Makuch Jakub, Kompetencja organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (rady gminy, powiatu, sejmiku województwa) do stwierdzenia nieważności własnej uchwały w trybie autokontroli uregulowanej w art. 54 § 3 p.p.s.a.

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2016
Status: Aktualna
Autor:

Kompetencja organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (rady gminy, powiatu, sejmiku województwa) do stwierdzenia nieważności własnej uchwały w trybie autokontroli uregulowanej w art. 54 § 3 p.p.s.a.

W art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uregulowana jest instytucja tzw. autokontroli. Pozwala ona organowi administracji publicznej zweryfikować, w określonym terminie, własne działanie (bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania), które zostało zaskarżone do sądu administracyjnego. Weryfikacja ta polegać będzie na tym, że organ, działając w zakresie swojej właściwości, uwzględni skargę w całości. Na gruncie tego przepisu powstaje zatem pytanie, czy uprawniona do skorzystania z trybu autoweryfikacji własnej uchwały, polegającej na stwierdzeniu jej nieważności – jest także rada gminy, powiatu lub sejmik województwa. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym brak jest jednolitości poglądów odnośnie tego zagadnienia.

Źródłem sporu w tym zakresie jest to, czy przepis art. 54 § 3 p.p.s.a. może stanowić samoistną podstawę prawną do stwierdzenia nieważności uchwały podjętej przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, czy też przepis ten odczytywać należy łącznie z przepisami regulującymi właściwość rzeczową wymienionych organów. Te zaś przepisy (normujące ustrój samorządu terytorialnego), nie przewidują uprawnienia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego do stwierdzania nieważności własnych uchwał, co świadczyłoby o tym, że tryb autokontrolny nie ma w takim przypadku zastosowania.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX