Markiewicz Ryszard, Ilustrowane prawo autorskie

Monografie
Opublikowano: WKP 2018
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Ilustrowane prawo autorskie

Autor fragmentu:

Wstęp

Ilustrowane prawo autorskie to swoisty przewodnik po współczesnym prawie autorskim. W sposób przystępny prezentuje podstawowe instytucje polskiego prawa autorskiego, uwzględniając przy tym prawo Unii Europejskiej. Ale równocześnie – dla zainteresowanych – w wyodrębnionych częściach w poszczególnych rozdziałach (zatytułowanych „Zagadnienia sporne” i oznaczonych (S)) omówiono bardziej złożoną problematykę prawną.

Układ opracowania, dobór problematyki, sposób referowania problemów prawnych i wykorzystane ilustracje powodują, że publikacja różni się od innych z tej tematyki. Książka zawiera obszerny materiał ilustracyjny – co nie jest typowe w tego rodzaju publikacjach. Ten zabieg umożliwia zrozumienie wielu podstawowych problemów autorskich, śledzenie rozumowań prawniczych i własną ocenę czytelnika co do ich trafności. Ułatwia to także zapamiętanie przedstawianych zagadnień i chyba uatrakcyjnia lekturę. Uprzednio tę metodę prezentacji prawa autorskiego stosowaliśmy z Januszem Bartą w trakcie naszych wspólnych wykładów. Sądzę, że sprawdzi się ona także w tej książce.

Przyznać przy tym muszę, że zbieranie obrazków do tej książki stało się dla mnie swoistą pasją, której poświęcam dużo czasu. Dobrym przykładem trudności, a w tym przypadku sukcesu, w poszukiwaniu materiału ilustracyjnego były problemy z odnalezieniem „pierwowzoru” dla I nagrody w konkursie związanym z Rokiem Chopinowskim [1]. W komentarzach prasowych pisano, że przejęto w nim reklamę Saatchi & Saatchi dla Planet M w Indiach. Dysponowałem tylko czarno-białą, i to marną, „odwróconą” kopią tej reklamy [2]. Próby odnalezienia w Internecie wersji kolorowej tego projektu trwały wiele godzin. Bez skutku próbowałem m.in. uzyskać informację w polskim oddziale tej agencji reklamowej. W końcu (po dwóch latach) przypadkowo „znalazłem” ten projekt [3] . Wydaje się, że nawet wobec jego przejęcia dla upamiętnienia rocznicy, a nie stworzenia w wyniku równoległej twórczości – nie doszło do naruszenia prawa autorskiego, gdyż wykorzystano jedynie pomysł. Inną kwestią jest oczywiście ocena środowiskowa – wobec umyślności takiego postępowania.

W książce wykorzystałem fragmenty moich wcześniejszych prac oraz książki Prawo autorskie (Warszawa 2016), napisanej wspólnie z Januszem Bartą. W uzgodnieniu z nim zamieściłem je bez oznaczania, gdy były głównie mojego autorstwa. O ile jednak tamta publikacja jest rozbudowanym „systemem” prawa autorskiego, adresowanym głównie do specjalistów z zakresu prawa autorskiego, to Ilustrowane prawo autorskie w części „podstawowej” jest generalną informacją adresowaną także do osób bez wykształcenia prawniczego, a zainteresowanych tą tematyką, zaś w części „spornej” także do studentów prawa i innych osób zawodowo związanych z tym prawem. Książka ta różni się także od moich Zabaw z prawem autorskim. Przedstawiony tu został zarys całego prawa autorskiego, gdy w Zabawach omówiono tylko zagadnienia podatne na ich ilustrowanie. Nadto zmiana przepisów prawa autorskiego dotyczących dozwolonego użytku z 2015 r. spowodowała, że oceny prawne z Zabaw dotyczące interpretacji niektórych ilustracji przestały być aktualne – toteż wykorzystując je powtórnie – zmieniłem argumentację. Wreszcie w niektórych przypadkach dokonałem autokorekty moich wcześniejszychinterpretacji prawnych.

Mam świadomość, że przyjęty tu dobór poszczególnych zagadnień nie jest w pełni reprezentatywny i że szczegółowość ich omówienia niekiedy nie jest należycie wyważona. Te usterki są spowodowane dwiema okolicznościami: nastawieniem na eksponowanie kwestii szczególnie kontrowersyjnych lub aktualnych oraz (co jest słabszym uzasadnieniem) osobistymi zainteresowaniami – co uwidacznia się np. w mniej szczegółowym omówieniu praw pokrewnych niż klasycznych praw autorskich – lub kaprysem (dotyczy to np. szerokiego ujęcia parodii).

Za pracę nad ostateczną redakcją tej książki bardzo dziękuję Paniom Joannie Barcz-Puchalskiej, Wioletcie Kowalskiej, Małgorzacie Rybak oraz Wydawcy – Paniom Justynie Kossak i Monice Pawłowskiej. Projekt graficzny dla całości tej książki stworzył Pan Wojciech Kwiecień-Janikowski – każdy autor cieszyłby się z takiego uatrakcyjnienia swojej pracy. Ja też. Jestem także wdzięczny Panu Jakubowi Chwalbie za uwagi krytyczne, które istotnie wpłynęły na ostateczny kształt książki.

Autor fragmentu:

1.Wprowadzenie

1.1.Miejsce prawa autorskiego w systemie prawa

Prawo autorskie jest częścią praw na dobrach niematerialnych, określanych niekiedy jako „własność intelektualna”. Ich cechą charakterystyczną jest to, że w zasadzie nie odnoszą się do rzeczy (przedmiotów materialnych), lecz wyłącznie do intelektualnych wyników pracy człowieka. Ochrona jest zatem nakierowana na niematerialny przedmiot, jedynie udostępniany (zapośredniczony) innemu podmiotowi poprzez rzeczy (w postaci egzemplarza) lub ludzi (poprzez wykonanie, „opowiedzenie” takiego dobra).

Zasadnicze znaczenie w prawie autorskim ma regulacja cywilnoprawna; istnieje tu także jednak ochrona o charakterze karnym i administracyjnoprawnym (zwłaszcza ze względu na plagiaty dokonywane przez naukowców i studentów).

Obok prawa autorskiego do własności intelektualnej tradycyjnie zaliczane są ustawy chroniące m.in. wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe, topografię układów scalonych – uregulowane głównie w Prawie własności przemysłowej . W odrębnych ustawach ujęto ochronę...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX