Gromski Włodzimierz i in., Europejskie i polskie prawo telekomunikacyjne

Monografie
Opublikowano: LexisNexis 2004
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Europejskie i polskie prawo telekomunikacyjne

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Dnia 25 lipca 2003 r. moc wiążącą uzyskało pięć aktów normatywnych - cztery dyrektywy i jedna decyzja - uchwalonych przez Parlament Europejski i Radę w dniu 7 marca 2002 r. dotyczących łączności elektronicznej. Akty te to: Dyrektywa 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, Dyrektywa 2002/20/WE w sprawie zezwolenia na udostępnianie sieci i usług łączności elektronicznej, Dyrektywa 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, Dyrektywa 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz połączeń międzysieciowych oraz Decyzja nr 676/2002/WE w sprawie ram regulacyjnych dla polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej. Nieco później, bo 31 grudnia 2003 r., moc wiążącą uzyskała uchwalona przez Parlament Europejski i Radę w dniu 12 lipca 2002 r. Dyrektywa 2002/58/WE w sprawie przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej. Wymienione akty, zaliczane powszechnie do tzw. nowego pakietu regulacyjnego, zastąpiły ponad 20 różnych dyrektyw telekomunikacyjnych, za pomocą których od końca lat osiemdziesiątych demonopolizowano i liberalizowano rynki telekomunikacyjne w zjednoczonej Europie. Nowy pakiet regulacyjny jest kolejnym, konsekwentnym krokiem na tej drodze, służyć ma ponadto rozwojowi społeczeństwa informacyjnego i pomyślnemu przebiegowi procesów przechodzenia do „gospodarki cyfrowej opartej na wiedzy”.

Proces dostosowywania polskiego prawa telekomunikacyjnego do zmieniających się regulacji europejskich rozpoczął się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Uważa się, że osiągnięcie podstawowych standardów regulacyjnych zgodnych z dotychczasowym porządkiem prawnym Unii Europejskiej nastąpiło wraz z nowelizacją ustawy - prawo telekomunikacyjne z dnia 22 maja 2003 r. Nowelizacja ta weszła w życie dnia 1 października 2003 r., a więc już po nabraniu mocy wiążącej przez większość aktów nowego pakietu regulacyjnego. Z uwagi na zakres i charakter zmian wprowadzonych przez pakiet powstała pilna potrzeba opracowania i uchwalenia nowej polskiej ustawy telekomunikacyjnej. Projekt takiej ustawy jest obecnie przedmiotem postępowania ustawodawczego w Sejmie.

Tempo, w jakim dokonały się zmiany w europejskim prawie telekomunikacyjnym, spowodowało, że nowe przepisy nie zostały jeszcze kompleksowo i wyczerpująco opracowane przez naukę i doktrynę prawa europejskiego - nie tylko w Polsce, ale nawet w państwach członkowskich. Tym samym poziom zrozumienia przez prawników i techników istoty dokonujących się zmian dalece nie odpowiada aktualnym potrzebom praktyki prawniczej i gospodarczej. Stąd celem publikacji jest częściowe chociażby wypełnienie ciągle jeszcze sporej luki występującej w polskim piśmiennictwie

W książce niezależnie od jej podziału na rozdziały można wyodrębnić trzy główne części. Część pierwsza (rozdziały od II do VII) ma za zadanie przedstawić instytucje i konstrukcje prawne wprowadzone przez nowy pakiet regulacyjny. W części drugiej (rozdział VIII pkt 1) zostały omówione główne rozwiązania prawa telekomunikacyjnego obowiązującego aktualnie w Polsce. Część trzecia koncentruje się na założeniach i projekcie nowej ustawy o prawie telekomunikacyjnym rozpatrywanej obecnie przez Sejm. Taki układ treści podyktowany został, z jednej strony, przez ciągle niski stan wiedzy o nowej regulacji europejskiej we wszystkich bez wyjątku środowiskach w Polsce związanych z łącznością elektroniczną. Z drugiej strony, układ ten lepiej odpowiada toczącym się pracom legislacyjnym. Poziom harmonizacji prawa polskiego z prawem europejskim w dziedzinie łączności elektronicznej uzasadnia odrębne potraktowanie w książce trzech wymienionych zagadnień.

Autorzy fragmentu:

RozdziałI
Funkcje prawa w społeczeństwie informacyjnym

1.Typologia funkcji prawa na tle potrzeb rozwoju społeczeństwa informacyjnego

1.1Społeczeństwo informacyjne i jego substrat technologiczny

Na określenie rozwiniętego społeczeństwa drugiej połowy XX wieku używano różnych nazw odwołując się do odmiennych charakterystyk. Obecnie dominuje nazwa „społeczeństwo informacyjne”. Nie jest to już prognoza, lecz stwierdzenie wyraźnej tendencji rozwojowej. Nie spekuluje się, czy to społeczeństwo nadejdzie, lecz rozważa się, w jakim kierunku ewoluuje. Uważa się, że jest to społeczeństwo najbardziej w historii nasycone techniką i od niej zależne. Używane coraz częściej określenie „społeczeństwo sieciowe” wydaje się jednak pojęciem węższym.

Nic nie wpłynęło na nasze życie bardziej niż komputer i sieć oraz wszystko, co ma z nimi związek. „Społeczeństwo informacyjne to (...) społeczeństwo, w którym informacja jest intensywnie wykorzystywana w życiu ekonomicznym, społecznym, kulturalnym i politycznym; to społeczeństwo, które posiada bogate środki komunikacji i przetwarzania informacji będące podstawą tworzenia większości dochodu narodowego oraz zapewniające źródło utrzymania większości...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX