Dubowik Anna, Ustawa o pracownikach urzędów państwowych. Komentarz, [w:] Prawo pracy
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych. Komentarz, [w:] Prawo pracy
1. W okresie powojennym można wyróżnić kilka etapów kształtowania się sytuacji prawnej osób zatrudnionych w urzędach administracji państwowej. Momentem zwrotnym w tym procesie było uchwalenie kodeksu pracy i nadanie osobom zatrudnionym w aparacie urzędniczym państwa statusu pracowniczego. W okresie bezpośrednio poprzedzającym uchwalenie ustawy dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych funkcję pragmatyki pracowników administracji państwowej pełniło rozporządzenie Rady Ministrów do kodeksu pracy z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie praw i obowiązków pracowników urzędów państwowych (Dz. U. Nr 49, poz. 300). Akt ten nie przewidywał mianowania jako podstawy nawiązania stosunku pracy i w znikomym stopniu nawiązywał do konstrukcji i instytucji wykształconych w prawie urzędniczym.
Uchwalenie ustawy o pracownikach urzędów państwowych było wyrazem powrotu do idei służby państwowej, zarzuconej w okresie powojennym z uwagi na uwarunkowania polityczne. Pragmatyka...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX