Bereszko Wojciech, Przesłanki wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia
Przesłanki wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zmianami) – dalej p.z.p. przewiduje, iż zamawiający uprawniony jest do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia tylko w przypadkach określonych w p.z.p. Przesłanki warunkujące wystąpienie możliwości udzielenie zamówienia w ww. trybie wskazane są:
1. Dla zamówień, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne – art. 209 ust. 1 p.z.p., zgodnie z którym Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli za-chodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 albo nie zostały złożone żadne oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;
2) został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 326 pkt 2, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych;
3) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju;
4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
2. Dla zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne – art. 301 ust. 1 p.z.p., zgodnie z którym Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 326 pkt 2 p.z.p., w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych;
2) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju;
3) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie podstawowym nie złożono żadnej oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub 5 p.z.p., a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;
4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla trybu podstawowego;
5) w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia na roboty budowlane zamawiający odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy i udzielenie zamówienia jest niezbędne do zakończenia robót budowlanych stanowiących przedmiot wcześniejszego zamówienia.
Udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia podlega wnikliwej weryfikacji ze strony jednostek kontrolujących prawidłowość udzielania zamówień publicznych, dlatego zamawiający winien zważyć, iż korzystanie z ww. trybu winno następować dopiero po wnikliwej analizie zaistniałej sytuacji oraz literalnego brzmienia przepisów warunkujących zastosowanie trybu.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX