Andała-Sępkowska Justyna, Używanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia w opisie przedmiotu zamówienia publicznego

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2021
Status: Aktualna
Autor:

Używanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia w opisie przedmiotu zamówienia publicznego

W ramach regulacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.- Prawo zamówień publicznych istnieje zakaz używania nazw własnych, wynikający z art. 29 ust. 3 p.z.p. Zakaz oparty jest na zastrzeżeniu ustawowym, zgodnie z którym przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny". Oznacza to, że co do zasady zamawiający nie ma możliwości zamówienia konkretnej dostawy tego a nie innego produktu. Celem tego ograniczenia jest potrzeba zachowania uczciwej konkurencji. Jednak zdarza się, że orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej dopuszcza możliwość opisania konkretnej dostawy, nie dopatrując się przy tym naruszenia uczciwej konkurencji. Jednocześnie część orzeczeń opowiada się za bezwzględnością regulacji, o której mowa w powyższym przepisie. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517 ze zm.) zasadniczo nie zmienia dotychczas obowiązujących regulacji wskazując, że przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót budowlanych, lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia, nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów. Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Przedmiot zamówienia można opisać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Jeżeli przedmiot zamówienia został opisany w sposób, o którym mowa w poprzednim zdaniu, zamawiający wskazuje w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia konieczność przeniesienia praw własności intelektualnej lub udzielenia licencji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX