Partyk Aleksandra, Partyk Tomasz, Oferta a zaproszenie do zawarcia umowy i reklama

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2014
Status: Aktualna
Autorzy:

Oferta a zaproszenie do zawarcia umowy i reklama

W praktyce obrotu prawnego rozróżnienie określonego działania uczestnika obrotu proponującemu potencjalnym kontrahentom zawarcie umowy jako oferty lub reklamy bądź zaproszenia do zawarcia umowy bywa problematyczne. Judykatura sformułowała w tym zakresie zasadnicze poglądy wskazujące na rozróżnienia między tymi pojęciami. Orzecznictwo sądów administracyjnych, odwołujące się przede wszystkim do kwestii podatkowych, wskazuje na kryterium rozróżnienia oferty i reklamy w treści oświadczenia przedsiębiorcy, podkreślając, że wszędzie tam, gdzie pojawiają się oceny wartościujące i zachęty do nabycia towaru lub usługi mamy do czynienia z reklamą. Z kolei sądy cywilne, odnosząc się do pojęcia zaproszenia do zawarcia umowy (obejmującego również reklamę – art. 71 k.c.) wskazują przede wszystkim na kategoryczność oświadczenia woli, które jeśli jednoznacznie wskazuje na wolę zawarcia umowy określonej treści stanowi ofertę, natomiast jeśli przeważa w nim element ogólnoinformacyjny – nie ma takiego charakteru. Wyrażony został również pogląd, wedle którego rzeczowa informacja o oferowanych produktach kierowana poufnie do stałych partnerów handlowych nie stanowi reklamy. Ponadto dorobek sądu ochrony konkurencji i konsumentów wskazuje na szczególną postać oferty, jaką jest reklama „przynęta”, będąca niedozwoloną praktyką rynkową, jako polegająca na oferowaniu po bardzo atrakcyjnej cenie towarów lub usług w znikomej ilości w tym celu aby „przyciągnąć” klientów.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX