Makowicz Bartosz, Compliance w przedsiębiorstwie

Monografie
Opublikowano: Oficyna 2011
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Compliance w przedsiębiorstwie

Autor fragmentu:

Wstęp

Przykład, którym symbolicznie chciałbym posłużyć się już na wstępie i przywoływać go później, zaczerpnąłem z własnego doświadczenia. Bohaterami niniejszej krótkiej opowieści będą krawiec, jego klient i przedmiot usługi. Siedziałem otóż pewnego – jak zawsze parnego i gorącego popołudnia – w małym zakładzie krawieckim w Bangkoku. Tego dnia postanowiłem, że zlecę uszycie garnituru na miarę. Realizacja takiej usługi wymaga wielu przymiarek i sporo wkładu, zarówno ze strony krawca, jak i osoby, której będzie służył. Krawiec zacznie od konstruktywnej rozmowy. Postara się zaspokoić wszelkie oczekiwania i wyobrażenia klienta. Później przejdzie do wzięcia miary, uwzględni wszelkie niedoskonałości sylwetki, wysokość, szerokość, dopasuje materiał, kolor. Później uzgodni detale, jednak tak, aby i te doskonale pasowały – nie tylko do garnituru, ale także były funkcjonalne, solidne i stały się finalnie źródłem zadowolenia klienta, dopełniając całości. Garnitur ma służyć jego posiadaczowi, czyli być wygodny w noszeniu, odporny, trwały i niezawodny. Na zewnątrz ma gwarantować dobre postrzeganie przez innych, zadbać o wizerunek i reputację.

Ten krótki wywód od razu nasuwa uzasadnione pytanie: co ma wspólnego krawiec, garnitur i jego klient z prawem przedsiębiorstw, jego strukturą, zarządzaniem i w końcu Compliance? Jeżeli wyobrazimy sobie teraz, że klientem w garniturze jest osoba, lecz nie fizyczna, a prawna, to funkcję garnituru będzie spełniał Compliance, a krawca Chief Compliance Officer, czyli osoba, która stworzy odpowiedni system Compliance. W następnych rozdziałach zostaną przedstawione cele, jakie ma spełnić dobry garnitur, jakie predyspozycje powinien mieć krawiec i jakie metody można zastosować, aby uszyć dobrze dopasowany garnitur – a ważne są wszelkie detale, od doboru nici, grubości szwu, po szerokość kołnierza, a także wielkość i rodzaj guzików. Tylko odpowiednio ukształtowany i dopasowany do potrzeb przedsiębiorstwa garnitur, przepraszam, system Compliance, zapewni osiągnięcie jego celów – pozwoli wyeliminować wszelkie nieprawidłowości, które mogłyby pojawić się w przedsiębiorstwie i mieć dla niego bardzo niekorzystne skutki.

Autor fragmentu:

Rozdział1
Wprowadzenie praktyczne

Zanim poświęcimy się dokładnej analizie pracy rzeczonego krawca, przyjrzyjmy się okolicznościom i uwarunkowaniom rynku w obecnych czasach. W dobie globalnego kryzysu finansowego firmy muszą dążyć do zapewnienia zgodności działalności swojego przedsiębiorstwa z prawem, by w ten sposób ograniczyć ryzyko prawne, które mogłoby doprowadzić do poważnych konsekwencji w sferze ekonomicznej. Nie wszystkim się to jednak do tej pory udawało, a przyczyna była najczęściej ta sama: przedsiębiorstwa te nie były zorganizowane w należyty sposób, a działające systemy bezpieczeństwa zawiodły, co pozwoliło na dopuszczenie do działań niezgodnych z prawem.

Wskazać należy w tym miejscu tylko na niektóre liczby, które w zatrważający sposób obrazują skandale i afery gospodarcze ostatnich lat. W 2010 r. prokuratura stwierdziła w Polsce 166 tys. przestępstw gospodarczych i wszczęła 73 tys. odpowiednich postępowań . Na przestępstwach gospodarczych Skarb Państwa i indywidualne majątki Polaków tracą rocznie około 3...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX