Andała-Sępkowska Justyna, Działanie zamawiającego po wydaniu orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2021
Status: Aktualna
Autor:

Działanie zamawiającego po wydaniu orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - dalej p.z.p., wprowadza regulacje odnoszące się do środków ochrony prawnej przysługujących określonym podmiotom i dotyczących prowadzonej pod jej rządami procedury. Korzystanie ze środków ochrony prawnej ma na celu uzyskanie pożądanego orzeczenia, które umożliwi faktyczną realizację zamówienia publicznego. Odwołanie musi wskazywać błędy zamawiającego, których usunięcie zmieni losy procedury, co do zasady, na korzyść odwołującego. Jednak w praktyce zamawiający może dowiedzieć się również o innych niedociągnięciach postępowania czy wówczas może samodzielnie je poprawić tak, aby procedura okazała się bezbłędna. Wydaje się, że bezbłędna procedura jest wartością samą w sobie. Krajowa Izba Odwoławcza w wydanych orzeczeniach prezentuje główny pogląd wskazujący na możliwość poprawienia błędnych działań samodzielnie przez zamawiającego, nawet na etapie następującym w wyniku wniesienia środka odwoławczego. Jednak nawet w tak wydawałoby się ugruntowanej materii zdarzają się zdania odrębne, pokazujące, że przepisy ustawy p.z.p. można interpretować różnie. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517 ze zm.) rozszerza możliwości wnoszenia odwołań wskazując, że niezależnie od wartości zamówienia, odwołanie przysługuje na: 1) niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie umowy; 2) zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, do której zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy; 3) zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy, mimo że zamawiający był do tego obowiązany.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX