Bińczycka-Majewska Teresa, Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej

Monografie
Opublikowano: Zakamycze 1999
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej

Autor fragmentu:

Wprowadzenie

Starania Polski o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej uzasadniają podjęcie pogłębionych badań nad normami wspólnotowymi w dziedzinie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego obowiązujących w państwach członkowskich. Mechanizm koordynacji uregulowany został w dwóch rozporządzeniach Rady Wspólnot Nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. o stosowaniu systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników, osób samodzielnie zarobkujących i członków ich rodzin zmieniających miejsce pobytu na obszarze Wspólnoty, i w rozporządzeniu wykonawczym Nr 574/72 z 21 marca 1972 r. regulującym tryb postępowania koordynacyjnego. Mechanizm ten zakłada funkcjonowanie odrębnych systemów zabezpieczenia społecznego obecnych piętnastu państw członkowskich, a także państw, które w przyszłości po zakończeniu okresu stowarzyszenia, wobec osiągnięcia przez nie wyznaczonych celów, przystąpią do Unii Europejskiej.

Normy wspólnotowe zawarte w rozporządzeniach nie wymagają implementacji w krajowym porządku prawnym i staną się źródłem prawa dla polskich instytucji, sądów, a także dla obywateli od wejścia w życie umowy o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Z doświadczeń innych krajów wynika, że o ile dla pojedynczych dziedzin możliwe jest uzgodnienie unormowań przejściowych, to w zakresie zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących zmiany będą natychmiastowe. Rezultatem przystąpienia do Unii będzie zatem powiązanie Polski z większością państw europejskich, z którymi nasz kraj nie był dotychczas związany umowami dwustronnymi w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, na gruncie obowiązujących bezpośrednio rozporządzeń wspólnotowych. Oznacza to nową jakość w naszych stosunkach międzynarodowych w skali europejskiej, wymagającą odpowiedniego przygotowania różnych instytucji i organów odpowiedzialnych w Polsce za prawidłowe stosowanie norm wspólnotowych dotyczących koordynacji. W nowej sytuacji prawnej znajdą się osoby posiadające obywatelstwo polskie podejmujące szeroko ujmowaną działalność pracowniczą na terytorium państw członkowskich oraz członkowie ich rodzin, a także wszyscy, którzy z innych powodów, na przykład turystycznych, przebywać będą czasowo na obszarze Wspólnoty. Konieczne jest w związku z tym podjęcie odpowiednio wcześnie prac badawczych w zakresie prawa wspólnotowego, ponieważ nowa rzeczywistość przyniesie nową skalę problemów prawnych.

Osiągnięcia badawcze nauki polskiej w poznaniu mechanizmu działania prawa wspólnotowego w różnych dziedzinach są już obecnie daleko zaawansowane. Nie sposób przywołać wszystkich pozycji z obfitego dorobku polskich uczonych. Coraz liczniejsze są także publikacje dotyczące zagadnień koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Warto w tym miejscu przypomnieć dwa opracowania zbiorowe podejmujące te wątki, a mianowicie Prawo zabezpieczenia społecznego w Europie i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1997, s. 136, a także Europejskie prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, pod red. L. Florka, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 1996, s. 343. W ostatnim czasie ukazał się specjalny numer "Polityki Społecznej" poświęcony w całości problematyce zabezpieczenia społecznego - Zabezpieczenie społeczne. Polska a Unia Europejska (Nr 4/1999). Wiele problemów powstających na gruncie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego zostało ponadto rozwiniętych w licznych opracowaniach o charakterze przyczynkarskim, co w sumie składa się na osiągnięcie w nauce polskiej określonego poziomu wiedzy w omawianej dziedzinie.

Konieczne jest jednak podjęcie próby kompleksowego spojrzenia na problematykę prawa zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej. Niniejsze opracowanie stawia sobie za cel zbadanie mechanizmów funkcjonowania koordynacji wspólnotowej na podstawie analizy dogmatyczno-prawnej regulacji zawartych w obydwu wymienionych wyżej rozporządzeniach wspólnotowych, prowadzonej głównie na gruncie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz przy uwzględnieniu wybranego piśmiennictwa zachodnioeuropejskiego. W pracy wykorzystano ponad dwieście orzeczeń Trybunału, poddając analizie wielowątkowe uzasadnienia, co zdaniem autorki jest niezbędne dla ustalenia metody i kierunku stosowanej przez Trybunał interpretacji postanowień rozporządzenia. Wykładnia unormowań zawartych w aktach wspólnotowych jest w istocie rzeczy wyznacznikiem rzeczywistej ochrony pracowników i osób pracujących na własny rachunek, zmieniających miejsce pobytu w obrębie Wspólnoty. Ma ona bowiem podstawowe znaczenie w procesie stosowania norm wspólnotowych.

Opracowanie niniejsze nie wyczerpuje, co jest oczywiste, wszystkich problemów koordynacji zabezpieczenia społecznego, ale stanowi pierwszą w polskim piśmiennictwie próbę całościowego ujęcia tych zagadnień, która zainicjuje - jak można sądzić - dalsze badania w tej dziedzinie.

Pragnę w tym miejscu podziękować Panu prof. dr. hab. Tadeuszowi Zielińskiemu, recenzentowi Wydawnictwa, za cenne uwagi i merytoryczne wskazówki, które wpłynęły w znaczący sposób na ostateczny kształt tej książki.

Łódź, wrzesień 1999 r.

Autorka

Autor fragmentu:

CZĘŚĆ PIERWSZA Przesłanki i cel wspólnotowej koordynacji, zakres jej zastosowania oraz zasady ogólne

RozdziałI
Ogólna charakterystyka norm wspólnotowych w dziedzinie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

1.Uwagi wstępne

U podstaw utworzenia Wspólnoty Europejskiej legła idea zapewnienia pokoju na naszym kontynencie, której realizacja wydawała się być daleko bardziej realna na drodze rozbudowy wspólnych interesów gospodarczych aniżeli tradycyjnych więzi politycznych. Obecny kształt Wspólnoty został osiągnięty w okresie prawie pięćdziesięciu lat, które upłynęły od utworzenia w 1951 r. pierwszej struktury ekonomicznej łączącej sześć rozwiniętych krajów europejskich. Kolejnymi etapami było utworzenie w 1957 r. , na mocy Traktatu Rzymskiego, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, podpisanie w 1986 r. Jednolitego Aktu Europejskiego oraz zawarcie w 1991 r. traktatu w Maastricht, który wyznaczył nowy kierunek wspólnotowej polityki socjalnej. W przyjętym w następstwie tej konferencji Traktacie o Unii Europejskiej sprecyzowane zostały globalne cele, realizowane w jednolitych ramach instytucjonalnych. Chodzi w szczególności o popieranie harmonijnego i trwałego postępu gospodarczego i społecznego, zwłaszcza przez...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX