Kryczka Sebastian , Formy wysłuchania pracownika przed nałożeniem kary porządkowej

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2016
Status: Aktualna
Autor:

Formy wysłuchania pracownika przed nałożeniem kary porządkowej

Pracodawca, który organizuje proces pracy ma legalną możliwość stosowania określonych sankcji w przypadku popełnienia przez pracowników przewinień porządkowych. Odpowiedzialnością porządkową są ujemne z punktu widzenia pracownika konsekwencje zarówno o charakterze osobistym jak i majątkowym wynikające z niewykonania lub niewłaściwego wykonania określonych obowiązków. Odpowiedzialność porządkowa sprowadza się do zastosowania przez pracodawcę jednej ze wskazanych w art 108 kp „sankcji”, które mają na celu na celu ukaranie pracownika będącego sprawcą określonych naruszeń, jak i oddziaływać wychowawczo oraz zapobiegawczo na pozostałych pracowników.

Procedura nakładania kar porządkowych jest taka sama dla każdego rodzaju kary, jaką pracodawca ma zamiar zastosować. Jest ona uregulowana w przepisach kodeksu pracy. Prawidłowe zastosowanie wszystkich etapów nakładania kary we właściwej kolejności gwarantuje, że kara która będzie zastosowana zgodnie z przepisami ograniczy potencjalną możliwość jej uchylenia na drodze sądowej. Niezwykle ważną częścią procesu nakładania katy jest wysłuchanie pracownika. Z całą pewnością czynność wysłuchania powinna poprzedzać nałożenie kary porządkowej. Jednak przepisy bezpośrednio nie wskazują, jaką wysłuchanie pracownika powinno mieć formę. Przyjmuje się, że zastosowanie słowa wysłuchanie sugeruje na ustną formę czynności. Powstaje jednak niezwykle istotne dla praktyki pytanie – czy forma ustna jest jedyną dopuszczalną. Pomocne w zakresie rozstrzygnięcia powyższej wątpliwości są poglądy prezentowane w orzeczeniach sądów.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX