Andała-Sępkowska Justyna, Forma zgody wykonawcy na poprawienie innej omyłki

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2014
Status: Aktualna
Autor:

Forma zgody wykonawcy na poprawienie innej omyłki

W ramach regulacji art. 87 ust. 2 tzw. "stare" p.z.p. ustawodawca zdecydował o konieczności naprawiania ofert wykonawców, którzy redagując je popełnili błędy. Zamawiający ma w związku z tym obowiązek weryfikowania ofert pod kątem popełnionych omyłek i poprawiania ich. Istnieją trzy rodzaje omyłek, jednak na poprawienie jednej z nich wykonawca posiada realny wpływ i może zdecydować, czy zgadza się z interpretacją zamawiającego odnoście sposobu jej poprawienia, czy też nie. Jest to omyłka z art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. z 2004 r., tzw. inna omyłka polegająca na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodująca istotnych zmian w treści oferty. Aprobata wykonawcy ma swoje znaczenie, gdyż brak zgody powoduje ziszczenie się przesłanki odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 p.z.p. z 2004 r., zgodnie z którym odrzuceniu podlega oferta jeżeli wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na jej poprawienie omyłki. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517 ze zm.), która obowiązuje od 1 stycznia 2021r. doprecyzowuje dotychczas obowiązujące zasady, wskazując w art. 223 ust. 1, że w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187 (zgodnie z nim: w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców uszczegółowienia, wyjaśnienia i ulepszenia treści ofert oraz przedstawienia informacji dodatkowych, z tym że niedopuszczalne jest dokonywanie istotnych zmian w treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w opisie potrzeb i wymagań lub SWZ), dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. W ustępie 2 przywołanego artykułu wpisano, że zamawiający poprawia w ofercie: 1) oczywiste omyłki pisarskie, 2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, 3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Natomiast z ustępu 3 wynika, że w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, zamawiający wyznacza wykonawcy odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki lub zakwestionowanie sposobu jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX