z powodu zdarzenia, którym jest upływ przewidzianego ustawowo terminu – skutek prawny w wyniku kontroli prawidłowości czynności materialnoprawnej jednostki (nazwanej np. zgłoszeniem lub zawiadomieniem) albo – w innym ujęciu – oceny treści żądania kryjącego się za tą czynnością. Negatywny rezultat przeprowadzonej weryfikacji uzasadnia wówczas uruchomienie decyzyjnego trybu załatwienia sprawy – wydanie decyzji odmownej, oznaczanej zwykle mianem sprzeciwu .
Jest rzeczą znamienną, że w toku prac nad projektem ustawy z 7.04.2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 935) i poprzedzających je prac zespołu eksperckiego powołanego decyzją Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego nr 8 z 10.10.2012 r. prowadzonych w latach 2012–2016, w ogóle nie brano pod uwagę włączenia do regulacji kodeksowej przepisów odnoszących się do negatywnej odmiany milczenia administracji. Tę kategorię milczenia trudno jest pogodzić z modelem prawa responsywnego, zorientowanego na adaptacyjne i zróżnicowane oddziaływanie na rzeczywistość społeczną, także przez uruchamianie procedur partycypacyjnych, których częścią składową jest czynność materialnoprawna jednostki (dokonanie zgłoszenia/zawiadomienia) poddana weryfikacji organu administracyjnego. Od pewnego czasu obserwujemy wyraźny odwrót od tej konstrukcji milczenia i jej ogólną krytykę . Jest ona wypierana przez powstałe później rozwiązania utożsamiane z dorozumianą zgodą. Nawet we Francji, w której przez lata obowiązywała zasada, że milczenie organu administracji trwające dłużej niż 4 miesiące, a od 2000 r. – dłużej niż 2 miesiące, jest równoznaczne z decyzją odmowną (la décision implicite de rejet), idea fikcji aprobującego milczenia doczekała się realizacji w przepisach zmienionego w 2013 r. ustawodawstwa i skodyfikowanego w 2015 r., według swoistej formuły, postępowania niespornego. Obecnie znajduje w nim zastosowanie reguła, zgodnie z którą, w sytuacji braku wyjątków określonych ustawą, milczenie administracji po upływie 2 miesięcy od dnia wniesienia żądania jest traktowane jako wydanie decyzji odpowiadającej treści żądania – la décision implicite d’acceptation . Zasada, że „milczenie oznacza zgodę” (silence vaut accord, silence vaut acceptation), wykazuje tym samym wszelkie cechy klauzuli generalnej, ograniczonej zastrzeżeniami wynikającymi z przepisów szczególnych. Podobną – choć bardziej złożoną pod względem strukturalnym – konstrukcję przyjęto, nowelizując w 2005 r. włoską ustawę o postępowaniu administracyjnym i prawie dostępu do dokumentów urzędowych . W nauce dostrzega się jednak i słabe strony ustanowionych rozwiązań. Zalicza się do nich przede wszystkim odebranie stronom możliwości poznania motywów, którymi kierował się organ administracji, zajmując milcząco stanowisko, oraz dopuszczalność wzruszenia tak pojmowanej decyzji w trybie autokontroli, co stawia w niepewnej sytuacji podmioty układające bieg swoich spraw na podstawie udzielonej domyślnie zgody (che ha dato seguito all’assenso implicitamente) .
Zapewnienie efektywnej ochrony interesów innych – niż wnioskodawca – podmiotów, zwłaszcza stron zakończonego w sposób milczący postępowania, urasta też do rangi podstawowego problemu, z którym próbuje uporać się nasza praktyka, w tym orzecznictwo sądowe. Zarówno ona, jak i legislatywa prędzej czy później muszą rozstrzygnąć także inne dylematy. Do nich można zaliczyć problem rozgraniczenia i konsekwencji uruchomienia trybów weryfikacji milczącego załatwienia sprawy oraz udokumentowania takiego zachowania bądź jego braku, wyznaczenia standardu ochrony uprawnień stron związanych z ich partycypacją w postępowaniu w sprawach załatwianych milcząco, wymagań treściowych stawianych wnoszonym przez nie żądaniom bądź prawnej kwalifikacji milczenia organu administracji równoznacznego z upływem ustawowego terminu przewidzianego na wydanie decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie, albo wniesienie sprzeciwu, w sytuacji wystąpienia różnych rodzajów wad materialnych, także tych najcięższych, które uzasadniają stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej .
Milczące załatwienie sprawy nie jest w żadnym wypadku cudownym remedium, które zapobiegnie patologiom nękającym administrację. Stosowanie tego środka może nawet niekiedy rozszerzać ich zakres i komplikować procesy administrowania, stwarzając iluzję usprawnienia funkcjonowania aparatu publicznego i korzyści, które uzyskuje jednostka. Wymownie potwierdzają to spostrzeżenie słowa, które można uznać za komentarz do wspomnianych już, uznawanych za rewolucyjne, zmian w systemie prawa francuskiego. Wskazuje się, że konstrukcja milczenia administracji wywołuje stan olbrzymiego zamieszania, a dokonana reforma obróciła się przeciwko intencjom jej twórców. Przyznaje się też, że próbując uchwycić jej sens, niektórzy autorzy prześcigają się w definiowaniu akceptującego milczenia niczym „w konkursie metafor” (à un concours de métaphores) . Wydaje się jednak, że nie ma już odwrotu od korzystania z tej instytucji, traktowanej jako środek uzupełniający i wspierający tradycyjne formy wypełniania zadań publicznych, a w niektórych systemach prawnych – zastępujący w pewnych sferach aktywności administracji te formy.
*
Monografia jest pokłosiem zorganizowanej w dniach 12–14.09.2018 r. przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji – Rzeszowską Szkołę Wyższą ogólnopolskiej konferencji naukowej: „Milczenie administracji”. Zamieszczone w niej opracowania zgrupowano w trzech blokach tematycznych, oznaczonych tytułami: 1) Modelowe i prawnoporównawcze ujęcie milczenia administracji jako formy załatwienia sprawy, 2) Milczące załatwienie sprawy w świetle przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, 3) Milczące załatwienie sprawy w wybranych dziedzinach administracji publicznej. Intencją autorów publikacji było przedstawienie kluczowych zagadnień związanych ze stosowaniem i wykładnią przepisów o milczącym zajęciu stanowiska przez organ administracji, z wyeksponowaniem tego, co stwarza największe wyzwania dla praktyki i uchodzi za najbardziej dyskusyjne w doktrynie. Temu celowi zostały też podporządkowane starania redaktorów naukowych monografii, odpowiadających za przyjęty porządek i układ rozważań.
Łódź, 15 marca 2019 r.
prof. zw. dr hab. Zbigniew Kmieciak
CzęśćIMODELOWE I PRAWNOPORÓWNAWCZE UJĘCIE MILCZENIA ADMINISTRACJI JAKO FORMY ZAŁATWIENIA SPRAWY
INSTYTUCJA MILCZĄCEGO ZAŁATWIENIA SPRAWY A EFEKTYWNOŚĆ POSTĘPOWANIA
1.Wprowadzenie
Jedną z istotnych cech prawidłowo zorganizowanego postępowania administracyjnego jest jego efektywność. W warunkach nawarstwiających się współcześnie niekorzystnych zjawisk związanych z inflacją prawa, wkraczaniem regulacji prawnej w różne sfery życia społecznego, radykalnie zwiększającą się ilością spraw „w toku” przed organami administracji publicznej, wyzwaniem staje się wprowadzanie nowych konstrukcji prawnych w administracji, kształtowanych z uwzględnieniem kryterium efektywności postępowania.
Efektywność, mimo że jest coraz częściej przyjmowana jako kryterium oceny postępowania administracyjnego, należy do tych kategorii, co do których brak jest zgodności poglądów w doktrynie. Staje się ona przedmiotem analiz na różnych płaszczyznach odniesienia. W ujęciu ogólnym o efektywności postępowania mówi się w kontekście zapewnienia optymalnie zorganizowanego ciągu czynności procesowych organu, elastyczności i dostosowania procedury do rodzaju realizowanych przez administrację zadań . W...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX